تازه های آسمونی
خانه > خواندنی > داستان و حکایت > حضرت داوود و داستان طالوت و جالوت
املاک کوهک
فولاد صنعت صداقت

حضرت داوود و داستان طالوت و جالوت

پس از وفات موسى(ع) (یوشع بن نون» که از نوادگان یوسف(ع) بود زمام امور بنى‏اسرائیل را به دست گرفت و بنى اسرائیل همراه او به سرزمینى که در آن زمان بدان وعده داده شده بودند، یعنى فلسطین وارد شدند.

نخستین شهرى را که آنان به اشغال خود درآوردند، شهر <اریحا» – بنا به گفته بعضى <اورشلیم» – بوده است و خداوند به آنها دستور داده بود آن‏گاه که وارد شهر مى‏شوند با حالت خضوع و خشوع در برابر خداوند، از دروازه شهر وارد گردند و کلمه <حُطّه» را بر زبان آورند؛ یعنى پروردگارا، از گناهان ما بگذر. ولى آنان از دستور خدا سربرتافته و با حالتى ازکبر و نخوت وارد شهر گردیدند و به جاى این‏که از خداى خویش طلب مغفرت و بخشش نمایند، چنان که خدا آنها را بدان فرا خوانده بود، به فسق و فجور و تبهکارى پرداختند. خداوند از کردار آنان به خشم آمد و در برابر نافرمانى‏هاى آنان، عذاب خود را بر آنها فروفرستاد:

وَإِذ قُلْنا ادْخُلُوا هذِهِ القَرْیَهَ فَکُلُوا مِنْها حَیْثُ شِئْتُمْ رَغَداً وَادْخُلُوا البابَ سُجَّداً وَقُولُوا حِطَّهٌ نَغْفِرْ لَکُمْ خَطایاکُمْ وَسَنَزِیدُ المُحْسِنِین* فَبَدَّلَ الَّذِینَ ظَلَمُوا قَوْلاً غَیْرَ الَّذِى قِیلَ لَهُمْ فَأَنْزَلْنا عَلى الَّذِینَ ظَلَمُوا رِجْزاً مِنَ السَّماءِ بِما کانُوا یَفْسُقُونَ؛

و آن زمان که گفتیم وارد این شهر (بیت‏المقدس) شوید و از نعمت‏هاى آن تناول کنید و از آن در، سجده کنان وارد گردید و بگویید خدایا، از گناه ما درگذر، تا این‏که از خطاى شما بگذریم و بر ثواب نیکوکاران شما بیفزاییم. ستمکاران پس از آن، حکم خدا را تبدیل به غیر آنچه بدانان گفته شده بود، نمودند و ما به کیفر بدکارى، عذابى سخت از آسمان بر آنها وارد ساختیم.

یوشع در فلسطین به اداره امور بنى اسرائیل پرداخت و میان آنها حکمرانى کرد تا از دنیا رفت و پس از او حاکمانى روى کار آمدند و برهه‏اى از زمان، بى‏آن‏که مردم از وجود پادشاه قدرتمند و صاحب شوکتى برخوردار باشند، میان آنان فرمانروایى کردند.

در آن زمان بنى‏اسرائیل در معرض حملات ملت‏هاى مجاور خود قرار داشتند و آداب ورسوم رایج بین آنان این بود که هرگاه با دشمنان خود درگیر مى‏شدند، تابوت سلطنتى را پیشاپیش خود قرار داده و از آن کمک مى‏خواستند تا اراده و تصمیمشان تقویت گردد.

پس از آن، نبرد خونینى میان بنى اسرائیل با فلسطینى‏ها رخ داد و از آنجا که خداوند در اثر گناهانِ قوم بنى اسرائیل بر آنان خشمگین بود، فلسطینى‏ها طعم تلخ شکست را به آنها چشاندند و زنان و فرزندان آنان را به اسارت گرفتند و آنها را از شهرشان بیرون براندند و تابوت سلطنتى را از آنان باز پس گرفتند و به خانه خداى خود (داجون) بردند.

بنى‏اسرائیل در دوران هیئت حاکمه، به بادیه‏نشینى پرداخته و داراى تعصب‏هاى قبیله‏اى بودند و این شیوه را تا سال 1040 ق.م ادامه دادند تا این‏که میان آنان رهبرى پدیدار شد و آنها را متحد ساخت و زیر یک پرچم گرد آورد و بدین سان به عنوان نخستین پادشاه بنى‏اسرائیل زمام امور حکومت را به دست گرفت، وى در تاریخ یهود به نام <شائول» معروف بوده و قرآن او را <طالوت» نامیده است.

درخواست پادشاه

بنى اسرائیل پس از شکست و از دست دادن تابوت، به ذلّت و خوارى دچار گردیدند، بزرگان آنها نزد <سموئیل» که مقام پیامبرى و قضاوت را عهده‏دار بود، رفته و از او خواستند که برایشان پادشاهى برگزیند تا زیر پرچم او گرد آمده و با دشمنان خویش مبارزه کنند. سموئیل به حقیقت و ماهیّت قوم خود آشنا بود و از سرشت آنان آگاهى داشت و مى‏دانست که آنان صحنه نبرد را ترک خواهند کرد، لذا از آنها پرسید: اگر جنگى براى شما رخ دهد، شاید به مبارزه برنخیزید؟ آنها زیر بار این سخن نرفتند و گفتند: چگونه براى باز پس گیرى حقوق خویش نجنگیم، حال آن‏که دشمنانمان ما را از وطنمان بیرون رانده و میان ما وفرزندانمان جدایى افکنده‏اند! به هر حال، آنچه را سموئیل انتظار داشت به وقوع پیوست و آن‏گاه که خداوند خواسته آنها را بر آورده ساخت و جنگى را برایشان به وجود آورد، جزگروهى اندک بقیه از حضور در جنگ و نبرد خوددارى کردند. خداى متعال فرمود:

أَلَمْ تَرَ إِلى‏ المَلَإِ مِنْ بَنِى إِسْرائِیلَ مِنْ بَعْدِ مُوسى‏ إِذ قالُوا لِنَبِىٍّ لَهُمُ ابْعَثْ لَنا مَلِکاً نُقاتِلْ فِى سَبِیلِ اللَّهِ قالَ هَلْ عَسَیْتُمْ إِنْ کُتِبَ عَلَیْکُمُ القِتالُ أَلّا تُقاتِلُوا قالُوا وَما لَنا أَلّا نُقاتِلَ فِى سَبِیلِ اللَّهِ وَقَدْ أُخْرِجْنا مِنْ دِیارِنا وَأَبْنائِنا فَلَمّا کُتِبَ عَلَیْهِمُ القِتالُ تَوَلَّوْا إِلّا قَلِیلاً مِنْهُمْ وَاللَّهُ عَلِیمٌ بِالظّالِمِینَ؛

آیا ندیدى که آن گروه از بنى‏اسرائیل پس از موسى، از پیامبر خود درخواست کردند که برایمان پادشاهى برانگیز تا به رهبرى او در راه خدا مبارزه کنیم، پیامبرشان گفت: آیا اگر کارزار و نبرد بر شما فرض و واجب شود، نافرمانى مى‏کنید؟ گفتند: چگونه ممکن است که ما در راه خدا مبارزه نکنیم، در صورتى که ما و فرزندانمان توسط دشمنان از شهر و دیارمان بیرون رانده شدیم. و آن‏گاه که حکم جهاد بر آنها فرض و واجب گشت، جز اندکى از آنان بقیه از جنگ سرباز زدند و خداوند از کردار ستمکاران آگاه است.

پادشاهى طالوت

سموئیل به بنى اسرائیل اطلاع داد که خداوند خواسته آنها را برآورده کرده و طالوت را که از نوادگان بنیامین بود، به پادشاهى آنان برگزیده است، ولى مردم زبان به شکایت گشوده و نسبت به گزینش طالوت اعتراض کردند و گفتند: او از خانواده شرافتمندى نیست، آنها به‏گمانشان، خود را از او به پادشاهى سزاوارتر مى‏دانستند؛ زیرا پادشاهى بنى اسرائیل مى‏بایست در فرزندان یهودا و نبوت در فرزندان لاوى باشد، ولى طالوت از نواده‏هاى بنیامین و از طبقات معمولى مردم بود.

اعتراض دیگر آنان این بود که طالوت فردى تهیدست بوده و از مال و ثروت بهره‏اى ندارد و مال و دارایى از نظر یهودیان از برجسته‏ترین شاخص‏ها و امتیازات بزرگ و شرافت به‏شمار مى‏آمد. سموئیل به اعتراض کنندگان پاسخ داد: خداوند طالوت را به عنوان پادشاه آنان برگزیده و او را به صفات و ویژگى‏هایى آراسته است که شایستگى و لیاقت پادشاهى را دارد. به او علم و دانشِ سرشار عنایت کرده است که مى‏تواند با شناخت مسائل سیاسى مربوط به آنان و با دانش و هوشمندى خود، امور زندگى آنها را اداره کند، چنان که به وى نیروى جسمانى عطا کرده که در جنگ‏ها و در برابر دشمنان توان پایدارى و استقامت داشته باشد. وانگهى خداوندى که طالوت را برگزیده، به امور مربوط به بندگانش آشناتراست، او هرگونه که بخواهد امور مربوط به جهان هستى را اداره مى‏کند و از روى حکمتى که هیچ‏کس غیر او بدان واقف و آگاه نیست، به هر کس خواهد ملک و پادشاهى عنایت مى‏کند:

وَقالَ لَهُمْ نَبِیُّهُمْ إِنَّ اللَّهَ قَدْ بَعَثَ لَکُمْ طالُوتَ مَلِکاً قالُوا أَنّى‏ یَکُونُ لَهُ المُلْکُ عَلَیْنا وَنَحْنُ أَحَقُّ بِالمُلکِ مِنْهُ وَلَمْ یُؤْتَ سَعَهً مِنَ المالِ قالَ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفاهُ عَلَیْکُمْ وَزادَهُ بَسْطَهً فِى العِلْمِ وَالجِسْمِ وَاللَّهُ یُؤْتِى مُلْکَهُ مَنْ یَشاءُ وَاللَّهُ واسِعٌ عَلِیمٌ؛

و پیامبرشان بدانان گفت: خداوند طالوت را به پادشاهى شما برگزیده است. گفتند: او چگونه بر ما حاکمیت یابد، در صورتى که ما به پادشاهى از او سزاوارتریم او از اموال فراوان نیز برخوردار نیست. رسول در پاسخ آنها گفت: خداوند او را بر شما برگزیده و علم و دانش و قواى جسمانى او را فزونى بخشیده است. و خداوند ملک و پادشاهى را به هر که خواهد مى‏بخشد و هم او توانگر و داناست.

علامت پادشاهى

قرآن کریم یادآور مى‏شود که سموئیل پیامبر، به بنى اسرائیل خبر داد نشانه پادشاهى طالوت این است که وى آنان را به پیروزى خواهد رساند و تابوتى که علامت عزّت و مجد و شرف آنها و سبب آرامش دل‏هاى آنان بوده و آثارِ موسى و هارون و الواحى که در آن وجود دارد و سفارشات الهى در آنها تدوین گشته است، بردوش فرشتگان بدانان باز خواهد گشت. خداى متعال فرمود:

وَقالَ لَهُمْ نَبِیُّهُمْ إِنَّ آیَهَ مُلْکِهِ أَنْ یَأْتِیَکُمُ التّابُوتُ فِیهِ سَکِینَهٌ مِنْ رَبِّکُمْ وَبَقِیَّهٌ مِمّا تَرَکَ آلُ مُوسى‏ وَآلُ هرُونَ تَحْمِلُهُ المَلائِکَهُ إِنَّ فِى ذلِکَ لَآیَهً لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ؛

و پیامبرشان بدانان گفت: نشانه و علامت پادشاهى او این است که وى تابوت را که در آن آرامشى از ناحیه پروردگارتان و الواح بازمانده خانواده موسى و هارون است و بر دوش فرشتگان حمل مى‏شود برایتان مى‏آورد. به راستى که اگر ایمان داشته باشید، نشانه و حجّتى در این ماجرا برایتان موجود است.

آزمایش سپاهیان طالوت، قوم خود را براى مبارزه در راه خدا فراخواند و آنان را براى نبرد با دشمنانى که آنها را به ذلّت نشاندند، تشویق و ترغیب نمود. سپاهى انبوه زیر پرچم او گرد آمده و آنها را به جنگ با فلسطینیان که رهبرى آنها را جالوت عهده‏دار بود، گسیل داشت. جالوت به شجاعت و دلاورى معروف بود و خبر دلاورى‏ها و پیروزى‏هاى وى میان تمام ملت‏هاى مجاور انتشار یافته بود، به همین دلیل از او بیمناک بوده و از نبرد و درگیرى با وى خوددارى مى‏کردند.

طالوت سپاهیان خود را حرکت داد و آنها را از شهر خودشان دور ساخت، تا به نزدیکى سپاه دشمن رسیدند، و خواست توان جنگى و رزمى آنها را بیازماید و از میزان صبر و تحمل و فرمانبردارى و اطاعت آنها آگاه گردد، لذا در لحظاتى که به شدت خسته شده بودند و تشنگى بر آنان چیره گشته بود، بدانان گفت: شما به زودى از نهرى خواهید گذشت و خداوند به وسیله آن شما را در بوته امتحان و آزمایش قرار مى‏دهد تا آنان را که اطاعت مى‏کنند از نافرمانان مشخص سازد. بنابراین، کسى که از آن آب ننوشد و لذّت آن را نچشد، از پیروان من خواهد بود، ولى هر یک از شما مى‏تواند تنها یک مشت از آب برگیرد و تشنگى خود را به‏وسیله آن برطرف سازد و کسى که بیش از دیگران بیاشامد، از پیروان من نیست. ولى آن‏گاه که به رودخانه رسیدند، بیشتر آنها با فرمان طالوت مخالفت کرده و بدون توجه به نهى او، خود را از آن سیراب ساختند:

فَلَمّا فَصَلَ طالُوتُ بِالجُنُودِ قالَ إِنَّ اللَّهَ مُبْتَلِیکُمْ بِنَهَرٍ فَمَنْ شَرِبَ مِنْهُ فَلَیْسَ مِنِّى وَمَنْ لَمْ‏یَطْعَمْهُ فَإِنَّهُ مِنِّى إِلّا مَنِ اغْتَرَفَ غُرْفَهً بِیَدِهِ فَشَرِبُوا مِنْهُ إِلّا قَلِیلاً مِنْهُمْ؛

و آن‏گاه که طالوت لشکر کشید، گفت: به راستى که خداوند شما را به نهر آبى مورد آزمایش قرار مى‏دهد، کسى که از آن بیاشامد، از پیروان من نیست و کسى که از آن ننوشد پیرو من است، مگر این‏که کفى بیشتر نیاشامد، ولى همه لشکریان به جز افرادى اندک، از آن آب نوشیدند.

پیروزى طالوت بر جالوت

طالوت به همراه کسانى که تشنگى و خستگى را تحمل کرده بودند از نهر گذشت، وى بعد از آن‏که عده زیادى از همراهانش برگشتند، خود را در برابر انبوه دشمن اندک یافتند. دسته‏اى از آنان که کثرت دشمن، آنها را بیمناک ساخته بود، گفتند: ما امروز توان برابرى با جالوت را نداریم، اما دسته‏اى که ایمان آورده بودند از کثرت دشمن ترس به دلشان راه نیافته بود؛ زیرا آنها مطمئن بودند که پس از مرگ به دیدار خداى خویش خواهند رفت، از این رو گفتند: بسیار اتفاق افتاده است که گروهى اندک به اذن خدا برعده بسیارى چیره گشته‏اند، لذا ما در برابر دشمن پایدارى خواهیم کرد، خداوند صابران را حمایت کرده و پیروز مى‏گرداند. وآن‏گاه که مؤمنان براى نبرد با جالوت و سپاهش حرکت کردند، به پیشگاه خداوند به تضرع و زارى پرداختند که دل‏هاى آنان را سرشار از صبر و شکیبایى گردانده و در میدان نبرد ثابت قدم نگاه‏دارد و بر دشمنانشان پیروز گرداند، خداوند دعاى آنان را مستجاب و آنها را پیروز ساخت و داود، جالوت را از پاى در آورد و خداى متعال پادشاهى بنى اسرائیل را به وى ارزانى داشت، و هرگونه دانش و حکمتى را که خواست بدو آموخت و او بندگان شایسته‏اش را یارى مى‏فرماید، اگر خداوند براى محو و نابودى فساد و تباهى تبهکاران، مصلحان را بر آنها مسلط نمى‏گرداند و اگر برخى از انسان‏هاى شرور را بر برخى دیگر تسلط نمى‏بخشید، زمین آباد نمى‏گشت، بلکه فساد و تباهى آن را فرامى‏گرفت، ولى احسان و عنایت پروردگار پیوسته شامل حال همه مردم است:

فَلَمّا جاوَزَهُ هُوَ وَالَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ قالُوا لا طاقَهَ لَنا الیَوْمَ بِجالُوتَ وَجُنُودِهِ قالَ الَّذِینَ یَظُنُّونَ أَنَّهُمْ مُلاقُوا اللَّهِ کَمْ مِنْ فِئَهٍ قَلِیلَهٍ غَلَبَتْ فِئَهً کَثِیرَهً بِإِذنِ اللَّهِ وَاللَّهُ مَعَ الصّابِرِینَ * وَلَمّا بَرَزُوا لِجالُوتَ وَجُنُودِهِ قالُوا رَبَّنا أَفْرِغْ عَلَیْنا صَبْراً وَثَبِّتْ أَقْدامَنا وَانْصُرْنا عَلىَ القَوْمِ الکافِرِینَ * فَهَزَمُوهُمْ بِإِذنِ اللَّهِ وَقَتَلَ داوُدُ جالُوتَ وَآتاهُ اللَّهُ المُلْکَ وَالحِکْمَهَ وَعَلَّمَهُ مِمّا یَشاءُ وَلَوْلا دَفْعُ اللَّهِ النّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَفَسَدَتِ الأَرْضُ وَلکِنَّ اللَّهَ ذُو فَضْلٍ عَلى‏ العالَمِینَ؛

و آن زمان که او به همراه گروندگانش از نهر گذشتند، لشکریانش بدو گفتند: ما امروز در برابر جالوت و سپاهش توان مقاومت نداریم، کسانى که به لقاى رحمت الهى اعتقاد داشتند گفتند: چه بسا گروهى اندک به اذن خدا بر گروهى بسیار پیروز گردند و خداوند با صبر پیشگان است و آن‏گاه که در برابر جالوت و سپاهش قرار گرفتند عرضه داشتند: پروردگارا، به ما صبر و شکیبایى عنایت فرما و گام‏هایمان را استوار دار و بر کافران پیروزمان گردان، و به اذن خدا آنهارا شکست دادند و داود، جالوت را از پاى درآورد و خداوند به او پادشاهى و حکمت و فرزانگى عطا کرد و آنچه را مى‏خواست بدو آموخت و اگر خداوند برخى از مردم را به وسیله بعضى دیگر فروننشاند، زمین به فساد و تباهى کشیده مى‏شود، ولى خداوند به جهانیان لطف و عنایت دارد.

کشته شدن جالوت (جلیات)

قرآن، نحوه کشته شدن جالوت را به دست داود تشریح نکرد، ولى تورات آن را تفصیل داده که ما خلاصه‏اى از آن را مى‏آوریم:

فلسطینى‏ها براى نبرد با بنى‏اسرائیل سپاهیان خود را گردآوردند و شائول (طالوت) و نیروهاى بنى‏اسرائیل در برابر آنها قرار گرفتند. هر لشکر برفراز کوهى مستقر بود و میان دو سپاه دشتى هموار قرار داشت. چند روزى سپرى شد و هیچ یک از دو لشکر جرأت حمله به دیگرى را نداشت، در این هنگام مردى قوى هیکل و زشت چهره به نام جالوت (جلیات) غرق در اسلحه از اردوگاه فلسطینى‏ها خارج شد و نیزه‏اى بزرگ در دست داشت. جلیات پس از بیرون آمدن، وسط دشت قرار گرفت و بر سپاهیان بنى‏اسرائیل بانگ زد تا شخصى را براى مبارزه او برگزیده و به میدان بفرستند و گفت: اگر فرد مبارز شما بر ما غلبه یافت، ما همگى به بردگى او درخواهیم آمد و اگر من بر او فایق آمدم و او را کشتم، شما به بردگى ما درخواهید آمد.

شائول (طالوت) و سپاهش از شنیدن سخنان جلیات بیمناک گشتند و از برابرى با او خوددارى کردند و او تا چهل روز پیوسته صبح و شام آنها را به مبارزه مى‏طلبید، شائول (طالوت) وعده داده بود، هر کس جلیات را بکشد، به او مال فراوان بخشیده و دخترش را به ازدواج وى درخواهد آورد. مردى از بیت لحم به نام <یسىّ» که داراى سه پسر بود و آنها براى مبارزه در کنار شائول، در سپاه وى حضور داشتند و چهارمین فرزندش را که داود نام داشت، نزد برادران خود فرستاده بود تا حال آنها را جویا شود. داود ملاحظه کرد که جلیات مبارز مى‏طلبد و مردم از بیم و ترس او از برابرى با وى خوددارى مى‏کنند و جلیات به آنها ناسزا گفته و آنان را مورد نکوهش و اهانت قرار مى‏دهد، لذا غیرت و مردانگى داود به حرکت درآمده و از شائول خواست بدو اجازه دهد تا براى نبرد با جلیات به میدان رود.

شائول از فرستادن او خوددارى کرد و او را از شجاعت و بى‏باکى جلیات برحذر داشت، ولى سرانجام به او اجازه نبرد داد و زرهى بر او پوشاند که نمى‏توانست آن را حمل کند؛ زیرا او به پوشیدن چنین زرهى عادت نداشت. به همین دلیل آن را از تن خود بیرون آورد و عصاى خویش را به دست گرفت و تعداد پنج پاره سنگ صاف از بیابان برداشته و در خورجین خود نهاد و فلاخن خویش را در دست گرفت و با یکدیگر رو در رو شدند، پس از نبردى که با جلیات انجام داد، او تلاش کرد با ضربه نیزه‏اى داود را از پا درآوَرَد، ولى داود با چالاکى به وسیله سنگى که در فلاخن داشت، پیشانى وى را نشانه رفت و آن فرد ستمکار نقش بر زمین شد و داود چون صاعقه بر سینه او نشست و شمشیر از نیام کشید و سر از بدنش جدا ساخت. فلسطینى‏ها که فرمانده خود را کشته دیدند، ترس و وحشت آنها را فرا گرفت و دچار تفرقه و پراکندگى شده و پا به فرار گذاشتند و شائول (طالوت) با سپاهش آنها را تعقیب کرده و تعداد زیادى از آنان را به قتل رساندند.

مرگ طالوت و پادشاهى داوود

وقتى داوود، جالوت را کشت، در دربار طالوت به مقام والایى رسید و بر جنگجویان بنى‏اسرائیل پیشى گرفت. امّا زمانى که طالوت تصور کرد داود به منزله رقیبى خطرناک براى او درآمده، به ویژه از جنبه محبوبیّتى که در بین تمام قوم بنى‏اسرائیل برخوردار است، آتش حسد در دلش شعله‏ور گردید و دیرى نپایید که حسدش به کینه‏اى کشنده تبدیل شد و چندین بار سعى در ترور وى نمود، ولى توطئه‏هاى او نقش بر آب شد.

سپس در نبرد <جلبوع» که اسرائیلى‏ها شکست خورده و فرار کردند و سه تن از فرزندان طالوت کشته شدند، تیراندازان فلسطینى طالوت را مورد هدف قرار داده و او را به شدت زخمى کردند، طالوت به کسى که اسلحه وى را حمل مى‏کرد، دستور داد تا شمشیرش را از نیام کشیده و او را به وسیله آن از پاى درآورد، تا به دست دشمن کشته نشود که او را مثله کنند، ولى آن شخص از این عمل خوددارى کرد، در این هنگام طالوت شمشیر خود را برگرفت و خود را به روى آن انداخت، و بدینسان کشته شد.

داود پس از این ماجرا رهسپار <حبرون» شهر الخلیل امروز گردید. مردان یهودا نزد داود آمده و او را پادشاه قرار دادند، ولى سایر قوم بنى اسرائیل به اطاعت <اشبوشت» پسر طالوت در آمدند، و نبردهایى میان طرفداران داود و <اشبوشت» به وجود آمد تا این‏که پسر طالوت به قتل رسید و داود به عنوان پادشاهى کلیه أسباط بنى اسرائیل مطرح شد. زمانى که داود به پادشاهى همه اسرائیلیان درآمد، سى‏ساله بود و مدت چهل سال حکومت کرد. داود در حبرون مدت هفت سال و نیم بر یهودا حکمفرمایى کرد و 33 سال در اورشلیم بر همه اسرائیلیان و یهودا پادشاهى نمود و آن‏گاه پسرش سلیمان را قبل از مرگ خود ولى‏عهد خویش قرار داد و زمانى که سلیمان به فرمانروایى رسید، کار پدر را پى گرفت و به کشورگشایى ادامه داد و به شیوه‏اى نو کشور را نظم و ترتیب بخشید و معبد <مسجد الأقصى» را تکمیل ساخت، چه این‏که خداوند بدو دانش و حکمت آموخته بود.

+ سایر موضوعات در تلگرام، کلیک نمایید


امتیاز شما به این صفحه:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...

< اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی >

🔗 لینک کوتاه: http://www.asemooni.com/?p=20010
loading...
  • شبکه اشتراک ویدئو واو
  • ترنج - مجری دکوراسیون داخلی
  • موسسه حقوقی ثبتی آماتیس
  • تبلیغات در آسمونی
  • کانال تلگرام آسمونی
  • اینم جالبه !

    داستان خووان و سکه طلا

    اگر به خواندن داستان علاقه دارید این مقاله آسمونی را حتما مطالعه نمایید چرا که …

    2 دیدگاه

    1. حجت اله عرفانیان

      وَ إِنَّ مِنْ شِیعَتِهِ لَإِبْراهِیمَ إِذْ جاءَ رَبَّهُ بِقَلْبٍ سَلِیمٍ به ابجد64 دین 64 الله محمد علی64 جانشین محمدعلی 64+18 الله=82 امام82 انی جاعلک لناس اماما قرآن میفرمایدما امام را انتخاب می کنیم124 هزار پیامبروجانشینانشان توسط هر پیامبر مثل غدیر خم انتخاب گردید41 اصل دین اسلام41علی قرآن=41+ 41اصل دین اسلام=82 امام82+114سوره قرآن= 196دین اسلام 196ضرب14معصوم درخودش میشود 196دین اسلام196 {کلمه الله 41+41 اصل دین اسلام41=82 امام در غدیر خم توسط پیامبر انتخاب گردید و بعداز وفات پیامبر هر شورایی باطل است نود درصد یاران پیامبر بر علیه خلیفه زمان شورش کرده و کافر شدند هر کسی بر علیه امام و خلیفه زمان قصب خلافت و جنگ کند کافر محسوب می گرددبا کلمه 66الله66+66=132 اسلام 132علی قرآن ناطق است امام و اسلام خود را ثابت کنید 66عالی ترین مذهب 66هدف بعثت انبیاء 66 وعده خدا نزدیک است66 یاابا صالح المهدی66علی کیست جانشین66 اصل ولایت علی66جانشین حضرت محمد66 اصل ولایت علی 66علی ولی الله 66 رهبر واقعی اسلام 66جانشین حضرت محمد 66مسیر الله علی66 امام غدیر خمی66دین الله راه الله 66 اصل دین اسلام اطاعت66یاور قرآن علی66مذهب شیعه علی 66مذهب پیامبر علی66سید انبیاء علی 66دستور الله علی 66یا الله یا علی66اصل اسلام امام واقعی66 علم محمد علی 66امام مکتب الله محمد66یا الثارات الحسین 66بالا ترین درجه اسلام 66 اقیانوس دین علی 66 اولین امام واقعی 66دین الله راه الله 66 مذهب اصلی دین اسلام 66مسیر الله علی 66 +66الله = 132 اسلام 132 علی ولی الله 66 مشگل گشای کل عالمی 66 مصلح کل دین اسلام66یا اباصالح المهدی 66عدل توحید امامت66عدل توحید نبوت 66 نماینده الله محمد66 بجانشین محمد علی66مشگل گشای کل عالمی66 وعده خدا نزدیک است66 الله66هدف بعثت انبیاء 66 +66 ارباب واقعی دینه66 یاحریم قرآن علی=132یا علی هو132 دین ویا مذهب 132قلب132 یا اصل 132 اسلام132+64دین=196 دین اسلام 196 کلید اسلام 196 الله 66 +26غدیر =92 محمد+18ذالحجه” غدیر خم =110علی تمام فرقه های دین اسلام اگر توانستید با 5 پنج کلمه جانشین پیامبرتان را مشخص کنید کیست این جانب به مذهب شما در خواهم آمد 110 امام جانشین اصلی محمد ابن عبدالله110 امام جانشین محمد علی ابن ابی طالب 110 کعبه 97+13 رجب تولد علی در محراب کعبه = 110به ابجد کعبه97 قسم به آیه غدیر خم 97 قسم و غدیر خم آیه غدیر خم 97 الیوم اکملت لکم دینکم 97+13 رجب تولد مولاء در کعبه =110چرابه امام علی قرآن ناطق میگویندعلی 110+110 دین الهی +131 دین الله131= 351 قرآنقال رسو الله =انا و علی ابواه هذاه الامه”275 +110علی = 385 شیعه پیامبر فرمود من و علی پدران این امت اسلامی 583 اهل بیت فاطمه 583 عاشوراه 583 امت اسلامی583 ابجد 5 تن آل عباء 583 محمد علی فاطمه حسن حسین 583 محمد 92+110علی +135 فاطمه +118 حسن +128 کلید دین حسین = 583 شبکه نور 583 این عدد نورانی را از راست بخوان براستی شیعیان فرزندان اهل بیت پیامبرند 583 میشه 385 شیعه قال رسو الله = انا و علی ابواه هذاه الامه”275 +110علی = 385 شیعهوَ إِنَّ مِنْ شِیعَتِهِ لَإِبْراهِیمَ إِذْ جاءَ رَبَّهُ بِقَلْبٍ سَلِیمٍ به ابجد کلمه الله 41+25 {شیعه} اصل اسلام = 66 الله 66+66 امام بدین الله محمد 66به دین الله اصل اسلام66+66 الله = 132 اسلام 132قلب 132 اسلام 132 امام کل 132 بدین الله 132+64 دین = 196 دین اسلام 196 امام کل دین 196 کلید اسلام 196 ضرب 14 معصوم خانواده محترم پیامبر میشود 196 دین اسلام 196 مقام شهید دین اسلامی 706-541 فتنه ها = 165 لا اله الا الله 165 +5 تن +12 امام +14معصوم =196دین اسلام 196ضرب14معصوم درخودش می شود 196دین اسلام 196اصوله دینه 196 امام کل دین 196دین اسلام196مومنین196یا اصل دین196یا اسلام ناب196دین اسلام 196پیامبر فرمود فقط یک فرقه اهل نجات است به ابجد کبیر فرقه 385 شیعه385با آل قرآن385 بدین واقعی اسلام 385 اسلام واقعی الله 385 شیعه 385 پیامبر فرمود فقط یک فرقه اهل نجات است به ابجد فرقه 385 شیعه385 فقط دین اسلام 385 شیعه385بدین واقعی اسلام 385اسلام واقعی الله 385انّى جاعلک للنّاس اماماً.خداوند در قرآن می فرماید ما امام را انتخاب می کنیم تمام فرقه های دین اسلام اگر توانستید با 5 پنج کلمه جانشین پیامبرتان را مشخص کنید کیست این جانب به مذهب شما در خواهم آمد

      امام جانشین اصلی محمد ابن عبدالله 110 علی 110 دین الهی110ولی دین110 امام جانشین محمد علی ابن ابی طالب110 شما هم با پنج کلمه جانشین پیامبرتان را مشخص نمائید به ابجد صغیر یا کبیرفرقی نمی کند پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله) فرمودند: إن ولیتموا علیاً و ما أراکم فاعلین تجدوه هادیا مهدیا یهدی بکم السبیل المستقیم.
      اگر علی را خلیفه خویش قرار دهید، گرچه می‌دانم نمی‌کنید، همه شما را به ساحل نجات و سرمنزل مراد خواهد رساند. مسند احمد بن حنبل، ج1، ص109 ـ الإصابه لإبن حجر، ج4، ص468 ـ شواهد التنزیل للحاکم الحسکانی، ج1، ص82 ـ تفسیر الآلوسی، ج6، ص170 ـ تاریخ مدینه دمشق لإبن عساکر، ج42، ص420 ـ أسد الغابه لإبن الأثیر، ج4، ص31 ـ میزان الإعتدال الذهبی، ج3، ص363 ـ البدایه و النهایه لإبن کثیر، ج7، ص 397
      با سه کلمه دین پروردگار پیامبر و امام خود را به ابجد کبیر و صغیر ثابت بفرمائید

      به ابجد دین 64 دین 64 الله محمد علی 64 جانشین محمد علی64 امام دین الله محمد64مومن دین الله محمدی64امام دین الله محمد 64 انگشت شصت با چهار انگشت میشود 64 در غدیر همه با علی بیعت کردند تا پیامبر رحلت نمود همه بیعت شکستند دین 64 الله محمد علی64 +64 =128 کلید دین 128 حسین 128به ابجد علی ابن ابی طالب 62+66 الله بزرگترین ارباب جهان = 128 کلید دین 128 حسین 128 کعبه 97+5تن+12 امام +14 معصوم= 128 کلید دین 128 شما هم با سه کلمه پروردگارت پیامبرت امامت و دینت را ثابت کن به ابجد دین 64+64 الله محمد علی64 مسئله اصلی دین64 صاحب خلافت دین اسلام64لوح محفوظ الله 64 حاکم اصلی امت اسلام64 امام برحق دین 64 نور الله اصل اسلامی64 دین 64 الله محمد علی 64+64 = 128 کلید دین 128 حسین 128 کعبه 97+5 تن +12 امام +14 معصوم =128حسین 128کلید دین128حماسه سرای دین اسلام اگر حسین نداری دین نداری دین 64 دست دوستی 64 کف دستت نوشته 18 الله 18 ذالحجه” غدیر خم18 همه با علی دست دوستی و بیعت دادند دینشان کامل شد دین 64+18 الله =82 در غدیرخم امام 82 توسط پیامبر مشخص گردیددر تمام کتب اهل سنت و شیعه حدیث غدیر خم آمده است خود را به گمراهی نزنید حقیقت چون نور خورشید در آسمان ولایت پیداست فقط باید کمی سر خود را بالا بگیریدتا نور امامت و ولایت را ببینید به ابجد امام 82 امام توسط پیامبر در غدیر خم مشخص گردید مهدی هم به ابجد کبیر و صغیر میشود 82+28 دین اسلام = 110 علی 110 دین الهی 110 ولی دین 110 علی 110 تمام 74 فرقه باطل دین اسلام اگر توانستید با 5 کلمه به ابجد صغیر بگوئید جانشین پیامبرتان کیست اینجانب مذهب شمارا خواهم پذیرفت مثال ابجد امام علی 110 میباشد به ابجد صغیر 110خلافت به دین اسلام بحکم الله محمد110رهبر اصلی جانشین محمدعلی110 امام جانشین اصلی محمد ابن عبدالله 110جانشینه حضرت محمد ابن عبدالله 110رهبراصلی جانشین محمد علی 110 امام جانشین محمد علی ابن ابی طالب 110نماینده الله جانشین محمد علی 110 رهبر دین اسلام دین آدم دین الله 110 امامی خلیفه اول حضرت محمد 110نماینده الله جانشین محمدعلی 110دین الله دین آدم دین محمدقرآن110امام راه الله خلیفه اول مسلمین 110 راه الله اول خلیفه بدین الله110امام راه الله خلیفه اول مسلمین 110راه الله اول خلیفه بدین الله110دین واقعی اصل اسلام حکم الله 110سالار انبیاء الهی محمدعلی 110نور مقدس الله جانشین محمد علی110
      امام راه الله خلیفه اول مسلمین110امام جانشین اصلی محمد ابن عبدالله110 امام رهبر واقعی محمد علی110 امام جانشین محمد علی ابن ابی طالب110 رهبر اصلی جانشین محمد علی110پیامبر فرمود فقط یک فرقه اهل نجات است به ابجد فرقه 25 شیعه25 فرقه 25 شیعه 25 اصل اسلام 25انسان کامل 25 انسان نمونه 25 نام آدم 25 بار در قرآن آمده آدم باش و حق را بپذیر علی 110دین الهی110ولی دین 110جلوه الله 110 نمک110نان جو110گندمهای 110به نانو نمک مرتضی علی حق با علیست 110 بسم الله الرحمان الرحیم 786-541 عمرابوبکر=245 اسلام حق 245 اسلامه حق 245 علی 110+135 فاطمه = 245 اسلامه حق علی و فاطمه میباشد 245دین بحق الله 245اسلامه حق 245 یعنی معنای بسم الله الرحمن رحیم 786 یعنی الله 66+132 اسلام +583 +5 تن = 786
      وَ إِنَّ مِنْ شِیعَتِهِ لَإِبْراهِیمَ إِذْ جاءَ رَبَّهُ بِقَلْبٍ سَلِیمٍ: نام شیعه چندین بار در قرآن آمده

      انتخاب الله 1120-1202 سه خلیفه قاصب = 82 به ابجد صغیر و کبیر 82 امام 82 الم 82 عشق است گل روی امام مهدی 82امام 82 هم اکنون امام 82 مهدی82 باکلید اصلی دین الله82دین 64+18 الله= 82 به ابجد امام 82 در غدیر خم به دست با کفایت پیامبر امامت قیامت بپا کرد امام 82 به ابجد صغیر وکبیر 82 الم میباشد امام82 با کلید اصلی دین الله 82 حاکم اصلی دین اسلامی82 صراط علی حقا نمسکه82 امام82 نبوت امامت ولایت فقیه82 استمرار حکومت انبیاء 82 طبیب جهان 82 امام 82 بهای دین82 اله الهی 82 مهدی 82 +114 سوره قرآن = 196 دین اسلام 196 اسلام به ابجد کبیر وصغیراسلام 144 دین اسلام 196 تولد مولاء علی در کعبه 13+ 5 تن= 18 الله 18 +64 دین 64 الله محمد علی 64 +18= 82 امام 82 مهدی هم به ابجد کبیر و صغیر میشود 82 +114سوره قرآن = 196 دین اسلام 196امام کل دین 196 اصوله دین 196 دین اسلام 196 ضرب 14 معصوم در خودش میشود 196ب 82 با تقواء ترین انسان جهانی82 جانشین الله محمد علی82 علی قرآن=41+41اصل دین اسلام=82 امام82+114سوره قرآن=196دین اسلام 196ضرب14معصوم درخودش میشود 196دین اسلام196 {کلمه الله 41+41 اصل دین اسلام41=82 امام 82 مهدی 82 دین شیعه41+41 دین پیامبر =82 امام 82 مهدی82 آخرین سرورا امام دین اسلام 82با آخرین مکتب حق دین اسلام 82فرمانده دین حق اسلامی 82 کعبه دلها 41+ 41 اصل دین اسلام = 82 امام 82 مهدی 82 معجزه صحف ابراهیم82 ابجد صغیر راه الله 32+32منصب الله 32فرمانده32=64 الله محمد علی64 محور اصلی قرآن64 دین64 الله محمد علی 64 +18 الله =82به ابجدامام82کلمه الله اصل دین اسلام82 شرف اسلام واقعی بدین محمد82 امام82امام واقعی خلیفه اسلام82با دین واقعی اسلام محمد82 دین الله 82 امام 82 امام واقعی کل دین اسلام 82مهدی82خلیفه واقعی امام اسلام82مهدی به ابجد کبیر و صغیر میشود82 امام واقعی خلیفه اسلام82به ابجدکبیرو صغیر82امام واقعی کل دین اسلام82امام حق کل جهان اسلام 82به ابجد صغیر راه الله 32+32منصب الله32=64 دین64 الله محمد علی 64 فرمانده کل بدین 64 نماز روزه خمس زکات 64دین 64+18 الله =82 امام 82 به ابجدکلمه الله اصل دین اسلام82 شرف اسلام واقعی بدین محمد82 امام82امام واقعی خلیفه اسلام82با دین واقعی اسلام محمد82 دین الله 82 امام 82 امام واقعی کل دین اسلام 82مهدی82 خلیفه واقعی امام اسلام 82 مهدی82 به ابجد کبیر و صغیرمهدی میشود 82 امام واقعی خلیفه اسلام 82 به ابجدکبیرو صغیر82امام واقعی کل دین اسلام82+82=164+32 راه الله = 196دین اسلام 196 به ابجد صغیر راه الله 32+ 32منصب الله32=64 دین64+64=128کلید دین128 حسین 128کلید دین 128به ابجدامام 82 کلمه الله اصل دین اسلام82 شرف اسلام واقعی بدین محمد82 امام82امام واقعی خلیفه اسلام82با دین واقعی اسلام محمد82 دین الله 82 امام 82 امام واقعی کل دین اسلام 82مهدی82 خلیفه واقعی امام اسلام 82 مهدی به ابجد کبیر و صغیر میشود 82 امام واقعی خلیفه اسلام 82 به ابجدکبیروصغیر82امام واقعی کل دین اسلام82 {مغز دین اسلام 1243-1202 سه خلیفه = 41 اصل دین اسلام41 {کلمه الله 41+41اصل دین اسلام41 دین شیعه41+41 دین پیامبر =82 امام 82 مهدی 82 مهدی به ابجد صغیر23+59مهدی حدیث غدیر در تمام کتب شیعه و سنی موجود است که با دست باکفایت حضرت محمد علی{ع} در غدیر خم برگزیده شد و بعد از وفات پیامبر هر شورایی باطل و شیطانی میباشد
      http://alialihojat123.blogfa.com/post/574

    2. حجت اله عرفانیان

      نام شیعه 5 بار در قرآن آمده و 7 بار با ترکیباتش 7+5= 12 بار نام شیعه در قرآن آمده ولی نام فرقه های باطل دین یک بار هم در قرآن نیامده مرد باشید و حرف حق را بپذیرید اینقدر بدبخت و نامرد نباشید اینها دارنداز مظلومیت شیعه سوء استفاده میکنند یکی ازوهابی ها دائشی گفت خجالت بکش نام ما هم در قرآن آمده پرسیدم بفرما ما قبول میکنیم فرمود ما پیروان شیطان میباشیم و نام شیطان 22 میباشد به ابجد شیطان 22 عمر هم 22 ابابکر 22 شیطان 22 مقصر 22 دشمن اسلام 22 هذیان 22 دروغ 22 نیرنگ 22 کلک 22 کید 22مکارا 22 روباه 22بدبختی 22 بدیها بانامرد22 ۲۲کلک۲۲نیرنگ 22 بظلمت ۲۲ دوزخه22 نیرنگ۲۲لامذهب۲۲نفرت ۲2انزجار22ناخلفه 22نابحقه22 پررو۲۲خائن هست ۲۲عمر22 مقصر22بمنافقا ۲۲شرابیا ۲۲ عمر ۲۲ ابابکر۲۲ شیطان ۲۲ نام ما بیشتر از نام شماست گفتم درست میفرمائید جمالتو عشق است شما خود شیطان میباشی فرمود نه من الاغ شیطانم گفتم تا شیطان الاغهایی مثل شما دارد هیچ غمی ندارد بنى‌‏اسرائیل، از پیامبر خود خواستند فرمان‏‌روایى براى آنان از جانب خدا تعیین کند مثل قضییه غدیر خم یاران اصلی درخواست معرفی جانشین رسول خدا را نمودند از جانب خدا علی معرفی شد بنى‌‏اسرائیل، از پیامبر خود خواستند فرمان‏‌روایى براى آنان از جانب خدا تعیین کند تا تحت امر او به جهاد بپردازند و زمین‏‌هاى غصب‏‌شده خود را بازستانند و اسیران خود را آزاد سازند. آنجا که گفتند:

      «إِذْ قَالُواْ لِنَبِیٍّ لَّهُمُ ابْعَثْ لَنَا مَلِکًا نُّقَاتِلْ فِی سَبِیلِ اللّهِ». (سوره بقره، آیه 246) بنی اسرائیل 600 پیامبر خود را سر بریدند و نفرین شده پروردگار عالم میباشند

      (آنان به یکى از پیامبران خود گفتند: براى ما فرمان‏‌روایى معین کن تا به جنگ در راه خدا بپردازیم …)

      پیامبر آنان به امر الهى فرمان‌‏روا را به نام معرفى کرده، گفت: «إِنَّ اللهَ قَدْ بَعَثَ لَکُمْ طَالُوتَ مَلِکًا …» (سوره بقره، آیه 247) (به راستى که خدا طالوت را به فرمان‌‏روایى شما برگزیده است.) به ابجد ریاضی قرآن طالوت 26 راه حق 26 طالوت 26علی 26 بیعت 26 وصیت 26 غدیر 26 انتخاب درست 26 جان رسول 26 امام دین 26 راه حق 26 حدید 26 بت شکنی 26 بدوش نبی 26 علی 26 خیلی 26 مردی 26 طالوت 26 علی 26 امام بکل 26 پیامبر در غدیر خم دست علی را بالای سر برد و ایشان را به امر خدا خلیفه بعد از خود معرفی نمود هم اکنون مولاء مهدی با دلایل قرآنی و علم ریاضی علمی حقیقی امام بکل 26 میباشد چرا نامردان بی همه چیز خود را به خرییت میزند

      با وجودى که نام فرمان‌‏روا به صراحت گفته شد، آنان زیر بار نرفتند و به اشکال تراشى پرداختند و گفتند: «أَنَّى یَکُونُ لَهُ الْمُلْکُ عَلَیْنَا وَنَحْنُ أَحَقُّ بِالْمُلْکِ مِنْهُ وَلَمْ یُؤْتَ سَعَهً مِّنَ …» (همان)

      (از کجا مى‏‌تواند فرمان‌‏رواى ما باشد، حال آنکه ما به فرمان‌‏روایى از او شایسته‏‌تریم، و او توانمندى مالى ندارد؟ …)

      این امر، دلالت بر آن دارد که ذکر نام براى رفع اختلاف کافى نیست،صد بار نقشه ترور پیامبر و علی را کشیدند بلکه باید شرایط جامعه، آماده پذیرایى نماینده پروردگار باشد. چه بسا ذکر اسامى پیشوایان دوازده‏‌گانه، سبب مى‌‏شد که آزمندان حکومت و ریاست به نسل‏ کشى گسترده بپردازند تا از تولد آن امامان جلوگیرى کنند، چنانکه این مسئله درباره حضرت موسى (ع) رخ داد و به قول معروف:

      صد هزاران طفل سر ببریده شد/ تا کلیم‌‏الله موسى زنده شدهنگامی که رسول خدا(ص) علی(ع) را در روز” غدیر خم” به خلافت منصوب فرمود و درباره او گفت: من کنت مولاه فعلی مولاه” هر کس من مولی و ولی او هستم، علی مولی و ولی او است” چیزی نگذشت که این مساله در بلاد و شهرها منتشر شد” حرث بن نعمان فهری” خدمت پیامبر(ص) آمد و عرض کرد تو به ما دستور دادی تا به یگانگی خدا و اینکه تو فرستاده او هستی دهیم، ما هم شهادت دادیم، سپس دستور به جهاد و حج و روزه و نماز و زکات دادی ما همه این ها را پذیرفتیم، اما با این ها راضی نشدی، تا اینکه این جوان(اشاره به علی ع است) را به جانشینی خود منصوب کردی، و گفتی: من کنت مولاه فعلی مولاه، آیا این سخنی است از ناحیه خودت یا از سوی خدا؟! پیامبر ص فرمود:” قسم به خدایی که معبودی جز او نیست این از ناحیه خدا است”.
      ” نعمان” روی بر گرداند در حالی که می گفت اللَّهُمَّ إِنْ کانَ هذا هُوَ الْحَقَّ مِنْ عِنْدِکَ فَأَمْطِرْ عَلَیْنا حِجارَهً مِنَ السَّماءِ:” خداوندا! اگر این سخن حق است، از ناحیه تو، سنگی از آسمان بر ما به باران”! اینجا بود که سنگی از آسمان بر سرش فرود آمد و او را کشت، همین جا آیه «سَأَلَ سائِلٌ بعذاب واقِعٍ لِلْکافِرینَ لَیْسَ لَهُ دافِعٌ» نازل گشت”.

      بقرآن اگر یهودی ها میدانستند شیعه هزار برابر بالاتر و شریف تر از دین یهود ماقبل تاریخ خجالت بکشید یهودی ها 600 پیامبر خود را سر بریدند یعنی احمق تر از امت یهود در تاریخ نخواهد آمد آدم اینقدر کودن بیشعور باشه که بجای پرستش خدا مجسمه و گوساله بپرستد دروغ میگویند حضرت موسی را هم قبول ندارند مسیح را نپذیرد و محمد(ص) قائم آل محمد (عج) را نشناسد

    پاسخ دهید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.