فیلم سینمایی روز صفر-zero day movie
فیلم سینمایی روز صفر-zero day movie

نقد از مرجان دلپسند اختصاصی آسمونی

"عبدالمالک ریگی " نامی آشنا برای بسیاری از مردم ایران خصوصا مردم منطقه سیستان و بلوچستان است . شخصیتی منفور برخاسته از کشور "پاکستان" ، با عقایدی غیر انسانی و سرکرده گروهک تروریستی "جنداله" که با جنایت ها و خشونت های لجام گسیخته اش در زمان حیاتش، باعث ایجاد رعب و وحشت در دل مردم مناطق سیستان و بلوچستان شد. در فیلم  "روز صفر "برخی از اعمال  جنایتکارانه "عبد المالک ریگی "با بازی "ساعد سهیلی نشان داده می شود. در سی و هشتمین دوره جشنواره اولین تجربه کارگردانی" سعید ملکان " در فیلم سینمایی "روز صفر" موضوع فیلم، عبدالمالک ریگی سرگرده گروهک جنداله و جنایاتش است "سعید ملکان "را بیشتر در کسوت یک چهره پرداز و تهیه کننده سینما می شناسند که توانسته است؛ شش سیمرغ بلورین را از آن خود نماید. از کارهای شاخص ملکان در عرصه طراحی چهره پردازی می توان به فیلم های "ابد و یک روز " ، "تنگه ابو قریب" و  "غلامرضا تختی" اشاره کرد .

نقدی بر فیلم سینمایی روز صفر
نقدی بر فیلم سینمایی روز صفر

در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، فیلم سینمایی "روز صفر" در بخش "نگاه نو" به کارگردانی "سعید ملکان " اکران شد . سعید ملکان همچنین همراه با بهرام توکلی نویسندگی "روز صفر" را به عهده داشته است. فیلمی که به بیان روایت نحوه دستگیری "عبدالمالک ریگی" و همدستانش می پردازد ؛ آن هم با یک نگاه متفاوت. فیلمی که  بسیاری از منتقدان، به عنوان بهترین فیلم "ملی - امنیتی" از آن یاد نموده اند. با گذشت حدود نیم ساعت این فیلم سینمایی ، مخاطب به ریشه عمیق و گستردگی این گروهک -درخارج از منطقه سیستان و بلوچستان و حتی بسیار دورتر از پاکستان ، یک کشور جهان سومی که بیشتر با جنگ ها و نفاق های درونی اش شناخته می شود-  آگاهی پیدا کند.

zero-day-movie
zero-day-movie

"امیر جدیدی "نیز در نقش یک ماموری امنیتی بازی می کند که با استفاده از هوش و ذکاوتش برای رسیدن به مقصود و هدفش توانست مخاطب را بدنبال خود بکشاند ؛ حتی با وجود اینکه، مخاطب از ابتدای شروع فیلم قصد و نیت او را می دانست. در برخی دیگر از سکانس های این فیلم سینمایی می توان به" فاروق" با بازی تینو صالحی اشاره کرد، شخصیتی که مشاور "عبدالمالک ریگی" با توانمندی های خاصش -  مهارت او در تسلط به زبان های زنده دنیا- که باعث ارتباط بیشتر این شخصیت منفور در سایر کشورها خصوصا آلمان و ...-  اشاره نمود. کار اکتری که در نقش خود به خوبی ظاهر شده بود. اما در مورد نقش "ریگی "بهتر بود؛ بازیگری انتخاب می شد که بیشترین شباهت چهره و فیزیکی را به این شخصیت داشته باشد. همانطور که در فیلم سینمایی "شبی که ماه کامل شد " دیدیم که بازیگر نقش ریگی آنچنان شباهتی به این شخصیت منفور داشت که مخاطب با دیدن او حس تنفر و ترس درونش فوران می کرد. اما در فیلم سینمایی "روز صفر"، در مورد بازیگر نقش ریگی مخاطب را نمی توانست به این حس برساند. گاهی اوقات یک شخصیت در یک نقش آنقدر درخشان جلوه می نماید که او را تبدیل به یک ستاره می کند. اما گاهی نیز بازیگر در برخی از نقش ها آن هم به لحاظ نداشتن مشخصات ظاهری و فیزیکی آن نقش گامی به عقب برمی دارد.

نظر خود را درباره «نقدی بر فیلم سینمایی روز صفر» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره نقدی بر فیلم سینمایی روز صفر فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.