زمان مطالعه: 4 دقیقه
جام جهانی فوتبال نوجوانان (بخش چهارم)

جام جهانی فوتبال نوجوانان (بخش چهارم)

جام جهانی فوتبال نوجوانان (بخش چهارم)نوجوانانی که محو شدنداختصاصی آسمونی / مهدی زارعیدر دهه اول قرن 21،...

نوجوانانی که محو شدند

اختصاصی آسمونی / مهدی زارعی

در دهه اول قرن 21، نوجوانان ایران یک بار دیگر موفق شدند جواز حضور در جام جهانی فوتبال نوجوانان را به دست آورند. این صعود از آن نظر باارزش بود که هم با نفراتی پاک و بدون صغرسن به دست آمد و هم با قهرمانی در آسیا. اما مروری بر نامهای بازیکنان 17 ساله آن روزها نشان می دهد که پس از یک دهه بسیاری از این نفرات کاملا محو شده اند. کاپیتان آن روزهای تیم ملی( پیام صادقیان) نمونه بارز این نفرات بود که یک دهه را با حاشیه سپری کرد و سرانجام شرکت در شرط بندی های فوتبالی را به فوتبال ترجیح داد. در بین نفرات سال 2009 ایران، اگر مرتضی پورعلی گنجی، امیدعالیشاه، حسین حسینی و یکی دو چهره دیگر را کنار بگذاریم، از بقیه هیچ اثری نیست و نمی توان اثری از هادی ریشی، حسین گوهری، مهران گلبرگ، افشین اسماعیل زاده و...در سطح اول فوتبال ایران پیدا کرد. در حالی که تمام این نفرات می توانستند اکنون با حدود28 سال، بازیکنانی در سطح پورعلی گنجی باشند یا لژیونری همسطح رضایی. آیا همین نشانه آن نیست که نوجوانان مان را به بیراهه برده ایم؟

جام جهانی فوتبال نوجوانان (بخش چهارم)
جام جهانی فوتبال نوجوانان (بخش چهارم)

2005 (پرو) با بازگشت جام به آمریکای جنوبی تعداد تماشاگران تا 552 هزار نفر افزایش یافت. 111 گل به ثمررسید و میانگین 4/3 گل برای هربازی برجای نهاده شد. پیروزی کره‌شمالی برابر ساحل عاج و تساوی کره‌ای‌ها مقابل ایتالیا از نکات قابل توجه بازی‌ها بود و نوید بخش آینده‌ای درخشان برای فوتبال کره‌شمالی. امری که با صعود بزرگسالان این کشور به جام جهانی 2010 تحقق یافت. در این جام تیم هلند در نخستین حضور خود درخشان ظاهرشد اما در نیمه‌نهایی از مکزیک شکست خورد تا راهی دیدار رده‌بندی شده و با شکست (2-1) ترکیه به عنوان سومی مسابقات دست یابد. تیم مکزیک هم که قبل از پیروزی برابر هلند کاستاریکا را از گردونه رقابت‌ها خارج ساخته بود. در فینال مقابل برزیلی قرار گرفت که برای پنجمین بار طی شش دوره اخیر به فینال بازی‌ها می‌رسد. برزیلی‌ها "آندرسون" بهترین بازیکن این تورنمنت را داشتند و مکزیک "جیووانی دوس سانتوس" برزیلی الاصل را که به سرعت جذب بارسلونای اسپانیا شد. علاوه بر آن "کارلوس وه‌لا" که با پنج گل زده برنده کفش طلای این تورنمنت شد. با این بازیکنان مکزیکی‌ها موفق شدند (3-0) برزیل را شکست داد. و قهرمانی را از آن خود سازند. جایزه بازی جوانمردانه هم نصیب کره‌شمالی گردید.

world-cup-for-teenagers-part-iiii
world-cup-for-teenagers-part-iiii

2007 (کره جنوبی) با افزایش تعداد تیمهای جام از 16 به 24 سهمیه قاره‌ها بدین ترتیب افزایش یافت: اروپا (6 تیم) آمریکای جنوبی (4 تیم) کونکاکاف (4تیم) آفریقا (5 تیم) آسیا(4 تیم) اقیانوسیه (یک تیم). تیم نیجریه با رسیدن به فینال در آستانه افتخاری بزرگ قرار گرفت. تساوی (0-0) با اسپانیا و پیروزی (3-2) آفریقایی‌ها در ضربات پنالتی، این تیم را کنار برزیل به پرافتخارترین تیم در رده نوجوانان بدل ساخت؛ هر دو تیم سه قهرمانی و دونایب قهرمانی کسب کرده بودند. اسپانیا هم هت‌تریک در نایب قهرمانی را تکمیل کرد. آلمانی‌ها هم با پیروزی (2-1) مقابل غنا صاحب رتبه سوم شدند. "تونی کروس" هافبک کنونی تیم بزرگسالان آلمان، جایزه توپ طلا را تصاحب کرد و "ماسائولی کریسانتوس" از نیجریه هم با هفت گل زده برنده کفش طلای بازی‌ها شد. تیم کاستاریکا نیز برای دومین بار جایزه بازی جوانمردانه را از آن خود ساخت. 2009 (نیجریه) مسابقات با حضور 24 تیم درکشور نیجریه برگزار شد و برای نخستین بار تیمها در شش گروه جای گرفتند تا مرحله دوم با حضور 16 تیم به صورت حذفی برگزارشود. تیم ایران هم با دو پیروزی و یک تساوی صدرنشین گروه خود شد و به جمع 16 تیم پایانی رسید اما در وقت اضافی (2-1) به اروگوئه باخت و حذف شد. تیم اسپانیا باز هم به جمع چهارتیم پایانی رسید اما یک باردیگر از کسب قهرمانی ناتوان بود و با پیروزی (1-0) بر کلمبیا سوم شد. "بورخ گونزالز" سومین بازیکن اسپانیا بود که در جام‌جهانی نوجوانان صاحب کفش طلا می‌شد. او با پنج گل زده به این عنوان رسید. بقیه جایزه‌ها نیز به نیجریه رسید. جایزه بازی جوانمردانه و توپ طلا که به "سانی امانوئل" رسید. آفریقایی‌ها با رسیدن به فینال بدل به پرافتخارترین تیم این جام نیز شدند. اما دستشان از کسب مهمترین جام کوتاه ماند زیرا بازی نهایی را (0-1) به سوییس واگذار کردند.

جام جهانی فوتبال نوجوانان (بخش چهارم)
جام جهانی فوتبال نوجوانان (بخش چهارم)

2011 (مکزیک) مسابقات برای دومین بار با حضور 24 تیم برگزار شد. تیمها در حالی مسابقات مقدماتی را پشت سر گذاشتند و پای به مرحله نهایی گذاشتند که آمریکایی‌ها صاحب رکورد چهاردهمین حضور در چهاردهمین دوره بازی‌ها شدند. پس از آنها نیز برزیل (13 دوره حضور) و آرژانتین و استرالیا (11 دوره حضور) قرار گرفتند. رده‌بندی تیم‌ها در گروه‌های شش‌گانه بدین ترتیب بود (اعداد جلوی نام هر کشور، امتیاز این تیم در مرحله گروهی می‌باشد): برزیل – 7، ساحل عاج – 4، استرالیا – 4، دانمارک -1 (گروه اول) آلمان – 9، اکوادور-6، پاناما-3، بورکینافاسو-0(گروه دوم) ازبکستان-6، آمریکا-4، نیوزیلند-4، چک-3 (گروه سوم) انگلستان-7، اروگوئه-6، کانادا-2، رواندا-1، (گروه چهارم) ژاپن -7، فرانسه -5، آرژانتین-3، جامائیکا-1(گروه پنجم)، مکزیک – 9، کنگو-4، کره‌شمالی -2، هلند-1(گروه ششم). جالب‌ترین اتفاق مرحله مقدماتی گلی بود که در 22 ژوئن در دقیقه 87 دیدار کانادا مقابل انگلستان به ثمر رسید. زننده این گل تساوی‌بخش "کوئیلان رابرتز" دروازه‌بان کانادا بود. این تنها گلی است که یک دروازه‌بان در تاریخ بازیهای نوجوانان زده است. پس از برگزاری دور دوم هشت تیم مکزیک، اروگوئه، آلمان، برزیل، ژاپن راهی یک چهارم‌نهایی شدند و سرانجام در بازی‌های نیمه نهایی: این نتایج رقم خورد اروگوئه (3-0) برزیل را برد و مکزیک (2-1) آلمان را شکست داد. بدین ترتیب آلمان و برزیل از رسیدن به فینال بازماندند تا دیدار رده‌بندی (4-3) به سود آلمان خاتمه یابد. مکزیک نیز با پیروزی (2-0) در برابر اروگوئه دومین قهرمانی خود در این بازی‌ها را جشن گرفت.

اختصاصی آسمونی / مهدی زارعی

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «جام جهانی فوتبال نوجوانان (بخش چهارم)» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره جام جهانی فوتبال نوجوانان (بخش چهارم) فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.