زمان مطالعه: 3 دقیقه
با آلودگی هوا چه کنیم؟

با آلودگی هوا چه کنیم؟

مونواکسیدکربن، اکسیدهای نیتروزن، هیدروکربن ها، اکسیدهای سولفور، ذرات معلق و سرب از جمله مواد آلوده کننده هوا به شمارمی روند.

مثل هر سال در روزهای سرد سال هوای تهران و شهرهای بزرگ صنعتی، آلوده شده است و وضعیت بسیاری از اوقات به حالت هشدار می رود. در این حال باید با آلودگی هوا بیشتر آشنا شویم و راه های مقابله با آن را نیز بدانیم. در ادامه ی این پست با آسمونی همراه باشید.

مواد آلوده کننده هوا

با آلودگی هوا چه کنیم و چه خوراکی هایی بخوریم ؟
با آلودگی هوا چه کنیم و چه خوراکی هایی بخوریم ؟

مونواکسیدکربن، اکسیدهای نیتروزن، هیدروکربن ها، اکسیدهای سولفور، ذرات معلق و سرب از جمله مواد آلوده کننده هوا به شمارمی روند.

  1. مونواکسیدکربن یا co: گازی است بی رنگ و بی بو که وجود مقادیر هر چند اندک آن در محیط برای سلامت انسان نامطلوب است. این گاز باعث بروز اختلال در تنفس سلول ها می شود. علایم مسمومیت با گاز co بستگی به مقدار گاز در محیط دارد. سردرد و سرگیجه، حالت خواب آلودگی و در نهایت بی هوشی که منجر به مرگ می شود، از علایم وجود گاز co در محیط است.
  2. اکسیدهای نیتروزن: وجود این گاز در محیط باعث تحریک چشم ، بینی، گلو و شش ها می شود. تماس طولانی مدت با این گاز باعث افزایش آسیب پذیری بدن انسان در برابرعفونت های بیماری زا نظیر آنفلوانزا می شود. میزان زیاد این گاز در محیط ، باعث اختلال در قوه بویایی، ناراحتی های حفره بینی، اشکالات تنفسی ، ناراحتی های اعصاب، ریوی و سرانجام مرگ می شود.
  3. هیدروکربن ها: این گروه مهم ترین منبع آلودگی هوا در محیط هستند. وجود این آلاینده در محیط باعث تحریک چشم ، سرطان و اختلال در مرکز خون سازی بدن می شود.
  4. اکسید های سولفور: این اکسید از طریق منابع طبیعی و انسانی وارد محیط می شود. قرار گرفتن در معرض این گاز باعث سوزش گلو، افزایش ضربان قلب و سرعت حرکات تنفسی می شود.
  5. ذرات معلق: ذرات معلق به ذرات جامد کوچک و قطرات مایع موجود در هوا اطلاق می شود. از عمده ترین عوارض ذرات معلق بر روی انسان می توان به بیماری های عفونی بخش های بالای دستگاه تنفسی، اختلالات قلبی ، برونشیت ، تنگی نفس ، التهاب ریوی و کاهش مکانیسم های دفاعی بدن اشاره کرد.

در هوای آلوده چه بخوریم؟

اگر آلودگی هوا خیلی شدید باشد، مشکل می توان از اثرات سوء آن در امان ماند، ولی درباره ی آلودگی که به طور معمول در همه شهرهای بزرگ و صنعتی از جمله تهران وجود دارد، می‌توان با مصرف بعضی از غذاها اثرات مضر آلاینده‌ها را کم کرد.

متخصصین تغذیه برای کم شدن مضرات آلودگی هوا، مصرف منابع غذایی ویتامین E و ویتامین D را پیشنهاد می‌کنند. این ویتامین‌ها می‌توانند اثرات مسموم‌کننده گازهای آلاینده را خنثی کنند.

ویتامین E در روغن‌های گیاهی ، گردو ، بادام ، زیتون ، جوانه گندم ، جگر و سبزیجات دارای برگ سبز وجود دارد.

منابع مناسب ویتامین D هم شیر ، کره و زرده تخم‌مرغ هستند که باید در برنامه غذایی روزانه‌تان باشند. البته می‌توانید با تجویز متخصص، مکمل‌های ویتامین E و D را هم مصرف کنید.

علاوه بر این ویتامین‌ها، مصرف غذاهایی را توصیه می‌کنند که حاوی آنتی‌اکسیدان‌های سلنیوم و بتاکاروتن اند. سبزیجاتی مثل طالبی ، انبه ، کدو تنبل ، فلفل ، اسفناج ، کلم و زردآلو بتاکاروتن دارند. سلنیوم را هم می‌توانید در غذاهای دریایی ، مرغ، نان و غلات سبوس‌دار پیدا کنید.

ویتامین C هم می‌تواند به دفع سربی که با هوای آلوده وارد بدن ما شده، کمک کند. شیر و لبنیات به خصوص پنیر و ماست هم به خاطر کلسیمی که دارند می‌توانند جذب عناصر سنگین مثل سرب را کاهش دهند. پس به‌طور کلی بهتر است مردم از سبزی‌ها و میوه‌ها و لبنیات بیشتر استفاده کنند تا اثرات مخرب هوای آلوده را کاهش دهند.

بدترین غذاها

الودگی هوا
الودگی هوا

مصرف تنقلات کم ارزش مثل چیپس و پفک و نوشابه‌های گازدار، به دلیل ایجاد اختلال در جذب عناصر مفید در بدن، می‌توانند اثرات سوء آلودگی هوا را دو برابر کنند.

موادی مثل سوسیس و کالباس به دلیل داشتن مواد افزودنی و نگهدارنده، علاوه بر این که به خودی خود مضر و سرطان‌زا هستند، مصرف آنها برای افرادی که در معرض آلودگی هوای شهرها قرار دارند، به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شوند.

به طور کلی باید مردم را به مصرف مواد غذایی تازه و طبیعی و غیرصنعتی تشویق کرد تا سلامتی‌شان در مواجهه با عوامل خطرناکی مثل آلاینده‌های هوا محفوظ بماند.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «با آلودگی هوا چه کنیم؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره با آلودگی هوا چه کنیم؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.