زمان مطالعه: 1 دقیقه
از درد فانتوم یا خیالی چه می دانید؟

از درد فانتوم یا خیالی چه می دانید؟

درد فانتوم یا سندروم درد خیالی در بیماران قطع عضو دیده می شود. این بیماران پس از قطع عضو دچار دردی کاذب در آن نقطه می شوند.

درد فانتوم

در پزشکی دردی وجود دارد که به آن فانتوم یا درد خیالی می گویند، اما خیالی نیست و واقعا بیمار درد می کشد. به عنوان مثال دستی درد می کند که قطع شده است، انگشتی درد می کند که جایش خالیست. با آسمونی همراه باشید تا بیشتر با این درد خیالی آشنا شوید.

سندروم درد خیالی

سندروم درد خیالی
سندروم درد خیالی

درد فانتوم یا  «سندرم اندام خیالی» (Phantom limb syndrome) بعد از قطع عضو به وجود می آید. شخصی که دست چپ او را با عمل جراحی قطع می کنند، لحظاتی پس از به هوش آمدن حرکت دست خود را حس می کند و این حس کاذب معمولا با درد همراه است. منشا اصلی درد فانتوم معمولا به نخاع و مغز مربوط می شود و پزشکان معتقدند که این درد خیالی واکنشی است که بدن به پیام های مختلف مغز می دهد و هنگامی که بعد از قطع عضو دیگر پیامی از عضو از دست رفته دریافت نمی شود، این واکنش مغزی غیر قابل پیش بینی صورت می گیرد.

علت درد فانتوم چیست؟

غالبا این درد خیالی بلافاصله بعد از قطع عضو ظاهر می شود اما در مواردی ممکن است بر اثر مکانیسم های محیطی، نخاعی، روحی و روانی چندین سال نیز طول بکشد تا خود را نشان دهد. وقوع فانتوم به سن و یا علت قطع عضو ربطی ندارد و معمولا با اسپاسم، فشار و گزگز همراه است. سندروم اندام خیالی درمان و داروی خاصی ندارد و به مرور زمان بهبود می یابد.

امروزه یکی از روش های درمان این درد خیالی استفاده از آیینه است.

بیمار به وسیله آیینه و بازتاب تصویر اندام سالم می تواند مغز را گمراه کند و تا حدودی به کاهش درد کمک کند. در حالی که بر اساس تحقیقات انجام شده 40 % از بیماران از آیینه درمانی نتیجه اثربخشی دریافت نکرده اند.

نظر خود را درباره «از درد فانتوم یا خیالی چه می دانید؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره از درد فانتوم یا خیالی چه می دانید؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.