گاهی اوقات یک تراژدی سبب می شود که رقابت در عالم ورزش فراموش شده و دشمنی ها، جای خود را به دوستی هایی دهد که کسی در رویا هم تصورش را نمی کرد. والنتینو ماتزولا هم از آن دسته بازیکنانی است که پایان غم انگیز زندگی اش، یک اتحاد را در فوتبال ایتالیا رقم زد. مساله ای که کسی در خواب هم نمی دید.

والنتینو ماتزولا
والنتینو ماتزولا
ماتزولا در 26 ژانویه 1919 در شهر« کاسا دی آدا» ایتالیا به دنیا آمد. او یک هافبک تهاجمی بود که بعد از درخشش در ونتسیا، در سال 1942 به تورینو آمد و به سرعت، تفاوت ها را ایجاد کرد؛ اون در هفت سال 118 گل طی 195 بازی به ثمر رساند و یکی از ستارگان تیمی شد که « گرانده تورینو» لقب گرفت و در قرن بیستم، رکورددار قهرمانی های پیاپی در فوتبال ایتالیا گردید.

به نظر نمی آمد تیمی جلودار آنها باشد؛ پایان درخشش تورینو هم نه توسط یک تیم، بلکه با یک حادثه اتفاق افتاد.

تیم رویایی برای انجام یک بازی دوستانه به لیسبون پرتغال رفته بود. در بازگشت از سفر و در روز 4 می 1949 هواپیمای حامل بازیکنان این تیم به یک کلیسا خورد. کلیسایی که به سبک باروک ساخته شده بود و نوکِ تیز سقف کلیسا کافی بود که باعث سقوط هواپیما و مرگ کلیه بازیکنان این تیم شود.

قرار بود ویتوریو پوزو مربی افسانه ای فوتبال ایتالیا هم در این سفر حضور داشته باشد؛ اما در آخرین لحظات و به شکلی معجزه آسا، او سوار هواپیما نشد.

مرگ ماتزولا و سایر ستارگان تورینو در شرایطی اتفاق افتاد که هنوز 4 هفته از بازیهای لیگ ایتالیا باقی مانده بود و تورینوی بزرگ، چهار امتیاز بیشتر از نزدیک ترین تعقیب کننده خودش داشت.

والنتینو ماتزولا
والنتینو ماتزولا

دو روز بعد و در ششم می، مراسم تشییع جنازه ای با حضور نیم میلیون نفر از مردم ایتالیا در مسیر« پلاتزو ماداما» به سمت کلیسای « دومو» برپا شد و در همان روز، فدراسیون فوتبال ایتالیا تصمیم خود را اعلام و تیم تورینو را قبل از برگزاری باقیمانده رقابتهای لیگ، به عنوان قهرمان سری آ، معرفی کرد. البته این رأی با رضایت سه تعقیب کننده تورینو، یعنی اینتر، میلان و یوونتوس داده شد.

تورینو با نفرات ذخیره خود در بازیهای باقیمانده عملکرد قابل قبولی داشت و در پایان لیگ، با 60 امتیاز، قهرمان ایتالیا شد؛ 5 امتیاز بیشتر از اینتر و 10 امتیاز بالاتر از میلان رده سومی.

این ششمین قهرمانی تورینو در سری آ بود و پنجمین فتح آنها از سال 1943 تا 1949.

اما بعد از ماتزولا و هم تیمی های او، تورینو دیگر به اوج برنگشت و تا امروز به جز یک قهرمانی سری آ، هرگز در لیگ به عنوان قهرمانی نرسید.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «تیمی که با رأی رقبای خود، قهرمان لیگ شد!» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره تیمی که با رأی رقبای خود، قهرمان لیگ شد! فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.