زمان مطالعه: 3 دقیقه
7 نوع هوش انسانی، از هوش منطقی تا هوش هیجانی

7 نوع هوش انسانی، از هوش منطقی تا هوش هیجانی

در جهان مدرن که فعالیت ها به چند دسته مختلف تقسیم شده اند و هرکدام از این دسته ها نیز شامل ریزدسته هایی با جزییات بیشترهستند، به نظرتان منطقی تر نیست که هوش ان

در ساده ترین حالت، هوش به معنی توانایی کسب اطلاعات و مهارت است و به ‌گفته ارسطو هوش نه ‌تنها از دانش، بلکه از مهارت استفاده از دانش تشکیل شده است. اما در این جهان وسیع قطعا چنین تعریف ساده ای از هوش کافی نخواهد بود. به طور مثال ممکن است شما در نقاشی ماهر باشید اما در موسیقی کاملا بی استعداد عمل کنید. یا فرزندتان دانش آموز نمونه ی کلاسهای ریاضی اش باشد، اما هیچ دوستی نداشته باشد یا در ورزش کردن نتواند به خوبی حل مسایل ریاضی باشد. این موضوع نشان دهنده انواع مختلف هوش است. اما واقعا چند دسته اصلی برای انواع هوش وجود دارد؟ یا اصلا هر یک از این انواع روی چه جوانبی از زندگی انسان اثر میگذارد؟

انواع هوش
انواع هوش

آسمونی به معرفی انواع هوش و تمرینهایی برای ارتقاء هر نوع از این هوش ها خواهد پرداخت:

  • 1- هوش منطق و ریاضی:

این نوع از هوش باعث میشود به راحتی در حل مسأله و مشکل و به اصطلاح دور زدن موانع مهارت پیدا کنید. البته معمولا سر و کاری با سخن گفتن ندارد و کسانی که از این هوش برخوردار هستند راه حل یک مسأله را حتی قبل از بیان کردن آن میدانند. برای تقویت هوش منطق و ریاضی میتوانید پازل حل کنید، معما های عددی و تمرینات ریاضی انجام دهید، بازی های استراتژیک انجام دهید و یا مشکلات کامپیوترتان را خودتان حل کنید.

  • 2- هوش زبانی کلامی

اغلب پیش آمده که ببینیم کودکی اصرار به صحبت کردن دارد یا علاقه به خواندن و نوشتن داشته باشد یا بازی با کلمات را ترجیح دهد، بازی هایی مانند اسم و فامیل. این دسته از کودکان در حال نشان دادن رگه هایی از هوش زبانی کلامی هستند که در بزرگسالی نیز در مورد ایده هایشان به راحتی و به طور متقاعدکننده ای قادر به صحبت کردن هستند.

  • 3- هوش تصویری فضایی

این مدل هوش به فرد کمک میکند که در سه بعد فضا و در فرمت تصویری فکر کند و در نتیجه در نقاشی کشیدن، بازی خانه سازی، تفسیر دقیق تر آثار هنری نقاشی، خواندن نقشه و حل کردن مارپیچ ها مهارت بیشتری نسبت به دیگران بیابد. افراد میتوانند با حل معما و تست هوش های مختلف تصویری به مرور در استفاده از دانش تصویری و هوش تصویری مهارت بیشتری پیدا کنند.

  • 4- هوش موسیقایی (هوش موسیقیایی)

این دسته از انسان ها قابلیت فهم و درک بهتر صداهای دریافتی اطرافشان را دارند. در موسیقی موفق میشوند و میتوانند بدون تمرین یک آواز را به راحتی بخوانند یا سریع تر از دیگران نواختن هر سازی را یاد بگیرند. اگر ببینیم همیشه هدفون گوششان است جای تعجب ندارد، آن ها به محض روبرو شدن با موسیقی، عاشقش میشوند. همچنین تعداد زیادی شعر حفظند و اگر جلویشان در جمعی آواز فالش بخوانید سریع تشخیص میدهند، درصورتی که ممکن است دیگران با اشک شوق برایتان دست بزنند!

  • 5- هوش اندامی فیزیکی

این دسته در ورزش و رقص، زبان بدن و ابراز احساسات درونی با حرکات صورت، هنرپیشگی و هر امری که وابسطه به حرکت بدن است به راحتی مهارت میابند. حافظه ماهیچه ای آنها نیز بسیار عالی عمل میکند و خیلی زود در شرایط لازم واکنش فیزیکی میدهند یا اگر مقداری هم هوش موسیقایی داشته باشند، به خاطر هوش اندامی هم که شده، حین نواختن ویالون یا پیانو، به طور اتوماتیک دستشان ساز را خواهد نواخت!

  • 6- هوش درون فردی

افراد برای شناخت خود و امور فردی نیاز به هوش درون فردی دارند. تنظیم اهداف شخصی، برنامه ریزی برای رسیدن به آنها و دانستن نقاط ضعف و قدرتشان برایشان مثل آب خوردن است. احساسات خود را به خوبی کشف میکنند و برای دانستن آن ها نیاز به تلاش زیادی ندارند. معمولا خودآگاهی بالایی دارند و از تجزیه و تحلیل نظریه ها و ایده ها لذت بالایی میبرند.

  • 7- هوش برون فردی

این افراد در ایجاد ارتباط موثر و فهمیدن منظور، احساسات و هیجانات اطرافیان خود مهارت بالایی میابند. ارتباط با دیگران را چه کلامی باشد چه غیرکلامی، به بهترین نحو انجام میدهند و از زوایای مختلف میتوانند موقعیت های مختلف را بسنجند. این دسته از افراد میتوانند رهبر، مدیر، فیلسوف و فروشندگان و مشاورین بسیار ماهری شوند.

هوش و کودکان
هوش و کودکان

با وجود اینکه اغلب ما در کودکی نشانه هایی از هر یک از این انواع نشان میدهیم، هر یک از این هوش ها قابل ارتقاء میباشد و با انجام تمرین های مختلف میتوانیم سطح هوشمان را بالاتر ببریم و ذهن خود را تربیت کنیم.

نظر خود را درباره «7 نوع هوش انسانی، از هوش منطقی تا هوش هیجانی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره 7 نوع هوش انسانی، از هوش منطقی تا هوش هیجانی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.