نقد فیلم خون شد
نقد فیلم خون شد

اختصاصی آسمونی نقد از فریده ذاکری منتقد سینما

خون شد، فیلم خوبی از “مسعود کیمیایی” کارگردان 78 ساله ای است که بعد از سالها توانست بار دیگر فیلمی استاندارد و معقول بسازد و یکی از امتیازات فیلم، نبودن آقازاده اش در این فیلم است. خون شد داستان ملموسی دارد و درست و بجا وقایع اقتصادی و حال این روزهای مردم را به هم پیوند داده . فیلمی سرپا که خوب پرداخته و ساخته شده با بازی بی نظیر “سعید آقاخانی” که نقش را درست درک کرده و با تکیه بر انبوه تجربیاتش کاراکتری دیدنی را در نقش فضلی به نمایش گذاشته است. قهرمان «خون شد» به دنبال احیای یک ارزش دفن‏ شده در مناسبات اجتماعی است و می‏خواهد آبرو را به خانواده برگرداند اما ماجرای فیلم درباره‏ انتقام نیست.

«خون شد» درباره‏ مردی است که برمی‏گردد و می‏بیند خانه‏ اش فروپاشیده و دست به کار می‏شود تا همه‏ چیز را راست‏ و‏ ریست کند و سرجای قبلی‏ اش برگرداند. این وسط مجبور است با کلی آدم دربیفتد و خون بریزد و خون بدهد. اما در‌ نهایت این قهرمان تراژیک راه را نشان می‏دهد. خون شد با دیالوگ‏هایی کوتاه و روایتی که تشتت آثار قبلی را ندارد و سرراست و کم‏ و ‏بیش دقیق جلو می‏رود. و ریشه در آثار قدیمی این کارگردان دارد. مسعود کیمیایی بعد از گذشت پنجاه سال، دنبال” قیصر “جدیدی در سینماست . شاید در این روزها همه بیش‌‌ترین شباهت فیلم‌‌های کیمیایی با «قیصر» را در «خون شد» دیده‌‌اند. با این حال خودش این موضوع را تأیید نمی‌‌کند. «خون شد»، دنبال بازسازی قهرمان در سینما است. 

کیمیایی، «قیصر» را در حالی ساخت که سینمای ایران پر از “فیلمفارسی” شده بود. «قیصر» و فیلم‌‌های آن سال‌‌ها، قیام علیه جریان مسلط فیلم‌‌سازی در قبل از انقلاب بود. ولی مخاطبان سینمای این روزهای ایران، بیش از هر چیزی، فیلم‌‌های نازل کمدی را بر پرده می‌‌بینند. سلیقه‌‌های سینماروهای ما کاهش پیدا کرده و نیاز است خون تازه‌‌ای به این سینما تزریق شود. در قیاس با «قیصر»، فرمول‌‌های کیمیایی یکسان است. حتی فرمول‌‌های بازیگری و شخصیت‌‌پردازی کیمیایی همان است که در «قیصر» بود. اگر قیصر کفش‌‌های پاشنه خوابانده‌‌اش را ور می‌‌کشید و این به معنای شروع انتقام بود، “فضلی “با کشیدن سیگارهای پشت سر هم و نگاه‌‌های مصممی که پس از هر پُک به سیگار می‌‌زند، به مخاطب خبر از وقوع حادثه‌‌ای می‌‌دهد. “لیلا زارع “با ایفای نقش کسی که درگیر اعتیاد است، به خوبی توانسته از عهده‌‌ی نقش بربیاید. اما بازی‌‌ها در مجموع یکدست نیست. زیرا جامعه‌‌ای که “فضلی “و خانواده‌‌اش در آن زندگی می‌‌کنند مطابقتی با جامعه‌‌ی این روزهای ایران ندارد. «خون شد» ضعف‌‌ها و کاستی‌‌هایی دارد که به‌‌خصوص با تدوین مجدد سکانس‌‌های ابتدا و انتهای فیلم، کمی این ضعف‌‌ها، پوشانده خواهند شد.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «نقد فیلم خون شد» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره نقد فیلم خون شد فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.