زمان مطالعه: 4 دقیقه
ماندگارترین اتفاقات در بازی ایران و کامبوج

ماندگارترین اتفاقات در بازی ایران و کامبوج

ماندگارترین اتفاقات در بازی ایران و کامبوجاختصاصی آسمونی / مهدی زارعیروزی که تیم ملی سورمه ای...

ماندگارترین اتفاقات در بازی ایران و کامبوج

اختصاصی آسمونی / مهدی زارعی

روزی که تیم ملی سورمه ای پوشید! خاطرات دیدارهای فوتبال ایران و کامبوج در سه مسابقه خلاصه می شود. این سه مسابقه هر یک در حال و هوایی متفاوت از یکدیگر برگزار شد که مرور آنها نشان دهنده تغییر شرایط فوتبال دو تیم در هر مسابقه نسبت به یکدیگر است. در بازی سوم دو تیم، همه چیز تحت الشعاع حضور زنان در استادیوم آزادی قرار گرفت؛ پیراهن تیم ملی ایران با تغییراتی مواجه گردید و گل منگلی شد و ایران برای چهارمین بار در تاریخ خود موفق به دو رقمی کردن گلهای خود در برابر یکی از رقبای خود شد. اما این ها تنها اتفاقات مهم بازیهای ایران و کامبوج به شمار نمی آید...

the-most-enduring-event-in-iran-and-cambodia-football-game
the-most-enduring-event-in-iran-and-cambodia-football-game

نخستین نبرد دو تیم در 17 اردیبهشت 1351 در شرایطی در بانکوک تایلند برگزار شد که شش تیم شرکت کننده ابتدا در یک مسابقه گروهبندی شرکت می کردند تا بسته به نتایجی که در این مسابقه گرفته بودند، در دو گروه سه تیمه قرار گیرند. ایران مدافع عنوان قهرمانی هم در حالی در برابر تیم یکدست سفیدپوش کامبوج قرار گرفت که در آن مسابقهایران پیراهن لاجوردی، شورت و جوراب سفید به تن داشت؛ پیراهنی نامأنوس برای تیم ملی. مسابقه از ساعت 21:10 به وقت محلی آغاز شد. باد ملایمی می وزید و دو هزار تماشاگر، بازی را به کمک نوری می دیدند که از نورافکن های ورزشگاه می تابید. ایران از همان ابتدا در اوج غرور و بی تفاوتی وارد میدان شد. سلام دادن به تماشاگران به سبک تایلندی در آغاز مسابقه، موجب شادی هواداران تایلندی شد. اما به محض شروع مسابقه، تماشاگران علیه ایران جبه گرفتند و دلیل این امر، چیزی نبود جز «تحقیر حریف». اما چگونه؟

ماندگارترین اتفاقات در بازی ایران و کامبوج
ماندگارترین اتفاقات در بازی ایران و کامبوج

بازیکنان ایران که حریف را بسیار ضعیف تر می پنداشتند، از درگیری پرهیز می کردند و هر جا دو سه بازیکن ایرانی نزدیک به هم حضور داشتند با دادن پاسهای کوتاه و تکراری به هم، دست به بازی خرس وسط می زدند و یک بازیکن کامبوج را اسیر خود می کردند. چند بار بازیکنان ایران مصدوم شدند و حتی برای خروج از زمین از داور اجازه نگرفتند و گاهی که مهاجمان ایران در موقعیت حمله قرار می گرفتند، عمدا یا سهوا توپ را با دست لمس می کردند و بازی به سود حریف متوقف می شد. با تمام این احوال شاگردان سرگرد محمد رنجبر دو بار توسط حسین کلانی(45) و صفر ایرانپاک(51) گلزنی کردند. در ادامه خشم تماشاگران بیشتر هم شد. به دنبال یک ضربه پنالتی، ناصر حجازی دروازه بان ایران به سوی دیگر زمین آمد و ضربه پنالتی را به بالای دروازه زد تا شانس گلزنی از بین برود. در 20 دقیقه پایانی، غلامحسین مظلومی با مصدومیت مچ پا روبه رو شد و از زمین بیرون آمد. اصغر شرفی جانشین او 5 دقیقه بعد به میدان آمد. در اواخر مسابقه هم حسین کلانی که از بی تفاوتی هم تیمی های خود رنج می برد، با خشم زمین را ترک کرد و به ناچار مهدی مناجاتی وارد میدان شد. به این ترتیب ایران(2-0) مسابقه را به پایان رساند. دو تیم ایران و جمهوری خِمِر( کامبوج) بعد از 9 روز دوباره مقابل هم قرار گرفتند. کسی انتظار حضور در نیمه نهایی مسابقات را نداشت اما یک برد عجیب(4-0) در برابر کویت، کامبوج را راهی نیمه نهایی کرد! این بار ایران با پیراهن سبز روشن، شورت سفید و جوراب قرمز به میدان آمده بود در حالی که باران صبحگاهی و نسیم ملایمی که از آغاز این دیدار وزیدن گرفته بود، از هوای دم کرده و خفقان روزهای قبل کاسته بود. پاره ای اختلافات در اردوی تیم ایران، غیبت مجید حلوایی مدافع جنگنده ایران و تغییر آرایش مهاجمان ایران از توان تیم ملی کاسته بود. هرچند هافبک های ایران آزاد بودند که هربار صاحب توپ شدند از پشت 18 قدم شوت بزنند اما این ها سودی نداشت و کامبوج با یک و دوها سریع، پاس های بلند و فرارهای ناگهانی، دفاع ایران را می شکافتند به طوری که چهار مدافع ایرانی به زحمت توپ ها را دفع می کردند.

the-most-enduring-event-in-iran-and-cambodia-football-game
the-most-enduring-event-in-iran-and-cambodia-football-game

در ادامه ایران با یک ضدحمله به گل رسید. با فرار آشتیانی از راست، او توپ را به صفر ایرانپاک داد و ضربه او با دخالت مدافع کامبوج، به درون دروازه رفت. اما این گل تنها سه دقیقه دوام آورد و به دنبال یک سانتر از راست و سانتر او روی دروازه، بازیکن کامبوج موفق تر از جعفر کاشانی عمل کرد؛ توپ به « دوئور سوخوم» بغل راست کامبوج رسید و او توپ را در گوشه راست دروازه حجازی قرار داد. به دنبال این گل اصغر شرفی تیر دروازه کامبوج را لرزاند؛ ضربه ایرانپاک با برخورد به مدافع کامبوج دفع شد و شوت علی جباری از 6 متری دروازه، با واکنش عالی دروازه بان کامبوج راهی به دروازه نیافت. در نیمه دوم مظلومی به جای شرفی وارد میدان شد و ضربه او با برخورد به دست مدافعان کامبوج، ایران را صاحب یک پنالتی کرد. پرویز قلیچ خانی با فریب دروازه بان حریف، گل دوم ایران به ثمر رساند. این گل خشم حریف را برانگیخت و بازی را به خشونت کشیدند. هرچند یک بار مظلومی توپ را به تیر دروازه زد، اما در اواخر بازی، چند بار حریف تا آستانه گلزنی پیش رفت. در دقیقه 85 و به دنبال یک ضربه کاشته، چهار کامبوجی پشت توپ ایستادند اما ناکاه سه نفر از آنها به اطراف دفاع ایران فرار کردند و توپ به یکی از آنها پاس داده شد.اما توپ به دست او خورد و شانس کامبوج به هدر رفت. بازی(2-1) خاتمه یافت و ایران راهی فینال جام ملتها شد تا چندی بعدی قهرمانی خود را در این بازیها جشن بگیرد.

اختصاصی آسمونی / مهدی زارعی

نظر خود را درباره «ماندگارترین اتفاقات در بازی ایران و کامبوج» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره ماندگارترین اتفاقات در بازی ایران و کامبوج فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.