زمان مطالعه: 2 دقیقه
ریشه و اصالت فامیلی تیموری

ریشه و اصالت فامیلی تیموری

ایل تیموری یا ایماق تیموری از بازماندگان سپاه امیرتیمور گورکان و سایر اقوام ترک و مغول هستند.

در ایران بسیاری از مردم در اقصی نقاط مختلف فامیلی تیموری دارند. از آنجا که همه نام های خانوادگی ریشه و اصالت خاصی دارند، آسمونی در این بخش در مورد ایل تیموری و ریشه و اصالت فامیلی تیموری صحبت می کند.

ریشه و اصالت فامیلی تیموری
ریشه و اصالت فامیلی تیموری

ریشه و اصالت فامیلی تیموری

ایل تیموری یا ایماق تیموری از بازماندگان سپاه امیرتیمور گورکان و سایر اقوام ترک و مغول هستند. امیر تیمور در سمرقند به امارت نشست و در سال 783ه‍.ق در سی و چهار سالگی به کشور گشایی پرداخت و به ایران حمله کرد. ابتدا هرات سپس طوس و کلات و اسفراین و بعد کاشمر را تسخیر کرد. سپس به تدریج به مناطق دیگر ایران دست یافت. تیموری‌های ایران و افغانستان که ابتدا 20 هزار خانوار بودند، به پیروی از نام تیمور به تیموریان مشهور شدند.

کلنل ییت سر کنسول انگلیس در مشهد، دربارهٔ تیموریان چنین می‌نویسد:

امیر تیمور این مردم را در بلخ اسکان داد و سپس زمانی که دخترش را به عقد، می‌رسید کلال نامی که در کنار رود سیحون زندگی می‌کرد درآورد آن‌ها را به عنوان جزئی از جهیزیه به دخترش به وی بخشید. میر سید کلال، تبار عربی داشت و در امور مذهبی مراد و مرشد امیر تیمور بود، بعد از آنکه سید درگذشت، این طایفه که ثروت او به‌شمار می‌رفت، میان پسران وی تقسیم گردید، یکی از پسران وی، سید میرشهید یا میرشاه خان بود که چهار هزار خانوار سهم وی گردید و او آن‌ها را از بلخ به هرات منتقل نمود. شمار این عده ظاهراً در هرات رو به افزایش نهاد، بطوری‌که بعد از محاصره هرات در سال 1833 ،م(1252ق) بوسیله محمد شاه قاجار نزدیک به هشت هزار خانوار آن‌ها تحت سرپرستی قلیچ خان که از نوادگان میرشاه بود به خراسان منتقل گردیدند، قلیچ خان بعدها قدرت زیادی کسب کرد، و سرپرستی نواحی، جام و باخزر و خواف و زور آباد(جنت آباد) را با عنوان امیر عهده‌دار شد. بعدها نیز یکصد و بیست خانوار از تیموری‌های افغانستان به ایران آمدند. جمعیت تیموری‌های ایران به شش هزار خانوار می‌رسد.

هنری فیلد، به نقل از بلیو، تیموریان خراسان را یکی از چهار ایماق افغانستان می‌داند و می‌گوید طوایف جمشیدی و فیروز کوهی نیز از شعب ایل تیموری هستند.

طوایف ایل تیموری در خراسان

طوایف ایل تیموری در خراسان عبارتند از:

کلالی، یعقوب خانی، بربر، کریم دادی، بهادری ده خانه، شاهی خانه، علی میرزایی، سرنوزی، فاضلی، شیخی، سالاری، سلجوقی، کلانتری، طلفی، وافری، مادرویشی، بروتی، ده برادر، قلعه گاهی، سنگچولی، علی خواجه، میرزا دوستی، روتی که هم‌اکنون در شهرستانهای مشهد، تربت جام، جنت آباد، باخزر، خواف، سنگان خواف و تعدادی هم در تهران زندگی می‌کنند.

teymouri-family
teymouri-family

جمعیت ایل تیموری خراسان

جمعیت این ایل، از قرن چهاردهم میلادی به بعد به شرح زیر برآورد شده‌است:

ابوالقاسم طاهری در آغاز سده 14 حدود سال 680 ش، 1000 خانوار.

دائرةالمعارف بریتانیا، بیش از سال 1892،م برابر با 1271 ش، 250 هزار خانوار.

احمد احتسابیان در سال 1315 ش، 3 هزار خانوار.

هنری فیلد در سال 1327ش، 6 هزار خانوار.

جمعیت تیموری سنگان خواف پانصد نفر است و جمعیت دوازده هزار نفری خواف را طوایف تاجیک، تیموری و خلج تشکیل می‌دهند.

از امرا و رجال ایل ترک تیموری

  • امیر قلیچ خان تیموری، حاکم باخزر و جام و زور آباد(جنت آباد)
  • امیر علی مردان خان، نصره الملک میر پنج رئیس ایل تیموری حاکم جام و باخزر و خواف
  • میر عطا الله خان تیموری
  • خداداد خان تیموری برادر نصره الملک
  • شجاع الملک تیموری
  • عباس خان سالار اشجع تیموری کلالی
  • محمد ابراهیم امیر تیمور کلالی
نظر خود را درباره «ریشه و اصالت فامیلی تیموری» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره ریشه و اصالت فامیلی تیموری فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.