زمان مطالعه: 8 دقیقه
اگر به خودکشی فکر می کنید، این مطلب برای شماست!

اگر به خودکشی فکر می کنید، این مطلب برای شماست!

گاهی اوقات رنجی که تحمل می کنید ممکن است طاقت فرسا به نظر برسد و باعث شود تا به خودکشی فکر کنید. اما روش هایی برای کنار آمدن با افکار و احساسات خودکشی و غلبه ب

هیچوقت نمیتوان به احساس درونی دیگران پی برد، حتی هنگامی که کسی به خودکشی فکر می کند. همیشه چند علائم هشدار دهنده وجود دارد که توجه به آن ها در افراد مختلف می تواند از بروز این امر جلوگیری کند. در ادامه آسمونی اطلاعات مفیدی را در رابطه با خودکشی و راه های مقابله با آن به شما ارائه می دهد.

آیا به خودکشی فکر می کنید؟

این را بدانید که اگر دردی را تجربه می کنید، در احساس آن تنها نیستید. افراد بسیاری در مقاطعی از زندگی خود افکار خودکشی به سراغشان آمده است. احساس خودکشی به این معنی نیست که شما دیوانه هستید، ضعیف هستید یا نقص دارید. این احساس  فقط نشان دهنده این است که شما درد بیشتری نسبت به ظرفیت خود متحمل می شوید، اما با گذشت زمان و حمایت اطرافیان می توانید بر مشکلات خود غلبه کنید و درد و احساسات خودکشی را به مروز در خود از بین ببرید.

راه های مقابله با خودکشی
راه های مقابله با خودکشی

برخی از بهترین، موفق ترین و با استعدادترین افراد دقیقا در همین نقطه ای بوده اند که شما الان هستید. همه ما تا به امروز با احساس افسردگی و پوچی رو به رو شده ایم، اما درد ها را می توان درمان کرد و امید ها را بازگرداند. چیزی که در این لحظات باید به آن فکر کنید شرایط خودتان نیست، بلکه افرادی هستند که به شما نیاز دارند ، مکان هایی هستند که می توانید در آن ها تغییر ایجاد کنید و تجربیاتی هستند که می توانند به شما یادآوری کنند که زندگی هنوز ارزش زیستن دارد.

کارهای زیادی وجود دارد که هنوز انجام نداده اید.

نمی گوییم که آسان است، مقابله با خودکشی به شجاعت واقعی نیاز دارد. شجاعتی که برای آشتی با زندگی، یادگیری مهارت های غلبه بر افسردگی و بازیافتن قدرت برای ادامه مسیر از آن استفاده کنید. یاد آوردن مسائلی مانند:

احساسات دائما در حال تغییر هستند. احساسی که امروز دارید ممکن است همان احساسی که دیروز داشتید نباشد، یا احساسی که فردا یا هفته آینده دارید، امروز آن را حس نمی کنید.
نبود شما، غم و اندوهی بزرگ در زندگی دوستان و عزیزان ایجاد خواهد کرد.
مکان ها، افراد و تجربیاتی وجود دارد که می توانند به شما زندگی دوباره ببخشند.
توانایی شما در تجربه احساسات لذت بخش با توانایی شما در تجربه احساسات افسردگی و ناراحتی برابر است.

چرا احساس خودکشی می کنیم؟

احساس خودکشی
احساس خودکشی

انواع مختلف درد از جمله درد عاطفی می تواند منجر به خودکشی شود. این درد ها دلایل مختلفی دارند و توانایی کنار آمدن با هر کدام از آن ها در افراد مختلف متفاوت است. همه ما با یکدیگر متفاوت هستیم. گاهی ممکن است یک دلیل مشترک باعث ایجاد احساس خودکشی در ما شود.

چرا خودکشی تنها گزینه به نظر می رسد؟

اگر نمی توانید به غیر از خودکشی به راه های دیگری فکر کنید ، دلیل بر این نیست که راه حلی وجود ندارد. بلکه شما در حال حاضر قادر به دیدن آن ها نیستید.

درد شدیدی که تجربه می کنید می تواند تفکر شما را تحریف کند، بنابراین دیدن راه حل های ساده و ممکن برای فرار از مشکلات و یا حتی ارتباط با دیگران دشوارتر می شود. روان شناسان، مشاوران ، دوستان و خانواده می توانند به شما کمک کنند تا در هایی را ببینید که در این مواقع برای شما بسته شده اند. لطفا به آن ها فرصتی بدهید تا کمکتان کنند.

بحران خودکشی موقتی است

بحران خودکشی
بحران خودکشی

اگرچه ممکن است به نظر برسد که درد و ناراحتی شما هرگز پایان نخواهد یافت، اما درک این نکته مهم است که تمام اتفاق ها موقتی هستند، چه خوب باشند و چه بد! همیشه راه حل پیدا می شود، احساسات تغییر می کنند، اتفاقات غیر منتظره رخ می دهند. به خودتان زمان لازم برای تغییر اوضاع و فروکش کردن درد را بدهید.

به یاد داشته باشید که خودکشی یک راه حل دائمی برای یک مشکل موقتی است

حتی بدترین مشکلات نیز راه حل هایی دارند

بیماری های روانی مانند افسردگی، اسکیزوفرنی و اختلال دو قطبی با تغییر در شیوه زندگی و دارو قابل درمان هستند. بیشتر افرادی که به دنبال کمک هستند می توانند وضعیت خود را بهبود بخشند و بهبود یابند. حتی اگر قبلاً برای حل مشکلات خود تلاش کرده اید و موفق نشدید ، بدانید که بیشتر وقت ها، قبل از یافتن راه حل مناسب، لازم است روش های مختلفی را امتحان کنید. برای مثال، زمانی که دارو تجویز می شود، یافتن دوز مناسب برای آن به یک روند مداوم تنظیم نیاز دارد. در این روند نباید تسلیم شوید. همه مشکلات قابل درمان هستند.

این اقدامات فورا را انجام دهید

احساس خودکشی
احساس خودکشی

اگر در این لحظه احساس خودکشی می کنید، این کارها را انجام دهید:

  • سعی کنید در لحظه کاری انجام ندهید
  • از مصرف مواد مخدر و الکل خودداری کنید
  • خانه خود را ایمن کنید
  • احساس خودکشی خود را برزو دهید
  • امیدوار باشید، همه همین مشکل را داشته اند.

بر خلاف آنچه که فکر می کنید خانواده و دوستان شما می خواهند در این شرایط به شما کمک کنند. با آن ها تماس بگیرید. با کسی صحبت کنید که شما را قضاوت نمی کند.کسی را پیدا کنید که به راحتی به حرف هایتان گوش کند و در کنار شما باشد. مهم نیست که آن شخص چه کسی است ، اگر مورد اعتماد باشد، با دلسوزی به شما گوش خواهد داد.

چگونه در مورد افکار خودکشی خود صحبت کنیم؟

هنگامی که تصمیم گرفتید با کسی در این مورد صحبت کنید به این نکته توجه داشته باشید که پذیرفتن افکار خودکشی برای افراد دیگر ممکن است دشوار باشد، اما:

  • دقیقاً همان افکار و حرف هایی را که به خود می گویید، به او بگویید. اگر به خودکشی فکر می کنید، آن را برای آنها شرح دهید.
  • عباراتی مانند "دیگر نمی توانم تحمل کنم" یا "من دیگر تمام شدم" مبهم هستند و نشان نمی دهند که واقعاً چه چیزی در ذهن شماست. به شخصی که اعتماد دارید بگویید که به خودکشی فکر می کنید.
  • اگر صحبت کردن برای شما خیلی دشوار است ، سعی کنید آن را بنویسید و یادداشتی را به شخصی که به او اعتماد دارید تحویل دهید. حتی می توانید برای آن ها ایمیل ارسال کنید.

آیا حس می کنید که دیگران شما را درک نمی کنند؟

اگر فکر می کنید اولین شخصی که با او ارتباط برقرار کرده اید چیزی درک نمی کند ، به شخص دیگری بگویید یا با یک مشاور تماس بگیرید. اجازه ندهید که یک تجربه بد شما را در یافتن شخصی که می تواند واقعا به شما کمک کند متوقف کند.

اگر نمی دانید به چه کسی مراجعه کنید با شماره زیر تماس بگیرید:

 ایران 123
سایر کشور ها Suicide.org


برای دریافت کمک در کشور دیگر به سایت IASP یا سایت بین المللی خودکشی مراجعه کنید.

چگونه با افکار خودکشی مقابله کنیم؟

افکار خودکشی
افکار خودکشی

به خاطر داشته باشید که اگرچه به نظر می رسد احساسات خودکشی هرگز پایان نخواهد یافت ، اما این وضعیت دائمی نیست. شما به زودی احساس بهتری خواهید داشت. در این میان ، روش هایی برای کنار آمدن با افکار و احساسات خودکشی وجود دارد.

کارهایی که باید در این شرایط انجام دهید:

1. هر روز با کسی صحبت کنید، ترجیحا رو در رو.
2. از دوستان و آشنایان معتمد بخواهید که وقت خود را با شما بگذرانند. در غیر این صورت شما همیشه می توانید با یک مشاور تماس بگیرید و درباره احساسات خود با او صحبت کنید.
3. یک برنامه مراقبتی برای خود تهیه کنید
4. لیستی تهیه کنید تا بتوانید در طی این بحران از آن استفاده کنید. این لیست باید شامل شماره های تماس با پزشک یا مشاور شما و همچنین دوستان و اعضای خانواده باشد که در موارد اضطراری به کمک شما می آیند.
5. هر روز یک برنامه مکتوب برای خود تهیه کنید و به آن پایبند باشید. حتما یک برنامه منظم روزانه یا هفتگی داشته باشید، حتی وقتی احساسات شما خارج از کنترل است.
6. حداقل 30 دقیقه در روز به گردش بروید.
7. ورزش کاملا بی خطر است، 30 دقیقه ورزش در روز را برای خود در نظر بگیرید. می توانید از کم شروع کنید. در سه مرحله 10 دقیقه ای می توانید فعالیت بدنی داشته باشید که این امر تاثیر مثبتی بر روحیه دارد.
8. برای انجام کارهایی که برای شما شادی آورند وقت بگذارید. حتی اگر در این لحظات چیزهای کمی باعث لذت شما می شوند، خود را مجبور به انجام کارهایی کنید که قبلاً از انجام آن ها لذت می بردید.
9. اهداف شخصی خود را بخاطر بسپارید. ممکن است همیشه دوست داشتید به یک مکان خاص سفر کنید، کتاب خاصی بخوانید، یک سرگرمی جدید یاد بگیرید، ادامه تحصیل دهید یا یک خانواده تشکیل دهید. اهداف شخصی خود را یادداشت کنید.

کارهایی که نباید در این شرایط انجام دهید:

تنها بودن

تنهایی می تواند افکار خودکشی را بیشتر کند. به یک دوست یا یکی از اعضای خانواده خود مراجعه کنید یا تلفن را بردارید و با یک مشاور تماس بگیرید.

الکل و مواد مخدر

مواد مخدر و الکل می توانند بحران افسردگی را افزایش دهند، توانایی حل مشکل را مختل کنند و باعث شوند که شما بدون فکر کاری را انجام دهید.

انجام کارهایی که حال شما را بدتر می کند

گوش دادن به موسیقی غمگین ، تماشای عکس های خاص، خواندن نامه های قدیمی می تواند احساسات منفی را افزایش دهد.

فکر نکردن در مورد خودکشی و سایر افکار منفی

سعی کنید تا حد امکان به خودکشی فکر نکنید چرا که این امر می تواند باعث تشدید آن ها شود. حواس خود را از آن ها پرت کنید. فاصله گرفتن از افکار خودکشی برای مدت کوتاهی می تواند بسیار کمک کنند باشد.

بهبود از افکار خودکشی

حتی اگر افکار و احساسات خودکشی در شما فروکش کرده است، باز هم به فکر کمک برای خود باشید. تجربه این درد عاطفی بسیار شما را آسیب پذیر خواهد کرد. یافتن یک گروه پشتیبانی یا درمانگر می تواند در کاهش احتمال احساس خودکشی مجدد در آینده بسیار مفید باشد.

می توانید از پزشک مشاور خود یا خطوط بحران ذکر شده در زیر کمک بگیرید.

5 مرحله برای بهبودی از افکار خودکشی

بهبود از افکار خودکشی
بهبود از افکار خودکشی

عوامل ایجاد افکار خودکشی را شناسایی کنید

عوامل تحریک کننده یا موقعیت هایی را که منجر به احساس نا امیدی یا ایجاد افکار خودکشی برای شما می شوند را شناسایی کنید. افکاری مانند سالگرد از دست دادن عزیزان، غم یا استرس ناشی از روابط عاطفی را نادیده بگیرید. راه هایی برای فراموشی موقت این مکان ها، افراد یا موقعیت ها پیدا کنید.

مراقب خودت باش

سالم و درست غذا بخورید و به مقدار کافی بخوابید. ورزش نیز بسیار مهم است. فعالیت بدنی اندورفین آزاد می کند، استرس را تسکین می دهد و به بازسازی عاطفی کمک می کند.

شبکه پشتیبانی برای خود بسازید

خود را با افراد مثبتی که باعث می شوند احساس خوبی نسبت به خود داشته باشید، محاصره کنید. هرچه بیشتر اطراف خود را افراد مثبت پر کنید، بیشتر در مسیر بهبودی قرار می گیرید.

فعالیت ها و علایق جدید را ایجاد کنید

سرگرمی های جدید، فعالیت های داوطلبانه یا کاری پیدا کنید که به زندگی شما معنی و هدف می دهد. وقتی کارهایی را انجام دهید که احساس رضایت را در شما بیشتر کند، احساس بهتری نسبت به خود خواهید داشت.

یاد بگیرید که با استرس کنار بیایید

روش های سالم برای کنترل استرس را پیدا کنید. روش هایی مانند ورزش، مدیتیشن، استفاده از استراتژی های استراحت، تمرینات تنفسی ساده و ...

شماره تماس بحران خودکشی در ایران


سازمان بهزیستی کشور: 66702001 -021

اورژانس‌ اجتماعی: 123، 1480، 115

اینترنتی: سامانه مشاوره در فضای مجازی: moshaver.behzisti.ir

حضوری: یافتن نزدیک ترین مرکز مشاوره بهزیستی: www.behzisti.ir


شماره تماس بحران خودکشی در سراسر جهان

خطوط کمکی نزدیک خود را در خطوط بین المللی خودکشی و IASP پیدا کنید.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «اگر به خودکشی فکر می کنید، این مطلب برای شماست!» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره اگر به خودکشی فکر می کنید، این مطلب برای شماست! فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.