یکشنبه 7 اردیبهشت 1399

شزم ابرقهرمان سردرگم و لوده!

نقد از نرگس خرقانی پست اختصاصی آسمونی

فیلم شزم از فیلم های ابرقهرمان سازی سال 2019 است که توسط "دیوید اف سندبرگ "کارگردانی شده. "شزم "نام شخصیت ابرقهرمان اصلی فیلم "استو زکی لی وای "در نقش "شزم "در این فیلم ظاهر شده است. فیلم به صورت سه بعدی و در کمپانی "براداران وارنر "تهیه شده وتلاش جدید این کمپانی برای خلق ابرقهرمانی جدید برای پرده نقره ای است. اولین نکته ای که در این فیلم به چشم می آید حس شوخ طبعی و طنز فیلم است و به نظر می رسد که سازندگان فیلم با ایجاد فضایی طنز و کمدی سعی دارند فیلمی متفاوت از ابرقهرمان سازی های قدیمی ارائه دهند و در این زمینه نیز تا حدی توانسته اند موفق عمل کنند. حتی لباسی که شزم شخصیت اصلی به تن می کند نیز در فیلم دستمایه شوخی قرار می گیرد و از جمله شنل سفید رنگ او از نظر برخی خنده دار و مضحک جلوه می کند. با این وجود نمی توان تنها این نقطه قوت را دلیل بر خوب بودن فیلم شزم دانست. در واقع فیلمنامه و داستان فیلم آنقدر پر از ایراد و  اشکال است و آنقدر حفره های داستانی در آن فراوان است که این سوال را ایجاد می کند که آیا قسمت های بعدی این فیلم نیز با همین ایرادات تولید خواهد شد.

نگاهی به فیلم شزم-shazam movie
نگاهی به فیلم شزم-shazam movie

به طور مثال شخصیت اصلی فیلم پسری نوجوان است که در کودکی مادرش را گم می کند و سال هاست که به دنبال یافتن مادرش است. او به عنوان شخصیت برگزیده انتخاب می شود و قرار است با شر و بدی مقابله کند. سوالی که ایجاد می شود این است که واقعا چه چیز باعث شده که او برگزیده شود و او چه نوع خصوصیت ویژه ای دارد. در کنار این قهرمان و برگزیده بی دلیل، هدف اصلی داستان نیز مشخص نیست. در فیلم تلاش می شود که اهمیت خانواده نشان داده شود و نمایش یک خانواده با بچه هایی از نژاد های مختلف که توسط یک زوج نگهداری می شوند نیز در راستای همین تلاش است. اما از طرف دیگر شخصیت اصلی مادرش را می یابد و متوجه می شود که مادرش به عمد او را سر راه گذارده و در کنار همه اینها شاهد شخصیت ابرقهرمان او با شوخی های فراوان و یک اهریمن از پیش باخته که اصلا خطرناک به نظر نمی رسد نیز در فیلم هستیم. همه اینها باعث شده که فیلم شزم تبدیل به ملغمه ای بی منطق شود که واقعا مشخص نیست هدف اصلی اش چیست!

نگاهی به فیلم شزم
نگاهی به فیلم شزم

حتی شوخی های فیلم نیز بیشتر شبیه لوده بازی و مسخره بازی است و عمقی در آن وجود ندارد. به نظر می رسد فیلمنامه نویس تنها با یک سری شوخی های دم دستی سعی داشته که مخاطب را بخنداند و هدف دیگری در این میان نیست. حتی شخصیت منفی داستان آنقدر کوچک و حقیر است که بیشتر کاراکتری عقده ای و بیچاره است تا خطرناک و یک دو جین نیروهای اهریمنی اطرافش نیز کمکی به قدرتمند جلوه دادنش نکرده اند. همه اینها باعث شده است که فیلم به شدت سردرگم و بی معنی شود. جلوه های ویژه و درگیری های شزم با شخصیت شر فیلم در پایان نیز به شدت دم دستی و وام گرفته از بسیاری فیلم هایی از این دست است که کمکی به نجات فیلم نمی کند. در واقع این فیلم ابرقهرمانی "برادران وارنر "بیشتر در حد یک اثر یک بار مصرف است که تنها می تواند برای تماشای مخاطبان عام و آسانگیر مناسب باشد. حتی این گروه از مخاطبان نیز مطمئنا این فیلم را خیلی زود از یاد خواهند برد و خیلی سریع این فیلم سطحی و سردرگم را به فراموشی خواهند سپرد. نرگس خرقانی

نظر خود را درباره «نگاهی به فیلم شزم» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره نگاهی به فیلم شزم فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.