برج شیشه و عمارت ارگ قدیم مربوط به دوره قاجاریه و در زمان سردار اعظم حکمران اراک ساخته شد. فضاها و تقسیمات بنا مشخص کننده جهت نگاهبانی است و چون دارای کاشی های شفاف می باشد به نام برج شیشه معروف شده است.

خانه سپهدار نیز همزمان با برج در نزدیکی آن احداث شده که باغ و فضای بسیار بزرگ و مصفا داشته است و دارای سرداب زیبایی است که سقف آن با کاشی های گل و بوته بصورت شمسه تزیین شده و دارای سرداب زیبایی است که سقف آن با کاشی های گل و بوته بصورت شمسه تزیین شده و دارای طاق دو پوسته است.

ارگ یا مقر حکومتی در بافت قدیمی اراک در خارج از فضای اصلی شهر و در قسمت شمالی آن قرار داشته است. این فضای اداری، حکومتی یا مساحت گسترده خود دارای فضاهای مختلفی بوده است. بنای ارگ حکومتی متشکل از قسمت اداری و خانه سپهدار که امروزه از عمده بنای آن اثری باقی نیست به سال 1231 هجری نسبت داده می شود. مساحت این ارگ بنا به نوشته سالنامه معارف عراق برابر1/5 بقعه ( قطعه زمین) یا 1/5 برابر یکی از قطعات واقع در بافت قدیمی بوده است.

ارگ حکومتی متشکل از فضاهای اداری، نظامی و پذیرایی بود. مجموعه ارگ حکومتی دارای تالار آیینه خانه، برج قلعه فرنگی، اندرون امیر، حوضخانه، دیوان خانه، تالار کرناخانه، وزیرخانه، مسجد ارگ، سرطویله، دروازه ارگ بالا، میدان دروازه ارگ بالا و حمام بوده است. برج شیشه و عمارت ارگ قدیم در اراک، خیابان ادبجو، کوچه شهید رنجبر واقع شده و این اثر در تاریخ 10/03/1354با شمارهٔ ثبت 1076 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

نظر خود را درباره «10 خرداد، ثبت برج شیشه و عمارت ارگ قدیم اراک در فهرست آثار ملی ایران (1354 ش)» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره 10 خرداد، ثبت برج شیشه و عمارت ارگ قدیم اراک در فهرست آثار ملی ایران (1354 ش) فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.