نقدی بر فيلم اتاق تاريک : نقطه های كور

نقدی بر فيلم اتاق تاريک : نقطه های  كور
اختصاصی آسمونی:  لاله عالم اتاق تاریک،جدیدترین اثر روح الله حجازی در مقام کارگردان است که فیلم های در میان ابرها، زندگی خصوصی آقا و خانم میم، زندگی مشترک آقای محمودی و بانو و مرگ ماهی را در کارنامه دارد.داستان اصلی فیلم مربوط به کودک آزاری است و کارگردان در به تصویر کشاندن اوج و فرود های آن موفق است و در کنار آن داستان های فرعی دیگری نیز بیان می شود. این فیلم در ادامه دیگر آثار کارگردان و نشان از تعلق خاطر وی در طرح مسائل خانوادگی و مشکلات زوج ها دارد. فیلم شروع قابل قبولی دارد و با گم شدن کودک در جذب مخاطب موفق است. سپس مسأله دیگری را طرح می کند و پدر با بازی ساعد سهیلی را به جستجوی فرد خاطی وا می دارد. اسم فیلم، اتاق تاریک در ظاهر به مکانی دلالت دارد که مادر کودک، با بازی ساره بیات ، کودک را برای تنبیه به آنجا می فرستد اما شاید در واقع تاریکی ها و نقطه های کور افراد است که پس زمینه های آن در کودکی است و در ضمیر ناخود آگاه جا دارد و ناخواسته آن را به شیوه های متفاوت یا مشابه برای کودکان خود ایجاد می کنند. در این فیلم تمام شخصیت ها گره های کور دارند؛ مادر که خود ویرانگر است ، اشاره به صحنه بالکن و نرده ها ، پدر که از ارتفاع و سگ می ترسد، اشاره به صحنه ای در شهربازی از فراز بلندی که کودک به پدر می گوید ، می ترسی که نگاه نمی کنی و پدر می گوید خیر و کودک باز سوال خود را تکرار می کند و گویی یقین دارد که پدرش از بلندی می ترسد یا صحنه ای که پدر و مادر در خانه با هم بحث می کنند و هریک دیگری را به میل پرتاب از بلندی محکوم می کنند. همچنین دختر همسایه که معتاد است یا پسری که اطراف آپارتمان پرسه می زند و ساقی است.این اتاق تاریک، گره های کور ، اگر روشن نشود یا به عبارت دیگر اگر درمان نشود اثرات جبران ناپذیری بر زندگی فرد خواهند گذاشت، چنانکه کسب علم و سواد و تسلط به زبان فرانسه و آشنایی با اسامی و آثار نویسندگان معروف عملا برای مادر سودی نداشته ، همچنان که موسیقی و نواختن پیانو برای دختر همسایه.ضعف و استیصال پدر در بیان ماجرا به مادر و حل مشکلات نیز ناشی از همین گره های کور است. اتاق تاریک فیلمی است پر از نماد و نشانه که گاه به سورالیزم نزدیک می شود، مثل صحنه رویارویی پدر با سگ به صورت موتیف و مخصوصا در یکی از نماهای پایانی که سگ در بالکن دیده می شود که شاید نشان از همان سایه ها و گره های کور دارد و تلاش وی برای رهایی از آن.اتاق تاریک ، نام فیلم ، در اصطلاح روانشناسی یکی از روش های درمانی در درمان اختلالات کودکان است که اینجا در معنای ضد خود به کار گرفته شده است تا هم نشانه ای از فیلم روانکاوانه ای باشد و هم برگرفته از مضمون فیلمنامه. اتاق تاریک در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر ، فیلم قابل تأملی است.

ثبت نظر درباره «نقدی بر فيلم اتاق تاريک : نقطه های كور»

پرسش ها و دیدگاهتان را درمورد این مطلب بنویسید