زمان مطالعه: 3 دقیقه
پوراندخت شاه بانویی که چهره اش یر سکه های ساسانی ضرب شد

پوراندخت شاه بانویی که چهره اش یر سکه های ساسانی ضرب شد

پوراندخت چنان داد بگسترانيد که هيچ گاه در روزگاران گذشته مانندي براي آن ديده نشده بود . پوراندخت پيراهني...
پوراندخت چنان داد بگسترانید که هیچ گاه در روزگاران گذشته مانندی برای آن دیده نشده بود . پوراندخت پیراهنی زیبا و نگره دار و سبزرنگ بر تن ، شلواری به رنگ آبی آسمانی بر پای و تاجی از نگین های آبی رنگ بر سر می گذاشت و بر تخت شاهنشاهان ساسانی تکیه می نمود .

به نوشته مورخان اروپایی ، پوراندخت که شاهی باتدبیر بود حمله اعراب مسلمان از حجاز به قلمرو ایران را پیش بینی کرده و به فرماندهان ارتش اندرز داده بود که اختلافات داخلی را کنار بگذارند و آماده مقابله باشند . وی اسپهبد رستم فرخزاد را سمت فرماندهی ارتش داد .

وی در نامه و سخنرانی آغازین خود همگان را به دادگستری و فرمانبرداری خواند و گفت پادشاهی وابسته به زن یا مرد نیست بلکه به دادگری بسته است . وی مانده ی خراج مردم را بخشید و از آن گذشت و عاملان کودا های پی در پی در دربار را و قاتلان شاهان به ویژه قاتل اردشیر سوم به نام پیروز خسرو را به کیفر رساند .

وی فرمان داد با کشاورزان به نیکی رفتار شود و همه ی پل ها در گستره ی شاهنشاهی ساسانی بازسازی گردند .

سکه نو با نگاری نو ضرب نمود . در روی سکه پوراندخت ،نیم تن? نیم رخ پوراندخت با چهره ای زیبا وکشیده ، نگاهی گیرا و گونه ای بر آمده دیده میشود که گیسوان بلند و حلقه دار او در سه بخش در دو سوی چهره ، بر روی سینه وپشت سر افتاده است . دو رشته مروارید بر گردن اوست که در میانش ، آویزی دارد . بر روی سینه ، نزدیک به شانه ها ، بر روی پیراهنش ، دو گل زرین به شکل های هلال وستاره جای گرفته است . هم چنین تاج بسیار با شکوهی که کناره هایش با دوره های مروارید آراسته شده است ، برسر دارد .

سکه های پوراندخت در شهر هاینیشابور ، کرمان ، میبد ، اردشیرخوره و....زده میشده است . شگفت اینکه چارچوب وقالب بندی ساخت سکه ها ، پس از پوراندخت دگرگون نمی شود و تا سالها پس از شامگاه ساسانیان از همین نمونه سکه ودر همین اندازه ، سکه زده می شده است .

چهره پوراندخت روی سکه





پوراندخت چلیپای عیسی مسیح را که خسرو پرویز آن را از گنگ دژ (بیت المقدس) به غنیمت آورده بود و این کار را که شوند بروز جنگ های خونین میان ایران و روم شده بود را به هراکلیوس امپراتور روم خاوری بازگرداند و با این کار به جنگ های بیست و شش ساله ی ایران و روم پایان داد و پس از آن صلحی پایدار میان ایران و روم بسته شد و با نگهداری سره پهنه ی پهناور ایران زمین ، پشتیبانی و دوستی روم را نیز به دست آورد . و حتی یاری سپاهی از سوی هراکلیوس را نیز پذیرفت .

بوراندخت در هنگامه ی پادشاهی خود بنای آتشکده استینا و بناهایی در قهستان یزد ساخت که امروزه به توران پشت نامور است .

پوراندخت یک سال و چهار ماه پادشاه بود و فسفروخ خراسانی ، وزیرش بود . بعد از کنار رفتن پوراندخت از پادشاهی ، مردی از خویشاوندان پرویز به نام (جشنسده) ، بر تخت نشست و یک ماه پادشاه بود و با مرگ او پادشاهی به آذرمیدخت رسید .

( پوران خسرو منظور پوراندخت دختر خسرو پرویز است ) او زنی با کفایت و خردمند بود ولی متأسفانه به علت وضع آشفته و نابسامان آن دوران و جنگهای طولانی ایران و روم در زمان خسرو پرویز و نفوذ دین مزدک و نارضایی مردم از وضع موجود ، در یکی از دشوارترین شرایط تاریخی ایران حکومت کشور را چند ماهی در اختیار داشت و تلاش زیادی در جهت ثبات سلطنت کرد .

او در تلاش خود برای بازگرداندن قدرت از قدرت مرکزی ، که بطور قابل توجهی توسط جنگهای داخلی ضعیف شده بود تا حد زیادی ناموفق بود و به همین دلیل نیز استعفا داد .





نام "پوران دخت" به معنی : دختر زیبا پوراندخت بیست وپنجمین پادشاه از سلسله ساسانی بود، پوراندخت دختر بزرگتر خسروپرویز و مادر یزدگرد سوم بوده است. او پس از اردشیر فرزند کوچک شیر‌ویه در اوج هرج و مرج های داخلی بر اریکه شاهی نشست. پوراندخت زنی خردمند و نیک کردار و دستگیر از مستمندان بود، وی نیز در اوج هرج و مرج های داخل کشور و اوضاع نابسامان کشور در آن زمان و کمبود های فراوان از نبردهای طولانی ایران و روم در زمان پدرش خسروپرویز و نارضایتی مردم از وضع موجود در یکی از سخت ترین شرایط تاریخی ایران به مدت پنج ماه سلطنت را در دست گرفت و همواره سعی بر راضی کردن و آسوده خاطر داشتن همه طبقات داشت.
ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «پوراندخت شاه بانویی که چهره اش یر سکه های ساسانی ضرب شد» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره پوراندخت شاه بانویی که چهره اش یر سکه های ساسانی ضرب شد فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.