نگاهي به فيلم داستان ازدواج، ساخته نوا بامباك

نگاهي به فيلم داستان ازدواج، ساخته نوا بامباك

اختصاصی آسمونی نوشته لاله عالم

داستان ازدواج شروع خوبى دارد، در حقيقت با يك ترفند جالب ، شخصيت ها به تماشاگر معرفي مي شوند.

كارگردان هوشمندانه بدون انكه براي معرفي شخصيت هاي اصلي داستان وقت تلف كند يا از راه هاي كليشه اي و تكرار شده به معرفي انها بپردازد، با شكلي نوين و كمتر نمايش داده شده، مخاطب را با شخصيت ها ،ان هم از زبان خودشان اشنا مي كند. اين يكي از نكات مثبت اين فيلم است .هريك از انها ديگري را معرفي مي كند و در خلال صحبت هاي انها از يك ديگر ، تصاويري مونتاژ شده و پشت سر هم مي بينيم .

اين مقدمه كه دو طرف از همديگر تعريف مي كنند، به مخاطب اينگونه القا مي كند كه مشغول تماشاي زندگي يك زوج خوشبخت است اما در ادامه متوجه مي شويم ، انچه انها درباره يكديگر مي گفتند، در حقيقت يادداشت هايشان براي يك مشاور است كه از انها خواسته ويژگي هاي همديگر را بنويسند و دلايلي كه باعث شده تا در كنار هم زندگي كنند و چرا حالا مي خواهند از هم جدا شوند.اختلاف اين زوج و جر وبحث هاي انها از همان اتاق مشاور خود را به رخ تماشاگر مي كشد و اينكه شخصيت زن داستان ، حاضر نيست نوشته اش را تا پايان بخواند.اين زوج كه ابتدا قرار است دوستانه از هم جدا شوند كم كم به دلايل بسياري تغيير موضع مي دهند.اين وسط انچه اين جدايي را پيچيده تَر مي كند ، مسئله حضانت فرزندشان است.فيلم داستان ازدواج ، يك فيلم مدرن و فاقد داستان پردازي و قهرمان پروري است كه تقريبا تمام شخصيت هاي فيلمش را با نگاهي خاكستري و حتي سياه نگاه مي كند.

فيلم "داستان ازدواج " نگاهي زندگي دو بازيگر و كارگردان تاتر دارد و شايد كارگردان با اين فيلم خواسته مسايل و مشكلات يك زوج كه هر دو در كار نمايش و فيلم هستند را بررسي كند.شخصيت هاي اصلي فيلم "چارلي "با بازي "ادام درايو" و "نيكول "با بازي" اسكارلت جوهانسون" هستند.شخصيت زن يكي از دلايل اقدام براي جدايي را عدم استقلال هنري اش مي داند چرا كه احساس مي كند، همسرش كه حالا يك كارگردان نسبتا شناخته شده تاتر است به روياهاي كاري اش تا حدودي دست يافته ولي او در كارش پيشرفتي نداشته است.از طرف ديگر فهميده است كه همسرش به وي خيانت مي كند.

در طول فيلم ، دغدغه اين زوج تنها گرفتن طلاق دوستانه و حضانت كودك است.در اين ميان كارگردان با اين فيلم نگاهي انتقادي نيز به سيستم قضائي و عملكرد وكلا در كشورش نيز انداخته است، جايي كه وكيل ها از هر ترفند يا اتهامي استفاده مي كنند تا برنده بازي باشند.انگار براي انها فقط برنده شدن مهم است و اينكه اين وسط چه اتهاماتي به موكل هاي مقابل بزنند ، اهميت ندارد، تا جايي كه اين جدايي كه قرار بود دوستانه به سرانجام برسد به انگ زدن به دو طرف و طلب پول از دستمزد و دارايي ها منجر مي شود.

در اين ميان بايد به بازي خوب "لورا درن" وكيل شخصيت زن داستان اشاره كرد.كلا بازيها روان و باورپذير است و كاملا مي توان غلبه استيصال را در چهره و رفتار شخصيت ها مشاهده كرد.اين فيلم اگرچه چندان به گذشته كاراكترها اشاره نمي كند و تماشاگر همزيستي اين دو نَفَر را نمي بيند و فقط از توضيح هايي كه به وكيل هاي خود مي دهند ، در جريان مشكلات انها قرار مي گيرد و نهايتا در يك صحنه اوج دعواها انها را انهم بعد از تصميم به جدايي مي بيند، با اينحال مي تواند عمق فاجعه روابط اين دو شخصيت را درك كند.فيلم "داستان ازدواج "يك سكانس فوق العاده و جالب هم دارد جايي كه بازرس دادگاه به خانه مرد امده تا از نزديك رفتار و نحوه تربيت پدر با فرزند را ببيند.

ثبت نظر درباره «نگاهي به فيلم داستان ازدواج، ساخته نوا بامباك»

پرسش ها و دیدگاهتان را درمورد این مطلب بنویسید