زمان مطالعه: 6 دقیقه
روشهای محافظت از پوست و عادات مهم سلامتی پوست را بشناسید

روشهای محافظت از پوست و عادات مهم سلامتی پوست را بشناسید

مراقبت درست و صحیح از پوست می تواند فرآیند پیری طبیعی پوست را به تاخیر بیندازد و از بسیاری از مشکلات پوستی جلوگیری کند.

احتمالا زندگی پر مشغله شما باعث می شود تا حتی زمان اندکی را هم برای محافظت و مراقبت پوست خود اختصاص ندهید. در نتیجه پوست شما لطافت و نرمی زمانی که متولد شده اید را نخواهد داشت و با گذشت سن، پوست شما به تدریج نازک و ضعیف می شود و سرانجام چروکیده خواهد شد. فعالیت غده های تولید کننده چربی کم می شود و باعث می شود تا پوست شما خشک بشود. تعداد رگهای خون پوست شما کاهش می یابد، پوست شما شکننده و ضعیف تر می شود و طراوت و شادابی جوانی را از دست می دهید.

مراقبت مناسب و خوب از پوست مانند جلوگیری از اشعه های آفتاب، شستن پوست خود به آرامی و با ملایمت و استفاده منظم از نرم کننده های پوست به شما کمک می کند تا مرحله پیری طبیعی پوست را به تاخیر بیندازید و از بسیاری از مشکلات پوست جلوگیری بشود. این عادت های ساده مراقبت از پوست، به شما کمک خواهد کرد تا پوست خود را محافظت کنید، تا سالم بماند و در سالهای بعدی درخشان، براق و پر طراوت باشد.

در اینجا به پنج عادت مهم برای سلامتی پوست اشاره می کنیم:

1) پوست خود را از اشعه های خورشید حفظ کنید

روشهای محافظت از پوست و عادات مهم سلامتی پوست را بشناسید
روشهای محافظت از پوست و عادات مهم سلامتی پوست را بشناسید

بهترین راه برای مراقبت از پوست خود، حفظ کردن آن از آفتاب است. اشعه مافرا بنفش (که نامرئی است، اما اشعه شدید خورشید است) به پوست شما آسیب می زند و باعث چین و چروک های عمیق، خشکی، زبری و ناهمواری پوست، لک های تیره و اختلالات جدی دیگری، همچون تومورهای پوستی سرطانی (بدخیم) یا غیر سرطانی (خوش خیم) می شود.

برای بیشترین محافظت پوست خود در مقابل آفتاب، این سه روش را به کار ببرید:

  • در طول ساعات شدت بالای نور آفتاب، از قرار گرفتن مستقیم مقابل آن خودداری کنید: اشعه های خورشید از ساعت 8 صبح تا 4 بعد از ظهر بیشترین آسیب و زیان را به پوست می رساند. سعی کنید تا در طول این ساعات، زمان کمتری را در فضای آزاد بگذرانید.
  • لباس های محافظ آفتاب بپوشید: پوست خود را با لباس هایی مانند تی شرت های آستین بلند، شلوارهای بلند و کلاه های لبه پهن بپوشانید. همچنین به خاطر داشته باشید که بعضی پارچه ها و مدل های خاص لباس نسبت به سایر مدل ها، از شما در مقابل خورشید بهتر محافظت می کند. به عنوان مثال پیراهن های آستین بلند از پیراهن های آستین کوتاه مناسب تر است؛ و پارچه های بافته محکم و سفت مانند پارچه های کتانی زبر، از پارچه های بافته شل مانند پارچه های کشباف بهتر است.
  • از کرم ضد آفتاب استفاده کنید: بیست دقیقه قبل از اینکه بیرون بروید، به مقدار مناسب از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و هر دو ساعت یک بار و بعد از عرق کردن زیاد یا در آب بودن، مجددا ضد آفتاب بزنید.

2) سیگار نکشید

skin-protection
skin-protection

سیگار کشیدن می تواند فرآیند پیر شدن طبیعی پوست شما را تسریع کند و به ایجاد چین و چروک کمک کند. تغییرات پوست که بر اثر سیگار کشیدن ایجاد شده است، در پوست بزرگسالان جوانی که حداقل به مدت ده سال سیگار کشیده اند، قابل دیدن است.

سیگار کشیدن باعث تنگ شدن رگهای خون در بیرونی ترین لایه های پوست می شود. این موضوع موجب کاهش جریان خون می شود و پوست را از اکسیژن و مواد مغذی، از قبیل ویتامین آ، که برای سلامتی پوست مهم و ضروری هستند، تهی می کند. تمامی این عوامل به بافت های کشسان و ارتجاعی، که به پوست شما نیرومندی و استحکام و قابلیت ارتجاعی می دهد، آسیب می رساند.

علاوه بر این، حالتهای تکراری خاصی که هنگام سیگار کشیدن به صورت خود می دهید، مانند جمع کردن لبها به هنگام داخل کشیدن دود و چپ کردن یا نیمه باز کردن چشم ها هنگام بیرون دادن دود، به ایجاد چین و چروک صورت شما کمک می کند. همچنین ممکن است، قرار گرفتن مکرر و مداوم در برابر گرمای حاصل از اشتعال سیگار، به پوست شما آسیب برساند.

3) پوست خود را به آرامی و ملایمت بشویید

روشهای محافظت از پوست و عادات مهم سلامتی پوست را بشناسید
روشهای محافظت از پوست و عادات مهم سلامتی پوست را بشناسید

شستشو بخش ضروری و حیاتی محافظت پوست شما است. باید پوست خود را به آرامی بشویید.

  • از آب گرم استفاده کنید و زمان شستشو و استحمام را محدود کنید: آب داغ و دوش گرفتن یا حمام طولانی، چربی های روی پوست شما را از بین می برد. زمان استحمام و دوش گرفتن خود را به حدود پانزده دقیقه یا کمتر محدود کنید و از آب گرم، به جای آب داغ، استفاده کنید.
  • از استفاده صابون های سخت و محکم خودداری کنید: صابون های سخت، که قادر هستند لایه چربی روی پوست شما را کاملا از بین ببرند، باعث خشک شدن پوست شما می شوند. در عوض صابون های نرمی را انتخاب کنید، که در طول مراحل تولید صابون، به آنها چربی و روغن اضافه شده است.
  • از افزودنی های محرک استفاده نکنید: اگر پوست شما حساس است، از محصولاتی که مواد عطری و رنگی دارند، اجتناب کنید. این مواد می تواند باعث تحریک پوست شما شود و آن را آزرده کند، و همچنین ممکن است باعث ایجاد واکنش های آلرژیک بشود.
  • آرایش چشم خود را با دقت پاک کنید: از اسفنج، ابر یا پنبه برای پاک کردن آرایش چشم خود استفاده کنید؛ تا مانع آسیب رسیدن به بافت های حساس و ظریف اطراف چشم شما شود. اگر آرایش شما سخت و ضد آب است، ممکن است برای پاک کردن آن به محصول چربی دار و روغنی مانند ژل های روغنی پاک کننده نیاز داشته باشید.
  • خشک کردن آرام و مناسب: پس از شستشو یا حمام کردن، به آرامی و به شکل نوازش گونه، پوست خود را با حوله خشک کنید، طوری که مقداری از رطوبت روی پوست شما باقی بماند. سپس فورا پوست خود را با کرم یا ژل مناسب نرم و مرطوب کنید.

4) استفاده مرتب و مداوم از مرطوب کننده

skin-protection
skin-protection

نرم کردن و مرطوب کردن مداوم، به پوست شما کمک می کند تا سطح طبیعی رطوبت خود را حفظ کند.

نوع مرطوب کننده ای که استفاده از آن برای شما بهتر است و تعداد دفعاتی که لازم است تا از آن استفاده کنید، به عوامل زیادی بستگی دارد؛ ازقبیل نوع پوست شما، سن شما و اینکه آیا پوست شما شرایط خاصی، مثل داشتن جوش بر روی صورت، دارد. راه مناسب برای اینکه امتحان کنید که آیا پوست شما به مرطوب کننده نیاز دارد یا نه، این است که بیست دقیقه بعد از حمام کردن صبر کنید. اگر پوست شما سفت و محکم شد، شما باید از مرطوب کننده استفاده کنید.

مرطوب کننده ای با فاکتور ضد آفتاب (SPF) حداقل 15 انتخاب کنید، تا پوست شما را از زیان های اشعه های فرا بنفش نیز حفظ کند. اگر پوست حساسی دارید، محصولاتی را که مواد رنگی، عطری و سایر افزودنی های آن کمتر است، انتخاب کنید.

اگر پوست شما خیلی خشک است، شاید لازم باشد زمانی که پوست شما هنوز مرطوب است، از مواد روغنی، مانند روغن بچه، استفاده کنید. چربی و روغن قدرت ماندگاری بیشتری از مرطوب کننده دارد و از تبخیر آب از سطح پوست شما جلوگیری می کند.
اگر پوست شما چرب است، ممکن است لازم نباشد که از مرطوب کننده استفاده کنید.

5) با دقت و احتیاط موی خود را بتراشید

روشهای محافظت از پوست و عادات مهم سلامتی پوست را بشناسید
روشهای محافظت از پوست و عادات مهم سلامتی پوست را بشناسید

تراشیدن راهی عمومی و معمول و ارزان برای از بین بردن موهای زائد بدن است. اما تراشیدن ممکن است باعث تحریک، سوزش یا خراش پوست بشود، خصوصا اگر پوست شما نازک، کم چرب، خشک یا حساس باشد.

برای تراشیدنی صاف و نرم :

  • قبل از تراشیدن موی خود، پارچه خیس گرمی را بر روی پوست خود بکشید تا موها را نرم کند؛ یا پس از دوش گرفتن یا حمام آب گرم، موی خود را بتراشید.
  • هنگامی که پوستتان خشک است از تراشیدن آن خودداری کنید، زیرا ممکن است پوست شما با تیغ ریش تراشی خراشیده و آزرده بشود. قبل از تراشیدن موها؛ از کرم، لوسیون یا ژل ریش تراشی استفاده کنید، تا از پوست شما محافظت کند و آن را نرم و روان کند.
  • در جهت رشد مو، آن را بتراشید نه در جهت مخالف آن.
  • پس از تراشیدن موی بدن، پوست خود را با آب گرم بشویید.

اگر پوست خراشیده یا ملتهب شد، از لوسیونی که الکل و اتیل نداشته باشد، استفاده کنید. اگر چه الکل و محصولات دارای الکل ممکن احساس خنک شدن به شما بدهد، اما آنها واقعا پوست خراشیده یا ملتهب را آرام نمی کند و تسکین نمی دهد، زیرا الکل به سرعت از سطح پوست تبخیر می شود.

نظر خود را درباره «روشهای محافظت از پوست و عادات مهم سلامتی پوست را بشناسید» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره روشهای محافظت از پوست و عادات مهم سلامتی پوست را بشناسید فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.