نقد فیلم ایرانی ناردون

نقد فیلم ایرانی ناردون

فیلم ناردون به کارگردانی فریدون حسن پور و بازیگرانی مانند امین حیایی، مهران غفوریان، سیروس گرجستانی، لیلا اوتادی و ... است که به واسطه داستان متفاوتش بسیار مورد استقبال مردم قرار گفت. آسمونی در این بخش نکاتی در مورد فیلم ناردون و همچنین نقدی بر این فیلم را برای شما عزیزان تهیه کرده است.

بازیگران فیلم ناردون

اغلب بازیگران مشهور تلویزیون نظیر مهران غفوریان، سیروس گرجستانی، امیر نوری و مهران رجبی در فیلم حضور دارند. از بازیگران سینمایی هم امین حیایی در فیلم حاضر است.

داستان فیلم درباره چیست ؟

داستان فیلم درباره روستایی است که دیگر ظرفیت دفن جسد جدیدی را ندارد به همین دلیل اهالی این روستا جسد افراد فوت شده را در روستای مجاور دفن می کنند اما ...

کارگردان کیست ؟

فریدون حسن پور که فعالیتش را از سال 1365 آغاز کرده و آثار بسیاری طی دو دهه اخیر نوشته و کارگردانی کرده است که از جمله آنها این فیلمها هستند : من و زیبا ، گذر از رنج ها و وقتی همه خواب بودند.

نکات مثبت فیلم ؟

حضور بازیگران موفق تلویزیون که با اتکا به توانایی های فردی شان، فیلم در برخی دقایق می تواند مخاطب را بخنداند.

جنس کمدی « ناردون » اگرچه ضعیف و پرداخت نشده است اما مبتذل هم نیست و خانواده ها به راحتی می توانند به تماشای آن بنشینند.

نکات منفی فیلم ؟

فیلمنامه « ناردون » شبیه به کمدی های آیتمی سالهای دور تلویزیون است. مثل درگیری چند نفر با هم و پخش آهنگ که امروز کمتر مخاطبی را می خنداند.

نقد فیلم ناردون

سوژه ابتدایی فیلم که درباره نبودن جای قبر هنگام مرگ کهنسالان می باشد جذاب است. اما شوخی های فیلم به حدی بد نوشته شده که این سوژه خوب از دست رفته است.

جبار آذین منتقد و مدرس سینما همزمان با اکران فیلم سینمایی «ناردون» جدیدترین ساخته سینمایی فریدون حسن پور گفت: «ناردون» فیلمی متمایز و متفاوت با سایر درام های معمول و آثار طنز ایرانی است و از همین رو مخاطب برای تماشای آن تا پایان فیلم خسته نشده و روی صندلی های سینما میخکوب می شود.

این منتقد سینما افزود: «ناردون» یک فیلم طنز اجتماعی سالم است و استقبال از آن نمایشگر و گویای این نکته است که تماشاگر علاقمند به آثار اجتماعی و طنز از فیلم های سالم و خوش ساخت که به سلیقه و فرهنگ مردم احترام می گذارند حمایت می کند. فریدون حسن پور نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون که ساختار هنری آثار سینمایی و تلویزیونی اش او را آشنا و مسلط بر درام نویسی و شخصیت پردازی و ملودرام سازی نشان می دهد علیرغم کارگردانی 5 فیلم سینمایی متوسط با ساختن 2 مجموعه تلویزیونی خانوادگی و اجتماعی به شهرت رسیده و مطرح شده است.

وی ادامه داد: فیلم های سینمایی «تعطیلات تابستانی»، «دارا و ندار»، «مزرعه آفتابگردان»، «وقتی همه خواب بودند» و فیلم جدید در حال نمایش او با آنکه حاوی تصاویر و فضاسازی های به نسبت مناسب هستند ولی در تمام آن ها حتی تاحدودی در «ناردون» عناصر درست گزینش و چینش شده درام، داستان سرایی قاعده مند، پردازش معقول شخصیت ها و نمایش کشمکش های آن ها و نقاط اوج و فرود و گره گشایی های فیلمنامه برتری فیلمنامه نویسی حسن پور را نسبت به کارگردانی او نشان می دهد.

آذین سپس با بیان اینکه این نقاط قوت و کسب تجربه بیشتر در تصویرسازی از عوامل اصلی توفیق اجتماعی سریال های «از یاد رفته» و «گذر از رنج ها» ساخته های تلویزیونی او بودند اظهار داشت: در واقع کارهای این سینماگر از نظر فیلمنامه قوی تر از اجرا و کارگردانی آن ها است. تجربه ساخت 2 مجموعه اخیر که به دلیل استحکام و جذابیت متن و تا حدی کارگردانی، سریال «از یاد رفته» با استقبال بیشتر مردم روبرو شد در ساخت فیلم «ناردون» به کمک حسن پور آمده است.

این منتقد خاطرنشان کرد: به این گونه که فیلم جدیدش در مقایسه با ساخته های پیشین سینمایی او قابلیت های تصویری و سینمایی بیشتر دارد و فیلمساز کوشیده برای اغلب مضامین داستانی و عملکردهای کاراکترهای داستان فیلم معادل تصویری و سینمایی طراحی و اجرا کند؛ همین امر به باورپذیری شخصیت ها، زندگی، برخوردها و چالش های آن ها کمک کرده و حاصل کار فیلمی جمع و جور و تماشایی شده است.

وی افزود: سوژه جدید و زاویه نگاه تازه و پرداخت مناسب موضوعات که در بطن و متن درام آن طنز را هم جاری ساخته باعث شده تا نگرش های مادی به امور زندگی علیرغم تسلط ظاهری در مفاهیم انسانی، معنوی و اخلاقی که چارچوب قصه فیلم را تشکیل داده مغلوب باورهای معنوی شود. انتخاب موضوع و همزمانی عزا و عروسی با لحاظ ارتباط معنایی شرعی، اجتماعی و فرهنگی آن «ناردون» را متفاوت و متمایز از درام های معمول و فیلم های طنز سینمای ایران جلوه می دهد.

آذین تأکید کرد: بازی های اغلب بازیگران گرچه در حد توانایی های آن ها نیست ولی در مجموع سیروس گرجستانی، امین حیایی و لیلا اوتادی از شخصیت فیلم دور نشده و در ارائه چهره های آشنا از آن ها موفق بوده اند. کارگردانی پخته و پر تحرک، تعدد و تنوع نماها و غنای آرایشی و هنری تصاویر لحاظ سنت های بومی و تصاویر چشم نواز از مناظر طبیعی و هدایت هوشیارانه عوامل فنی و هنری در نمایش و عرضه باورپذیری آدم ها و زندگی مناسبات و باورهای شان نشانگر پیشرفت فریدون حسن پور در ساختن آثار سینمایی است.

وی در خاتمه این گفتگو متذکر شد: «ناردون» در بازگویی داستان جذاب خود در قالب یک اثر سینمایی نزدیک به استاندارد موفق است و سازنده اش را در سینما در حال ارتقای دانش و تجربه سینمایی و ایستادن در کنار کارگردان های آثار دیدنی اجتماعی نشان می دهد.

ثبت نظر درباره «نقد فیلم ایرانی ناردون»

پرسش ها و دیدگاهتان را درمورد این مطلب بنویسید