زمان مطالعه: 3 دقیقه
چرا و چگونه جمع بندی کنکور داشته باشیم؟

چرا و چگونه جمع بندی کنکور داشته باشیم؟

اهمیت جمع بندی دروس برای دانش آموزان کنکوری غیرقابل درک نیست و قطعا این برنامه باید در روند مطالعه کنکور دانش آموزان جای خود را داشته باشد

اهمیت جمع بندی دروس برای دانش آموزان کنکوری غیرقابل درک نیست و قطعا این برنامه باید در روند مطالعه کنکور دانش آموزان جای خود را داشته باشد.

با این حال هنوز هم بسیاری از دانش آموزان اهمیت جمع بندی را نادیده می گیرند و تنها به مرور نکات کنکور بسنده می کنند. در صورتی مرور نکات کنکور و جمع بندی دو بحث کاملا مجزا از یکدیگر هستند، که فرآیند هر یک از آن ها نیز متفاوت خواهد بود.

 در این مقاله قصد داریم به صورت کلی اهمیت جمع بندی کنکور را مورد بررسی قرار دهیم. پیش از هر چیز ابتدا لازم است مفهوم جمع بندی را به خوبی درک کنیم. این احتمال وجود دارد که تعریف اشتباهی از جمع بندی در ذهنمان داشته باشیم.

k
k

جمع بندی کنکور چیست؟

منظور از جمع بندی کنکور، آماده شدن برای آزمان نهایی کنکور است! در این مرحله قرار نیست اطلاعات جدیدی از دروس به ذهنتان اضافه کنید. بلکه باید با توجه به زمانی که تاکنون برای مطالعه دروس در نظر گرفته بودید، از قدیمی ترین دروس مطالعه شده شروع کرده و آن ها را جمع بندی کنید.

مهم ترین تفاوت جمع بندی کنکور با مرور نکات کنکور در همین مورد است. بیشتر دانش آموزان بعد از مطالعه کامل دروس و مشاهده انواع DVD های آموزشی اوج یادگیری، در دوران جمع بندی هم به مطالعه دروس جدید می پردازند.

حین مرور کلی دروس، اگر متوجه شوید که قسمتی از درس جامانده، می توانید برای مطالعه آن برنامه ریزی داشته باشید اما در جمع بندی، تقریبا باید شرایطی مشابه با کنکور را برای خودتان فراهم کنید و به هیچ عنوان در این مدت زمان، اطلاعات جدید وارد ذهنتان نکنید.

چطور جمع بندی کنکور را انجام دهیم؟

یکی از مهم ترین نکات در روند جمع بندی کنکور این است که زمان مناسب آن را تشخیص دهید. تا وقتی که مطالعه تمامی دروس را به اتمام نرسانده اید، نباید جمع بندی را شروع کنید.

  • به یاد داشته باشید که برای شروع جمع بندی کنکور به گونه ای برنامه ریزی کنید که مجبور نشوید تا شب کنکور به روند جمع بندی ادامه بدهید.
  • معمولا جمع بندی بین 3 تا 5 هفته طول می کشد. این زمان نباید خیلی فشرده یا خیلی طولانی باشد.
  • انتخاب روشی مناسب برای جمع بندی کنکور نیز حائر اهمیت است که نباید از آن غافل شد.

 اگر بخواهیم یک راهکار اصولی مشترک میان دانش آموزان قوی و دانش آموزان ضعیفی که در کنکور موفق شدند، بیان کنیم، باید بگوییم که این افراد از اهمیت جمع بندی غافل نشده اند. در ادامه مهم ترین روش های جمع بندی کنکور را بررسی خواهیم کرد.

k
k

1-بررسی سوالات کنکور سال های قبلی

این روش از جمع بندی مزایای بسیاری به همراه دارد. با شروع تست های کنکور سال های قبل، تا حدودی با مدل تست ها آشنا می شوید، دیدگاه جدیدی نسبت به دروس مطالعه شده پیدا می کنید و همچنین می توانید زمان بندی مناسبی برای نحوه پاسخ دهی به سوالات در نظر بگیرید.

پیشنهاد می شود در این روش جمع بندی، مدت زمان کنکور را در نظر بگیرید و با توجه به مدل استراتژی که برای حل سوالات در ذهنتان چیده اید، برای خودتان یک کنکور تستی آغاز کنید.

یکی دیگر از استراتژی های دانش آموزان موفق، شرکت در آزمون های جامع گزینه دو بوده است. معمولا بهتر است شرکت در آزمون های جامع را در دوران مرور و مطالعه شروع کنید اما اگر مدت زمان زیادی برای جمع بندی در نظر گرفته اید و هنوز حس ضعف دارید، این آزمون ها انتخاب مناسبی برای شما هستند. پیشنهاد می کنیم برای آشنایی بیشتر با این موضوع به صفحه آزمون های جامع گزینه دو مراجعه کنید.

2-مطالعه مهم ترین ها در کوتاه ترین زمان ممکن

توجه داشته باشید که در این مرحله جمع بندی را با مرور دروس اشتباه نگیرید. برای جمع بندی دروس مطالعه شده، باید خلاصه نکاتی از هر درس داشته باشید و تنها با مطالعه نکات کلیدی از این مرحله عبور کنید.

3-منابع و مراجع کنکور را بررسی کنید

این روش مطالعه می تواند چیزی شبیه به یک کنکور تستی باشد. سعی کنید در مدت زمان مشخص، یک منبع کامل را بررسی کرده و نکات آن را بررسی کنید. توجه داشته باشید که منبع انتخابی برای جمع بندی نباید خیلی طولانی و حجیم باشد.

4-زمان بندی را فراموش نکنید

این احتمال وجود دارد که در فرآیند جمع بندی متوجه شوید که هنوز هم نقاط ضعف بسیاری دارید که زمان نسبتا زیادی برای جبران آن ها لازم است. اگر نسبت به سوالات زیادی این حالت برایتان پیش آمد و سر درگم بودید، بهتر است پیش از جمع بندی، فرآیندی یک الی چهار هفته ای برای مرور دروس در نظر بگیرید. به همین دلیل بهتر است زمان بندی را به آخرین لحظات موکول نکنید.

k3
k3

جمع بندی دروس عمومی را فراموش نکنید

یکی از رایج ترین اشتباهات دانش آموزان، عدم برقراری تعادل در مطالعه دروس عمومی و تخصصی است. پیشنهاد می کنیم با توجه به زمان بندی که در نظر دارید، تعادلی میان دروس تخصصی و عمومی ایجاد کنید تا به خوبی از هر یک نتیجه مثبت بگیرید.

در این مقاله سعی داشتیم مهم ترین نکات درباره جمع بندی دوران کنکور را بررسی کنیم. با این حال اگر شما هم تجربه خاصی دارید، می توانید از قسمت نظرات با ما در ارتباط باشید و نظرات خود را بیان کنید.

نظر خود را درباره «چرا و چگونه جمع بندی کنکور داشته باشیم؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره چرا و چگونه جمع بندی کنکور داشته باشیم؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.