در مسایل حقوقی و قانونی، اغلب سوال پیش می آید که "تفاوت شخص حقیقی و شخص حقوقی چیست؟". ممکن است در ظاهر کلمه تنها در یک حرف با هم تفاوت داشته باشند، اما این فقط ظواهر امر است.

شخص حقیقی یعنی چه؟ شخص حقیقی چه کسی است؟

شخص حقیقی به هر یک از افراد با حقوق مدنی است که در یک جامعه حضور دارد. اشخاص از زمان تولد تبدیل به شخص حقیقی میشوند و تا روز آخر زندگیشان نیز شخص حقیقی باقی میمانند. به عبارتی هر انسان زنده ای شخصی حقیقی است. در بسیاری از جوامع در گذشته، به خاطر رایج بودن برده داری در آن جوامع، جمعیت آن جامعه لزوماً به اشخاص حقیقی تعریف نمیشدند، چراکه از کمترین حقوق ممکن محروم بوده اند اما امروزه هیچ انسان زنده ای نیست که شخص حقیقی محسوب نشود. اشخاص حقیقی یک جامعه درصورت ارتکاب به جرم، مجازات میشوند. اما حیوانات، افراد مرده، افراد خیالی و شخصیت های داستان ها، برخی از اشخاصی که دیگر قدرت تفکر و اختیار ندارند و جنین ها شخص حقیقی محسوب نمیشوند.

شخص حقوقی یعنی چه؟

اما اشخاص حقوقی لزوماً "شخص" نیستند بلکه سازمان هایی هستند که وظایف حقوقی مختلف دارند و به عنوان یک ساختار اجتماعی در حال فعالیت در جامعه هستند. اشخاص حقوقی میتوانند بیش از صد سال یا بیشتر و حتی پس از مرگ مؤسس و بنیانگزارشان نیز وجود داشته باشند، در واقع تا زمانی که فعالیت انجام میدهند و آن سازمان و شرکت دایر است. وجود اشخاص حقوقی وابسته به اشخاص حقیقی مشغول در آن سازمان میباشد. افراد حقوقی قادر به تصمیم گیری شخصی یا تفکر شخصی نیستند، اما شرح وظایف و حقوقی دارند که در قانون نیز ثابت است. شخصی مانند رییس جمهور یک کشور علاوه بر شخص حقیقی، یک شخص حقوقی نیز محسوب میشود.

یک داستان جالب که آسمونی به آن در مورد حیوانات و اشخاص حقیقی بر خورد، داستان ترویس، شامپانزه ای در آمریکاست که با وجود تربیت شده بودن و حتی هنرپیشگی اش و حضورش در چند تبلیغ تلویزیونی، یک روز با ضرب و شتم شدید به صاحبش جراحت های وحشتناک، جبران ناپذیر و جدی رساند اما مجازات نشد، بلکه به ضرب گلوله پلیس در محل حادثه بلافاصله کشته شد. در صورتی که اگر انسانی این کار را میکرد حق آن را داشت که بازجویی شود و به زندان منتقل شود!

شخص حقیقی و شخص حقوقی یعنی چه؟
شخص حقیقی و شخص حقوقی یعنی چه؟
نظر خود را درباره «شخص حقیقی و شخص حقوقی یعنی چه؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره شخص حقیقی و شخص حقوقی یعنی چه؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.