زمان مطالعه: 4 دقیقه
یک سال با موزه کمیته ملی المیپک

یک سال با موزه کمیته ملی المیپک

با دیدن این کلمه چه چیزهایی به ذهن تان می آید؟ یک کاخ قدیمی مثلا مربوط به دوره قاجار؟ تعداد زیادی اسلحه قدیمی؟ انواع سکه های ایران باستان؟ یا آثار مربوط به انسان ماقبل تاریخ که از زیر خاک پیدا شده و حالا در محلی مخصوص و شیشه ای نگهداری می شود؟

گردش در یک موزه کاملاً ورزشی

یک سال با موزه کمیته ملی المیپک
یک سال با موزه کمیته ملی المیپک

« موزه»!

نوشته مهدی زارعی

اختصاصی آسمونی

با دیدن این کلمه چه چیزهایی به ذهن تان می آید؟ یک کاخ قدیمی مثلا مربوط به دوره قاجار؟ تعداد زیادی اسلحه قدیمی؟ انواع سکه های ایران باستان؟ یا آثار مربوط به انسان ماقبل تاریخ که از زیر خاک پیدا شده و حالا در محلی مخصوص و شیشه ای نگهداری می شود؟

 موزه کمیته ملی المیپک
موزه کمیته ملی المیپک
موزه کمیته ملی المیپک

همه تصورات شما درست است. اما این بار می خواهیم از موزه ای دیدن کنیم که هیچ کدام از این ها را ندارد و تعدادی عروسک، مشعل، لباس و مجسمه در آن به چشم می خورد. موزه ای یک ساله...

***

از پله های موزه بالا می رویم. در طبقه اول این موزه تابلوهایی از ورزشکاران یونان باستان می بینیم. دو کشتی گیر که در حال مبارزه هستند و عده ای دونده در حال مسابقه. یک تابلوی بزرگ از « دشت المپیا» هم محلی را نشان می دهد که المپیک باستان از سال 776 قبل از میلاد تا سال 392 میلادی، هر 4 سال یک بار در یونان باستان برگزار می شد. با دیدن رشته های مختلف مربوط به المپیک باستان، می توانیم این سالن را ترک کنیم و به سمت المپیک نوین پیش برویم..

***

 موزه کمیته ملی المیپک
موزه کمیته ملی المیپک
موزه کمیته ملی المیپک

در راهروی بعدی تابلوها و مجسمه هایی از مردانی را می بینیم که پایه گذار المپیک به شکل امروزی بودند. « بارون پی یر دو کوبرتَن» بنیانگذار فرانسوی المپیک و « لودویک گاتمَن» بریتانیایی که المپیک مخصوص معلولان( پارالمپیک) را سازماندهی کردند. در این راهرو جملات مختلفی را درباره المپیک مشاهده می کنید و با المپیک بیشتر آشنا می شوید. همچنین تصاویر تمام مردانی را می بینید که در زمان های مختلف، رئیس کمیته مخصوص مسابقات المپیک بوده اند. برویم به راهروی بعدی...

***

باید به تمام دیوارها دقت کنید. روی یک دیوار می توانید سرود المپیک را ببینید و روی دیگری شعار و حلقه المپیک را. کمی جلوتر انواع و اقسام عروسک هایی را می بینید که هر یک، نماد یک دوره بازیهای المپیک بوده اند و حالا همگی در کنار هم، بخشی جالب را شکل داده اند.

در کنار عروسک ها، مشعل های مختلفی به دیوار نصب شده اند. حتما می دانید که مسابقاتی مثل المپیک یا بازیهای آسیایی با روشن شدن مشعل بازیها آغاز می شوند و زمانی به پایان می رسند که مشعل مسابقات خاموش می شود. با دقت به مشعل های روی دیوار می توانید متوجه شوید که مشعل هر دوره از بازیها چه تفاوتی با سایر دوره ها دارد.

اندکی پیش می رویم. حالا می توانیم روی دیوار، نماد و اسم تمام ورزشهایی را ببینیم که در المپیک و پارالمپیک برگزار می شوند.

***

 موزه کمیته ملی المیپک
موزه کمیته ملی المیپک
موزه کمیته ملی المیپک

حالا به می رسیم که بخش های کاملا ایرانی ماجرا. بسیاری از ورزشکاران افتخارآفرین ایران، باارزش ترین چیزهای خود را به این موزه هدیه داده اند و حالا همه آنها را می توان در کنار هم دید. مثلاً تیمور غیاثی قهرمان پیشین دوومیدانی ایران و آسیا، هر چه مدال از دوران قهرمانی خود کسب کرده، به موزه داده است و می توان در بخشی مخصوص، تمام این مدالها را مشاهده کرد. البته فقط مدال در این بخش مشاهده نمی شود.

پیراهن تیم ملی بسکتبال که تمام بازیکنان تیم ملی بسکتبال بعد از صعود به جام جهانی آن را امضا کرده اند، یک توپ والیبال که امضای قهرمانان والیبال پارالمپیک ریو (2016) رویش دیده می شود، انواع لباسها و وسایل اسکی از 70 سال قبل تا امروز که اسکی بازان ایران در المپیک زمستانی از آنها استفاده کرده اند و حتی چادری زردرنگ که کوهنوردان ایران در هنگام فتح قله اِوِرست( بلندترین قله جهان) در آن پناه گرفته اند و...را می توانید در این بخش موزه ببینید.

***

به جز یادگاری های ورزش ایران، شما می توانید ابزار و وسایل تمام رشته های ورزشی را در این بخش موزه مشاهده کنید. مثلا توپهای مختلفی که در رشته های گوناگون استفاده می شود، انواع و اقسام کمان ها و حتی قایق و ویلچر و..

همچنین روی دیوارها می توانید گاهشمار المپیک را مشاهده کنید و ببینید که ایران در کدام یک از بازیهای المپیک حضور داشته است. به علاوه، تعداد بسیار زیاد تمبر المپیک، پوستر، ماکت استادیوم های المپیک و ظروف و مجسمه های کوچک که یادبود مسابقات مختلف ورزشی بوده است.

***

 موزه کمیته ملی المیپک
موزه کمیته ملی المیپک
موزه کمیته ملی المیپک

طبقه بعدی موزه مملو از مدالها و نشان های افنخار نمایندگان ایران در رشته های مختلف است. از مدال های تقی عسگری در مسابقات شیرجه اولین بازیهای آسیایی( 1329 شمسی در دهلی نو- هندوستان) گرفته تا مدال طلای بوکس آسیا توسط احسان روزبهانی و..مجسمه های بزرگان ورزش ایران هم در گوشه و کنار سالن قرار دارد. بزرگانی مثل عبدالله موحد و رسول خادم( کشتی)، بهداد سلیمی و کیانوش رستمی( وزنه برداری)، سیروس قایقران( فوتبال) و..

راستی فرش مخصوص جام جهانی فوتبال 2018 که بافت ایران است و یک فرش کاملا فوتبالی را از یاد نبرید

***

جهان پهلوان غلامرضا تختی هم بخش مخصوص به خود را دارد. در این بخش حتی می توانید دستخط او، مهر و تسبیح و وسایل نماز او، ساعت و کراوات و چمدان و پالتوی او را هم ببینید. می توانید با زدن روی لینک غلامرضا تختی با زندگی این اسطوره بزرگ آشنا شوید.

زندگینامه غلامرضا تختی

البته « موزه کمیته ملی المپیک ایران» بسیار جذاب تر از چیزی است که خواندید. باید خودتان به محل « کمیته ملی المپیک ایران» بروید و لذت ببرید. تهران، خیابان سئول شمالی و شماره تلفن 26203425 برای هماهنگی های قبل از بازدید.

در ادامه تصاویر بیشتری از این موزه منتشر می کنیم تا اگر فرصت نکردید آنجا بروید، سفری مجازی کرده باشید.

 

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «یک سال با موزه کمیته ملی المیپک» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره یک سال با موزه کمیته ملی المیپک فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.