زمان مطالعه: 3 دقیقه
کارت ملی جایگزین دفترچه بیمه!

کارت ملی جایگزین دفترچه بیمه!

کارت ملی هوشمند مردم ایران قابلیت دریافت خدمات بیمه‌شان را برای ایشان فراهم خواهد کرد.

براساس اعلام سازمان تامین اجتماعی، دفترچه های بیمه از ابتدای اسفندماه امسال چاپ نشده اند و افراد با ارائه کارت ملی و یا جلد دفترچه خود می توانند خدمات درمانی را دریافت کنند. در ادامه با آسمونی همراه باشید.

در بخشنامه دریافت شده گفته شده که تمامی بیمه شدگان و مستمری بگیران اصلی و تبعی برای تسهیل دریافت خدمات درمانی باید به سایت eservices.tamin.ir مراجعه کنند و تمام مشخصات هویتی و شماره موبایل خود (که به نام خودشان است) را درج نمایند.

این روند طبق یکی از دستورات زیر انجام میشود:

  • به سایت tamin.ir وارد شده و با ورود کد ملی خود از پوشش بیمه درمانی خود مطلع شوید.
  • شماره‌گیری #1420*4* ، انتخاب گزینه 1 (استعلام اعتبار درمانی)، ورود کدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان
  • شماره‌گیری #1*1420*4* ، ورود کدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان
  • استفاده از اپلیکیشن موبایل، مراجعه به سایت tamin.ir، ورود کدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان
  • شماره‌گیری #1666* ، انتخاب گزینه 1 (استحقاق‌سنجی)، ورود کدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان

خداحافظی با دفترچه بیمه

طبق بخشنامه سازمان تامین اجتماعی، صدور دفترچه درمانی در تمام شعب و کارگزاری های سازمان تامین اجتماعی متوقف شده است و تمام افراد تحت پوشش بیمه های مختلف نیز میتوانند با ارائه کارت ملی، شناسنامه یا جلد دفترچه درمانی فعلی خود، از خدمات تحت پوشش آن دفترچه برخوردار شوند.

نتایج این امر برای شهروندان میتواند سهولت در مراجعه به پزشک و برخورداری از خدمات پزشکی و درمانی را فراهم آورد؛ چراکه درصورت موفق شدن این پروژه تنها با ارائه کارت ملی در مطب پزشک میتوانید از همان خدماتی برخوردار شوید که با ارائه دفترچه بیمه‌ از آنها برخوردار میشدید.

نحوه نسخه نویسی پزشکان پس از حذف دفترچه بیمه

مراکز درمانی مختلف همگی به طرح نسخه الکترونیک تامین اجتماعی پیوستند. بنابراین پزشکان و موسسات طرف قرارداد با بیمه باید از شما کارت ملی ، شناسنامه یا جلد دفترچه درمانی را بخواهند و احراز هویت شوید تا بتوانید در این جریان شرکت کنید. نسخه نویسی پزشک به دو صورت الکترونیک و غیر الکترونیک انجام می شود.

  • نسخه‌ الکترونیک تامین اجتماعی

پزشکان طرف قراردادپس از احراز هویت و ثبت شماره تلفن همراه متعلق به بیمار، او را معاینه می کنند و دارو را در سامانه نسخه الکترونیک برای او تجویز می کنند. حق‌الزحمه پزشک معالج طرف قرارداد به صورت آنلاین توسط سازمان تامین اجتماعی پرداخت خواهد شد.

  • ‏نسخه‌ غیرالکترونیک تامین اجتماعی

اگر پزشکی بنا به هر دلیلی نتوانست از این سامانه استفاده کند می تواند پس از احراز هویت بیمار با کارت ملی یا دفترچه درمانی او، نسخه را در سرنسخه مخصوص خود بنویسد.

پزشکان غیرطرف قرارداد نیز مانند پزشکان قراردادی می‌توانند از طریق سامانه‌های الکترونیک سازمان، نسبت به نسخه‌نویسی الکترونیک برای بیماران اقدام کنند.  پزشکانی که تمایل ندارند به این پروژه ورود کنند؛ اگر بیماری به مطب این پزشکان مراجعه کنند؛ پزشکان می‌توانند بر روی سر نسخه مطب خود اقدام به تجویز دارو یا خدمات کنند و از این لحاظ هیچ مشکلی به وجود نمی‌آید چرا که با کد ملی فرد استحقاق درمان اخذ می‌شود و مشخص می‌شود که این فرد بیمه‌شده است و فرد بیمار می‌تواند با نسخه به داروخانه مراجعه کرده و از سهم بیمه‌ای خود استفاده کند.

داروهای بیماران خاص فقط از طریق نسخه الکترونیک تجویز می شود. بنابراین کلیه پزشکان طرف قرارداد و غیرطرف قرارداد باید استفاده بستر الکترونیکی برای نسخه نویسی را در دستور کار خود قرار دهند.

در صورتی که پزشکی فاقد نسخه‌ نویسی الکترونیکی بود می‌تواند نسخه دستی بنویسد. به این صورت که نسخه را روی سرنسخه خود بنویسد و بیمار با ارائه کدملی برای گرفتن دارو به داروخانه مراجعه کند. 

در صورت عدم نسخه‌نویسی الکترونیک، بیمار می‌تواند نسخه کاغذی پزشک معالج را به داروخانه‌ها و یا موسسات پاراکلینیک طرف قرارداد ارائه کرده و خدمات مورد نیاز خود را دریافت کند.

فرایند ثبت نسخ کاغذی مندرج در دفترچه‌های درمانی تا اطلاع ثانوی مطابق روال قبل خواهد بود. نسخه‌ نویسی الکترونیک برای بیمه‌شدگان ضروری است و بطور کلی پرداخت مطالبات این نسخه ها در اولویت سازمان تامین اجتماعی قرار دارد. استفاده از نسخ کاغذی صرفاً در مواردی مجاز است که نسخه‌ نویسی الکترونیک به دلایل نرم افزاری و سخت افزاری فراهم نباشد.

امور اتباع خارجی مانند افغان ها نیز تا اطلاع ثانوی با استفاده از کد اختصاصی مندرج در جلد دفترچه درمانی (10 رقم اول شماره سریال دفترچه) صورت می‌گیرد. به همین خاطر نیز ارایه "جلد دفترچه درمانی" برای برخورداری از خدمات درمانی ضروری است.

نظر خود را درباره «کارت ملی جایگزین دفترچه بیمه!» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره کارت ملی جایگزین دفترچه بیمه! فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.