زمان مطالعه: 5 دقیقه
شروع و پایان محرم و صفر

شروع و پایان محرم و صفر

ماه محرم و طلوع هلال آن یادآور مصیبت بزرگ سید الشهداء علیه السلام است. در این ماه دوستداران اهل بیت علیهم السلام مراسم های عزاداری برگزار می کنند.

تاریخ محرم 1402 کی است؟ محرم و صفر 1402، آغاز سال نوی هجری قمری است. جایگاه این دو ماه آنقدر زیاد است که حتی جنگ در این دو ماه، حرام است. مسلمانان جهان در 10 روز اول ماه محرم خصوصاً در روز تاسوعا و عاشورا به عزاداری و سوگواری می پردازند. در ادامه مطلب آسمونی به تاریخ شروع و پایان محرم و صفر 1402 می پردازیم.

تاریخ شروع و پایان محرم 1402

  • ماه محرم 1402 در تقویم شمسی

تاریخ شروع ماه محرم 1402 چهارشنبه 28 تیر 1402 شمسی
تاریخ پایان ماه محرم 1402 پنج شنبه 26 مرداد 1402 شمسی
  • ماه محرم 1402 در تقویم میلادی

تاریخ شروع ماه محرم 2023 19 جولای 2023
تاریخ پایان ماه محرم 2023 28 آگوست 2023
  • ماه محرم 1402 در تقویم قمری

تاریخ شروع ماه محرم 1445 1 محرم 1445 قمری 
تاریخ پایان ماه محرم 1445 30 محرم 1445 قمری
  • دهه اول محرم کی است؟

دهه اول محرم 1402 10 روز اول ماه محرم، یعنی از چهارشنبه 28 تیر تا پنج شنبه 6 مرداد 1402
  • تاسوعا و عاشورا 1402

تاریخ تاسوعا 1402 پنج شنبه 5 مرداد 1402 27 جولای 2023
تاریخ عاشورا 1402 جمعه 6 مرداد 1402 28 جولای 2023

تاریخ شروع و پایان صفر 1402

  • ماه صفر 1402 در تقویم شمسی

تاریخ شروع ماه صفر 1402  جمعه 27 مرداد 1402 شمسی
تاریخ پایان ماه صفر 1402  شنبه 25 شهریور 1402 شمسی
  • ماه صفر 1402 در تقویم میلادی

تاریخ شروع ماه صفر 2022 18 آگوست 2023 میلادی
تاریخ پایان ماه صفر 2022 16 سپتامبر 2023 میلادی
  • ماه صفر 1402 در تقویم قمری

تاریخ شروع ماه صفر 1445 1 صفر 1445 قمری
تاریخ پایان ماه صفر 1445 30 صفر 1445 قمری
  • اربعین کی است؟

اربعین 1402 کی است؟ چهارشنبه 15 شهریور 1402
اربعین 2023 کی است؟ 6 سپتامبر 2023

 


جایگاه محرم 1402

محرم نخستین ماه از ماه‌های دوازده گانه قمری و یکی از ماه‌های حرام است که در دوران جاهلیت و نیز در اسلام، جنگ در آن تحریم شده بود.

شب و روز اول محرم به عنوان اول سال قمری دارای نماز و آداب خاصی است که در کتاب شریف مفاتیح الجنان بیان شده است. محرم، ماه حزن و اندوه و عزاداری شیعیان در شهادت حضرت امام حسین علیه السلام است.
ماه محرم یا محرم‌ الحرام نخستین ماه تقویم اسلامی (هجری قمری) و از جملهٔ ماه‌های حرام است. به‌ همان‌ گونه که پیش از ظهور اسلام، در دوران جاهلیت، جنگ و خونریزی در این ماه‌ ها ممنوع بود، اسلام نیز همان را تأیید کرد.
در دوم ماه محرم الحرام سال 61 هجری کاروان حضرت امام حسین (علیه السلام) وارد کربلا شد و سپاهیان دشمن که هر روز بر تعدادشان افزوده می‌شد در روزهای تاسوعا و عاشورا که روز نهم و دهم محرم می‌باشد او و یارانش را به شهادت رساندند.


رویدادهای مهم ماه محرم چیست؟

حوادث و وقایع فراوانی در ماه محرم رخ داده است که در زیر به برخی از آنها اشاره می‌شویم: غزوه ذات الرقاع، فتح خیبر، ازدواج حضرت زهرا، ورود امیر مؤمنان علی علیه السلام، حادثه خونین کربلا - تاسوعا و عاشورا و شهادت امام حسین علیه السلام و اسارت خاندان امام به کوفه و شام. همچنین نقل است که به خلافت رسیدن عثمان، قتل محمد امین برادر مأمون عباسی، قتل جعفر برمکی و انقراض آل برمک و دولت برامکه، واقعه هولاکو و مستعصم و انقراض دولت بنی عباس در این ماه بوده است.

عروج حضرت ادریس به آسمان، استجابت دعای حضرت زکریا علیه السلام، عبور حضرت موسی علیه السلام از دریا و غرق شدن فرعونیان در نیل و عذاب اصحاب فیل نیز در ماه محرم رخ داده است. دوم محرم  سال 61 قمری امام حسین(ع) و یارانش  به سرزمین کربلا وارد شدند.

روز نهم ماه محرم که معروف به تاسوعا است، آخرین روزی بود که امام حسین (ع) و یارانش شبانگاه آن را درک کرده بودند و این روز به شب عاشورا پیوند خورد. بدین جهت در نزد مسلمانان و محبان اهل بیت از اهمیت بالایی برخوردار است. تاسوعا بزرگداشت شهادت اسوه ایثار و ادب و دلاوری و وفا و حقگزاری عباس بن علی(ع) است. عاشورا، دهم ماه محرم، روز پیروزی خون بر شمشیر است.

غلبه فریاد مظلوم بر عربده‌کشی ظالم تا بن دندان مسلح؛ پیروزی و نصرتی که هلهله کنان کوفی و شامی آن را با چشمان بسته به آفتاب خود ندیدند و از بالای نیزه بردن آفتاب شادمان و خرسند شدند، در حالی که نمی دانستند با خود رایت پیروزی حسین شهید (ع) را به دوش می‌کشند و با هلهله خویش کوس رسوایی خود را بر کوی و برزن می‌زنند. 

امام هشتم شیعیان امام رضا(علیه السلام) در خصوص این ماه فرمود: در جاهلیت هم حرمت این ماه نگاه داشته می‌شد و در آن نمی‌جنگیدند ولی در این ماه، خون‌های ما را ریختند و حرمت ما را شکستند و فرزندان و زنان ما را اسیر کردند و خیمه‌ها را آتش زدند و غارت کردند و حرمت پیامبر را دربارة ذریه‌اش رعایت نکردند.

ماه محرم و طلوع هلال آن یادآور مصیبت بزرگ سید الشهداء علیه السلام است. ماه اندوه و حزن و ماه عزاداری دوستان اهل بیت علیهم السلام.

در این ماه و خصوصا در ده روز آغازین آن هر کدام از شیعیان بلکه هر مسلمانی وظیفه دارد تا حزن و اندوه خویش را در عزای فرزند رسول خدا صلی الله علیه وآله ابراز نماید گریستن درعزای امام حسین علیه السلام، سیاه پوشیدن، شرکت در مجالس عزا، برپاکردن مجالس عزا ویا کمکهای مادی ومعنوی در بهتر برگزارشدن این مجالس، راه انداختن دسته جات عزاداری و هر عملی که مصداق اقامه عزا برای سیدالشهداء علیه السلام باشد در تقرب انسان به خدای متعال نقش بسیار مهمی دارد.


جایگاه ماه صفر 1402

پس از ماه محرم، این ماه نیز ماه حزن و اندوه شیعیان است. رحلت پیامبر اکرم(ص)، شهادت امام حسن(ع) و امام رضا(ع) و اربعین امام حسین (ع) در این ماه قرار دارند.
معروف است كه ماه صفر به خصوص چهارشنبه آخر آن نحس است، اما در اين مورد روايتى نداريم.
برخی با استناد به روایت پیامبر اسلام که «هر کس خبر تمام شدن این ماه را به من دهد، بشارت بهشت را به او مى‌دهم.»، ماه صفر را شوم قلمداد کرده، پایان آن را به یکدیگر تبریک گفته و آمدن ربیع الاول را جشن می‌گیرند. در حالی که این روایت در کتب روایی به عبارتی متفاوت در تجلیل از شخصیت اباذر غفاری آمده است و ارتباطی با نحوست ماه صفر ندارد. و برخی از علمای شیعه و سنی سند آن را معتبر ندانسته‌اند.
در برخی مناطق رسم است که برای گرفتن حاجت، در پایان صفر هفت شمع روشن کرده و هفت مسجد را در می‌کوبند. این کار پایه دینی نداشته و از خرافات است.


رویدادهای مهم ماه صفر چیست؟

به رویدادهای مهم دومین ماه سال هجری قمری اشاره دارد. از مهمترین اتفاقات این ماه رحلت پیامبر اکرم(ص) و شهادت امام حسن(ع) در 28 صفر، شهادت امام رضا(ع) در آخرین روز ماه و زیارت اربعین حسینی در بیستمین روز این ماه است.


چهل و هشتم محرم 1402

چهل و هشتم محرم، یک اصطلاح برای اهالی خراسان است؛ این روز درواقع 8 روز بعد از اربعین است. یعنی چهل و هشتم محرم 1402 مصادف است با 28 صفر، که در این روز، به دلیل شهادت امام حسن و رحلت پیامبر (ص) مردم به سوگواری می پردازند، البته دو روز بعد از چهل و هشتم محرم، یعنی مصادف با 30 صفر شهادت امام رضا (ع) است و مردم در چنین روزی با پای پیاده خود را به مشهد می رسانند.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «شروع و پایان محرم و صفر» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره شروع و پایان محرم و صفر فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.