زمان مطالعه: 4 دقیقه
9 نوع از مدیتیشن، مورد مناسب شما چیست؟

9 نوع از مدیتیشن، مورد مناسب شما چیست؟

کلید اصلی تمرکز است! بسیاری میدانند که کلید تمرکز هم مدیتیشن است.

حتما قبل تر راجع به مدیتیشن شنیده و خوانده اید، مدیتیشن در زبان فارسی به معنای مراقبه است و به واسطه مدیتیشن خیلی ساده میتوانید از ذهن و افکار و در نتیجه از جسم خود مراقبت کنید. اما برای بسیاری از ما، خصوصا در دنیای پر استرس امروز تمرکز کردن و آرام بودن به این سادگی ها هم نیست. حالا میخواهیم سعی کنیم 15 دقیقه از زمان روزانه خود را به این امر اختصاص دهیم تا کاملا زندگیمان را متحول کنیم.

ممکن است ابتدا فکر کنید 15 دقیقه تمرین مراقبه در روز به جایی نخواهد رسید اما سخت در اشتباهید!

مدیتیشن
مدیتیشن

برای شروع انواع مدیتیشن را برایتان توضیح میدهیم:

  • 1- مراقبه ذهن آگاهی

حول آموزش های بودایی ها، این روش از مدیتیشن رفته رفته در غرب محبوبیت خاصی به دست آورد. مدیتیشن ذهن آگاهی شما را تشویق میکند که بر افکارتان آگاه شوید و در ذهن خود سیاحت کنید، اما نیازی به قضاوت افکار و درگیری با آنها نخواهد بود. تنها لازم است متوجه آنها باشید و آگاه بمانید. تمرینات این نوع مدیتیشن در راستای افزایش تمرکز و آگاهی دهنی شما طراحی شده. معمولا تمرکز بدن شما در این تمرینات متوجه تنفس و تمرینات تنفسی و یا شیء خارجی و افکار و احساسات شماست.

این نوع از مدیتیشن برای افرادی که مربی ندارند و میخواهند مدیتیشن را به تنهایی شروع کنند بسیار مناسب است!

 

  • 2- مراقبه معنوی

این نوع مدیتیشن مخصوص شرقی هاست و هندی ها و دادائیست ها به آن میپردازند، در میان مسیحی ها نیز طرفداران زیادی دارد. مدیتیشن معنوی معمولا با دین و امور دینی گره خورده و نمونه مدیتیشن معنوی در اسلام میتواند همان نماز خواندن باشد، چراکه هدف از مدیتیشن معنوی ایجاد ارتباط عمیق با جهان هستی و خداوند است. مدیتیشن معنوی همواره نیاز به سکوت دارد و در ادامه خود رشد روحی روانی به وجود خواهد آورد.

این نوع مدیتیشن برای اوقات فراغت و تنهایی شما مناسب!
مراقبه و مدیتیشن
مراقبه و مدیتیشن
  • 3- مراقبه و تمرکز ذهن

تمرکز ذهن و مدیتیشن تمرکز ذهن نیازمند تمرکز بر حواس پنجگانه شماست. به طور مثال میتوانید تمرکزتان را بر موضوعی درونی بگذارید و یا صدای موزیک آرامبخش نیز به عنوان فاکتور اصلی تمرکز شما باشد. در اسلام تسبیح انداختن حس لامسه درگیر میشود و در نتیجه تمرکز شما رشد خواهد کرد. در بسیاری از جلسات مراقبه شمع روشن میکنند و به شعله کوچک آن خیره میشوند و با حس بینایی خود سعی بر تمرکز دارند.

این نوع از مدیتیشن ممکن است در نظر ساده باشد اما در چند جلسه اول تمرکز کردن به واسطه حواس پنجگانه تان بسیار چالش برانگیز خواهد بود.
  •  
  • 4- مراقبه حرکتی (مانند یوگا)

اگرچه بیشترمان تنها به یوگا فکر میکنیم، اما فعالیت های بدنی دیگر نیز میتوانند مدیتیشن محسوب شوند. فعالیت هایی مانند پیاده روی در طبیعت، باغبانی و دیگر حرکت های آهسته پیوسته در مکان مناسب از این قبیل فعالیت ها هستند.

در این نوع مدیتیشن درواقع حرکتی که بدن شما انجام میدهد به ذهنتان شکل و نظم میدهد. این نوع مدیتیشن برای افرادی که تحرک و پویایی را به سکون ترجیح میدهند بسیار مناسب است.

 

  • 5- مراقبه مانترا (رهایی ذهن)

در بسیاری از کلاس های یوگا این مدل مدیتیشن که جزیی از آداب رسوم هندو ها و بودایی هاست آموزش داده میشود. حین انجام این مدیتیشن همواره کلمه ای گفته میشود که به ذهنتان کمک میکند آرام شود و همراه با تکرار یک کلمه مرتب شود. معروف ترین این کلمات کلمه “Om”است که به خاطر آوای خاص آن، بسیار آرامش بخش میباشد.

ممکن است عجیب به نظر رسد اما بسیاری از مردم مدیتیشن مانترا را به هر نوع مدیتیشنی ترجیح میدهند، چراکه تمرکز بر یک کلمه حتی از تمرکز بر تنفس نیز ساده تر است. تنها لازم است تمرکز کردن را بلد باشید.

این تمرین برای افرادی که از سکوت خوششان نمی آید و تکرار دوست دارند مناسب است.

 

مدیتیشن کودکان
مدیتیشن کودکان
  • 6- مراقبه استعلایی

در راه تعالی و کمال هستیم! این نوع مدیتیشن از معروف ترین انواع مدیتیشن است و در این مورد دستتان باز است که چطور مدیتیت کنید. میتوانید مطابق میلتان عمل کنید و رها باشید؛ استفاده از کلمات و ترکیب آن با تمرکز بر تنفس و هماهنگی حرکات بدن میتواند پکیج شخصی مدیتیشن شما باشد.

 

  • 7- آرامش تدریجی

در این نوع مدیتیشن باید ذره ذره بدنتان را آرام و ریلکس کنید. در بسیاری موارد میتوانید حین انجام این نوع مدیتیشن تصور کنید که موجی از بدن شما عبور میکند و تمام استرس ها را از آن میشویّد و پاک میکند. مطمئن باشید تصورات و تخیلات ما قدرت بالایی دارند.

این مدیتیشن برای قبل از خواب عالی است.

 

  • 8- مراقبه مهربانی

این نوع مدیتیشن ملزم به آن است که شما ذهنتان را برای دریافت محبت و مهربانی باز کنید و خودتان را مستحق محبت بدانید. در هر حالتی باشید میتوانید این کار را انجام دهید و به محض ایجاد زمینه دریافت محبت در وجودتان، آن را از تمام جهان، موجودات زنده اعم از گیاهان و همچنین اشیاء بی جان دریافت خواهید کرد! در نتیجه احساس آرامش و سلامتی میکنید، چراکه در چرخه ای از محبت و راحتی قرار خواهید گرفت.

با این نوع مراقبه برای مدتی طولانی از دام غم و خشم و نفرت آزاد خواهید بود.

 

  • 9- مراقبه تجسم

این نوع مراقبه و مدیتیشن درواقع خود شما هستید که خودتان را در موقعیت و سناریویی خوشایند تصور میکنید. شما فقط چشم هایتان را میبندید و تصویری از خودتان در حال شادی و رسیدن به هرآنچه که دوست دارید را تجسم میکنید.

مانند نقاشی کشیدن در ذهنتان است اما برای دیدن نتایج (که همان آرامش است) نیاز به صبر، استمرار و قدرت ذهنی بیشتری دارید.
مدیتیشن
مدیتیشن

سعی کنید یکی از این روش ها که فکر میکنید برای شما بهتر هستند را روزانه در هر حالتی هستید انجام دهید، حتی اگر آرام هستید نیز میتوانید مدیتیشن کنید که معمولا نتایج آن بهتر نیز خواهد بود. از 5 دقیقه شروع کنید و تا هر میزان که میتوانید آن را پیش ببرید. برخی از ما تا یک ساعت هم میتوانیم این مدیتیشن ها را به نحو احسن اجرا کنیم. نتایج مدیتیشن بی نظیر است، آسمونی توصیه میکند در شرایط امروزی جهان هرگز از مدیتیشن غافل نباشید.

نظر خود را درباره «9 نوع از مدیتیشن، مورد مناسب شما چیست؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره 9 نوع از مدیتیشن، مورد مناسب شما چیست؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.