زمان مطالعه: 4 دقیقه
قطع درختان چه پیامدهایی دارد؟

قطع درختان چه پیامدهایی دارد؟

قطع درختان خصوصاً اگر بصورت قاچاق، بدون برنامه یا بی رویه صورت گیرد قطعاً پیامدهای ناگواری را در آینده ای نزدیک ایجاد خواهد کرد.

قطع درختان فقط زمانی صورت می گیرد که بتوان با تنه و چوب آنها کالاهای اساسی و نیازهای ضروری بشر را تامین کرد. اما اگر افرادی بصورت قاچاق بخواهند این کار را انجام دهند باعث مختل شدن برنامه دولت در دختکاری خواهد شد و به زودی با کمبود درخت و فضای سبز روبرو خواهیم شد. همچنین در دین اسلام، قطع درخت یک کار ناپسند است که پیامبر اسلام (ص) و امامان (علیهم السلام) در روایات و احادیث بسیاری مردم را از آن منع کرده اند. آسمونی در این بخش عواقب و پیامدهای قطع درختان را برای شما عزیزان بر می شمارد.

اثرات قطع درختان

جنگلها اکوسیستم پیچیده ای هستند که به هر صورت در این سیاره نقش مهمی را ایفا میکنند. هنگامی که آنها تخریب میشوند، می توان منتظر حوادثی زنجیره ای – چه در سطح محلی و چه در سطح جهانی – بود.

  • از دست دادن گونه های گیاهی و جانوری

با توجه به آمارهای منتشر شده از موسسه نشنال جئوگرافیک، 70 درصد از گیاهان و حیوانات جهان در جنگلها زندگی می کنند که تا آینده ای نه چندان دور زیستگاه خود را از دست خواهند داد که منجر به از بین رفتن نسل آنها می شود.

  • چرخه آب

درختان در ایجاد و ثبات چرخه آب در جهان کمک می کنند. آنها آب باران را جذب کرده و با ایجاد بخار آب، دوباره آن را به اتمسفر باز میگردانند. با توجه به تحقیقات صورت گرفته در دانشگاه کارولینا، درختان در کاهش آلودگی آب نیز دخیل هستند و به گفته انجمن جغرافیای ملی، در آمازون بیش از نیمی از آب اکوسیستم در داخل گیاهان وجود دارد.

  • افزایش سیل

درختان و انواع پوشش گیاهی موانع خوبی برای جلوگیری از روانه شدن شدید آب هستند. چنانچه آنها را از بین ببرند سطح زمین هموار شده و سیل راحت تر و با شدت بیشتر جاری می شود. 

  • گرم شدن زمین

درختان می توانند باعث خنک شدن کره زمین شوند. آنها مانع از تابش مستقیم نور خورشید به سطح زمین می شوند و خود نور را جذب می کنند. آنها نور خورشید را منعکس نمی کنند، بلکه آن را جذب کرده و باعث می شوند گرما در هوا جریان پیدا نکند.

  • افزایش گازهای گلخانه ای

درختان با گرم شدن زمین ناشی از تغییرات آب و هوایی مبارزه می کنند. آنها کربن موجود در هوا را جذب کرده و کربن دی اکسید اتمسفر را کاهش می دهند. اگر بصورت بی رویه آنها را قطع کرد اثرات گلخانه ای در کره زمین هم افزایش پیدا خواهد کرد و سال به سال کره زمین گرم تر می شود.

  • فرسایش خاک

میتوان گفت که درخت همانند لنگری در خاک عمل می کند. بدون وجود درختان خاک همانند آب جاری می گردد و به اصطلاح خاک سست نامیده می شود که می تواند برای گیاهان کوچک تر خطر آفرین باشد. دانشمندان تخمین زده اند که حدود یک سوم از زمینهای قابل کشت جهان به دلیل قطع درختان از سال 1960 تا به کنون از بین رفته اند. فرسایش خاک نیز می تواند منجر به ورود گل و لای به دریاچه ها، رودخانه ها و سایر منابع آبی شود که در نتیجه سلامت و کیفیت آب را نیز به شدت کاهش می دهد و مشکلات عدیده را برای مناطق محروم به وجود خواهد آورد.

بسیاری معتقدند که ساده ترین راه مبارزه با جنگل زدایی، کاشت نهال درخت توسط مردم است. هرچند این همکاری مردمی به کاهش مشکلات پدید آمده از جنگل زدایی کمک میکند اما همه ی آن را حل نخواهد کرد. بنابراین عواقب قطع درختان را که در بالا گفته شد مدنظر قرار دهید. افرادی هم هستند هرگاه از کنار یک گیاه یا درخت عبور می کنند ناخواسته برگ یا شاخه ظریفی از آن را می کَنند. این کار نیز باعث آزار رساندن به آنها می شود. چه بهتر که بتوان این عادت ناپسند را ترک کرد.

پیامدهای قطع درختان
پیامدهای قطع درختان

قطع درختان در آموزه های دینی

یادآوری یک حدیث نبوی به تمامی دوستانی که همه چیز را فدای منافع خود می کنند:

شکستن شاخه ای از درختان در نزد من مانند شکستن بال فرشتگان است. (پیامبر اسلام)

مگر در این حدیث درختان مثمر و غیرمثمر جدا شده اند که امروز به بهانه غیرمثمر بودن درختان آنها را قلع و قمع می کنید. و دیگر آن که برای خطاهای خود بهانه های واهی نتراشید. در یک منطقه خشک و کویری ارزش یک درخت چنان زیاد است که نمی توان به راحتی از آن گذشت. پس لطفاً از یک اقدام تاسفبار دفاع نکنید.

درخت در دین اسلام جایگاه خاصی دارد و خداوند در قرآن در مورد بسیاری از درختان یاد می کند. در قرآن درخت نماد قدرت خداوندی است. (سوره ی انعام آیه ی 99 و آیاتی دیگر) علاوه بر آیات قرانی در احادیث به کرات در مورد درختان و سیب و... بحث شده است. 

در اوستا صدمه به گیاهان و درختان گناه بزرگی است. زرتشت درختکاری و آبادانی زمین را کرداری نیک می دانسته است. زرتشت معتقد است هر کس درخت کهنسالی را قطع کند یکی از منسوبینش خواهد مرد.

در دین مسیح نیز درخت از قداست خاصی برخوردار بوده و است. در انجیل بارها از درخت حیات و درخت دانش و ... یاد شده است.
درخت ابراهیم در نزدیکی هبرون hebron فلسطین یاد اجداد گذشته را در اذهان زنده نگه میدارد. این درخت بلوطی است به نام Querqus calliprions که در حال حاضر فقط بخشی از آن باقی مانده است.

در 12 آگوست مراسم درختکاری در shinto shrines و معبد بوداییان در حومه ی هیروشیما انجام می شود در این مراسم مذهبی درخت را به شیوه ی سنتی زاپنیها میکارند. در اطراف نهال دو سنگ بزرگ فرو می کنند و معتقدند که این سنگها آب را مهار و جمع آوری می کنند.

میگویند بودا در زیر درخت انجیر معابد متولد شد و در زیر آن روانش از آفتاب حقیقت نیرو گرفت.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «قطع درختان چه پیامدهایی دارد؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره قطع درختان چه پیامدهایی دارد؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.