زمان مطالعه: 2 دقیقه
فینال های ماندگار لیگ قهرمانان؛ فینالیست انگلیسی با شش بازیکن اسکاتلندی!

فینال های ماندگار لیگ قهرمانان؛ فینالیست انگلیسی با شش بازیکن اسکاتلندی!

یک سال بعد از قهرمانی آلمان در جام جهانی 1974، تمامی ملی پوشان عضو باشگاه بایرن مونیخ، قهرمانی اروپا را تجربه کردند.

روزهای درخشان بایرن مونیخ و دومین قهرمانی در اروپا

مهدی زارعی- بیستمین دوره جام باشگاه های اروپا از 18 سپتامبر 1974 آغاز شد و تا 28 می 1975 به درازا انجامید. 29 تیم در این جام حضور یافتند که تیم های بایرن مونیخ و ماگدبورگ پس از استراحت در دور اول از مرحله دوم به مسابقات اضافه شدند. تیم اومانیا قبرس هم به دلیل شرایط سیاسی این کشور از رقابت ها کنار رفت.

جالب بود که دو تیم بایرن مونیخ و ماگدبورگ در مرحله بعد حریف هم شدند و « اشپارواسر» بازیکنی که در جام جهانی سال قبل هم تک گل پیروزی آلمان شرقی مقابل آلمان غربی را به ثمر رسانده بود، در هر دو بازی رفت و برگشت مقابل بایرن موفق به گلزنی شد. اما بایرن در هر دو دیدار برنده شد و به لطف برتری(3-2) و (2-1) راهی مرحله بعد شد.

از نکات قابل توجه این مسابقات این بود که بایرن هم به عنوان مدافع عنوان قهرمانی و هم به عنوان قهرمان آلمان در مسابقات شرکت کرده بود و به همین خاطر، آلمان غربی به جای دو نماینده، با یک نماینده در این مسابقات حضور یافته بود.

g

در همین مرحله مسابقات تیم هایدوک اسپیلیت یوگسلاوی موفق شد در بازی رفت(4-1) سنت اتین فرانسه را شکست داده و در آستانه صعود از این مرحله قرار گیرد. اما سنت اتین در بازی برگشت با همین نتیجه پیروز شد و به لطف گلی که در وقتهای اضافی به ثمر رساند، با بازگشتی رویایی راهی مرحله بعد شد.

تیم آرارات ایروان هم در حضور 70 هزار تماشاگر خودی، موفق شد بایرن را شکست دهد اما برد این تیم برای صعود نماینده شوروی کفایت نکرد و مدافع عنوان قهرمانی این مرحله را هم با موفقیت پشت سر گذاشت.

در پرتماشاگرترین دیدار این مسابقات هم بارسلونای اسپانیا در دیدار برگشت نیمه نهایی در حضور 110 هزار تماشاگر استادیوم نیوکمپ در برابر لیدز یونایتد قرار گرفت که با مربیگری جیمی آرمفیلد دوران طلایی خود را سپری می کرد. بارسلونا در این بازی نیاز به برتری(1-0) داشت اما گل اول مسابقه را دریافت کرد و تک گل بارسلونا برای رسیدن به فینال کفایت نکرد.

سرانجام بایرن با برد مقابل ماگدبورگ(5-3)، آرارات ایروان(2-1) و سنت اتین(2-0) باز هم فینالیست شد و در برابر لیدزیونایتد قرار گرفت که در راه فینال موفق شد زوریخ(5-3)، اوژپشتی مجارستان(5-1)، اندرلخت بلژیک(4-0) و بارسلونا(3-2) را شکست دهد.

فینال در 28 می 1975 در پارک دو پرنس پاریس برگزار شد و در اتفاقی کم سابقه، بایرن ناچار شد به دلیل مصدومیت بیورن آندرسون مدافع سوئدی خود، در دقیقه چهارم اولین تعویض خود را انجام دهد. با این حال با این تغییر بازیکن، خللی در بازی شاگردان دتمار کرامر ایجاد نشد.

دو تیم تا 20 دقیقه پایانی مساوی بودند اما دو گل فرانتس روث(71) و گرد مولر(81) باز هم بایرن را قهرمان اروپا ساخت. لیدز یونایتد هم که در ترکیب خود از پنج اسکاتلندی، چهار انگلیسی، یک ایرلندی و یک ولزی استفاده می کرد و در طول مسابقه تعداد اسکاتلندی هایش به عدد شش نیز رسید، به عنوان نایب قهرمانی رسید که بهترین عنوان تاریخ این باشگاه در لیگ قهرمانان اروپا بود.

h

اختصاصی آسمونی

نظر خود را درباره «فینال های ماندگار لیگ قهرمانان؛ فینالیست انگلیسی با شش بازیکن اسکاتلندی!» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره فینال های ماندگار لیگ قهرمانان؛ فینالیست انگلیسی با شش بازیکن اسکاتلندی! فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.