زمان مطالعه: 2 دقیقه
سامانه ثبت معاملات و املاک کشور

سامانه ثبت معاملات و املاک کشور

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور یکی از سازمان‌های دولتی ایران است که وظیفه ثبت معاملات، شرکت‌ها، املاک و دارائی‌های شخصی اتباع ایران را به عهده دارد.

معرفی سامانه ثبت معاملات و مستغلات کشور

سامانه ثبت معاملات و املاک کشور به منظور شفاف‌سازی معاملات املاک در راستای سازماندهی امور مسکن، طراحی شده است. این سامانه با وظایف حقوقی و ساختار عملکرد مستقل از نهادهای وابسته به قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران است. قانون‌گذار در سال 1310 با تصویب قانون ثبت، مترصّد آن بود که از تنظیم اسناد عادی جلوگیری کند، اما در این زمینه موفق نبود و این عدم موفقیت تاکنون ادامه دارد. یکی از موضوعاتی که به دوام و بقای سند عادی کمک کرد مواد 147 و 148 قانون ثبت اسناد بود. سامانه ثبت معاملات و املاک کشور در سال 1387 به بهره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌برداری کامل رسید. آسمونی در این مطلب به معرفی و همچنین آموزش ثبت نام در سامانه ثبت معاملات و املاک کشور می‌پردازد.

ساختار و تشکیلات سامانه ثبت معاملات و املاک کشور

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور یکی از سازمانهای زیر مجموعه قوه قضائیه ایران است. رئیس این سازمان از سوی رئیس قوه قضائیه تعیین می‌شود و معاون قوه قضائیه به حساب می‌آید. حوزه ستادی این سازمان متشکل از چهار معاونت و تعدادی اداره کل است. در مجموع حوزه کاری و ارباب رجوع این سازمان در دو معاونت اسناد و املاک خلاصه می‌شود. دفاتر ازدواج و طلاق، دفاتر اسناد رسمی و نیز دفاتر مشاورین خودرو و مشاورین املاک در شهرهای مختلف ایران تحت نظارت سازمان ثبت اسناد کار می‌کنند.

وظایف سامانه ثبت معاملات و املاک کشور

وظایف اصلی سامانه ثبت معاملات املاک کشور در چهار دسته خلاصه می‌شود:

  • ثبت املاک
  • اجرای مفاد اسناد رسمی
  • ثبت شرکت‌ها و علایم و اختراعات
  • دفاتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق

آموزش ثبت نام در سامانه املاک و مستغلات کشور

برای ثبت نام در سامانه املاک و مستغلات کشور به وبسایت ثبت معاملات و املاک کشور به نشانی www.iranamlaak.ir/default.aspx وارد شوید.

سایت ثبت معاملات و املاک کشور

 

برای عضویت در سایت، در قسمت راست صفحه لینک‌هایی وجود دارد که در عکس‌های زیر با کادر قرمز مشخص شده است. برای ثبت نام، در صفحه اصلی سایت بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

 

پس از کلیک بر روی گزینه ثبت نام، پنجره‌ای باز می‌شود که شامل دو گزینه است: ثبت نام مشاوران املاک، و ثبت نام اعضا. برای ثبت نام اعضا، یعنی کاربرانی که مشاور املاک نیستند، روی گزینه ثبت نام اعضا کلیک کنید.

ثبت نام اعضا در سامانه مستغلات کشور

سپس طبق تصویر زیر، فرم را تکمیل کنید:

فرم سامانه املاک کشور

این فرم شامل چهار زبانه است که باید همه اطلاعات خواسته شده را وارد کنید. وارد کردن مواردی که با علامت ستاره مشخص شده‌اند الزامی است. بعد از تکمیل اطلاعات در زبانه اول، به زبانه‌های دیگر بروید و آن‌ها را نیز تکمیل کنید. سپس، باید عکس 3 * 4 خود را بارگذاری کنید و کلید ارسال را بزنید.

تکمیل فرم سامانه ثبت معاملات املاک کشور

به این ترتیب، ثبت نام شما به عنوان عضو تکمیل می‌شود.

اما اگر مشاور املاک هستید، می‌توانید برای ثبت نام روی گزینه ثبت‌نام مشاور املاک کلیک کنید.

ثبت نام مشاور املاک در سایت املاک و مستغلات کشور

سپس مطابق تصویر زیر، کد ملی، شماره صنفی و کد امنیتی را وارد کنید و سپس کلید مرحله بعد را فشار دهید.

فرم ثبت نام مشاورین املاک

موارد خواسته شده در مراحل بعدی را نیز تکمیل نموده و ثبت نام خود را به پایان برسانید. اکنون شما به عنوان کاربر مشاور املاک در این سامانه شناخته می‌شوید.

ارتباط با سامانه ثبت معاملات و املاک کشور

آدرس خیابان ولیعصر - بالاتر از بلوار میرداماد - کوچه سرو - پلاک 6 - شرکت خدمات انفورماتیک راهبر - کد پستی : 1968945611  
تلفن 8692
وب سایت https://www.iranamlaak.ir
ایمیل info@iranamlaak.ir
نمابر

77626692 - 77626691  

پیگیری نمابر 77539293 - 77509375 - 77639901 - 77639909

 

نظر خود را درباره «سامانه ثبت معاملات و املاک کشور» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره سامانه ثبت معاملات و املاک کشور فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.