مصاحبه اختصاصی آسمونی با علی خسروی کارشناس داوری ; قوانین جدید فیفا ( بخش اول )
مصاحبه اختصاصی آسمونی با علی خسروی کارشناس داوری ; قوانین جدید فیفا ( بخش اول )

مصاحبه اختصاصی با علی خسروی کارشناس داوری/  اختصاصی آسمونی – مهدی زارعی

قوانین جدید فیفا ؛ از VAR در جام جهانی تا ارتباط با آنالیزورها در لیگ برتر ایران

بخش دوم ( پایانی ) را بخوانید

 

به گزارش ورزشی آسمونی ،  لیگ برتر فوتبال ایران، اندکی بعد از پایان جام جهانی فوتبال آغاز می شود. در جام جهانی 2018 قوانین جدیدی در داوری اجرا شد که قطعا به زودی شاهد اجرای این قوانین در کلیه مسابقات زیر نظر فیفا خواهیم بود. به همین منظور صحبتی داشتیم با علی خسروی داور سابق فوتبال کشورمان تا از چند و چون داوری در فوتبال امروز برای مان بگوید و شرایط کنونی قضاوت در مسابقات بزرگ را به شکلی دقیق و تخصصی توضیح دهد.

interview-with-ali-khosravi-1
interview-with-ali-khosravi-1


آسمونی : از قوانین جدید فیفا برای جام جهانی روسیه بگویید. مخصوصا از چگونگی ورود ویدئو چک به مسابقات زیر نظر فیفا.

ـ در ابتدا  متذکر می شوم که نام صحیح این سیستم، کمک داور ویدئویی است نه ویدئو چک.  این قانون در مجموع هم جنبه های مثبت داشته و هم منفی. خوب بودنش به دلیل اعلام  پنالتی هایی است که از چشم داور دور مانده است و او هم متوجه آن ها نشده. ولی اشکالات و اشتباهاتی هم داشته که می توان یه این موارد اشاره کرد: مثلا شبیه سازی رونالدو در بازی با اسپانیا، در بازی پرتغال – اسپانیا، شبیه سازی رونالدو به وضوح مشخص بود و داور هم به درستی این را تشخیص داد و به پنالتی اعتقاد نداشت ولی بعد از این که  به اتاق ویدئو فراخوانده شد و تصویر را دید نظرش عوض شد و نقطه پنالتی را نشان داد، در حالی که بعدا مشخص شد این حرکت شبیه سازی بوده و به اشتباه پنالتی گرفته شده. در همین بازی مهاجم اسپانیا با خطا و کار کردن آرنج روی صورت مدافع پرتغال، توپ را وارد دروازه کرد، این گل خطا بود ولی ویدئو چک هیچ کمکی نکرد.

نمونه دیگر در بازی فرانسه استرالیا روی داد که داور اروگوئه ای خطای داخل محوطه جریمه را ندید، داوران ویدئو چک معتقد بودند که باید پنالتی گرفته شود، داور هم پنالتی را تایید کرد در حالی که بعد از بازی کارشناسان داوری اروپایی گفتند که گرفتن پنالتی اشتباه بوده است. یا مثلا در بازی آرژانتین و ایسلند، داور لهستانی صحنه تکل مدافع ایسلند را که با دست مانع رد شدن توپ شد، پنالتی نگرفت در صورتی که این حرکت پنالتی داشت و اتاق کمک داور ویدئویی آن را اعلام نکرد. یا در بازی برزیل و سوییس، مهاجم سوئیس، خطای واضح و آشکاری روی مدافع برزیل انجام داد و گل حاصل از این حرکت مردود بود ولی داور مسابقه، سزار آرتور راموس مکزیکی به داوران ویدئو چک گفت این صحنه خطا نبوده و گل را پذیرفت. البته نباید از نکات مثبت این سیستم هم بگذریم و می توان تعریف و تمجیدهایی هم کرد. مثلا در بازی فرانسه و استرالیا، توپ وارد دروازه شد ولی کمک داور گل را تشخیص نداد و این بار ویدئو چک به کمک آن ها آمد و گل پذیرفته شد.

مصاحبه اختصاصی آسمونی با علی خسروی کارشناس داوری ; قوانین جدید فیفا ( بخش اول )
مصاحبه اختصاصی آسمونی با علی خسروی کارشناس داوری ; قوانین جدید فیفا ( بخش اول )


آسمونی : این سیستم از چه زمانی وارد مسابقات بین المللی شد؟ آیا ورود آن به مسابقات زیر نظر ماسیما بوساکا رییس دپارتمان داوری فیفا انجام گرفت؟

- سیستم کمک داور ویدئویی زیر نظر شخص اینفانتینیو رییس فیفا وبعد از امتحان در مسابقات قهرمانی جوانان، نوجوانان و زنان جهان در جام جهانی مورد استفاده قرار گرفت ولی می توان گفت هنوز به مرحله پختگی نرسیده است.از اشکالات عمده این سیستم جدید، کشتن وقت بازی است، در ابتدا  قرار بود فقط  15 تا 20 ثانیه وقت بازی را بگیرد ولی گاهی تا یک یا یک و نیم دقیقه هم طول  کشیده است.

interview-with-ali-khosravi-1
interview-with-ali-khosravi-1


آسمونی : در بسیاری از رسانه ها آورده شده بود که طبق قوانین جدید، اگر همه بازیکنان یک تیم در هنگام شادی بعد از گل به بیرون از زمین بروند، تیم مقابل می تواند بازی را شروع کند. آیا این قانون جدید فیفاست؟

اصلا چنین چیزی صحیح نیست. هنگامی یک تیم می تواند بازی را شروع کند که حداقل هفت نفر از بازیکنان تیم حریف در زمین خود باشند و در غیر این صورت بازی آغاز نمی شود. به همین خاطر فرق نمی کند که بازیکنان حریف موقع شادی کردن داخل زمین شادی کنند یا بیرون از زمین

ادامه دارد...

بخش دوم ( پایانی ) را بخوانید

منبع: اختصاصی آسمونی
ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «مصاحبه اختصاصی آسمونی با علی خسروی کارشناس داوری ; قوانین جدید فیفا ( بخش اول )» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره مصاحبه اختصاصی آسمونی با علی خسروی کارشناس داوری ; قوانین جدید فیفا ( بخش اول ) فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.