زمان مطالعه: 3 دقیقه
حجم و بسته دیتا اینترنت چیست؟

حجم و بسته دیتا اینترنت چیست؟

تعریف علمی ترافیک اینترنت به جریان داده ها Flow of Data در سراسر اینترنت ،  ترافیک اینترنت گفته می شود.

تعریف علمی ترافیک اینترنت به جریان داده ها Flow of Data در سراسر اینترنت ،  ترافیک اینترنت گفته می شود. جریان یا flow به دنباله ای از بسته های دیتا گفته میشه که از یک پردازش در کامپیوتر مبدا تولید و به سمت یک برنامه کاربردی در کامپیوتر مقصد حرکت میکنه . برای مثال وقتی دارید یه فایل رو از یک سرور دانلود می کنید یک جریان flow بین کامپیوتر شما و سرور به وجود میاد . به زبان ساده ترافیک اینترنت یعنی تبادل اطلاعات بین دو تا دستگاه که به اینترنت متصل هستن . در واقع ترافیک مجموعه ای از ارسال و دریافت اطلاعاته . مثلا عکس ها و کلیپ هایی که دانلود میکنید و یا فایلی که برای کسی آپلود و ایمیل می کنید جزء ترافیک اینترنت حساب میشه.با آسمونی همراه باشید.

دانلود Download چیست؟

 واژه download دریافت اطلاعات ( از طریق اینترنت ) می گویند. اغلب کاربر تصور می کنن که فقط  وقتی که روی دکمه ای با عنوان « دانلود » کلیک کردن ، ترافیک اینترنت شون مصرف میشه اما این تصور کاملا اشتباهه . بعضیا به خاطر همین اشتباه شون فک میکنن شرکت خدمات اینترنت شون ISP داره سرشون کلاه میذاره . وقتی شما یکی از این کارا رو انجام بدین در واقع دارید دانلود می کنید :

  • باز کردن صفحه گوگل ( یا هر سایت دیگه )
  • ذخیره کردن عکس ها ( راست کلیک می کنید و save رو می زنید )
  • گوش کردن به موسیقی یا رادیو های اینترنتی
  • تماشای ویدیو به صورت آنلاین
  • تماس از طریق نرم افزار ها ( مثه وایبر )
  • ارسال پیام از طریق نرم افزار ها ( مثه وایبر یا یاهو مسنجر )
  • چک کردن ایمیل ها ، پرداخت های بانکی و …
  • در یک جمله هر اطلاعاتی رو که از اینترنت به دست میارین دانلود download به حساب میاد .

آپلود Upload چیست؟ 

در بند بالا توضیح دادم که واژه load به چه معناست و حالا باید بدونید آپلود UpLoad چیه . ببینید همونطور که از ظاهر این اصطلاح مشخصه ، UpLoad دقیقا برعکس دانلوده و  یعنی « ارسال اطلاعات » .هر وقت شما اطلاعاتی رو از  روی دستگاه خودتون ( کامپیوتر ، لپ تاپ ، موبایل ، تبلت و … ) به مقصدی در اینترنت ارسال کنید عمل آپلود انجام میشه و لازمه که یادآوری کنم آپلود هم جزء ترافیک ایترنت تون حساب میشه . اما بعضیا تصور می کنن که آپلود فقط زمانی اتفاق میوفته که دارن یه ایمیل میزنن و یا یه فایل رو تو یه ساتی آپلود میکنن تا جایی استفاده کنن اما این تصور اشتباهه ! وقتی شما گوگل رو باز می کنید و یک واژه رو تایپ می کنید و تا Enter رو میزنید در واقع یک عمل آپلود انجام دادین ! به اندازه همون واژه از ترافیک اینترنت تون کسر میشه .

روش کنترل ترافیک اینترنت

کنترل ترافیک از طریق حساب کاربری ISP

در این روش شما وارد حساب کاربری تون در سایت شرکت خدمات دهنده اینترنت تون میشید و از بخش ریز مصرف می تونید ببینید که چقدر از ترافیک شما مصرف شده و چقدر باقی مونده . شرکت های درست و حسابی یه بخش دارن که گزارش کامل تری از مصرف ترافیک ایترنت تون رو در اختیار تون میذارن .

با استفاده از نرم افزار های کنترل ترافیک اینترنت

نرم افزار های زیادی برای کنترل ترافیک اینترنت وجود دارن که همه شون کم حجمن و خیلی راحت می تونید دانلود کنید . این نرم افزار ها میزان آپلود و دانلود تون رو بهتون نشون میدن و از این طریق می تونید بفهمید که چقدر از ترافیک اینترنت تون داره استفاده میشه . من چنتا از این نرم افزار ها رو خدمت تون معرفی می کنم : NetLimiter , NetBalancer , Networx , DU Meter . بعدا این نرم افزار ها رو مفصل آموزش میدم . این پست صرفا برای آشنایی شما با مفهوم ترافیک اینترنت ، دانلود و آپلود بود . دوستان اگر علم فردا براتون مفید بوده لطفا علم فردا رو به دوستان تون هم معرفی کنید .

پهنای‌باند چیست؟

حداکثر میزان دیتایی که در واحد زمان از کارت شبکه شما میتواند عبور کند! مثال: 1 گیگابیت بر ثانیه. یک مثال: فرض بفرمایید شما یک لوله‌یِ آب 2 اینچی دارید که در هر ثانیه میتونه حداکثر10 لیتر آب رو منتقل کنه. شرکت آب‌ و فاضلاب هم اجازه استفاده 100مترمکعب آب رو به صورت ماهیانه به شما میده. در این مثال 10 لیتر بر ثانیه پهنای باند و محدودیت حجم آب ( 100 متر مکعب) همان محدودیت ترافیک شماست.

نظر خود را درباره «حجم و بسته دیتا اینترنت چیست؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره حجم و بسته دیتا اینترنت چیست؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.