بر اساس تصمیم مجمع عمومی سازمان ملل در سال 2018 روز 24 آوریل به عنوان روز جهانی چند جانبه گرایی و دیپلماسی برای صلح نامگذاری شد.

روز جهانی چند جانبه گرایی و دیپلماسی برای صلح - international day for multilateralism and diplomacy for peace  چندجانبه‌گرایی در روابط بین‌الملل به معنای ائتلاف چند کشور برای پیشبرد یک هدف مشترک است.  

روز 24 آوریل، با تصویب قطعنامه‌ای در سال 2018 ، روز جهانی چند جانبه‌گرایی و دیپلماسی برای صلح نام گرفته است تا با احیای تصویر منشور سازمان ملل و اسناد بالادستی این سازمان مبنی بر ائتلاف و هم‌افزایی بین‌المللی برای تحقق صلح پایدار بخصوص در پارادایم توسعه پایدار تأکید شود.

دیپلماسی و همکاری چندجانبه برای تحقق صلح بر مجموعه‌ای از عوامل نظیر دولتها، نهادهای بین‌المللی، سمنها دلالت دارد، هر چند تجربه زیسته بخصوص در بحرانهای بشری در دهه‌های اخیر نشان داده است که سمنها بیش از هر عامل دیگر رو به رشد، نقش‌آفرینی موثر و مسئولیت پذیری حقوق بشری بوده است.

لذا، یادداشت حاضر شواهدی ارائه خواهد کرد که نشان می‌دهد سمنها بخصوص در دوره پساکرونا نقش مهمی در مسیر صلح پایدار داشته است و با افزایش امواج ناسیونالیستی و ناکامی سازمانهای بین‌المللی در مدیریت شرایط حادث شده، بیش از پیش در دیپلماسی چندجانبه برای صلح موثر خواهند بود.

از سال 1945 که سمنها توانستند با لابی در کنفرانس سن‌فرانسیسکو جایگاه «مقام مشورتی» با اکوسوک را اخذ کنند تا امروز که 4.045 سمن دارای این مقام هستند، سمنها به صورت فزاینده‌ای از جایگاه مشورتی و همکاری عملیاتی در عرصه بین‌الملل برخوردار بوده‌اند. سمنها در واقع به مرور زمان به یک ساختار دموکراتیک و نماینده جامعه مدنی، مستقل از دولتها، به یک ابزار قانونی و بخش تفکیک ناپذیر حکمرانی بدل شده است.

نقش‌آفرینی سمنها در تعامل با دولتها و نهادهای بین‌المللی در مقوله صلح نیز در راستای همین امر است. ضمن متکثر شدن کنشگران و بازیگران به واسطه مشارکت سمنها، ادبیات جنگ، منازعه، موازنه قوا و نگاههای امنیتی در بسیاری از ابعاد محلی، منطقه‌ای یا بین‌المللی، حداقل در سطح هنجارسازی و تولید محتوا و اسناد به سوی صلح‌محوری و رعایت حقوق بشر یا حقوق بشردوستانه متمایل شده است.

نظر خود را درباره «24 آوریل؛ روز جهانی چند جانبه گرایی و دیپلماسی برای صلح» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره 24 آوریل؛ روز جهانی چند جانبه گرایی و دیپلماسی برای صلح فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.