زمان مطالعه: 5 دقیقه
20 اکتبر، روز جهانی سرآشپز

20 اکتبر، روز جهانی سرآشپز

هرساله در تمام جهان، مردم 20 اکتبر را روز جهانی سرآشپز می دانند و این روز را جشن می ‌گیرند.

سرآشپز کیست؟

  • تقریبا می شود گفت که سرآشپزها مهره ی اصلی یک آشپزخانه می باشند و وظایف مهمی بر دوش آنهاست.
  • سرآشپز بر تمامی فعالیت های آشپزخانه و نحوه عملکرد کارکنان نظارت دارد .
  • وظیفه کلی یک سرآشپز اطمینان از رضایت مراجعه کنندگان نسبت به طعم غذا و عطر آن و ظاهر مناسب غذا می باشد .
  • سرآشپزها معمولا در مواردی چون برنامه ریزی منو و قیمت گذاری، تأمین موجودی، ایمنی و سایر موارد این چنینی نیز مشارکت دارند.
  • معمولاً سرآشپزهای حرفه ای یک دوره 4 ساله در کالج می گذرانند تا مدرک شف را بگیرند. اما بسیاری از آن ها هم در مدارس هنر آشپزی دوره می‌بینند و بعد از حدود یک تا دو سال کار کنار یک سرآشپز موفق شروع به فعالیت مستقل در این زمینه می‌نمایند .
  • رقابت در این عرصه بسیار تنگ است . یک سرآشپز موفق و هوشیار می‌داند برای کسب جایگاه شغلی عالی و حفظ جایگاهش نیاز به تلاش پیوسته می‌باشد و همواره باید در راستای به روز بودن دانش خود مطابق با تمامی رویدادهای جهان در زمینه غذا تلاش کند .

یک سرآشپز خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

  • یک سرآشپز خوب باید خلاقیت داشته باشد.قدرت خلاقیت از مهم ترین ویژگی هایی است که یک سرآشپز را از سایرین متمایز می کند . خلاقیت سرآشپز در چگونگی ارائه غذا به مشتری و چگونه ظاهر شدن آن در دید مشتری تأثیر شگرفی دارد .یک سرآشپز خوب دارای فکری خلاق است و همیشه مشتاق به کشف و امتحان تکنیک های جدید و تازه می باشد.
  • یک سرآشپز خوب همیشه متعهد به تهیه غذا با بهترین کیفیت است . وی همیشه در تلاش است تا بهترین کیفیت و تکنیک ها را برای تهیه غذا به کار گیرد .
  • یک سرآشپز خوب باید همیشه هم نظافت و بهداشت فردی را رعایت کند و هم باید به طور مرتب بر اجرای تمام اصول بهداشتی که باید در یک آشپزخانه رعایت شود نظارت مستقیم داشته باشد تا باعث نارضایتی مشتری و بدنامی کافه و رستوران نگردد.
  • یکی از ویژگی های یک سرآشپز ماهر داشتن یک تیم حرفه ای است.سرآشپز عضوی از یک تیم بزرگ است که همکاری تمامی اعضای این تیم نتیجه مذکور یعنی ارائه غذای با کیفیت و جلب رضایت مشتری را حاصل می گردد .در این تیم تمامی افراد باید به طور هماهنگ کار کنند تا غذای مشتری با کیفیت بالا در زمان مورد نظر تهیه گردد .سرآشپز باید بتواند به خوبی فعالیت افراد گروهش را مدیریت کند .
  • یک سرآشپز خوب از روحیه کسب و کار و مدیریت بالایی برخوردار است .او آشپزخانه ای را اداره می کند که در آن بهترین مواد غذایی وعده غذایی با بالاترین کیفیت را برای مشتری تهیه می کنند و در عین حال مقرون به صرفه و اقتصادی هستند .
  • یک سرآشپز خوب همیشه شور و شوق بسیار زیادی نسبت به تهیه غذا دارد و همواره از انتخاب مواد غذایی ، تهیه غذا ، تهیه منو و تمامی فرآیند های مربوط به تهیه غذا لذت می برد .
  • یک سرآشپز خوب هرگز از توجه کافی به جزئیات غافل نمیشود و خیلی دقیق به جزئیات توجه می کند . آشپزی علمی است که به عناصر و جزئیات وابسته است و مقدار و میزان در آن نقش بزرگی را ایفا می کند .سرآشپز خوب باید به خوبی از این عناصر و مقادیر اطلاعات کافی داشته باشد .
  • سرآشپزی حرفه ای است که از تمرین کافی و به روز بودن غافل نشود. طبخ و تهیه غذایی با کیفیت بالا ، دارای طعم لذیذ و درعین حال زیبا ، نیازمند تکنیک ها و مهارت های بسیار زیادی است که طی سالیان با تمرین و کسب مهارت بدست می آید . یک سرآشپز خوب همواره در جهت ارتقای مهارت های خود و تمرین و کسب دانش تلاش می کند و همیشه علم و دانش وی به روز است .
  • یک سرآشپز عالی قابلیت مدیریت هم زمان چندین کار را به طور همزمان دارد . وی مسئول تمامی عناصری است که به طور هماهنگ در زمان معین کنار یکدیگر قرار می گیرند تا یک وعده غذایی لذیذ و با کیفیت حاصل گردد .وی باید در لحظه اطمینان داشته باشد که تمامی عوامل در زمان معین با کیفیت بالا و در جای صحیح قرار دارند.
  • یک سرآشپز خوب باید قابلیت تصمیم گیری سریع و صحیح را داشته باشد.او باید در مواقع بروز مشکل به خوبی فکر کند و به سرعت بهترین تصمیم را بگیرد . از آن جایی که تهیه غذا وابستگی بسیار زیادی به زمان دارد وزمان در این حیطه نقش مهمی را ایفا می کند، قدرت تصمیم گیری سرآشپز از مهارت های بسیار مهم وی می‌باش.
  • یک سرآشپز خوب توجه به انتقادات و برخورد صحیح با آن ها را فراموش نمی کند. او باید توانایی اداره کردن انتقادات و برخورد صحیح با آن ها را داشته باشد و بتواند به خوبی رضایت مشتری را جلب کند.

وظایف یک سرآشپز خوب چیست؟

  • سرآشپزها در آشپزخانه رستوران‌ها، کافه‌ها و هر محلی که غذا سرو می شود فعالیت دارند. آن ها تمام عملکرد کارکنان آشپزخانه را زیر نظر دارند و بر کلیه مراحل آماده سازی غذا از جمله چاشنی‌ها نظارت دارند تا طعم و مزه آن برای مشتری مطلوب و دلنشین باشد.
  • یکی دیگر از وظایف سرآشپزها نظارت بر اجرای تمام قوانین بر مبنای رعایت اصول بهداشتی و اطمینان از طبخ غذا با بهترین کیفیت ممکن و رعایت تمامی استانداردهاست .سرآشپز بر تهیه تمام تجهیزات مورد نیاز نظارت می کند .سرآشپز باید به مهارت های مدیریت زمان، گوش دادن موثر، قضاوت و تصمیم گیری سریع تسلط کافی داشته باشد.
  • سرآشپز باید در زمینه آماده سازی، تولید و نحوه طبخ غذا دانش کافی داشته باشد .نسبت به درخواست های مشتریان هوشیار است و در جهت رضایت کامل آن‌ها تلاش می‌کند.
  • یک سرآشپز خوب در نحوه ارتباط برقرار کردن با دیگران نیز توانمند است . بسیار اهمیت دارد که سرآشپز ارتباطی دوستانه با کارکنان آشپزخانه داشته باشد . و در عین حال از مدیریت منظم و دقیق بر کارکنان غافل نشود.
  • سرآشپز هم چنین تمامی نیازهای کارکنان را در نظر می‌گیرد و در جهت تأمین احتیاجات آن ها با هدف بهبود عملکرد سیستم قدم بر میدارد . با دانش کافی در زمینه برنامه ریزی تولید مناسب اطمینان می باید که سفارشات مشتری در زمان صحیح و با بهترین کیفیت به دست مشتری می‌رسد.
  • یک سرآشپز حرفه ای باید بتواند ایده های جدید و به روز متناسب با اقتضای نیاز مشتری ارائه دهد و در راستای بهبود روز افزون عملکرد کارکنان پیش برود.
  • مهم ترین موضوعی که یک سرآشپز موفق را از سایر سرآشپزها متمایز می کند به روز بودن اوست . یک سرآشپز موفق شخصی است که روحیه بسیار فعالی دارد و همه روزه در راستای افزایش مهارت های خود و کسب دانش بیشتر تلاش میکند.نیازهای روز جامعه در زمینه غذا را خوب می داند و بهترین تغییرات را مناسب با زمان اعمال می کند . دانش وی به روز است و همواره در جهت آموزش به کارکنان و افزایش مهارت های آن ها گام بر می‌دارد .
  • یک آشپزخانه موفق نتیجه تلاش های یک تیم موفق و هماهنگ است .وی همواره در جهت تشویق کارکنان و برقراری و حفظ احترام و اعتماد متقابل با آن ها تلاش می‌کند.
نظر خود را درباره «20 اکتبر، روز جهانی سرآشپز» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره 20 اکتبر، روز جهانی سرآشپز فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.