زمان مطالعه: 2 دقیقه
مبدا شروع تاریخ میلادی، قمری و شمسی

مبدا شروع تاریخ میلادی، قمری و شمسی

اگر علاقمند به دانستن مبدا تاریخ های میلادی و شمسی و قمری هستید این بخش آسمونی را حتما مطالعه کنید.

مبدا تاریخ درواقع، زمان وقوع رخدادی است که یک ملت آن را برای سنجیدن زمان قرار می دهند. مهم ترین تاریخ ها عبارتند از تاریخ میلادی، قمری و شمسی که در این بخش از آسمونی به بررسی مبدا تاریخ های شمسی، قمری و میلادی می پردازیم.

مبدأ تاریخ شمسی 

مبدأ گاه‌شماری هجری خورشیدی مانند گاه‌شماری هجری قمری، سال هجرت پیامبر اسلام، محمد، سال 622 میلادی از مکه به مدینه می‌باشد. آغاز هجرت محمد از مکه روز دوشنبه (1 ربیع‌الاول/ 24 شهریور سال 1 هجری) برابر با 13 سپتامبر 622 میلادی قدیم (ژولینی) و 16 سپتامبر 622 میلادی جدید (گرگوری) و ورود محمد به مدینه روز 8 ربیع‌الاول همان سال می‌باشد.
سرآغاز گاه‌شماری هجری خورشیدی روز جمعه «1 فروردین سال 1 هجری خورشیدی» (29 شعبان 1 سال پیش از هجرت) برابر با 19 مارس 622 میلادی قدیم (ژولینی) و 22 مارس 622 میلادی جدید (گرگوری) است. البته روز اول سال یک هجری خورشیدی (از 1 فروردین تا 24 شهریور) 5 ماه و 24 روز پیش از هجرت پیامبر (کمتر از یک سال) است.

  • مبدا تاریخ شمسی در زمان ملکشاه سلجوقی توسط عمر خیَام و عبد الرحمن خازنی و عده ای دیگر از ریاضی دانان و منجمان ایرانی تنظیم شده است.
  • اولین ماه سال شمسی فروردین است.
  • آخرین ماه سال شمسی اسفند است.
  • سال شمسی  در ایران از تاریخ 1304 شروع شد.
  • سال شمسی از سال قمری 11 روز عقب ر است.
  • سال شمسی 365 روز و 5 ساعت و 48 دقیقه است.
  • هر 4 سال یک بار ماه اسفند 30 روز است که به آن «کبیسه» گویند.

مبدا تاریخ قمری 

مبدا گاه‌ شماری هجری قمری مانند گاه‌شماری هجری خورشیدی، سال هجرت پیامبر اسلام، محمد، سال 622 میلادی از مکه به مدینه می‌باشد. آغاز هجرت پیامبر اسلام از مکه روز دوشنبه (1 ربیع‌الاول/ 24 شهریور سال 1 هجری) برابر با 13 سپتامبر 622 میلادی قدیم (ژولیانی) و 16 سپتامبر 622 میلادی جدید (گرگوری) و ورود پیامبر به مدینه روز 8 ربیع‌الاول همان سال می‌باشد.
سرآغاز گاه‌شماری هجری قمری روز جمعه «1 محرم سال 1 هجری قمری» (27 تیر سال 1 هجری خورشیدی) برابر با 16 ژوئیه 622 میلادی قدیم (ژولینی) و 19 ژوئیه 622 میلادی جدید (گریگوری) است.
بر این اساس، دو ماه از سال اول هجری (از اول محرم تا اول ربیع‌الاول که هجرت رخ داد)، پیش از آن که واقعه هجرت صورت گرفته باشد، جزو سال اول هجری قمری محسوب شد.

  • از هجرت پیامبر اکرم علیه السلام از مکه به مدینه محاسبه می شود که تاکنون بیش از 14 قرن از آن می گذرد.
  • اولین ماه سال قمری ماه محرم می باشد.
  • آخرین ماه قمری ماه ذالحجَه می باشد.
  • سال قمری 354 روز، 8 ساعت و 48 دقیقه می باشد.

مبدا تاریخ میلادی 

گاه‌شماری میلادی یا تقویم میلادی یک گاهشماری با ریشهٔ مسیحی است که هم‌اکنون در بیشتر از 95درصد کشورهای جهان استفاده می‌شود و یک تقویم بین‌المللی است. این گاه‌شماری برگرفته از گاه‌شماری ژولینی با مبدأ میلاد عیسی است و نخست از سوی آلویسیوس لیلیوس که پزشکی از اهالی کالابریا بود، پیشنهاد شد. تعدیل کبیسه‌گیری این گاه‌شماری در 24 فوریهٔ 1582 از سوی پاپ گریگوری سیزدهم پذیرفته شد و از آن پس به گاه‌شماری گریگوری (گِرِگوری) مشهور شد ولی در ایران و کشورهای عربی به آن تقویم میلادی می‌گویند.

  • مبدا تاریخ میلادی از زمان تولد حضرت عیسی (ع) در زمان سلطنت فرهاد پنجم پادشاه اشکانی و اوکتا آگوست امپراتور روم می باشد که تاکنون بیش از 20 قرن از آن می گذرد.
  • تقویم بین المللی جهان امروز بر این اساس می باشد.
  • هر 4 سال یکبار ماه فوریه 29 روز است که به آن کبیسه می گویند.
  • سال میلادی از دی ماه شمسی شروع می شود.
ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «مبدا شروع تاریخ میلادی، قمری و شمسی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره مبدا شروع تاریخ میلادی، قمری و شمسی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.