زمان مطالعه: 6 دقیقه
بیوگرافی فرهاد مهراد

بیوگرافی فرهاد مهراد

فرهاد یکی از خوانندگان صاحب نام و محبوب راک ایرانی بود که نخستین آلبوم راک اند رول (Rock & Roll) انگلیسی ایران را منتشر کرد.

 

نام و نام خانوادگی فرهام مهراد
لقب فرهاد، فرهاد بلک کتس، ری چارلز ایران
تاریخ تولد 29 دی 1322
محل تولد تهران
محل دفن پاریس
ملیت ایرانی
حرفه خواننده، نوازنده
وضعیت تاهل متاهل
نام همسر پوران گلفام

درباره فرهاد مهراد

فرهاد مهراد، نوازنده پاپ راک و همچنین خواننده ایرانی می باشد. وی زاده 29 دی سال 1322 در تهران است. پدر او کاردار وزارت خارجه ایران در چند کشور عربی بود. فرهاد آخرین فرزند خانواده بود و ویژگی های اخلاقی و رفتاری اش با هم سن و سالانش متفاوت بود، دیگران عقیده داشتند که مانند بزرگ سالان رفتار می کند. از همان 3 سالگی به موسیقی علاقمند شد به طوری که دیگران از دیدن علاقه اش شگفت زده می شدند و او ساعتهای طولانی در پشت در اتاق برادر بزرگترش که مشغول نواختن ویولن بود می ایستاد. بعد از اینکه علاقه و استعداد او توسط برادرش مورد توجه قرار می گیرد، به پدر و مادرش سفارش می کند تا ساز ویلن سل را برای فرهاد تهیه کنند. اما بعد از 3 جلسه، ویلن سل او توسط خانوده اش میشکند.

در دوران مدرسه به رشته زبان و ادبیات فارسی دل می بندد. اما از آنجایی که عمویش سرپرستی خانواده اش را در غیاب پدر به عهده داشت با انتخاب رشته او مخالفت کرده و او را مجبور به ادامه تحصیل در رشته طبیعی می کند. از آنجایی که فرهاد از این رشته خوشش نمی آمد در کلاس یازدهم ترک تحصیل می کند. بعد از ترک تحصیل، باز هم سراغ موسیقی می رود. اما از آنجایی که خانواده اش اجازه این کار را نمی دادند به خانه دوستان و همسایگان ارمنی زبان خود می رفت تا با ساز آنها تمرین کند. او در کنار تمرین ساز، به زبان ارمنی هم تسلط پیدا کرد.

زندگی هنری فرهاد

بعد از مدتی که فرهاد در خانه ارمنی ها با ساز آنها تمرین می کرد توسط همان افراد گروهی تشکیل شد با عنوان گروه "چهار بچه جن" (The Four Imps) که به نوزندگی در کلاب های مختلف مشغول می شدند. پس از مدتی توسط هتل خورشید اهواز به منظور اجرای برنامه ای برای کارکنان شرکت نفت دعوت شدند. در همان اجرای شب اول، خواننده گروه نتوانست بیاید و از فرهاد خواستند تا او در کنار نوازندگی کار آواز هم اجرا کند. اجرای آنها مورد استقبال قرار گرفت و به مدت چند شب دیگر هم تمدید شد.

در سال 1342 فرهاد مهراد به صورت مستقل فعالیت خود را در زمینه موسیقی آغاز کرد. در برنامه های تلویزیونی دعوت می شد و آهنگ های غیرفارسی را اجرا می کرد. پس از دیده شدن او در برنامه تلویزیونی "واریته استودیو بی" طرفداران زیادی پیدا می کند. چندی بعد در کنسرت بزرگی در استادیوم امجدیه به مناسبت سالروز محمدرضا شاه پهلوی دعوت می شود و از او می خواهند تا چند ترانه غیرفارسی را همراه با نواختن گیتار اجرا کند.

در آن کنسرت بزرگ افرادی همچون ویدا قهرمانی (هنرپیشه قدیمی سینما) او را به گروه بلک کتس (Black Cats) معرفی می کند. بنابراین همکاری فرهاد مهراد از سال 1345 با این گروه آغاز می شود. چندی بعد آنها توسط آمریکایی های مقیم ایران طرفداران بسیاری پیدا می کنند و او را با عنوان فرهاد بلک کتس می شناختند. نشریات نیز به او لقب "ری چارلز ایران" می دهند.

او در این گروه به خواندن آوازهایی از گروه‌های معروف موسیقی آن زمان از جمله: بیتل‌ها، انیمالز، بی جیز، فورتاپس و خوانندگان سرشناسی مانند: الویس پریسلی، ری چارلز، تام جونز، نینا سیمون، فرانک سیناترا، بن ئی. کینگ و بسیاری دیگر می‌پردازد. 

در اوج شهرت فرهاد در گروه بلک کتس، استاد علی کسمایی مدیر دوبلاژ ایران، که پدر دوبله ایران است، برای دوبله ترانه فیلم "بانوی زیبای من" به دنبال فرهاد گشت و او را برای این کار انتخاب کرد. در حقیقت، این ترانه، نخستین ترانه فارسی فرهاد مهراد بود. سرانجام فرهاد از گروه جدا می شود و برای دیدن خواهرش به مدت یک سال به انگلستان می رود. او در کلاب های لندن هم به نوازندگی پرداخت. اجرای او باعث دیده شدنش توسط تهیه کننده انگلیسی می شود و به او پیشنهاد می دهد آلبومی را منتشر کند. اما به دلیل بیماری فرهاد محقق نشد و به ایران بازگشت.

در سال 1348 اسفندیار منفرد زاده به دنبال صدای جدیدی برای ترانه مرد تنها برای فیلم رضا موتوری می گشت و فرهاد را انتخاب کرد. این فیلم در سال 1349 اکران شد و ترانه آن با صدای فرهاد مهران بسیار پر فروش می شود. پس از آن در سال 1350 ترانه جمعه برای فیلم خداحافظ رفیق را خواند و صدای او در این فیلم با عنوان صدای اعتراض شناخته شد. در سال 1351 ترانه خسته را برای فیلم زنجیری خواند و پس از آن ترانه های اسیر شب، شبانه 1، شبانه 2، هفته خاکستری، گنجشکک اشی مشی، سقف، آوار، کودکانه، وحدت و نجواها را تا پیش از انقلاب اسلامی ایران خواند.

سرانجام فرهاد مهراد در اواخر سال 1350 با پوران گلفام ازدواج کرد. ازدواج آنها تا پایان عمرشان ادامه داشت. یک روز بعد از انقلاب، در 23 بهمن سال 1357، سیاوش کسرایی ترانه وحدت را به اسفندیار منفرد زاده می سپارد. در همان روز صدای فرهاد در ستایش آزادی و آزادگی در تلویزیون ملی ایران طنین انداز می شود. فرهاد نخستین خواننده ای بود که صدایش بعد از انقلاب شنیده شد. اما بعد از مدتی ممنوع الکار شد. سرانجام در سال 1373 آلبوم خواب در بیداری را با چند ترانه انگلیسی و فارسی منتشر کرد.

چند سال بعد یعنی از سال 1378 بیماری فرهاد شدت می گیرد. او به دلیل اعتیادش در دوران جوانی به هروئین به هپاتیت سی مبتلا شده بود و کبدش دچار مشکل شد. از خرداد 1381 به فرانسه رفت تا بتواند خود را درمان کند اما در 13 شهریور 1381 در همان بیمارستان به کما رفت و ساعت 1 بامداد روز شنبه در سن 59 سالگی چشم از جهان بست. او را در گورستان تیه، قطعه 110، ردیف 7، سنگ 23 در پاریس دفن کردند.

  • ترانه های فارسی فرهاد مهراد

سال  نام ترانه
1376 گل یخ
1376 بانوی گیسو حنایی
1376 مرغ سحر
1376 شب تیره
1376 کتیبه
1376 وقتی که بچه بودم
1376 رباعیات
1376 گاندی
1376 برف 
1372 تو را دوست دارم
1372 خیال خوشی
1372 خیال خوشی
1372 کوچ بنفشه‌ها
1372 خواب در بیداری
1358 نجواها
1357 وحدت (محمد)
1356 آوار
1356 سقف
1356 جمعه برای جمعه 2
1356 شبانه 2
1355 کودکانه
1355 بوی عیدی
1355 گنجشکک اشی مشی
1353 هفته خاکستری
1352 شبانه 1
1351 اسیر شب
1350 آینه‌ها
1349 جمعه
1348 مرد تنها

حقایق و حواشی فرهاد مهراد

پس از فوت فرهاد مهراد، تعدادی از ترانه هایش از صدا و سیمای جمهوری اسلامی در سال های اخیر پخش شد. همسر فرهاد، پوران گلفام واکنش شدیدی نشان داد و در شعبه 80 دادگاه عمومی حقوقی مجتمع قضایی صدر تهران از صدا و سیما شکایت و درخواست جلوگیری از پخش آهنگ های همسرش کرد. به گفته او صدا و سیما از ترانه های مهراد استفاده ابزاری می کند درحالیکه همیشه به او به سختی مجوز پخش می دادند. همچنین از ترانه های فرهاد در اعیاد و مراسماتی استفاده می کنند که اصلاً ارتباطی با ترانه ندارد. 

طبق مصاحبه با فرهاد توسط سیاوش اوستا در "رادیو آوای ایران" پاریس، او اظهار کرد که رادیو و تلویزیون ایران هرگز از او در هیچ برنامه ای دعوت نکردند و هیچ اظهار ارادتی به او نداشتند.

مستند فرهاد مهراد با عنوان "جمعه های فرهاد" توسط بهمن دارالشفایی برای شبکه بی بی سی فارسی در اواخر سال 2012 ساخته شد.

در سال 1391 همسر فرهاد مهراد با استفاده از وسایل شخصی او موزه ای را تحت عنوان خانه فرهاد در موزه سینمای تهران واقع در باغ فردوس برای طرفدارانش بر پا کرد.

موسیقی از دیدگاه فرهاد حالت عارفانه داشت نه مطربی. او از این طریق با پروردگار خود نجوا می کرد. او از معدود خواننده هایی است که با شیوه خوانش خود به واژگان بار احساسی می بخشد، مانند واژه های زمستون، رنج، جغد شوم در ترانه هایش. بوی عیدی فرهاد مهراد یکی از زیباترین و ماندگارترین ترانه ای است که هنوز هم توسط جوانان ایران زمین خصوصاً در ایام نزدیک به نوروز در صفحات مجازی پخش می شود.

روزبه نعمت‌اللهی خواننده پاپ در مهر ماه 1392 در یکی از کنسرت‌هایش ترانه «شب سیاه غم‌گرفته» را به یاد فرهاد مهراد اجرا کرد و همچنین پخش تصاویر قدیمی این هنرمند از مانیتورها فضای متفاوتی را به سالن بخشید.

گفته میشود فرهاد اوایل دههٔ 1350 با دختری به نام مونیکا آشنا می شود و با او ازدواج می کند اما سرانجام این ازدواج به جدایی ختم می شود و بعدها در اواخر همین دهه به پوران گلفام ازدواج می کند.

در روز جمعه 14 شهریور 1399 کتاب زندگینامه فرهاد مهراد با حضور همسرش در موزه سینما رونمایی شد. این مراسم بخاطر ویروس کرونا بدون حضور حضار اجرا شد. پوران گلفام نیز خبر از ساخت فیلم زندگی فرهاد توسط رضا درمیشیان را داد.

تصاویر فرهاد مهراد

farhad-mehrad
فرهاد مهراد
عکس جوانی فرهاد مهراد
عکس جوانی فرهاد مهراد
فرهاد مهراد در حال نواختن گیتار
فرهاد مهراد در حال نواختن گیتار
پوستری از فرهاد
پوستری از فرهاد
تولد و وفات فرهاد مهراد
تولد و وفات فرهاد مهراد
همسر فرهاد مهراد، در مراسم یادبود فرهاد
همسر فرهاد مهراد، در مراسم یادبود فرهاد
جوانی فرهاد و همسرش
جوانی فرهاد و همسرش در زمان محمدرضا شاه
پوران گلفام، همسر فرهاد
پوران گلفام، همسر فرهاد
به ترتیب: فرخ، فرخنده، ناهید، فرهاد (خواهران و برادر فرهاد مهراد)
به ترتیب: فرخ، فرخنده، ناهید، فرهاد (خواهران و برادر فرهاد مهراد)
آرامگاه فرهاد مهراد در پاریس
آرامگاه فرهاد مهراد در پاریس

 

نظر خود را درباره «بیوگرافی فرهاد مهراد» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره بیوگرافی فرهاد مهراد فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.