زمان مطالعه: 2 دقیقه
از جام اسپندی تا هجوم تماشاگران به زمین

از جام اسپندی تا هجوم تماشاگران به زمین

در سال 1358، لیگ کشور به خاطر حوادث بعد از انقلاب تعطیل شد، اما مسابقات فوتبال جام شهید مهدی اسپندی بلافاصله برگزار شد.

 لحظه های ماندگار لیگ فوتبال

در سال 1358، لیگ کشور به خاطر حوادث بعد از انقلاب تعطیل شد، اما مسابقات فوتبال جام شهید مهدی اسپندی بلافاصله برگزار شد.

مهدی اسپندی بازیکن تیم تهران جوان بود که در حوادث انقلاب اسلامی به شهادت رسیده بود و به پیشنهاد حسین فکری اولین دوره مسابقات فوتبال باشگاه های تهران بعد از انقلاب به نام شهید مهدی اسپندی برگزار شد.

جام اسپندی
جام اسپندی

پرسپولیس، نخستین قهرمان جام شهید اسپندی

در این مسابقات جمعی از مهم ترین تیم های تهرانی مثل آرارات و هما، شرکت نداشتند. مسابقات با شرکت 28 تیم برتر تهران جز دو تیم مورد اشاره در پنج گروه برگزار شد. 28 تیم شرکت کننده در مرحله اول این مسابقات این گونه تقسیم شده بودند.

گروه اول: پرسپولیس، تهران جوان، کیان، کارگران، شفق، کشت و صنعت

گروه دوم: شاهین، راه آهن، اقبال، ایرانا، نیروی هوایی، ایران امروز

گروه سوم: پاس، سرباز، ابومسلم، آتش نشانی، فردوسی

گروه چهارم: دارایی، آکام، البرز، دخانیات، آموزش مرکزی

گروه پنجم: استقلال، بانک ملی، بوتان، پولاد، پیروز، نیرومند

از هر گروه 2 تیم به مرحله دوم رقابت ها صعود کردند و 10 تیم مورد اشاره از طریق قرعه کشی به 2 گروه زیر تقسیم شدند:

گروه الف: پرسپولیس، شاهین، دارایی، تهران جوان، آکام

گروه ب: استقلال، پاس، بانک ملی، سرباز و راه آهن

پرسپولیس و  شاهین از گروه الف و پاس و سرباز از گروه ب به مرحله نیمه نهایی راه یافتند. در نیمه نهایی پرسپولیس برابر سرباز و پاس برابر شاهین برنده شدند. در دیدار نهایی، تیم فوتبال پرسپولیس برابر پاس برنده و عنوان قهرمانی را به دست آورد.

مسابقات جام شهید مهدی اسپندی از 28 فروردین 1358 آغاز شد و در روز 22 مرداد ماه همان سال به پایان رسید.

جام اسپندی
جام اسپندی

از روز جمعه یازدهم آبان ماه سال 1358، اولین دوره مسابقات فوتبال باشگاه های تهران بعد از انقلاب با شرکت 12 تیم برگزار شد. تیم های پرسپولیس، استقلال، اکباتان، هما، تهران جوان، شاهین، راه آهن، دارایی، سرباز، بانک ملی، پاس و آرارات در این رقابت ها شرکت داشتند. این تیم ها بهترین های تهران در لیگ دسته اول و دسته دوم تخت جمشید بودند.

مسابقات بعد از برگزاری دو هفته تعطیل شد. تماشاگران بازی استقلال و سرباز در روز جمعه 11 آبان 58 و تماشاگران بازی دوستانه پرسپولیس و استقلال که به حرمت روح شادروان علی دانایی فرد برگزار شده بود به میدان ریخته و این دو بازی نیمه کاره تمام شد. اتفاق مورد اشاره باعث شد که مسابقات باشگاه های تهران در سال 58 تعطیل شود.

اما از تاریخ 20 فروردین سال 1359، 12 تیم تهرانی در 14 گروه 8 تیمی مسابقات را در تهران برگزار کردند. قرار بود تیم های اول هر گروه به دسته اول راه یابند. بر این اساس تیم های استقلال، بانک ملی، کیان، هما، شاهین، آرارات، تهران جوان، پرسپولیس، راه آهن، اکباتان، صنایع دفاع، بوتان، نفت و برق به دسته اول رسیدند.

جام اسپندی
جام اسپندی

تیم ملی فوتبال ایران در شهریور و مهر سال 59 همزمان با آغاز جنگ تحمیلی به مسابقات جام ملت های 1980 پای گذاشت. در این مسابقات تیم ملی بعد از سه دوره قهرمانی به عنوان سوم رقابت ها رسید و بعد از رقابت ها مدیریت فدراسیون فوتبال دستخوش تغییرات شد. هادی طاووسی رئیس فدراسیون، کامبیز جمالی دبیر هیات فوتبال و حسینعلی کلانی رئیس هیات فوتبال شدند. با حضور این نفرات ایده مسابقات فوتبال داخلی به قهرمانی نزدیک تر و حرف از برگزاری لیگ در سال 1360 رسمی تر شد. در این مسابقات، تیم هما، راه آهن که استقلال و پرسپولیس را حذف کرده بود شکست داد و قهرمان شد.

با آغاز جنگ تحمیلی، مسابقات تهران که قرار بود از بهمن سال 59 آغاز شود تا 15 خرداد سال 1360 به تعویق افتاد.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «از جام اسپندی تا هجوم تماشاگران به زمین» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره از جام اسپندی تا هجوم تماشاگران به زمین فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.