زمان مطالعه: 4 دقیقه
تفاوت قورمه سبزی و کوکو سبزی چیست ؟

تفاوت قورمه سبزی و کوکو سبزی چیست ؟

قورمه سبزی Ghormeh Sabzi – epersian food و کوکودو غذایی است که در آنها از سبزیجات بسیاری استفاده میشود و تقریبا مواد...

قورمه سبزی Ghormeh Sabzi – epersian food و کوکودو غذایی است که در آنها از سبزیجات بسیاری استفاده میشود و تقریبا مواد اصلی این دو غذا را سبزیجات تشکیل میدهد . اما سبزی های استفاده شده در این دو غذا کمی با هم متفاوت میباشد . در این مطلب سبزی های موجود در این دو غذا و طرز تهیه ی آنها و تفاوتشان با یکدیگر را مینویسیم تا بیشتر با این دو غذای سالم و خوشمزه آشنا شوید .  

تفاوت قورمه سبزی و کوکو سبزی چیست ؟
تفاوت قورمه سبزی و کوکو سبزی چیست ؟

  مواد لازم برای پخت کوکو سبزی :

  • سبزی ( که شامل شوید ، گشنیز ، جعفری ، ریحان ، ترخون ، تره و سیر تازه میباشد ) حدودا نیم کیلو
  • تخم مرغ 2 یا 3 عدد
  • روغن به مقدار لازم
  • گردو چند عدد(به صورت خورد شده )
  • زرشک 1 قاشق
  • نمک ، فلفل ، زردچوبه به مقدار لازم
  • 1 قاشق پودر سیر یا موسیر

دستور پخت کوکو سبزی

سبزی ها را تمیز شسته و زمانی که آب آن کاملا گرفته شد آن را  ریز خورد میکنیم و همراه با حبه های سیری که له کرده ایم و ادویه  ( نمک ، فلفل ، زردچوبه ) ، زرشک و گردو مخلوط میکنیم . تخم مرغ ها را در ظرفی جداگانه میشکنیم و هم میزنیم و به مخلوط سبزی و مواد دیگر اضافه میکنیم . درون ماهیتابه به مقدار لازم روغن میریزیم و صبر میکنیم کمی داغ شود و بعد از آن مخلوط آماده شده ی کوکو را درون ماهیتابه میریزیم و آن را کاملا پهن میکنیم  و اجازه میدهیم سمت پایین آن کاملا سرخ شود و بعد از آنکه یک طرف آن خوب سرخ شد با کفگیر آن را برمیگردانیم تا سمت دیگر آن نیز به خوبی سرخ شود . وقتی کوکو کامل سرخ شد و آن را از ماهیتابه خارج کردید میتوانید آن را به تکه های کوچکتر برش دهید و نوش جان کنید . به یک روش دیگر نیز میتوانید کوکو را بپزید . اول سبزی های ریز شده را در ماهیتابه ایی با کمی روغن به خوبی تفت دهید . هر چه سبزی بیشتر تفت داده شود خوشمزه تر میشود و رنگ کوکو سبزی تیره تر میشود . بعد از اینکه سبزی ها را به خوبی تفت دادید  آن را از ماهیتابه خارج کنید و در ظرفی دیگر بریزید و صبر کنید تا کمی سرد شود . و در یک ظرف جداگانه تخم مرغ ها را بشکنید و هم بزنید و ادویه جات و گردو و زرشک را نیز به تخم مرغ اضافه کنید . بعد از خنک شدن سبزی ها آن را به مخلوط تخم مرغ اضافه کنید . و همانند روش قبلی سرخ کنید  . و همراه با خیارشور و گوجه سرو کنید . میتوانید اصلا از گردو و زرشک استفاده نکنید . چون این مواد جز مواد اصلی کوکو سبزی نیستند اما اگر بخواهید یک کوکو سبزی مجلسی تهیه کنید این دو مواد را به کار ببرید .

طرز تهیه قورمه سبزی

قورمه سبزی انواع متفاوتی دارد و در شهر های مختلف با سبزی های مختلف و به روش های مختلف پخته میشود . در اینجا یک دستور معمولی آن که در بسیاری از شهر ها مرسوم است را مینویسیم .

مواد لازم برای قورمه سبزی:

  • گوشت گوسفند نیم کیلو
  • پیاز 1 عدد
  • سبزی قورمه سبزی ( گشنیز ، جعفری ، اسفناج ، شنبلیله ) 1 کیلو
  • لوبیا قرمز 300 گرم
  • لیمو عمانی 3 عدد
  • آبلیمو یا آبغوره نصف استکان
  • ادویه ( نمک ، فلفل ، زردچوبه )

دستور پخت قورمه سبزی

ابتدا گوشت گوسفند را به تکه های کوچک خورد کرده و به همراه پیاز در کمی روغن تفت میدهیم و سرخ میکنیم . بعد از اینکه گوشت کمی سبک شد و تغییر رنگ داد ادویه های لازم به غیر از نمک را به آن اضافه میکنیم . سبزی ها را ساطوری کرده و در ماهیتابه ایی جدا  با کمی روغن به خوبی تفت میدهیم . سبزی ها را به گوشت اضافه میکنیم و بعد لوبیا قرمز هایی که از قبل پخته یا خیسانده ایم را به مواد اضافه میکنیم . و بعد از اینکه مواد مخلوط شده کمی با یک دیگر تفت داده شد 3 لیوان آب  جوش به آن اضافه میکنیم و حرارت شعله را بسیار کم میکنیم تا خورشت آماده شود و گوشت و لوبیا ی آن به خوبی بپزد . نیم ساعت مانده به سرو لیمو عمانی ها را سوراخ کرده و به خورشت اضافه میکنیم و آبغوره یا آبلیمورا نیز اضافه میکنیم . زمانی که خورشت روغن انداخت و کمی غلیظ شد آماده ی خوردن است . یکی از تفاوت هایی که بین قورمه سبزی و کوکو سبزی میتوانیم نام ببریم وجود سیر در کوکو سبزی است . هر چه سیر تازه ی بیشتری در کوکو سبزی استفاده شود عطر و طعم بهتری به کوکو سبزی میدهد و خوشمزه تر میشود . در قورمه سبزی برای رنگ و لعاب بیشتر از اسفناج استفاده میشود . البته عطر قورمه سبزی بیشتر مربوط به شنبلیله ی موجود در ان است  حتی اگر به مقدار کمتری نسبت به سایر سبزی ها استفاده شود . از شنبلیله به مقدار کم استفاده میشود چون استفاده ی بیش از حد از آن باعث تلخ شدن قورمه سبزی میشود . در کوکو سبزی شوید به مقدار قابل توجهی استفاده میشود در صورتی که در قورمه سبزی به جز در چند شهر خاص اصلا از شوید استفاده نمیشود . بعضی افراد به دلیل طعم و بوی شنبلیله در کوکو سبزی نیز از این سبزی استفاده میکنند . شنبلیله بیشتر به صورت خشک یا پودری استفاده میشود . در کل هم قورمه سبزی و هم کوکو سبزی غذاهای خوشمزه و سالمی هستند و جز غذاهای پرطرفدار ایرانی ها میباشند . برای دیدن دستور پخت زرشک پلو Zereshk Polow از سایت epersianfood دیدن کنید.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «تفاوت قورمه سبزی و کوکو سبزی چیست ؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره تفاوت قورمه سبزی و کوکو سبزی چیست ؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.