زمان مطالعه: 3 دقیقه
چرا مزدا 7 فدای مزدا 5 شد؟

چرا مزدا 7 فدای مزدا 5 شد؟

مزدا CX7 کراس‌اوور سایز متوسطی است که مزدا بر اساس کانسپت MX-CROSSPORT طراحی و در سال 2006 میلادی در نمایشگاه...

مزدا CX7 کراس‌اوور سایز متوسطی است که مزدا بر اساس کانسپت MX-CROSSPORT طراحی و در سال 2006 میلادی در نمایشگاه خودروی فرانسه رونمایی کرد. عرضه و فروشش هم در سال 2007 میلادی آغاز شد. اما CX7 زمان تولید بسیار کوتاهی داشت، شاید یکی از کوتاه‌ترین دوره‌های تولیدی یک خودرو در تاریخ. CX7 تنها 5 سال تولید شد و مزدا در سال 2012 این خودروی خود را فدای مزدا CX5 کرد. 

مهم‌ترین دلیل برای این عمر کوتاه فروش بسیار پایین CX7 بود. مزدا 7 در هیچ بخشی چندان موفق نبود و با قیمت نسبتا بالایش گزینه‌ای اقتصادی هم محسوب نمی‌شد. هم‌زمان با تولیدش نیز کراس‌اوورهای کوپه و کوچک اقتصادی متعددی در بازار بود. در نتیجه مزدا 7 مورد توجه قرارنگرفت، برای مثال در سال 2011 تنها 5 هزار دستگاه از آن فروش رفت، درحالی‌که در همین سال یکی از رقبایش به نام هوندا CR-V توانست آمار فروش 43 هزار دستگاهی را برای کمپانی سازنده‌اش ثبت کند. 

بنابراین مزدا تمرکزش را بر تولید جدیدی با سبک طراحی جدیدش گذاشت. حاصل این کار مزدا CX5 بود که از قضا نتیجه رضایت‌بخشی هم داشت و با فروش خوبش توانست بازار کراس‌اوورهای شهری را برای مزدا گرم کند.

 

مزدا 7؛ بلاتکلیفی در کلاس

مزدا CX7 از نظر سایز و اندازه نه در حد کراس‌اوورهای بزرگ و آفرودی بود، نه مدل‌های کوچک و شهری. این خودرو بر اساس پلتفرم مینی‌ون MPV ساخته شده بود و مانند بسیاری از محصولات مزدا خصوصیات خودروهای اسپرت را داشت. 

در واقع، خریدار با این خودرو تکلیف مشخصی نداشت، چرا که با آن نه یک شاسی‌بلند کوچک شهری و مناسب رانندگی‌های شهری را می‌خرید و نه یک خودروی آفرودی جاده‌ای. همین امر باعث شد تا مزدا، 2 خودروی مزدا 5 که کراس‌اووری کوچک و مزدا 9 که کراس‌اووری بزرگ است را جایگزین این خودروی بلاتکلیف کند. 

در بخش فنی این خودرو از 2 مدل موتور بنزینی و یک مدل دیزلی بهره می‌برد. مدل‌های بنزینی 2.5 لیتری 160 اسب‌بخاری و 2.3 لیتری توربوی 244اسب‌بخاری هستند. با قوی‌ترین موتورش یعنی همین پیشرانه توربو شتاب خودرو به 8.8 ثانیه می‌رساند. شتابی که برای یک کراس‌اوور با وزن بالایش خوب است، ولی به دلیل فنربندی خشک ماشین چندان به کار نمی‌آید. همچنین جعبه دنده خودرو در دو مدل 6 سرعته اتوماتیک و 5 سرعته دستی ارائه شده است که نمونه اتوماتیکش با موتور هماهنگی بهتری دارد. 

مصرف ترکیبی مزدا 7 با موتور توربو، 10.9 لیتر در هر 100 کیلومتر است و موتور ضعیف‌ترش، 11.5 لیتر. فروش نه چندان خوب مزدا 7، باعث شد تا مزدا در سال 2010 این خودرو را بازطراحی کند و چهره آن را به‌روزتر و جذاب‌تر سازد. البته که این فیس‌لیفت نتیجه جذاب و مورد قبولی داشت، اما تأثیری در بالاتر رفتن آمار فروش نداشت. 

 

اتومبیل در مناطق آزاد کشور

مزدا CX7 نیز مانند مزدا 6 در مناطق آزاد کشور زیاد دیده می‌شود و با وجود اینکه از عمر آخرین تولیدات آن در سال 2012 نزدیک به 8 سال می‌گذرد، اما همچنان در برخی مناطق مانند جزیره کیش خودروی محبوبی است. البته که نقاط ضعف بزرگی مثل نبود صفحه نمایش داخل کابین و طراحی قدیمی آن این روزها قابل چشم‌پوشی نیست، اما خودرو همچنان طرفداران خود را در این منطقه دارد. برای بررسی بیشتر قیمت و شرایط خرید و فروش این خودرو می‌توانید به اینجا مراجعه کنید.

 

امکانات ضعیف یک خودرو

شرکت معظم مزدا البته یک کراس‌اوور کمتر شناخته شده به نام مزدا 4 هم دارد که سال 2016 در نمایشگاهی در پکن رونمایی کرد. جالب است بدانید این مدل فقط در چین تولید و فروخته می‌شود. مزدا ادعا می‌کرد که CX7 یک کراس‌اوور اسپرت است، اما خود با مزدا 3 و خصوصیات اسپرتی فوق‌العاده‌اش بازار CX7 را خراب‌تر می‌کرد. مزدا 3 راننده را مستقیم‌تر و بی‌دردسرتر به هدفش می‌رساند. به خصوص که مزدا 7 از نظر امکانات رفاهی نیز چنگی به دل نمی‌زند و حتی در زمان تولید نیز در رده خوبی قرار نمی‌گرفت. رقبای CX7 بیشتر در همین بخش شکستش دادند و ضعف‌هایش را آشکار ساختند. مزدا معتقد بود اگر خودرویی با امکانات فراوان نساخته، در عوض کراس‌اوورش اسپرت است؛ با قابلیت‌های فنی فراوان. اگر چه این قابلیت‌های فنی نیز در حد و اندازه‌های قابل قبول نبود و انتظارات را برآورده نمی‌کرد. اینکه مدل‌های اخیر مزدا 3 و مزدا 6 توانستند سطح توقعات از سدان‌های اسپرت شهری را بالاتر ببرند و مزدا ‌CX5 و CX9 کراس‌اوورهای پرفروشی باشند، نشان می‌دهد که شکست‌هایی مانند مزدا 7 می‌تواند در اصلاح اشتباهات کمپانی‌های بزرگ تأثیر به سزایی داشته باشد و موجب پیشرفت بیش‌ازپیش آن‌ها شود.

 

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «چرا مزدا 7 فدای مزدا 5 شد؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره چرا مزدا 7 فدای مزدا 5 شد؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.