زمان مطالعه: 1 دقیقه
روزه سکوت چیست؟

روزه سکوت چیست؟

روزه سکوت یک آیین مذهبی است که طی آن فرد تصمیم می‌گیرد مدت زمان مشخصی را به سکوت بگذراند و سخن نگوید.

روزه سکوت در اسلام، به شرطی که نیت بر عدم تکلم باشد و تکلم از مبطلات روزه باشد،حرام است وگر نه کم سخن گفتن در اسلام بسیار سفارش شده است. اگر می خواهید بدانید روزه سکوت به چه معناست؟ این بخش آسمونی را تا پایان مطالعه نمایید.

روزه سکوت به چه معناست؟

در آیه 26 از سوره مریم، خداوند به حضرت مریم می فرماید که بگو: «من برای خداوند رحمان روزه‏ای نذر کرده‏ام بنا بر این امروز با هیچ انسانی هیچ سخن نمی‏گویم!»

ظاهر آیات فوق نشان می‏دهد که مریم به خاطر مصلحتی مامور به سکوت بود و به فرمان خدا از سخن گفتن در این مدت خاص خودداری می‏کرد تا نوزادش عیسی، لب به سخن بگشاید و از پاکی او دفاع کند که این از هر جهت مؤثرتر  بود. اما از تعبیر آیه چنین برمی‏آید که نذر سکوت برای آن قوم و جمعیت، کار شناخته شده‏ای بود، به همین دلیل این کار را بر او ایراد نگرفتند.ولی این نوع روزه در شرع اسلام، مشروع نیست. البته یکی از آداب روزه کامل در اسلام آن است که انسان به هنگام روزه گرفتن زبان خود را از آلودگی به گناه و مکروهات حفظ کند، و همچنین چشم خود را از هر گونه آلودگی برگیرد.

روزه سکوت به این معنا است که علاوه بر اموری که باعث بطلان روزه می شود، سکوت نیز به آن اضافه شود، به طوری که اگر کلامی بگوید، روزه اش باطل شود. اگر شخص به این مطلب،به عنوان حکمی از احکام اسلام ملتزم شود، بدعت در دین ایجاد کرده است که قطعاً مرتکب حرام شده است.

لذا در حرمت این حکم، بین فقهاء اجماع است و روایات متعددی در این باره نیز رسیده است که به برخی از آن اشاره می شود:

  • امام سجاد (ع) می فرماید: «صوم الصمت حرام‏»: روزه سکوت حرام است.
  • امام صادق (ع) از قول پیامبر (ص) نیز می فرمایند: «لا صمت یوما الی اللیل»: روزه سکوت جایز نیست.
نظر خود را درباره «روزه سکوت چیست؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره روزه سکوت چیست؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.