زمان مطالعه: 4 دقیقه
آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی ؛ کریستال پالاس ، قصر شیشه ای و عقاب

آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی ؛ کریستال پالاس ، قصر شیشه ای و عقاب

تیم فوتبال کریستال پالاس، یکی از تیمهای حاضر در لیگ برتر انگلیس است که هرگز طعم قهرمانی را در تاریخ خود نچشیده است.

مهدی زارعی- کریستال پَلِس ( پالاس ) یا قصر کریستالی نام یک قصر بود که در سال 1851 از آهن و کریستال و با هزینه 2 میلیون پوند در هایدپارک لندن ساخته شد؛ هزینه ای معادل 280 میلیون پوند در سال 2019 . آسمونی ، این قصر میزبان یک نمایشگاه بزرگ بود که از اول می تا 15 اکتبر آن سال برگزار گردید. بعدها محل این نمایشگاه به کنار تپه سیدنهام ( Sydenham ) نقل مکان کرد. جایی که تجهیزات ورزشی زیادی هم داشت. از جمله یک زمین بزرگ فوتبال. تیم آماتور کریستال پالاس کار خود را در فصل 72-1871 در جام حذفی آغاز کرد و هرچند تا نیمه نهایی صعود کرد  و در این مرحله از مهندسان سلطنتی باخت، اما آخرین بار چهار سال بعد نام این تیم شنیده شد و بعد از شکست (3-0) در دور دوم جام حذفی در فصل 86-1875 مقابل واندررز بود که این تیم منحل شد. در 1895 اتحادیه فوتبال انگلیس تصمیم گرفت که فینال های جام حذفی را در استادیوم کریستال پالاس برگزار کند و به همین خاطر وقتی در سال 1905 ایده تأسیس تیم حرفه ای کریستال پالاس مطرح شد، اتحادیه علاقه ای نشان نداد. چون دوست نداشت یک تیم در استفاده از زمین فینال جام حذفی شریک شود. اما « ادموند گودمَن » منشی تیم استون ویلا کمک فراوانی به کریستال پالاس کرد و با راهنمایی های او بود که تیم فوتبال از 10 سپتامبر 1905 رسماً کار خودش را آغاز کرد.

crystal-palace-logo-during-time
نمایشگاه کریستال پالاس

استون ویلا اولین پیراهن های کریستال پالاس را هم تهیه کرد تا لباس اولیه این تیم، مثل استون ویلا ارغوانی و آبی باشد. هرچند که همشهری تازه تاسیس پالاس ( چلسی ) زودتر از این تیم مورد تایید اتحادیه قرار گرفت و راهی مسابقات لیگ شد، با این حال کریستال پالاس هم به سرعت در لیگ منطقه جنوب درخشید و راهی لیگ سراسری شد. اولین نمادی که روی لباس تیم قرار گرفت، حروف اختصاری اسم باشگاه ( CPFC ) بود که روی پیراهن تیم دوخته شد. اما وقتی در 30 نوامبر 1936 قصر کریستالی سیدنهام برای همیشه تخریب شد، به لباس کریستال پالاس نقل مکان کرد.

پالاسی ها در سال 1955 تصویری از قصر را روی لباس خود قرار دادند و در میان قصر، یک سپر آبی و ارغوانی جای دادند که یادآور رنگ لباس باشگاه بود. البته آنها در این مدت انواع و اقسام طرحها را برای لباس خود انتخاب کردند. آسمونی ، از جمله لباس سفید و شورت مشکی، یا پیراهن راه راه آبی و قرمز در فصل 38-37 و حتی در فصل 64-63 پیراهن دوم زرد رنگ خود را به پیراهن اول باشگاه تبدیل کردند. زیرا معتقد بودند که این پیراهن برای شان شانس می آورد! اما از 1967 هم لباس تیم مجددا راه راه شد و هم لوگوی تیم تغییر کرد و تبدیل شد به یک دایره که در مرکز آن با رنگ آبی، حروف CP دیده می شد و در حاشیه ارغوانی رنگ آن، نام کامل باشگاه به چشم می خورد. همچنین لقب Glaziers به معنای شیشه بُرها؛ لقبی که به خاطر اسم کریستال پالاس به این تیم داده شده بود.

آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی ؛ کریستال پالاس ، قصر شیشه ای و عقاب
همه نمادهای باشگاه از ابتدا تا امروز

کمی بعد یک عقاب که روی یک توپ فرود آمده بود، تبدیل به نماد باشگاه شد تا باشگاه با لقب « عقاب ها» هم شناخته شود. کریستال پالاس در انتخاب این پرنده از نماد بنفیکای پرتغال الهام گرفته بود. در دهه های بعد، پیراهن راه راه قرمز و آبی تیم تثبیت شد تا دیگر شباهتی بین لباس این تیم و استون ویلا وجود نداشته باشد. از 1987 هم نماد قدیم و جدید باشگاه ادغام شدند تا تصویری از یک عقاب در بالای قصر کریستالی به چشم آید. در حالی که رنگهای به کار رفته در نماد، تنها قرمز و آبی هستند.

در تمام این سالها کریستال پالاس هرگز طعم قهرمانی در سطح اول فوتبال انگلیس را نچشید. این تیم بهترین عوان تاریخ خود را در لیگ در فصل 91-90 به دست آورد. جایی که پشت سر قدرتهای بزرگ آن روزهای فوتبال انگلیس قرار گرفت و با 69 امتیاز، بعد از آرسنال 83 امتیازی و لیورپول 76 امتیازی عنوان سوم انگلیس را از آن خود کرد. کریستال پالاس در آن سال صاحب 20 برد، 9 تساوی و 9 شکست شد.

ورود بازیکنان کریستال پالاس و منچستر یونایتد به ومبلی قبل از فینال 1990

یک فصل پیش تر از آن، عقاب ها برای اولین بار به فینال جام حذفی انگلیس رسیده بودند و پس از تساوی با منچستر یونایتد در وقت قانونی، با گل دقیقه 92 ایان رایت در وقت اضافی، تا آستانه قهرمانی جام پیش رفتند. آنها تنها هفت دقیقه تا فتح جام فاصله داشتند که گل تساوی را دریافت کردند و بازی (3-3) خاتمه یافت تا کار به بازی تکراری کشیده شده و پالاس با باخت(1-0) به مقام دوم قناعت کند.

شکست زردپوشان پالاس در فینال تکراری جام حذفی انگلیس- 1990

این تیم پس از آن، تنها یک بار دیگر به فینال جام حذفی انگلیس رسید. یک بار دیگر حریف این تیم منچستر یونایتد بود و باز هم کار به وقت اضافی کشید، اما یک بار دیگر یونایتد در وقت اضافی به برتری(2-1) رسید تا پالاس همچنان در حسرت قهرمانی مسابقات لیگ و جام حذفی باقی بماند.

چند سالی است که در هنگام بازیهای خانگی کریستال پالاس در سلهِرست پارک، یک عقاب آمریکایی از نوع « کایلا» به استادیوم آورده می شود و بر فراز ورزشگاه پرواز می کند. یک عروسک عقاب هم به عنوان نماد باشگاه در ورزشگاه حضور پیدا می کند. باشگاهی که محل شکل گیری آن و نمایشگاه بزرگ کریستال پالاس، نامش را مشخص کرد و حالا این تیم، بزرگ ترین یادگار نمایشگاهی است که مدتهاست از بین رفته است.

اختصاصی ورزشی آسمونی

نظر خود را درباره «آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی ؛ کریستال پالاس ، قصر شیشه ای و عقاب» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی ؛ کریستال پالاس ، قصر شیشه ای و عقاب فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.