زمان مطالعه: 3 دقیقه
7 نکته برای تمیز کردن فن لپ تاپ

7 نکته برای تمیز کردن فن لپ تاپ

حتما بارها وقتی لپتاپ روشن است و دارید با آن کارهایتان را انجام میدهید یا حتی فیلم میبینید متوجه صدای بی اندازه زیاد آن شده اید.

چرا لپ تاپ صدا میدهد؟

صدای بیش از حد لپتاپ شما میتواند دلایل مختلفی داشته باشد. اما یکی از این دلایل که خیلی هم رایج است میتواند گرد و خاکی باشد که در فن لپ تاپ جمع شده است؛ خصوصا اگر لپتاپ عزیزتان مدت زیادی است که پا به پای شما کار میکند! از طرفی هم اصلا نمیخواهید که اتفاقی برای لپ تاپ شما بیوفتد و مجبور به خرید لپ تاپ شوید. میخواهید؟البته این کار را بهتر است با احتیاط و دقت زیادی انجام دهید. یک اشتباه کوچک کافیست که برای همیشه لپتاپ شما از کار بیوفتد و بازنشسته شود! تمام لپتاپ ها سیستم خنک کننده و فن دارند تا از داغ شدن دستگاه جلوگیری شود. اما این اواخر ممکن است متوجه صدای زیاد فن لپتاپ و یا باد خیلی داغی که از کنارش خارج میشود شده باشید. لپتاپ ها در ثانیه هزاران کار مختلف انجام میدهند و فن لپتاپ هم موظف است حین انجام این کارها لپتاپ را خنک نگه دارد. اما خیلی زود تمام لپتاپ ها دچار این مشکل میشوند: فن لپتاپ که گرد و خاک گرفته و بدون مراقبت شما ممکن است این لپتاپ خیلی زود فرسوده شود.

چطور فن لپ تاپ را تمیز کنم؟

فن لپتاپ
فن لپتاپ

1- لپتاپ را از برق بکشید. باتری اش را هم درآورید.
آن را وارونه رو به زمین بگذارید. ترجیحا روی سطحی راحت و غیررسانا.

2- قاب لپتاپ را باز کنید.
ته لپتاپ خود را بررسی کنید، ابتدا باتری اش را خارج کنید. سپس ببینید چطور میتوانید قاب آن را باز کنید. اما مراقب باشید که قاب هیچ لپتاپی به زور باز نمیشود، ممکن است با زبانه های مختلف بسته شده باشد یا پیچ های ریز آن را مهر و موم کرده باشند، به هر صورت با توجه به نوع لپتاپتان باید سعی کنید به ملایمت قاب لپتاپ را باز کنید. اگر قبلا هیچوقت این کار را انجام نداده اید حتما درباره آن مطالعه کرده و چند ویدیو در این باره ببینید. (حواستان باشد که قطعات لپتاپ را گم نکنید، حتی یک پیچ کوچولو نباید گم شود. پس تمامشان را در یک فنجان کوچک بیندازید.) بعد از اینکه قاب را باز کردید به احتمال زیاد فن لپتاپتان را میتوانید ببینید. تقریبا چنین منظره ای خواهد بود:

3- فن لپتاپ را به هیچ وجه درنیاورید!!
حالا که قادر به دیدن فن لپتاپ هستید ذوقزده نشوید! دلیل نمیشود چون میتوانید آن را ببینید از جا درش آورید. فن لپتاپ باید سر جایش بماند و اصلا تکان نخورد. چراکه با کوچکترین جابجایی ممکن است در آینده ای نزدیک لپتاپ کاملا از کار بیوفتد.

4- فن لپتاپ را با یک دستمال پارچه ای تمیز کنید (تاکید میکنیم: پارچه ای!)
به آرامی روی فن را با پارچه تمیز کنید. این کار فن لپتاپ را برای مراحل بعد آماده میکند. اگر مقدار گرد و خاک گیر افتاده روی فن زیاد است حتما درنظر داشته باشید که با صبر و حوصله کار را پیش ببرید و به هیچ وجه از مواد تمیز کننده یا آب یا هرگونه مایعات استفاده نکنید! اگر دستمال پارچه ای شما کثیف شد از یک دستمال دیگر یا جاهای تمیزتر پارچه استفاده کنید. مراقب باشید تکه های فشرده گرد و خاک داخل فن لپتاپتان سقوط نکند. این اتفاق واقعا دردسرساز خواهد شد.

5- مرحله اصلی: تمیز کردن پره ها!
با یک گوش پاک کن یا یک دستمال تمیز دیگر پره های فن را از داخل به بیرون تمیز کنید. در این مرحله هم حوصله به خرج دهید و به جنگ کوچکترین ذره گرد و خاک بروید! هرآنچه دیدید را به آرامی تمیز و از پره ها خارج کنید.

6- حالا فوت!
در این مرحله هم خیلی آرام و به جهات مختلف به فن فوت کنید تا گرد و خاک ها بیرون بپرند. حوصله و هوش به خرج دهید. قطعا نمیخواهید جوری فوت کنید که گرد و خاک باقیمانده بیشتر به زیر و زبر فن هدایت شود!

7- قاب لپتاپ را مانند قبل ببندید.
این کار را لازم است هر 6 ماه انجام دهید تا لپتاپ دلبندتان همیشه سالم و سرحال بماند. اما حواستان باشد که جابجا کردن قطعات سخت افزاری لپتاپ حتی به اندازه یک میلیمتر میتواند به طور جدی به لپتاپتان صدمه برساند. پس فقط همین 7 مرحله را انجام دهید و از چهارچوب هایی که آسمونی گفته خارج نشوید!

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «7 نکته برای تمیز کردن فن لپ تاپ» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره 7 نکته برای تمیز کردن فن لپ تاپ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.