زمان مطالعه: 1 دقیقه
دانلود تقویم رسمی 1402

دانلود تقویم رسمی 1402

مناسبت های تقویم را می توانید در تقویم سال جدید که به تایید موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران رسیده مشاهده نمایید.

جهت دانلود تقویم رسمی سال 1402 روی لینک زیر کلیک کنید:

تقویم 1402
تقویم 1402

جهت بزرگنمایی تقویم 1402، روی عکس کلیک کنید یا زوم کنید

 

جهت دانلود تقویم رسمی سال 1401 روی لینک زیر کلیک کنید:

تقویم 1401
تقویم1401

جهت بزرگنمایی تقویم 1401، روی عکس کلیک کنید یا زوم کنید


نگاهی بر تقویم شمسی

تقویم رایج در ایران،‌ بر اساس تاریخ هجری قمری بود که از قرن هفتم هجری با نوعی تقویم دوره‌ای دوازده حیوانی درآمیخت و تا سال 1304 شمسی که قانون اصلاح تقویم از تصویب مجلس شورای ملی گذشت،‌ مبنای زندگی روزانه مردم ایران و نظام اداری حاکم بود. به موجب این قانون مصوب سال 1304 ادارات دولتی،‌ بنگاه‌ها،‌ مؤسسات اداری و اقتصادی و تجار و کسبه موظف شدند به جای ماه‌های حمل،‌ ثور، جوزا، سرطان، اسد، سنبله، میزان، عقرب، جدی، از ماه‌های فارسی فروردین، اردیبهشت، خرداد،‌ تیر، مرداد، شهریور، مهر، آبان،‌ آذر، دی، بهمن، اسفند استفاده نمایند، که شش ماه اول را سی و یک روز، پنج ماه دوم را سی روز و ماه آخر را 29 روز و همچنین سال‌های کبیسه را 30 روز انتخاب نمودند و این تقویم به عنوان تقویم رسمی ایران پذیرفته شد.

سندی که در این جا ارائه می‌شود مربوط به سال 1328ق/ 1287 ش است و در واقع طرحی است قانونی که توسط میرزا عبدالحسین خان وحیدالملک، وکیل طهران در سال 1328ق مبنی بر تغییر قید تاریخ کلیه معادلات و مبادلات مشترکه عمومی از تاریخ قمری به تاریخ شمسی به مجلس شورای ملی پیشنهاد شده است. آن زمان هنوز فضای تغییر تقویم نبود، اما به هر روی این سند نشانگر آن است که این امر از سال‌ها پیش از سال 1304 مورد توجه شماری از نمایندگان که ذیل این طرح نامشان آمده،‌ بوده است. این سند مربوط به دوره دوم مجلس شورای اسلامی است.

تغییر تقویم از قمری به شمسی
نامه تغییر تقویم از قمری به شمسی

 

در نامه وحیدالملک آمده است: «چون کلیه ادارات دولتی محاسبات خودشان را از روی تاریخ برجی معین کرده‌اند و تمام مستخدمین ادارات رسمی دولتی حقوق و معاملاتشان به همان نسق تأدیه و جاری می‌شود و برخلاف ادارات غیررسمی و معاملات عمومی از روی شهور قمری است، لهذا اختلاف کلی از این رو حاصل و موجب ضرر عموم مستخدمین دولتی در معاملات می‌شود. محض رفع این اختلاف طرح ذیل را به طریق طرح قانونی پیشنهاد مجلس مقدس می‌نمایم:

  1.  ابتدای هر سال در معاملات سالیانه اول برج حمل خواهد بود.
  2. عموم معاملات ماهیانه از روی بروج محسوب خواهد بود.
  3. مواد اول و دوم از اول حمل 1328 در تمام ممالک محروسه ایران مجری خواهد شد.
نظر خود را درباره «دانلود تقویم رسمی 1402» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره دانلود تقویم رسمی 1402 فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.