زمان مطالعه: 3 دقیقه
8 ژوئن، روز جهانی تومور مغزی

8 ژوئن، روز جهانی تومور مغزی

8 ژوئن روز جهانی تومور مغزی نامگذاری شده است که فرصتی مناسب برای افزایش آگاهی عموم و بالا بردن سطح شناخت و معرفت آنان نسبت به این موضوع است.

روز جهانی تومور مغزی - brain tumor day

تومور مغزی رشد یک توده غیرطبیعی در مغز است که امکان دارد خوش‌خیم یا بدخیم باشد، یا به عبارتی نوعی نئوپلاسم داخل‌جمجمه ‌ای سخت و توپُر، یا یک تومور ( رشد غیر طبیعی سلولی)، در داخل مغز یا کانال مرکزی نخاع است. تومورهای مغزی، در خود مغز، بافت لنفاوی، عروق خونی یا در اعصاب جمجمه‌ای ، پرده مغزی (مننژ)، جمجمه، هیپوفیز و غده صنوبری می تواند ایجاد ‌شود.

تومورهای مغزی در دو دوره سنی، کودکان و افراد بزرگسالان دهه پنجم به بعد، شایع تر است. هر چند انواع تومورهای مغزی تقریبا در همه رده های سنی مشابه اند اما درمان آنها مقداری تفاوت است.

تومورهای مغزی به دو نوع خوش خیم و بدخیم تقسیم می شوند، اغلب تومورهای مغز درمان خاص خود را دارند اما اغلب آنها علاج کامل دارند و قابل درمان هستند و با درمان مناسب می توان این بیماری ها را کنترل کرد.

تعدادی از تومورهای مغزی از نوع بدخیم آن، درمان قطعی ندارد اما با اقدامات درمانی می توان هم طول عمر را بیشتر کرد و هم ناتوانی های فرد را تا حد امکان کاهش داد.

تومور مغزی همیشه خطرناک و کشنده نیست و این موضوع طیف وسیعی از بیماری ها را شامل می شود که باید مشخص شود چه نوع توموری و چه ناحیه از مغز را درگیر کرده است.

سردرد یکی از علائم شایع این بیماری است و تهوع و استفراغ از دیگر علائم بیماری تومور مغزی می باشد . علائم تومورهای مغزی بسته به این که در چه ناحیه از مغز قرار داشته باشند، متفاوت است و اگر مجاور مراکز حساسی مانند ساقه مغز قرار گیرند ، می توانند علائم دیگری را مانند اختلال در ضربان قلب ایجاد و حیات بیمار را تهدید کند.

تومور مغزی جزو بیماری های قابل درمان است، اگر این بیماری ها زود تشخیص داده شوند ، می توان اغلب آنها را درمان کرد.

درمان های تومورهای مغزی با جراحی انجام می گیرد، برحسب نوع ضایعه از رادیوتراپی هم استفاده و از درمان های دارویی هم بهره گرفته می شود. مهمترین راه های تشخیص این بیماری سی تی اسکن و MRI است.

8 ژوئن، روز جهانی تومور مغزی
8 ژوئن، روز جهانی تومور مغزی

انواع تومور مغزی

تومورهای مغزی به دو دسته کلی تومورهای اولیه و ثانویه تقسیم می‌شوند. تومورهای اولیه، تومورهایی هستند که از بافت مغز شروع می‌شوند و معمولا در همان ناحیه و بافت‌های اطراف باقی می‌مانند. این تومورها با توجه به منطقه‌ای که در آن ایجاد می‌شوند، انواع مختلفی دارند در ادامه در رابطه با انواع تومور های مغزی بیشتر صحبت شده است.

  • گلیوما (Glioma): گلیوما تومورهایی هستند که از مغز یا نخاع شروع می‌شوند و منشا آن‌ها سلول‌های یاخته گلیال است. تومورهای گلیوما بسته به نوع سلول، موقعیت و درجه بدخیمی‌شان، در یکی از دسته‌های آستروسیتوم‌ها، اپندیموما، گلوبلاستوما، الیگوستروکتومی‌ها والیگودندرولیوم‌ها قرار می‌گیرند.
  • مننژیوما (meningioma): مننژیوم یکی از رایج‌ترین نوع تومورهای اولیه مغز است که از بخش مننژ، غشای محافظ اطراف مغز و نخاع، شروع می‌شود. این تومور در اغلب موارد به آرامی رشد می‎کند و تا زمانی که کوچک است، مشکلی را برای فرد ایجاد نمی‌کند. از این رو، در دسته تومورهای خوش‌خیم جای می‌گیرد.
  • نوروم آکوستیک (Acoustic Neuroma): نوروم آکوستیک یک تومور غیرسرطانی است که در عصب هشتم جمجمه رشد می‌کند. عصب هشتم رابط بین گوش میانی و مغز است. از این رو، رشد تومور بر روی این عصب باعث ایجاد اختلال در شنوایی شده و بروز علائمی چون وزوز یا احساس سنگینی در گوش را به دنبال دارد. تومور نوروم آکوستیک در دسته تومورهای خوش‌خیم جای می‌گیرد و رشد بسیار پایینی دارد.
  • هیپوفیز: تومور هیپوفیز، یکی از بیماری‌های مربوط به غده هیپوفیز است که به دلیل رشد غیرطبیعی این غده ایجاد می‌شود. غده هیپوفیز فعالیت‌های بسیاری را در بدن انجام می‌دهد و کنترل غده‌های دیگر از جمله غده تیروئید، غدد فوق کلیوی و … را برعهده دارد. از این رو، هرگونه اختلال در این غده بر روی سایر اندام‌ها تاثیر داشته و مشکلات بسیاری را برای انسان ایجاد می‌کند. تومور هیپوفیز معمولا رشد آرامی دارد و در دسته تومورهای خوش‌خیم جای می‌گیرد.
  • مدولوبلاستوما (Medulloblastoma): مدولوبلاستوما یک تومور سرطانی بدخیم است که بیشتر در کودکان و نوجوانان دیده می‌شود. این تومور از مخچه شروع می‌شود و از طریق مایع نخاعی در بدن گسترش می‌یابد. از جمله علائم وجود این تومور می‌توان به عدم تعادل و ایجاد اختلال در بینایی اشاره کرد.
  • کرانیوفارنژیوم (Craniopharyngiom): کرانیوفارنژیوما یک تومور خوش‌خیم است که از قاعده مغز شروع به رشد کرده و به تدریج بزرگ‌تر می‌شود. این تومور بر روی بخش‌هایی از مغز مانند غده هیپیوفیز، هیپوتالاموس، عروق خونی و بطن‌های مغزی تاثیر گذاشته و مشکلات بسیاری را برای فرد ایجاد می‌کند. یعنی در واقع میزان درگیری و عملکرد آن مانند تومورهای بدخیم است، اما به دلیل رشد کندی که دارد، در دسته تومورهای خوش‌خیم جای می‌گیرد.

 درجه بندی تومور مغزی

تومورهای مغزی بر اساس سرعت رشد و میزان احتمال بازگشت مجدد، درجه بندی می شوند: تومورهای خوش خیم و بدخیم.

  • تومورهای خوش خیم
  • تومورهای بد خیم (سرطانی)

تومورهای درجه سه و چهار، بدخیم و سرطانی در نظر گرفته می شوند. این تومورها می توانند در مغز رشد کنند و یا به سایر قسمت ها متاستاز دهند. احتمال بازگشت این تومورها بعد از درمان بیشتر می باشد.

نظر خود را درباره «8 ژوئن، روز جهانی تومور مغزی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره 8 ژوئن، روز جهانی تومور مغزی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.