نقد فیلم سینمایی ساکن طبقه وسط

نام فیلم : ساکن طبقه وسط

کارگردان : شهاب حسینی

تهیه کننده : امیر سمواتی

بازیگران :

شهاب حسینی، هنگامه قاضیانی ، فرهاد اصلانی، محمد هادی کریمی، حسین یاری، حسین محجوب، ساره بیات، طناز طباطبایی، بابک حمیدیان، بهناز جعفری، کامبیز دیرباز، بهنوش بختیاری، امید روحانی، هلیا راجی، محمد علی شادمان، فخرالدین صدیق شریف، کیانوش گرامی، مانی کسراییان، سحر قریشی

عوامل فیلم ساکن طبقه وسط :

نویسنده، مجری طرح: محمدهادی کریمی/ مدیر فیلمبرداری: مرتضی پورصمدی/ طراح گریم: سعید ملکان/ طراح صحنه و لباس: مجید لیلاجی/ صدابردار: مهدی صالح‌کرمانی/ عکاس: امیر عابدی

خلاصه فیلم ساکن طبقه وسط :

داستان مردی را روایت می کند که با ورودش به یک ساختمان جدید، اتفاقات تازه ای در زندگی او رخ می‌دهد.

درباره کارگردان :

اولین فیلم سینمایی شهاب حسینی از 23 مهر ماه اکران شد. شهاب حسینی علاوه بر اولین حضور خود در مقام کارگردانی، در نقش اصلی این فیلم نیز به ایفای نقش می پردازد.

امیر سمواتی درباره کارگردانی شهاب حسینی و فیلمنامه «ساکن طبقه وسط» گفت:

“با توجه به فیلمنامه که از قدرت قابل توجهی برخوردار است و توانایی شهاب حسینی و طراحی وی برای کارگردانی، مطمئنا او با اولین فیلمش درمقام کارگردان همه را غافلگیر خواهد کرد.”

شهاب حسینی در ارتباط با اولین فعالیتش در مقام کارگردانی فیلم «ساکن طبقه وسط» نوشت :

با ياد پروردگار يگانه خالق متعال

سلام

پيشاني شكر بر خاك آستانش مي گذارم كه پس از نه سال، نياز اين دل خسته را در بهترين زمان و مكان برآورد.

ساكن طبقه وسط شرح حيات و پريشاني است،گمگشتگي اين روح سرگشته دريافتن ماوايي امن وآرام.شايد بزرگترين جستجوي هر انسان.اميد كه بيانمان قاصر نباشد به مدد الطاف پيدا و پنهان خود او و اميد كه ناب ترين تلالو انديشه در راستاي خشنودي‌اش نزديك شويم و اثري برجا گذاريم به يادگار در شان انسان،كه او اشرف مخلوقاتش ناميد و جام وجودش را لبريز كرد و امانتدار از روح خويش.

پروردگارا راهنماييمان كن به حذر از گمراهي. رسيدن به روشنايي خشنودي است،اي بدل كننده بدي ها به خوبي ها – آمين

حواشی ساکن طبقه وسط :

شهاب حسینی در «ساکن طبقه وسط»، 38 نقش متفاوت را بازی کرده است و با این کار رکوردی را به نام خود به جای گذاشته که تاکنون کسی موفق به انجام آن نشده است. او که نقش مولانا، شیخ صنعان، سقراط حکیم، راجر واترز، نیوتن و … را در این فیلم بازی می کند، قصد دارد این رکورد را در کتاب رکوردهای گینس ثبت کند.

شهاب حسینی به دلیل تکمیل نشدن مراحل فنی فیلم «ساكن طبقه وسط» از حضور در سی و دومین جشنواره فیلم فجر انصراف داد.

فیلمنامه «ساکن طبقه وسط» را محمدهادی کریمی در سال 83 نوشته است. او در ابتدا قصد داشت خودش آن را کارگردانی کند و آخرین حضور شهاب حسینی به عنوان بازیگر در سینما باشد.

در فیلم «ساکن طبقه وسط»، همسر و پسر شهاب حسینی نیز بازی میکنند.

هليا راجي درباره کارگردانی شهاب حسینی گفت:

“«ساكن طبقه وسط» حرف دل شهاب حسيني است. «ساكن طبقه وسط» با گوش دل شنيده مي شود، اين فيلم حرف دل شهاب حسيني است كه به زيبايي تصوير كشيده شده است و قصه اي است كه تا به حال شنيده نشده است.”

محمدهادی کریمی برای اولین بار به عنوان بازیگر در فیلم «ساکن طبقه وسط» حضور یافت و در این باره گفت:

” در فیلمنامه «ساکن طبقه وسط» یک شخصیت دکتر وجود دارد که شهاب حسینی اصرار داشت من این نقش را بازی کنم. به همین دلیل برای ایجاد آرامش خاطر شهاب حسینی، بازی در این نقش را پذیرفتم.”

0/5 ( 0 نظر )


دیدگاه های این مطلب

  1. نویسنده دیدگاه: مهدی
    21 مرداد 1395

    با سلام
    این فیلم واقعا جای تقدیر داشت،همه ی ما گاعی در برزخ دنیای خودمون قرار میگیریم وجاودانگی رو طلب میکنیم.در سکانسی که خانم جعفری اایفا کننده ی

    نقش بودن دیدیم که حتی دوست داشتن های ما و عاشق شدن ما در فضای مجازیقرار گرفته که جای افسوس داره،تشکر میکنم از شهاب حسینی و همه ی عوامل فیلم

  2. نویسنده دیدگاه: غزل
    07 اسفند 1393

    باسلام
    واقعا تمام تلاش هایی که برای ساخت این فیلم کرده بودند قابل تحسین بود.
    هرچند برای بسیاری از افراد ممکن بود نامفهوم باشه.
    اکثر مردم زیاد اهل خیال پردازی و جاسازی خودشون در شخصیت های مختلف نیستند و متوجه نمیشوند که چطور چیزی که در ذهنشون میگذره با چشماشون ببینند در حالی که به تصویر کشیده نمیشه.
    هیچوقت انتظار نداشتم همچین فیلی ساخته بشه و بسیار شگفت انگیز بود تک تک سکانس ها.
    ولی…صحنه ی آخر او با خود کشی یا یک لیوان که موجب سرگردانی شده بود به جاودانگی رسید…فک

  3. نویسنده دیدگاه: حسنی
    02 آذر 1393

    سلام. از نظر من تلاش فیلم برای نشان دادن یک فیلم معنا گرا بر اساس یک انسان از قدیم تا عصر حاضر قابل درکه ولی معتقدم در استفاده از ابزار و شخصیتها دچار افراط شده است مثلا بجای استفاده از 38 شخصیت می توانست با 10 شخصیت هم همین نتیجه رو بگیره ضمن اینکه بجای 38 شخصیت می تونست تا 50 شخصیت یا بیشر هم کاراکتر سازی کنه. واقعا در بسیاری از جهات ساختار سازی و چهارچوب تراشی، عمق و معناگرایی و رسالت فیلم رو به حاشیه می بره مثلا افراط در کشیدن سیگار توسط شخصیتهای متفاوت و فراوان برای نشان دادن اینکه دردمند و سر در گم هستند لطمه زیادی به فیلم می زنه.
    ضمنا امیدوارم طرفداران آقای حسینی نرجند چون معتقدم در این افراطها (38 شخصیت) آقای حسینی گرفتار منیت و ابراز وجود میشه و نیم نگاهی به ثبت رکورد داشته..

نظر خودتان را ارسال کنید