زندگی نامه مصطفی مستور

مصطفی مستور نویسنده، پژوهشگر و مترجم متولد ۱۳۴۳ در تهران است که بیشتر او را به واسطه‌‌ی داستان هایش می‌شناسیم.

زندگی نامه مصطفی مستور - Mostafa Mastoor

زندگی نامه مصطفی مستور – Mostafa Mastoor

وی دوره کارشناسی خود را در رشته‌‌ی مهندسی عمران گذراند و برای دوره‌‌ی کارشناسی ارشد رشته‌‌ی ادبیات فارسی را برگزید.

اولین داستان مستور سال ۱۳۶۹ در مجله‌‌ی کیان به چاپ رسید و سپس در سال ۱۳۷۷  اولین مجموعه داستان خویش را به نام “عشق روی پیاده ‌رو” که شامل ۱۲ داستان کوتاه  بود به چاپ رساند.

کارهای داستانی

  • روی ماه خداوند را ببوس (رمان) ۱۳۷۹، نشر مرکز
  • چند روایت معتبر (مجموعه داستان) ۱۳۸۲، نشر مرکز
  • استخوان خوک و دست‌های جذامی (رمان) ۱۳۸۳، نشر مرکز
  • حکایت عشقی بی‌قاف، بی‌شین، بی‌نقطه (مجموعه داستان) ۱۳۸۴، نشر چشمه
  • عشق روی پیاده‌رو (مجموعه داستان) ۱۳۷۷، نشر رسش
  • من دانای کل هستم (مجموعه داستان) ۱۳۸۳، انتشارات ققنوس
  • من گنجشک نیستم (رمان) ۱۳۸۷، نشر مرکز
  • تهران در بعد از ظهر (مجموعه داستان) ۱۳۸۹، نشر چشمه
  • سه گزارش کوتاه دربارهٔ نوید و نگار (رمان) ۱۳۹۰، نشر مرکز
  • رساله ای دربارهٔ نادر فارابی (رمان)۱۳۹۴ ، نشر چشمه
  • بهترین شکل ممکن (مجموعه داستان) ۱۳۹۵، نشر چشمه
  • تهران در بعدازظهر(مجموعه داستان) ۱۳۹۶، نشر چشمه
  • زیر نور کم (مجموعه داستان) ۱۳۹۶، نشر چشمه
  • عشق و چیزهای دیگر (داستان بلند) ۱۳۹۶، نشر چشمه
  • پرسه در حوالی زندگی (تصویر و متن)، نشر چشمه

پژوهش

  • مبانی داستان کوتاه، ۱۳۷۹، نشر مرکز

ترجمه

  • فاصله و داستان‌های دیگر، ریموند کارور، ۱۳۸۰، نشر مرکز
  • سرشت و سرنوشت، سینمای کریشتف کیشلوفسکی، مونیکا مور، ۱۳۸۶ نشر مرکز
  • پاکت‌ها و چند داستان دیگر، ریموند کارور، ۱۳۸۲، نشر رسش

نمایش‌نامه

  • دویدن در میدان تاریک مین، ۱۳۸۵، نشر چشمه
  • پیاده روی در ماه،1397، نشر چشمه

مصطفی مستور را شاید بتوان نویسنده‌ای دانست که در آثار او قبل از هر چیز حضور “اندیشه” را می‌بینیم. به عبارتی داستان‌ها و شخصیت‌های مستور سرشار از اندیشه اند.

شخصیت‌های داستان‌های کوتاه و بلند مستور علاوه بر اینکه مانند همه‌‌ی انسان‌ها تاثیر گرفته و رشد کرده در محیط اطراف خود می‌باشند، هر کدام دارای یک فلسفه می‌باشند. اما این فلسفه و اندیشه باعث نمی‌شود که خواننده با اثری سخنران و فلسفه زده مواجه باشد. داستان‌ها چنان پر قصه و شخصیت پردازی‌ها عمیق است که مخاطب به هیچ عنوان حضور یک نویسنده‌‌ی اندیشمند را در پشت اثر حس نمی‌کند.

شاید گاهی مخاطب در مواجه‌های ابتدایی با آثار او گمان کند که با نویسنده‌ای تماما” پست مدرن طرف است اما کمی که بگذرد مخاطب ناخودآگاه جذب نگاه اندیشمند و حتی عامیانه‌‌ی وی می‌شود.

عامیانه در اینجا شاید به معنای همان الگوگیری از کهن الگوهای خیر و شر باشد که مستور در داستان هایش از آن‌ها استفاده می‌کند.

می توان گفت که مصطفی مستور در تمام آثارش اندوهی عمیق وجود دارد که در نهایت از پس این اندوه بزرگ و عمیق روزنه‌‌ی نوری پدید می‌آید. شاید این اندوه موجود در آثار مستور هم به همان نگاه فلسفی و یا حتی مذهبی او برمی‌گردد. شاید یکی از ویژگی هایی که باعث جذب مخاطب در آثار او می‌شود، زبان آثار وی باشد.

زبان آثار او زبانی محاوره و پر از اطناب و تفصیل و ایجاز است. همچنین او در زبان داستان‌هایش به گونه‌ای فضاسازی می‌کند که این فضاسازی‌ها را استفاده از کلمات انگلیسی ، شعری کوتاه و … ایجاد می‌کند.

دیگر ویژگی قابل توجه، شخصیت پردازی در داستان‌های کوتاه و رمان‌های مستور است. او شخصیت‌ها را مدام در موقعیت‌های مختلف محک می‌زند و به نوعی می‌توان گفت با آن‌ها بازی می‌کند. او در معرفی شخصیت‌های داستان به گونه‌ای مهندسی اطلاعات می‌کند. اطلاعات از شخصیت‌ها به مخاطب به نحوی داده می‌شود که مخاطب به آنها رجوع می‌کند و درگیر آن‌ها می‌شود و از آنها برای کشف شخصیت بهره می‌برد.

جدیدترین اثر مصطفی مستور در سال ۱۳۹۵ به نام «بهترین شکل ممکن» به چاپ رسید. این کتاب مجموعه داستانی حاوی شش داستان کوتاه است. داستان‌ها عبارت‌اند از: «شیراز»، «تهران»، «بندر انزلی»، «مشهد»، «اهواز» و «اصفهان». این کتاب که اکنون چاپ چهارم آن در دسترس است، توسط نشر چشمه منتشر شده است.

جوایز

  • برگزیده بهترین رمان سال‌های ۷۹ و ۸۰ جشنواره قلم زرین برای رمان روی ماه خداوند را ببوس
  • برگزیده بهترین رمان سال ۱۳۸۲ جایزه ادبی اصفهان برای رمان استخوان خوک و دست‌های جذامی
  • برندهٔ لوح تقدیر از نخستین مسابقه داستان‌نویسی صادق هدایت
0/5 ( 0 نظر )


منبع : آسمونی

نظر خودتان را ارسال کنید