ثبت نام لاتاری گرین کارت آمریکا ثبت نام لاتاری آمریکا کلیک کنید !

فرق بین شیعه و سنی چیست؟

 

در رابطه با اختلافات موجود بین شیعه و سنی در مورد نماز توجه به چند نکته لازم است:

 

اولاً: اختلاف بین شیعه و سنی در نماز تنها در جزئیات است والا در كلیات با هم مشتركند.

ثانیاً: ریشه اساسی اختلاف آن است كه اهل تسنن به سیره خلفا روی آورده، و حتی اجتهادات آنان در برابر نصوص دینی را حجت می‏دانند، لذا حتی در مواردی كه سیره خلفا برخلاف ظاهر قرآن یا سنّت پیامبر(ص) باشد، به آن عمل می‏كنند.

 

هم‏چنین در این زمینه از فقیهانی غیراز اهل بیت(ع) نیز تبعیت می‏كنند. ولی شیعیان در فقه و نیز اصول اعتقادی خود پیرو مكتب اهل بیت(ع) می‏باشند همین امر موجب آن گردیده كه تفاوت‏های عملی نیز در احكام بروز نماید.گفتنی است كه پس از پیامبر اكرم‏(ص) افراد زیادی به عنوان صحابه و یا تابعین، از آن حضرت نقل حدیث می‏كردند. این نقل‏ها سرآغاز شكل گیری فقه و مكاتب فقهی بوده است.

متاسفانه به دلیل فاصله گرفتن حكومت و خلافت پس از پیامبر اكرم(ص) از اهلبیت(ع) که آگاهترین افراد به احکام دین بوده اند، این حكومت‏ها بنا به دلایل سیاسی به ترویج افراد و مكاتبی كه متفاوت با مكتب اهل بیت(ع) بود همت گماشتند تا آن جا كه حتی تا چند قرن همه مذاهب فقهی دیگر رسمیت داشتند، ولی مكتب اهل بیت رسمیت نیافته بود.

مهمترین موارد اختلافی شیعه و سنی در احکام نماز مربوط به وضو و جمع خواندن نمازهای ظهر و عصر و مغرب و عشاء می باشد،که به اختصار بدانها اشاره می کنیم:

 

در رابطه با اختلاف در وضو باید گفت:

 

وضوی‌ همه‌ مسلمانان‌ تا خلافت‌ عثمان‌ صورت‌ واحدی‌ داشته‌ و مانند وضوی‌ كنونی‌ شیعه‌ بوده‌ است‌. این‌ مسأله‌ با آیه‌ قرآن‌ نیز تطبیق‌ دارد كه‌می‌فرماید: «وامسحوا برؤسكم‌ و ارجلكم‌» (سوره‌ مائده‌ ، آیه‌ 6 ) در این‌ آیه‌ خداوند امر به‌ مسح‌ سر و پاها نموده‌ است‌، در حالیكه‌ اهل‌ تسنن‌ پاها را می‌شویند، علت‌ تغییر وضو این‌ بود كه‌ عثمان‌ در اواسط‌ دوران‌ خلافت‌ خود نسبت‌ به‌ چگونگی‌ وضوی‌ پیامبر(ص) گرفتار تردید شد، او سپس‌ وضوی‌ پیامبر(ص) رابه‌ شكلی‌ كه‌ اكنون‌ در میان‌ اهل‌ سنت‌ مرسوم‌ است‌ اعلام‌ نمود. این‌ قضیه‌ مورد مخالفت‌ بسیاری‌ از صحابه‌ پیامبر(ص) واقع‌ شد، لكن‌ حكومت‌ اموی‌ بنا به ‌اغراض‌ سیاسی‌ در نقاط‌ مختلف‌ اسلامی‌ شیوه‌ عثمان‌ را تبلیغ‌ كردند و جوی ‌به‌ وجود آوردند كه‌ برخی‌ ازصحابه‌ جرأت‌ مخالفت‌ با روش‌ دستگاه‌ حاكم‌ را نداشتند‌ و در نتیجه‌ این‌ گونه‌ وضو گرفتن‌ رواج‌ یافت‌.

 

در مورد اختلاف در جمع کردن بین نمازهای ظهر و عصر و مغرب و عشاء هم باید گفت:

 

تردیدی نیست كه پیامبر اسلام(ص) نمازها را گاهی در سه وقت می‏خواندند و به عبارت دیگر ظهر و عصر و مغرب و عشاء را پشت سر هم می‏خواندند و می‏فرمودند: چنین می‏كنم تا امّتم راحت باشند. این گونه روایات می‏رساند كه پیامبر اسلام(ص)، راحتی امت را در نظر گرفته‏اند و جمع خوانده‏اند. شیعیان در طول تاریخ، تلاش كرده‏اند كه سنت‏های پیامبر(ص) را زنده نگهدارند و این هم یكی از سنّت‏های پیامبر(ص) است.

 

 

برای نمونه برخی از روایات را در زمینه‏ی جمع خواندن ظهر و عصر و مغرب و عشاء می‏آوریم:

روایات شیعه:

 

– امام صادق(ع) فرمود: پیامبر اسلام(ص) وقتی كه ظهر شد، نماز ظهر و عصر را با جماعت اقامه كرد، بدون این كه عذری در كار باشد و همچنین نماز مغرب و عشاء را، بدون این كه عذری در كار باشد، و قبل از سقوط شَفَق با جماعت اقامه كرد و پیامبر(ص) این كار را فقط برای وسعت داشتن وقت، انجام داد.

– عبدالله بن سنان از امام صادق(ع) نقل كرده كه آن حضرت فرمود: پیامبر اسلام(ص) بدون این كه عذری در میان باشد، ظهر و عصر،مغرب و عشاء را با یك اذان و دو اقامه، خواندند.

عبدالملك قمی می‏گوید: به امام صادق(ع) گفتم: آیا می‏توانم بدون این كه عذری داشته باشم، بین دو نماز را جمع كنم؟ فرمود: پیامبر(ص) چنین می‏كرد و می‏خواست با این كارش برای امتش سبكی و گشایش بیاورد.

این روایات می‏فهماند كه پیامبر خدا نمازها را جمع خوانده است و می‏خواست كه مردم جمع بخوانند تا راحت باشند. بنابراین اگر كسی جمع خواند عمل به سنّت پیامبر(ص) كرده است.

 

روایات اهل سنّت:

 

– جابر بن زید از ابن‏عباس نقل می‏كند: صَلّی النبیُّ سَبعاً جمیعاً و ثمانیاً جمیعاً :پیامبر(ص) هفت ركعت را جمع خواندند و هشت ركعت را هم جمع خواندند.

– ابن عباس می‏گوید: «صلّی رسولُ‏ الله الظُّهْرَ والعصرَ جمیعاً والمغربَ و العشاءَ جمیعاً من غیر خوفٍ و لاسَفرٍ:[6] پیامبر اسلام(ص) ظهر و عصر و مغرب و عشاء را بدون این كه خطر و سفری باشد، جمع خواندند.»

– ابن عباس می‏گوید: انّ النبی(ص) كان یُصَلّی بالمدینة یجمع بین الصلوتین بین الظهر و العصر و المغرب و العشاء من غیر خوفٍ و لامطرٍ. قیل له: لِمَ؟ قال: لئلاّ یكون عَلی امتِهِ حَرَجٌ: پیامبر(ص) در مدینه بدون این كه خطری باشد و یا باران ببارد، ظهر و عصر و مغرب و عشاء را با هم می‏خواندند. از ابن‏عباس پرسیدند: چرا چنین كرد؟ ابن عباس گفت: تا امت در مشقّت نباشد.

– سعید بن جبیر از ابن عباس نقل می‏كند كه: صلی رسول ‏الله(ص) الظهر و العصر جمیعاً والمغرب و العشاء جمیعاً فی غیر خوف و لاسفر:پیامبر(ص) بدون این كه خطر و سفری باشد ظهر و عصر و مغرب و عشاء را با هم خواند.

 

روایات اهل سنت در این زمینه فراوان است. برای نمونه به این چند روایت اشاره كردیم. بر اساس این روایات پیامبر اسلام(ص) نماز مغرب و عشاء و ظهر و عصر را با هم می‏خواندند و هدفشان هم این بود كه مردم راحت باشند و آن حضرت می‏دیدند كه مردم در مشقّت هستند و به خاطر همین چنین كردند. حال اگر كسی یا گروهی و یا امّتی مانند پیامبر(ص) نماز بخواند، نه تنها كار بدی نكرده‏اند بلكه به سنّت پیامبر عمل كرده‏اند. آن چه بد است، رها كردن سنّت پیامبر است. هر كس سنّت پیامبر را رها كند، مرتكب كار زشت شده است، نه آن كس كه به این سنت عمل می‏كند.

 

 

 

0/5 ( 0 نظر )


دیدگاه های این مطلب

  1. نویسنده دیدگاه: علی
    10 تیر 1394

    موارد اختلافی بین تشیع و تسنن، زیاد است و اینجا جای بحث در این موارد نیست. من نیز قصد تفرقه اندازی ندارم، اما تنها اشاره وار به یکی از مهمترین و اساسی ترین موارد اختلافی، می پردازم و تحقیق و تامل را به علاقه مندان حق و راستی، می سپارم. باور به اصلی به نام ” بدآ ” در مذهب تشیع و عدم باور به آن در مذهب تسنن . این اصل بنیادی تشیع که با تفاوتی اندک، یهودیان نیز، به آن اعتقاد دارند، نداشتن علم مطلق و در نتیجه، پشیمانی از بعضی تصمیمات گذشته و احیانا اصلاح آنها ( در خداوند یکتا ) می باشد.

  2. نویسنده دیدگاه: سارا
    27 مهر 1393

    قشنگ بود

  3. نویسنده دیدگاه: صبا
    08 شهریور 1393

    براشون متاسفم هرکی که مهر علی به دلش نباشه بهشتی نیست

  4. نویسنده دیدگاه: مجید
    13 اسفند 1392

    با سلام. از شما برای این پست سپاس گزارم. دو تا سوال داشتم.
    یکم اینکه آیا وهابیت و بهاییت از فرقه های تسننه یا نه، ریشش دقیقا از کجاست؟
    دوم این که چرا علمای بزرگ شیعه و علمای بزرگ تسنن رو در روی هم نمیشینن تا با هم بحث کنن و ببینن حق با کیه و این اختلاف چند صد ساله رو تموم کنن و بگن اسلام یکیه و بس.
    سپاس

    • نویسنده دیدگاه: --> آسمونی
      14 اسفند 1392

      خیر ارتباطی با هم ندارند، در این مورد مطلب جداگانه خواهیم نوشت
      تا به حال با هم گفتگو داشته اند، اما به علت های مختلف به نتیجه نرسیده اند
      ولی در کل همه مسلمان هستیم و مشکلی نداریم

  5. نویسنده دیدگاه: مهرداد
    17 دی 1392

    مرحله اعتقاد:

    1-اعتقاد به امامت و اینکه امامت از اصول دین است و جانشین پیامبر باید معصوم باشد و دقیقاً بخاطر همین عصمتی که غیر از خدا کسی از آن آگاهی ندارد، امام باید از طرف خدا منصوب شودو حکومتهای اسلامی باید به ولایت منتهی شود.

    2- شیعه اطاعت از حاکم ظالم و جائر را جایز نمی‌داند.

    3- شیعه معتقد است که مقصود‌ از اهل بیت در آیه 33 احزاب، حضرت فاطمه و ائمه اطهارند.

    4- شیعه معتقد است که انبیاء معصومند و نه تنها مرتکب گناه کبیره نمی‌شوند بلکه حتی گناه صغیره را هم انجام نمی‌دهند.

    5- رویت خدا نه در دنیا ممکن است و نه در آخرت.

    6- صفات خدا عین ذاتش است.

    7- بر خلاف اهل سنت شیعه عقاب طائع و ثواب عاصی را از خدا جایز نمی‌داند.

    8- شیعه قائل به جبر نمی‌باشد.

    9- بداء و رجعت و شفاعت هم از جمله اموری‌اند که شیعه بدان معتقد می‌باشد.

    10- شیعه بر خلاف اهل سنت جمیع صحابه را عادل نمی‌داند و می‌گوید که در بین صحابه هم عادل وجود دارد و هم فاسق و فتوی آنها بر احدی حجت نیست.

    و…

    مرحله احکام :

    1- شیعه تقیه را جایز می‌داند.

    2- متعه که همان ازدواج موقت است در نظر شیعه جایز است.

    3- باب اجتهاد از نظر شیعه مفتوح است.

    4- تعصیب و عول را شیعه در باب ارث قبول ندارد.

    5- از نظر شیعه جمع بین صلاتین جایز است.

    6- حی علی خیر العمل فصلی از فصول اذان است.

    7- زیارت قبور و ائمه اطهار نه تنها شرک نیست بلکه ثواب زیادی دارد و عین توحید می‌باشد و…

    شما برای کسب توضیح و اطلاعات بیشتر می‌توانید به کتابهایی که در این زمینه نوشته شده است، مراجعه کنید همچون:

    الجوامع و الفوارق بین السنه و الشیعه نوشته محمد جواد مغنیه.

    مع الشیعه الامامیه فی عقائدهم نوشته آیت الله جعفر سبحانی .

    العقیده الاسلامیه علی ضوء مدرسه اهل البیت تالیف آیت الله جعفر سبحانی

    منبع: پایگاه اطلاع رسانی حوزه علمیه قم

  6. نویسنده دیدگاه: پ ...خ
    17 دی 1392

    اختلاف فقط به شکل نماز خواندن نیست …چرا کامل نمی نویسید؟؟؟؟ ما میخوایم بدونیم نمی خوایم کور کورانه زندگی کنیم …تمام موارد رو بنویسید مقایسه با خودمون ما عقل داریم به اندازه شما…لطفن کامل بیان کنید…

  7. نویسنده دیدگاه: پ ...خ
    17 دی 1392

    اختلاف فقط در نماز خواندن نیست… چرا کسی یا نهادی کامل نمینویسه چه فرق هایی باهم دارن…ما میخوایم بدونیم نمی خوایم کورکورانه زندگی کنیم

  8. نویسنده دیدگاه: مهرداد
    16 دی 1392

    اهل تسنن لطفا توجه کنند

    1.پیامبر فرمودند: علی با حق است و حق با علی است

    2.به داستان معراج رفتن پیامبر رجوع کنید

    3.تا قبل از اینکه مرگ فرارسد وآن موقع بفهمید امام علی (ع) و سایر امامان حقند الان بفهمید

  9. نویسنده دیدگاه: زن زليل
    24 آبان 1392

    بابا2بارتواين زمينه ومواردديگه نظردادم ولي نمايش نداديد

  10. نویسنده دیدگاه: ناشناس
    29 مهر 1392

    لطفا بین شیعه و سنی تفرقه نندازید همه باهم برادریم مهم اینه ک همه خدارو قبول دارن و رو ب قبله اون نماز میخونن دیگه جزئیات چه اهمیتی داره تشکر

    • نویسنده دیدگاه: ناشناس
      29 مهر 1392

      دوست عزیز ولایت امیرالمومنین جزیاته ؟امام حسین جز جزییات حساب میشه ؟موعود امام عصر (عج)جز جزییاته
      تو مسلمان نباشی ❗ بهتر است

      • نویسنده دیدگاه: محمد
        03 آبان 1392

        وقتی ایه ای در قرآن دال بر ولایت سیدنا حضرت علی ـ رضی الله تعالی عنه ـ نیست، پس چ ولایتی؟ مگر خدا معاذالله نمی توانست آیه ای بیاورد که بفرماید : علی ولی الله. همچنان که برای پیامبرش این کارا را کردو فرمود : محمد رسول الله و الذین معه اشدا علی الکفار و رحماء بینهم … . آیا خدا نعوذبالله عاجز بود؟ چرا باید ولایت سیدنا حضرت علی ـ رضی الله تعالی عنه ـ را که یکی از اصول دین شماست باید با هزار حدیث و قیچی کردن آیات قران اثبات نمود؟ اگر در قرآن نص صریحی و قطعی در مورد سیدنا حضرت علی ـ رضی الله تعالی عنه ـ هست [ که بدون شک نیست] پس ولایت و امامت بقیه ی امامانتان ـ رحمهم الله اجمعین ـ که در قرآن نیست، را چگونه اثبات می کنید؟ و به یاد داشته باشید که همیشه یک اصل باید در قرآن باشد که سنت رسول ـ صلوات الله علیه – بتواند آن را تشریح و تبیین کند.
        ———————————————————————————————–
        بعدا نوشت : در پاسخ به بخش آسمونی :

        {در رابطه با اختلاف در وضو} :

        ﴿ يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓاْ إِذَا قُمۡتُمۡ إِلَى ٱلصَّلَوٰةِ فَٱغۡسِلُواْ وُجُوهَكُمۡ وَ أَيۡدِيَكُمۡ إِلَى ٱلۡمَرَافِقِ وَ ٱمۡسَحُواْ بِرُءُوسِكُمۡ وَ أَرۡجُلَكُمۡ إِلَى ٱلۡكَعۡبَيۡنِۚ﴾ [المائ‍دة: ٦]
        در این آیه : خداوند پس از امر به شستن صورت و دست ها تا آرنج به مسح سر و شست پاها اشاره می کند.
        کسانی که قواعد عربی بلد باشند (و کتمان نکنند) می دانند که واژه های «وُجُوهَــــكُمۡ، أَيۡدِيَـــــكُمۡ،أَرۡجُلَــــكُمۡ» منصوب به فتحه هستند و فعل مرجع آنها فَٱغۡسِلُواْ هست. زیرا اگر فعل مرجع «أَرۡجُلَـــــكُمۡ»، «ٱمۡسَحُواْ» بود، چنانکه «رُءُوسِكُمۡ» به واسطه ی حرف جر «بـــ» مجرور به جر قرار گرفته و کسره گرفته، باید فعل «أَرۡجُلَـــــكُمۡ» نیر به واسطه ی حرف عاطفه ی «و»، معطوف به «بِرُءُوسِـكُمۡ» می شد و تبدیل به «أَرۡجُلـِــــكُمۡ» می شد. در حالی که چنین نیست. و اگر «أَرۡجُلَـــــكُمۡ» پس از «فَٱغۡسِلُواْ وُجُوهَكُمۡ وَ أَيۡدِيَكُمۡ» می آمد، آن وقت ترتیب شستن وضو بهم میخورد. مازاد بر اینها سنت رسول اکرم و اهل بیت ارجمند و صحابی کرام برای تبیین این آیه کافی است.

        {در مورد اختلاف در جمع کردن بین نمازهای ظهر و عصر و مغرب و عشاء} :

        *در مورد اوقات نماز قرآن کریم می فرماید : (إِنَّ ٱلصَّلَوٰةَ كَانَتۡ عَلَى ٱلۡمُؤۡمِنِينَ كِتَٰبٗا مَّوۡقُوتٗا﴾ [النساء: ١٠٣] – همانا نماز بر مؤمنان، در اوقات معين مقرر شده است. (ترجمه : محمد مهدی فولادوند)

        ** سیدنا حضرت علی ـ رضی الله تعالی عنه ـ در نامه ی 52 نهج البلاغه به والیان حکومت اسلامی در زمان خلافت خویش اوقات نمازهای پنج گانه را چنین توضیح می دهد :
        «پس از ياد خدا و درود ؛ نماز ظهر را با مردم وقتى بخوانيد كه آفتاب به طرف مغرب رفته، سايه آن به اندازه ديوار آغل بز گسترده شود، و نماز عصر را با مردم هنگامى بخوانيد كه خورشيد سفيد است و جلوه دارد و پاره ‏اى از روز مانده كه تا غروب مى ‏توان دو فرسخ راه را پيمود. و نماز مغرب را با مردم زمانى بخوانيد كه روزه دار افطار، و حاجى از عرفات به سوى منى كوچ مى ‏كند. و نماز عشاء را با مردم وقتى بخوانيد كه شفق (سرخی) پنهان، و يك سوّم از شب بگذرد، و نماز صبح را با مردم هنگامى بخوانيد كه شخص چهره همراه خويش را بشناسد، و نماز جماعت را در حد ناتوان ترین آنان بگزاريد، که موجب فتنه انگیزیشان نگردید.»

        این است فرمان امیرالمومنین حضرت علی ـ رضی الله تعالی عنه ـ درباره ی اوقات نمازهای پنج گانه، پس سوال ما اینست که شما چرا خلاف عمل و گفتار علی ـ رضی الله تعالی عنه ـ عمل می کنید؟؟
        – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
        اما جمع دو نماز نزد اهل سنت نیز درست است. اهل سنت هم، در بیماری و سفر و هنگام عذر، جمع بین دو نماز را جایز می دانند، ولی اصل را بر جدا خواندن نمازهای پنج وقت در حالت عادی می دانند.
        ===========================================================

        ـ . ـ . ـ . ـ . ـ . ـ . ـ . ـ . ـ . ـ . ـ . ـ . ـ . ـ . ـ . ـ .کوچک شما : محمد (دانشجوی پزشکی علوم پزشکی تهران)

        • نویسنده دیدگاه: مرضیه
          08 آذر 1392

          افرین بر اقامحمد گل

        • نویسنده دیدگاه: cyrus
          10 آذر 1392

          با سلام خدمت مسلمانان عزیز. آقا محمد احساس میکنم شما جزء برادران اهل سنت هستید ولی به هر حال ب جوابی که برادر حقیرتان ب سوال شما میدهد توجه کنید. شما فرمودید که خداوند متعال در قرآن کریم نگفته که حضرت علی (ع) ولی خداست. اولا باید خدمت شما عرض کنم که خداوند در هیچ موردی در قرآن اسم کسی را که در آینده خواهد آمد را نبرده است چنانچه شما در آیه ایی در قرآن میبینید که میفرماید: پیشوای شما کسی است که در رکوع زکات میدهد.

        • نویسنده دیدگاه: cyrus
          10 آذر 1392

          با سلام خدمت مسلمانان عزیز. آقا محمد احساس میکنم شما جزء برادران اهل سنت هستید ولی به هر حال ب جوابی که برادر حقیرتان ب سوال شما میدهد توجه کنید. شما فرمودید که خداوند متعال در قرآن کریم نگفته که حضرت علی (ع) ولی خداست. اولا باید خدمت شما عرض کنم که خداوند در هیچ موردی در قرآن اسم کسی را که در آینده خواهد آمد را نبرده است چنانچه شما در آیه ایی در قرآن میبینید که میفرماید: پیشوای شما کسی است که در رکوع زکات میدهد…

        • نویسنده دیدگاه: cyrus
          10 آذر 1392

          . یا دقیقا در روز غدیر خم آخرین آیه نازل میشود و خداوند میفرماید امروز دینتان را کامل کردم. خوب به نظر شما این یعنی چه؟ آیا این به معنای ولایت امیرالمومنین حضرت علی (ع) نیست؟؟؟!!!! ناعوذوباللله خداوند کاری را بی حکمت انجام میدهد؟!!!؟؟؟ چرا این آیه دقیقا بعد از این که پیامبر دست حضرت علی (ع) را با خطاب ولی به بالا بردند این آیه نازل شده است؟؟؟ به نظر شما خدا برای تفریح و تفننی آیه را آن هم این آیه را دقیقا در آنجا و آنزمان فرستاده؟؟!؟!؟!

نظر خودتان را ارسال کنید