ثبت نام لاتاری گرین کارت آمریکا ثبت نام لاتاری آمریکا کلیک کنید !

بيلی وايلدر؛ نابغه منتقد

يلي وايلدلر يك كارگردان منتقد است او در فيلم هايش از همه چيز انتقاد مي كند و اكثرا طنز و كمدی را با ان مخلوط مي كند . اما اين طنازي هميشه باعث به وجد آمدن مخاطبان نمی شود بلكه گاها عذاب آور نیز هست .بيلي وايلدلر نمی خواهد بخنداند، او می خواهد تماشاگر رابه تفكر وادارد. حال برای انتقال مفاهيم خود از زبان طنز استفاده كرده است.

بيلی وايلدر کیست؟

نویسنده : لاله عالم

در فیلم “بعضي ها داغشو دوست دارند”، يكي از كمدي هاي وايلدلر ، زن پوشي دو نوازنده با بازي توني كرتيس و جك لمون كه از روی استيصال است، به موازات آنکه در صحنه هایی باعث خندیدن تماشاگر می شود ، در قسمت هایی نیز به جاي خنده زهر خند به ارمغان مي اورد، خصوصا در صحنه اي كه يكي از اين نوازنده ها با بازي جك لمون به توصيه ديگري با بازي توني كرتيس بايد با خود بلند بلند بگويد من يك مرد هستم، چرا كه فقر و گرفتاري او را به انكار جنسيت خود سوق داده است و در کل وضعیت دو هنرمند اسفناک است که ان را می توان به وضعیت هنرمندان در ان جامعه و ان زمان تعمیم داد.

در “اپارتمان “يكي از موفق ترين فيلم هاي وايلدلر ، فساد حاكم بر ادارات و شركت هاي وقت امريكا زير سوال مي رود؛ خصوصا سواستفاده مديران ارشد از كارمندها و در كل سن و سال دار تر هاي جامعه از جوان ترها. در اين فيلم نشان داده مي شود كه چطور مديران ارشد ‌و میانی شركت با استفاده از موقعيت برتر خود ، از كارمندان زير دست خود سواستفاده می كنند. در “غرامت مضاعف ” ، یکی از فیلم های نوار وايلدر و همچنین یکی از معروف ترین فیلم های نوار تاریخ سینما به سواستفاده زن فاسدی از شرکت بيمه به كمك يك كارمند فاسد ديگر اشاره می كند.

فیلم سان ست بلوار

فیلم سان ست بلوار

در حالي كه در فيلم ديگرش در “سان ست بلوار” دیگر فیلم نوار وایلدلر از وضعيت سينماي هاليود انتقاد مي كند، جايي كه بازيگران زن تا زيبا و جوان هستند در اوج می باشند و انها را غرق شهرت و دنياي پرزرق و برق مي كنند در حالي كه در ميانسالي بي رحمانه كنار گذاشته می شوند.در اين فيلم نشان داده مي شود، بازيگر زن مسن ، با بازي گلوريا سوانسون در حسرت يك پلان بازی كردن، وقتي پليس برای دستگيريش به دليل قتل فيلمنامه نويس با بازي ويليام هولدن مي ايد و خبرنگارهای در حال فيلم گرفتن از وی هستند، چگونه در رؤيای خود غرق می شود و ان زمان و مكان را با استوديو و فيلمبرداری واقعي برای سينما اشتباه مي گيرد. طنز سياه اين فيلم به هجو متمايل می شود.

اين انتقاد از وضعيت سينماي هاليود در فيلم ديگر وی يعنی “فدورا “نيز ديده مي شود، در اين فيلم كه به نوعي ادامه همان فيلم است اين بار بازيگر معروف سينما با بازي مارت كلر براي جوان ماندن به هر قيمت به يك عمل جوان سازی عجيبي تن مي دهد كه ناموفق است و زيبايي اش از دست مي رود و در ادامه براي مطرح ماندن و باقی ماندن شهرتش دخترش را به جاي خود جا مي زند. چيزی كه در ابتدا دختر از داشتن ان شاد است ، اما در نهايت برايش بحران هويت و اعتياد به ارمغان مي اورد. در فيلم “شيريني شانسي “باز هم از سواستفاده هايی كه از شركت بيمه مي شود انتقاد می كند اما اينبار وكيل حقه باز با بازی والتر ماتئو مقصر است، ماتئو در كنار جك لمون چنان بازی زيبايی از خود در اين فيلم به جاي مي گذارد كه موفق می شود براي بازی در اين نقش ، جايزه اسكار دريافت كند.اين زوج هنری ؛جك لمون و والتر ماتئو اولين بار در همين فيلم دركنار هم بازي كردند و بعد ها در در دو فيلم ديگر وايلدلر نيز همبازی شدند؛ “بادي بادي” و “صفحه اول“. جك لمون اكثرا نقش ادم هاي ساده ، شوخ و راحت را به عهده می گرفت و والتر ماتئو در نقش افراد جدی، قالتاق و عصبی ظاهر می شد كه تقابل اين دو در كنار هم باعث به وجودامدن لحظه هاي كميك می شد.

بعد ها اين دو هنرپيشه در چندين فيلم ديگر از كارگردان هاي ديگر در كنار هم قرار گرفتند. شايد روحيه منتقد وايلدلر كه در تمام فيلمهايش كم و بيش ديده مي شود از روزگاراني نشات می گيرد كه به عنوان روزنامه نگار فعاليت مي كرده است. وايلدر در جواني پس از اخراج از دانشگاه اطريش مدت ها به عنوان روزنامه نگار فعاليت می كرده است و پس از ان در برلين ودر روزنامه های محلي کار می کرده است. اینکه وایلدر روزی روزنامه نگار بوده است، دلیل نمی شود که ردپای انتقاد او به این حیطه وارد نشود، در فیلم حفره با بازی کرک داگلاس وایلدر از روزنامه های زرد و عاملان آنها و در کنار آن همچنین باز هم از وضعیت اجتماعی و افرادی که سود و منافع را به انسانیت ترجیح می دهند، انتقاد می کند.

وايلدر همچنين يك كارگردان نابغه است كه در طول تاريخ سينما كمتر كارگردانی توانسته به مانند او باشد چرا كه توانسته در اكثر ژانر ها فيلم بسازد و جالب اينكه خصلت كارگرداني اش، نگاه طنز را در همه ژانر ها وارد كند.

فيلم جنگي بازداشگاه شماره ١٧

فيلم جنگي بازداشگاه شماره ١٧

حتي در فيلم جنگي “بازداشگاه شماره ١٧ “نيز اين طنز كه در زمان خود جسورانه بوده، ديده مي شود. وايلدر در اين فيلم يك اردوگاه اسيران جنگي در المان نازی را به تصوير مي كشد، مكاني كه گروهبانان خلبان اسير از كشورهاي مختلف در ان زندانی هستند. در اين فيلم قديمی ، صحنه هاي بديع و جالبی وجود دارد كه هنوز بعد از نزديك به هفتاد سال از ساخت ان بری تماشاگر مي تواند جالب باشد، مانند صحنه استفاده از موش ها به عنوان اسب در مسابقه اسب سواري در بين اسيران يا گره زدن سيم لامپ و استفاده از مهره شطرنج به عنوان علامت رمز و انتقال اطلاعات إز سوی نفوذي و سران بازداشتگاه. در اين فيلم نيز يكي ديگر از بازيگران فيلم هاي وايلدر ، ويليام هولدن موفق شد تا برای ايفاي يك نقشي خاكستری ، جايزه اسكار بگيرد.او در نقش يكي از گروهبانان اسير شده بازی مي كند كه ديگر اسرا به دليل ارتباطات كاسبكارانه اش با سران بازداشگاه با وي رابطه خوبي ندارند و فكر مي كنز جاسوس است اما همين شخص نهايتا مي فهمد كه نفوذي واقعی كيست و يك ستوان خلبان تازه دستگير شده را از اردوگاه فراری می دهد در اينجا هم ، وايلدر علاوه بر اينكه نفرت و تنفر خود را به المان نازی نشان مي دهد در ديالوگی كه همين گروهبان به ستوان می گويد:

كه تو امريكا پول نداشته باشی تا اخر گروهبان مي مانی ، به وضعيت درجه افراد بر اساس ثروتشان انتقاد مي كند.دامنه انتقادات وايلدر وسيع است و معطوف به يك مكان نيست؛ با فيلم اوانتی به ايتاليا مي رويم و انجا نيز وی در غالب طنز انتقاد هايي مي كند، چناچه در “عشق در بعد از ظهر ” كه در فرانسه مي گذرد. وايلدر همچنين بر اساس داستاني از اگاتا كريستي “شاهدي براي تعقيب “يكي از جذاب ترين فيلم های دادگاهی تاريخ سينما را مي سازد، فيلمی كه بيش از شصت سال از ساختار فيلمنامه ان ، جالب و بديع است و يكی از بهترين بازی های چارلز لوتن در ان ديده مي شود.

بيلی وايلدر؛ نابغه منتقد

بيلی وايلدر؛ نابغه منتقد

يكي ديگر از ويژگي هاي بيلي وايلدر اين بود كه در انتخاب بازيگرانش بسيار دقت مي كرد، براي همين بسياری از بازيگران در فيلم های وي كانديد اسكار شدند. تعدادي از اين بازيگران حتی خود كارگردان بودند، مانند چارلز لوتن، جك لمون، اتو پريمنگر و …..
از ديگر خصوصيات فيلم هاي وايلد اين است كه اكثرا با نوشته يا صحبت هاي يك راوي شروع مي شود يعنی علی رغم فيلم های ديگر مخاطب مستقيم به فيلم پرتاب نمی شود، راوی فيلم معمولا نقش اول را به عهده دارد. بيشترين بازيگری كه با وايلدر همكاری كرده، جك لمون است ، او در ٧ فيلم وی حضور داشته و علت ان هم اين است كه كمدي هاي وايلدر منتقدانه و نشات گرفته از زندگی واقعی بودند و جك لمون بازيگری بود كه بسيار طبيعي ، نقش های ادم هاي معمولی را كمدي بازی مي كرد. بسياری از بازيگران معروف در فيلم هاي وايلدر بازی كردند از جمله، مرلين مونرو، ادری هيپرون، گاری گوپر، شرلی مك لين و…همچنين بسياری از كارگردانان، وايلدر را تحسين كردند اما كمتر كسی توانست موفقيت وی را در عرصه سينما تكرار كند.

0/5 ( 0 نظر )


منبع : آسمونی

نظر خودتان را ارسال کنید