یادداشتی بر فیلم سینمایی سامورایی در برلین

فیلم سینمایی سامورایی در برلین سومین فیلم سینمایی مهدی نادری متولد ۱۳۵۲ کارگردان و فیلم نامه نویس ایرانی می باشد .

فیلم های دیگر این کارگردان نیزبا موضوعات و محتواهای متفاوتی ساخته و پرداخته شده است . برای مثال فیلم سینمایی” افسانه شکارچیان گرگ” در سال ۱۳۹۴به بررسی خشونت و افراطی گرایی می پردازد و ایده اصلی خود را از افسانه های شرقی گرفته است .

“بدرودبغداد”در سال ۱۳۸۸ نیز نخستین اثر سینمایی این کارگردان بود و به بررسی موضوع اشغال عراق توسط نیروهای آمریکایی می پرداخت و توانسته جوايز متعددي بدست آورد .

یادداشتی بر فیلم سینمایی سامورایی در برلین samurai in berlin

یادداشتی بر فیلم سینمایی سامورایی در برلین samurai in berlin

نویسنده: مرجان دلپسند

موضوع فیلم سینمایی “سامورایی دربرلین” نیز یک کمدی اجتماعی است . داستان این فیلم نیز ماجرای جمشید سامورایی با بازی “حمیدفرخ نژاد” و دو نوچه دیگرش با بازی امیرمهدی ژوله و میر طاهر مظلومي است . آنها برای سرقت سند یک باغ موروثی به درخواست یکی از وراث به برلین سفر می کنند .

یکی از موارد منفی این فیلم اقدام به سرقت و سوء استفاده در پوشش اقدامات خیریه و رسیدگی به یتیمان و بینوایان و فقرا می باشد . به نظر می رسد این دیالوگ های پر تکرار فیلم از زبان سامورایی و دوستانش می تواند نیت کار خیرخواهانه بسیاری از خیرین واقعی را از دید دیگران و اذهان عمومی با شک و شبهه مواجه کند .

از دیگر بازیگران این فیلم نیز می توان به نقش هر چند کوتاه میترا حجار و هومن حاج عبدالهی اشاره نمود . در سکانس های کوتاهی که میترا حجار و یاسمی دختر صفا با بازی (رنه اشتولز) در آن به ایفای نقش پرداخته است ، موارد قابل تاملی وجود دارد .

یادداشتی بر فیلم سینمایی سامورایی در برلین samurai in berlin

یادداشتی بر فیلم سینمایی سامورایی در برلین samurai in berlin

داشتن نگاه کلیشه ای به زنان و دختران و تصور تنها یک مهارت که آن هم به صورت روتین هر روز برای آنها انجام می شود ، مانند آشپزی و زاد و ولد و نگهداری از فرزندان در خانه و …. و تاکید این فیلم به آن از نگاه یک فرد لا ابالی مانند جمشید سامورایی شاید در نگاه اول کمی خنده دار باشد ، اما در ادامه داستان می بینیم که این تفکر نادرست و سطحی به زنان حتی به برلین و یک دختر تربیت یافته در یک فرهنگ و کشوری مانند آلمان نیز فرافکنی می شود .

این مسئله به ما یاد آوری می کند که ذات و منش یک انسان با قرار گرفتن در یک موقعیت بالاتر قرار گرفتن و لباس مبدل و فاخر پوشیدن عوض نمی شود.

در دیالوگی از فیلم که سامورایی خطاب به راننده زن با بازی (میترا حجار) می گوید “گاز تو آشپزخونه است” یا خطاب به یاسمی دختر صفا از وارثان باغ گفته مي شود انجا که شمشیر در دست دارد  “این که چاقوی میوه خوری نیست” می توان به سطح پایین بودن تفکر و نگرش این شخصیت به زنان پی برد .

یادداشتی بر فیلم سینمایی سامورایی در برلین samurai in berlin

یادداشتی بر فیلم سینمایی سامورایی در برلین samurai in berlin

با نگاه کلی به شخصیت سامورایی در این فیلم سینمایی می توان گفت که به روند تعالی شخصیت این کاراکتر به مثابه یک سامورایی نسبتا واقعی به خوبی پرداخته نشده است .

یا در سکانسی از فیلم که یاسمی دختر صفا شیفته شخصیت سامورایی می شود ، به نظر می رسد که این دختر با وجود زندگی در یک کشور پیشرفته مانند آلمان و شهری مانند برلین هنوز به مرحله تکامل شخصیتی و کسب هویت کامل نرسیده است که جذب شخصیت غیر واقعی جمشید سامورایی که صرفا ادای آن را درمی آورد ، می شود .

0/5 ( 0 نظر )


منبع : آسمونی

نظر خودتان را ارسال کنید