ثبت نام لاتاری گرین کارت آمریکا ثبت نام لاتاری آمریکا کلیک کنید !

گزارش تحلیلی بر سینمای کمدی معاصر ایران

فیلم کمدی برای خنداندن است و نباید زیاد به محتوا و فیلمنامه خرده گرفت فیلمی برای عموم مردم که برای خنداندن و فراموشی مشکلات و رنج هاست . اما …

گزارش تحلیلی بر سینمای کمدی معاصر ایران Analytical on iran Contemporary comedy cinema

گزارش تحلیلی بر سینمای کمدی معاصر ایران Analytical on iran Contemporary comedy cinema

گزارش تحلیلی بر سینمای کمدی معاصر ایران

نویسنده : انسیه نجفی نشلی

منابع تحلیل رندم : تگزاس دو ، ژن خوک ، سامورایی در برلین ، چهار انگشت ، دختر شیطان ، ما همه با هم هستیم ؛

فیلم کمدی برای خنداندن است و نباید زیاد به محتوا و فیلمنامه خرده گرفت فیلمی برای عموم مردم که برای خنداندن و فراموشی مشکلات و رنج هاست . اما ….
فیلم های کمدی که اخیرا ساخته می شود دارای ویژگی هایی است که به دو بخش تقسیم می شوند : عام و خاص .
ویژگی های عام مشترک است و با توجه به شرایط جامعه ،مقتضیات قانونی ، فرهنگی ، هنری ، اجتماعی ، اقتصادي برای بقا ، حفظ گیشه ، فروش فیلم و بازگشت سرمایه تهیه و تولید فیلم طراحی شده است . ویژگی های خاص نیز مختص هرفیلم است که در این مقاله نگنجد.
چون این ویژگی ها در بین مخاطبین جامعه با اقبال عمومی روبرو شده است،
فیلمسازان ، حتی آنانکه تا کنون به صاحب سبک و گزیده ساختن و فرهیختگی زبانزد بودند ، برای زنگ تفریح و حیاط خلوت و تنفس به این گونه جدید روی آوردند تا شاید بتوانند گوشه ای از مشکلات عدیده را با جذب گیشه حل کنند و حداقل پول فیلم بعدی شان جور خواهد شد .
در بخش نخست به بررسی ویژگی های عام و مشترک کمدی های معاصر و رایج شده وطنی ! می پردازیم : ساخت فیلم در خارج از کشور با لوکیشن زیبا و رنگ و وارنگ ، دریا و ساحل ، کمدین های ثابت ومتعدد ، بازیگران خارجی از جمله بانوان زیبا و جوان ، بن مایه و چاشنی رابطه عاشقانه ، شوخی های فضای مجازی ، طنازی های دلبرانه ، موسیقی خاص ، جذابیت های فرنگ و …. از مشخصات عمده و مشترک کمدی رایج معاصر وطنی است .

گزارش تحلیلی بر سینمای کمدی معاصر ایران Analytical on iran Contemporary comedy cinema

گزارش تحلیلی بر سینمای کمدی معاصر ایران Analytical on iran Contemporary comedy cinema

لوکیشن این فیلم های طناز ، اکثرا در هند ، آسیای جنوب شرقی و تایلند ، امریکای لاتین و برزیل ، …. است .
شخصیت پردازی ها اكثرا ضعیف است ، بازی ها یکدست نمي باشد و شخصیت پردازی ها قوی نیست و درحد تیپ باقی می ماند . تیپ ها ی لوده و بی خاصیت … کمدی عجیب و غریب ، کمدی بی قصه ،شخصیت های نادان، که با رفتن به این سو و آن سو ، لودگی ، سروصداکردن و داد و بیداد ، قصه می آفرینند ! شخصیت های مکمل متعدد که بود و نبودشان تاثیری در روند فیلم ندارد.
بازیگران سینمای ایران گاهی حضور چند دقیقه ای در فیلم ها را می پذیرند که نامهای شاخص در فیلم بیشتر باشد .
موقعیت های طنز در راستای شعور حداکثری پرسوناژها بوجود نیامده و شخصیت ها اکثرا درگیر موقعیت های منطقی روایی نیستند و اصولآ پرسوناژ عادی براساس اصول شخصیت سازی داستانی که محصول موقعیت منطقی روایت و ساختار دراماتیک است ، کمتر یافت می شود .
این موقعیت های طنز و روایت ، معمولا دارای پیوستگی خاصی نبوده و مجموعه ای از اتفاقات وتصاویر لاکچری به هم بافته اند وگونه ای طراحی شدند که در هر قسمت طنز ی که راوی حماقت پرسوناژهاست روایت می شود . ذهن مخاطب بدون تفکر ، فرصت کنکاش خردمندانه در موقعیت طنز را نمی یابد و در مواجهه با بمباران موقعیت های سطحی خنده دار در کلیپ های کوتاه وتصویری پشت سرهم به خنده واداشته می شود. با ارایه شوخی های نخ نما و قدیمی ، این سوژه ها وفیلم ها برای نمایش خانگی مناسب تراست .
موقعیت هایی که در قصه بوجود می آید، پی در پی و بدون داشتن منطق قوی مشخص روایت می شود.
فیلمنامه سرگردان می تواند میزبان هر اتفاقی باشد‌ و این نوع کمدی که هر لحظه امکان هر اتفاقی در آن ممکن است ‌،  باتوجه به توضیح بالا ، فقط ، مخاطب را می خنداند چون فرصت های کمدی و       بی ربط ، پشت سرهم همانند بمباران خنده است که فرصت تفکر را از مخاطب می گیرد
قهرمانان در این فیلم ها بطور مداوم مخاطب را شگفت زده کرده و با اکت های توام با حماقت و شعور حداقلی، ماجراهایی بوجود می آورند که خنده مخاطب را قلقلک می دهد و نا خودآگاه می خندد ، حال آنکه با کمی تآمل در می یابد که طنز بر اساس درام کمدی نبوده و خنده کاذب ، درمان درد لحظه ای مخاطب است .
عدم یکپارچگی فیلمنامه و منطق روایی از دیگر ویژگی های مشترک است.
در برخی فیلمنامه های ضعیف کمدی ؛ داستانها معمولا با مقدمه ای تا حدی بی ربط شروع می شود که به لوکیشن خارجی برسد لوکیشن خارجی و زنان خارجی که بتوانند چند کلمه فارسی صحبت کنند.

گزارش تحلیلی بر سینمای کمدی معاصر ایران Analytical on iran Contemporary comedy cinema

گزارش تحلیلی بر سینمای کمدی معاصر ایران Analytical on iran Contemporary comedy cinema

هر فیلمنامه و قصه ای دارای سوالاتی است که باید پاسخ داده شوند، به عبارت واضح تر در زمان نگارش سناریو و ساخت فیلم ، سوالاتی مطرح می شود که مخاطب به ذهنش خواهد آمد و باید پاسخ آن از قبل در سناریو داده شود ، اما ظاهرآ سینماگران تازه وارد یا قدیمی در عرصه کمدی از این دست ، کلا این موارد را از روی عمد ، از یاد بردند و تنها قصد دارند فضای تنفسی برای خود و گروهشان و سینمای کمدی ایجاد کنند
به قول کارگردانان این حیطه فیلم های کمدی این دوران ، فضای تنفس برای کارگردان ، تهیه کننده و مخاطب است .

راز ماندگاری در سینمای کنونی ایران ، ورود به عرصه سینمای کمدی است و این را کارگردانان کنونی درک کردند.
بهره اقتصادی و موفقیت در گیشه ( تصمیم تعمدی و آگاهانه)
مخاطبان نیز مشکلی ندارند و معمولا  آگاهانه فقط برای خندیدن به تماشای سینمای کمدی از این دست(سخیف، سطحی، متوسط) می روند.

در خاتمه باید گفت : پسرفت شدید در سینمای کمدی ، موضوع سفر به کشورهای دیگر و درگیر نشدن با خط قرمزها در داخل کشور ، روی آوردن به شوخی های سخیف و بی مزه و جنسی ، استفاده نکردن از ظرفیت هایی همانند بازیگران خوب ، جذابیت های بصری کشورها ، قصه خوب ، فیلمسازی برای تنفس و گیشه …. و دیگر موارد قابل اشاره ، زنگ خطری در سقوط ، رو به رشد فیلم کمدی و طنز و گونه های زیر مجموعه این ژانر مهم است.
این ورطه ای که سینمای ایران در آن غرق می شود، نیاز به آسیب شناسی جدی دارد که چرا به این سمت و سو کشانده شد؟!
کمبود شادی و نشاط حقیقی و محدودیت های خاص در جامعه ، مشكلات اقتصادي ، جذابیت های بصری و … در کشورهای دیگر ، باعث شده که حتی مخاطب عادی سینما هم اگاهانه به تماشای فیلمی که به تعبیرش می توانست سطح بالاتری داشته باشد، برود . تنها می خواهد لحظاتی بخندد ، آن هم خنده ای دردناک و کاذب … گویند حتی شده به زور بخند ، همان کافیست که آرامتر شوی … پایین آمدن سطح سلیقه مخاطب بسیار نامناسب است . برای جلوگیری و رفع این معضل بزرگ و فاجعه فرهنگی تلاش و همتی بزرگ لازم است ؛ هم از سوي مسئولان سينمايي و هم دست اندركاران سينما .

0/5 ( 0 نظر )


منبع : آسمونی

نظر خودتان را ارسال کنید