لباس های ایرانیان از گذشته تا به حال

پوشش در ایران باستان هم بنا به شرایطی که بوده است همیشه سبک و اسلوب خاصی داشته‌است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که پوشش تمام بدن در دوره‌های مختلف تاریخی چه نزد زنان و چه نزد مردان در ایران یک حقیقت بوده‌است و به هیچ وجه ایرانیان در برهنگی به سر نمی برده‌اند. اما این را بایستی در نظر داشت که پوشش کامل و آراسته همراه با تزیینات زنان در ایران، با پوشش چادر سیاه  بسیار متفاوت بود و سبک خاص خودش را داشته است .برخی معتقد هستند که این پوشش کامل و آراسته به نوعی ریشه به وجود آمدن حجاب در دنیا است.

ویل دورانت معتقد است نقش پوشش و حجاب زنان در ایران باستان چنان برجسته‌است که می‌توان ایران را منشاء اصلی پراکندن حجاب در جهان دانست.دایره‌المعارف لاروس نیز به وجود حجاب زنان در ایران باستان اشاره می‌کند.در تفسیر اثنی عشری چنین آمده‌است: «تاریخ نشان می‏دهد که حجاب در فرس(فارس) قدیم وجود داشته‌است.» تاریخ پوشاک به طور کلی بخشی از تاریخ تمدن و فرهنگ انسان است و برای آگاهی از پوشش در ایران، باید فرهنگ مردم ایران را هم بررسی کرد .روند تاریخ تمدن و فرهنگ انسانی از زمانی آغاز شد که انسان‌ها زندگی فردی و غارنشینی را رها کرده و هسته‌های ابتدایی نخستین جامعه بشری را پدید آوردند. از این رو در هر جامعه‌ای بنا به شرایط زیر نوع پوشاک و پوشش زنان و مردان متفاوت شد: بابل قدیمی، این اثر در سال‌های بین ۱۸۰۰ تا ۱۷۵۰ پیش از میلاد (حدود ۱۳۰۰ سال قبل از انضمام این سرزمین به ایران) ساخته شده است.برای نمونه در جنگ‌ها بانوان مبارز ایرانی پوششی همچون مردان می‌پوشیدند که گواه این سخن جنگ سهراب با گردآفرید است که تا زمانی که کلاهخود از سر گردآفرید نیفتاده‌بود، سهراب به زن بودن او پی نبرده بود.

دین زرتشتی

زرتشت در حدود بیش از هزار سال (و به روایاتی بیش از هزاران سال) پیش از میلاد مسیح، در کتاب یسنا بر عفت سرشتین در کنار پوشش ظاهری پافشاری کرده‌است.
بر پایهٔ آنچه موبد «رستم شهرزادی» گفته‌است، پوشش زن باید به گونه‌ای باشد که حتا یک تار موی او نیز آشکار نگردد. در خرده اوستا، چنین آمده‌است: «همگان نامی ز تو بر گوییم و همگان سر خود را می‌پوشیم و آن گاه به درگاه دادار اهورمزدا نماز می‌کنیم».

در کتاب پوشاک باستانی ایرانیان در ذیل عنوان «پوشاک اقلیت‏های میهن ما» در مورد حجاب زنان زرتشتی چنین می‏خوانیم: «این پوشاک که بانوان زرتشتی از آن استفاده می‏کنند، شباهتی بسیار نزدیک به پوشاک بانوان نقاط دیگر کشور ما دارد. چنان‏ که روسری آنان از نظر شکل و طرز استفاده، نظیر روسری بانوان بختیاری است و پیراهن، شبیه پیراهن بانوان لُر در گذشته نزدیک است و شلوار، از لحاظ شکل و بُرش، همان شلوار بانوان کُرد آذربایجان غربی است و کلاهک، همان کلاهک بانوان بندری است».

در کتاب دینی زرتشتیان اوستا و گات‌ها لباس یا کیفیت خاصی برای حجاب زنان واجب نشده‌است و قانون نامه‌ای وجود ندارد که زرتشتیان را ملزم به پوشانیدن سر و موی خود کند.
کوروش نیکنام دارای دکترای فلسفه زرتشت از دانشکده هندوستان و نماینده سابق زرتشیان در مجلس چندین پرسش را پاسخ داده‌است

آیا در اوستا قانون حجاب برای زن وجود دارد؟

زن و مرد در تاریخ ایران باستان همواره با پوشش مناسب و زیبا در کنار یکدیگر زندگی کرده‌اند و این قانونی در اوستا نیست.

در باور زرتشتی حجاب برای بانوان چگونه تعریف شده‌است؟

واژه حجاب در فرهنگ واژگان پارسی نیست، اگر پرسش شما در مورد پوشش بانوان است. در ایران باستان زنان ومردان را هیچگاه برهنه نمی‌بینیم، نسبت به محل زندگی، آب وهوا وشیوه کار و زندگی هر شهر و روستا پوشش‌های گوناگونی وجود داشته که نمونه آن را هم اکنون در پوشش زنان گیلکی، مازندرانی، کرد، لر، بلوچ، بختیاری، اقوام دیگر و زرتشتیان مشاهده می‌کنیم. از ویژگی‌هایی که در اینگونه پوشش‌ها به شکل یکسان وجود دارد دو چیز است، نخست اینکه این پوشش‌ها با رنگ‌های طبیعت همگون است یعنی رنگ‌های سرخ، سبز، ارغوانی، زرد ودیگر زنگ‌ها در پوشش آنان بوده وکمتر از رنگ‌های تیره به ویژه سیاه استفاده می شده چون باور داشتند رنگ‌های کبود، افسردگی آور وغم انگیز است. دوم اینکه در همه پوشش‌ها دستان زن و مرد برای انجام کارها به ویژه برای کشاورزی آزاد بود، نمونه پوشش‌ها را در اقوام لر، کرد، بلوچ، گیلکی و… می توان یافت.

چرا در هنگام نیایش باید کلاه یا روسری بر سر داشته باشیم؟

در باور سنتی و گزارش اوستا، هالهٔ از روشنایی به نام خُوَرِنَه (فر) پیرامون تن ِ انسان را فرا گرفته‌است این هالة نور در انسانهایی که نیکوکار باشند و به خداوند نزدیکتر شوند با شعاع بیشتری همراه‌است چون این هاله نور، پیرامون سر انسان بیشتر است عقیده بر این است که به هنگام نیایش و برای ایجاد تمرکز حواس به هنگام راز و نیاز با خداوند بایستی سرها پوشیده باشند از سوی دیگر پوشیدن سر به هنگام نیایش هماهنگی در چهره‌ها ایجاد می‌کند و چهرة انسان روحانی تر خواهد بود.

مادها

برپایهٔ پذیرفته‌شده‌ترین نظریهٔ کنونی، آریاییانی که به فلات ایران آمدند، به سه دستهٔ اصلی تقسیم شدند: مادها، پارس‌ها و پارت‌ها. مادها نخستین دودمان ایرانی را در ایران تشکیل دادند. دولت ماد را می توان پیشاهنگ دولت آریایی و دولت بزرگ هخامنشی دانست چه «هووخشتر» دولتهای نیرومند آن زمان یعنی آشور و بابل را ضعیف ساخت و بر ارمنستان و آسیای صغیر تا رود هالیس دست یافت. عیلام، پارس، هیرکانی، طبرستان و باکتری از دولت ماد اطاعت می‌کردند. این دولت اصول کشورداری قبایل متحد و فنون نوین جنگ را بوجود آورد. چنانکه کوروش بزرگ پس از فتح ماد همدان را که پایتخت دولت ماد بود، مرکز پادشاهی خود قرار داد و پارسیان از آداب و رسوم و حتی طرز پوشاک مادها بهره مند شدند.
کتاب «پوشاک باستانی ایرانیان» دربارهٔ پوشش زنان در دوران مادها با تکیه بر نقوش برجستهٔ برجا مانده می‌گوید که پوشاک زنان آن دوران از دید شکل با پوشاک مردان یکسان است. در ادامه دربارهٔ آن نقوش چنین می‌نویسد:«مرد و زن به واسطه اختلافی که میان پوشش سرشان وجود دارد، از هم تمیز داده می‌شوند. به نظر می‌رسد که زنان پوششی نیز روی سر خود گذارده‌اند و از زیر آن گیسوهای بلندشان نمایان است.»

هخامنشیان

به نظر می‌رسد که پوشش زنان در دوران هخامنشیان با دوران مادها چندان تفاوتی نکرده باشد. پیرامون پوشاک زنان در این دوره چنین نوشته شده‌اند: «از روی برخی نقوش مانده ازآن زمان، به زنان بومی بر می‌خوریم که پوششی جالب دارند. پیراهن آنان پوششی ساده و بلند یا دارای راسته چین و آستین کوتاه‌است. به زنان دیگر آن دوره نیز برمی خوریم که ازپهلو به اسب سوارند. اینان چادری مستطیل برروی همه لباس خود افکنده و در زیر آن، یک پیراهن با دامن بلند و در زیر آن نیز، پیراهن بلند دیگری تا به مچ پا نمایان است.»
ویل دورانت دربارهٔ زنان در دوران هخامنشیان می‌گوید: «زنان طبقات بالای اجتماع جرأت آن را نداشتند که جز درتخت روان روپوش دار از خانه بیرون بیایند. هرگز به آنان اجازه داده نمی‌شد که آشکارا با مردان آمیزش (اختلاط) کنند. زنان شوهردار حق نداشتند هیچ مردی را، حتی پدر یا برادرشان باشد، ببینند. در نقش‌هایی که درایران باستان برجای مانده، هیچ صورت زنی دیده نمی‌شود و نامی از ایشان به نظر نمی‌رسد.»
همچنین توسط یک هیئت روس در دره پازیریک قطعه فرشی کشف شده‌است که مراسم مذهبی را ترسیم می‌کنند که توسط چهار زن جشن گرفته شده‌است. آنها ایرانی الاصل هستند و لباس هخامنشی به تن دارند. رنگ پوست شخصیت‌ها سفید، چشم هایشان قهوه‌ای و موهایشان آبی است. در این فرش شباهت لباس زنان با مردان بسیار قابل توجه‌است، فرضیه‌ای که توسط هرودوت پیش از این تایید شده‌است.
پلوتارک موردخ یونانی در مورد شرایط ایران در زمان هخامنشیان می‌نویسد که «هر گاه لازم است زنان ایران از خانه خارج شوند و به سفر روند، درون چادر‌های در بسته‌ای می‌نشینند و چادر را بر روی گردونه‌ای قرار می‌دهند و حمل می‌نمایند.» احمد کسروی نتیجه می‌گیرد که استفاده از چنین چادری ویژه توانگران بوده و افراد عادی جهت رفت و آمد مشابه کوچکتر آن را بر سر می‌گرفته‌اند و به تدریج ظاهر آن تغییر کرده و به صورت امروز در آمده ولی نام چادر همچنان بر آن باقی مانده‌است.

اشکانیان

پس از هخامنشیان و تاخت و تاز اسکندر مقدونی به ایران، هنگامی که وضعیت سلوکیان آشفته بود، اشکانیان ایرانی که از پارت‌ها بودند، به حکومت رسیدند.در این دوران که نفوذ ادیان بودایی و مسیحیت از شرق و غرب، آیین زرتشتی را کم‌رنگ نموده بود، زنان ایرانی همچون گذشته دارای حجاب پوشیده‌ای بوده‌اند.
در این باره چنین می‌خوانیم: «لباس زنان اشکانی پیراهنی بلند تا روی زمین، گشاد، پرچین، آستین‌دار و یقه راست بوده‌است. پیراهن دیگری داشته‌اند که روی اولی می‌پوشیدند و قد این یکی نسبت به اولی کوتاه و ضمنا یقه باز بوده‌است. روی این دو پیراهن چادری سرمی کردند.»
درجای دیگر آمده‌است: «چادر زنان اشکانی به رنگ‌های شاد و ارغوانی و یا سفید بوده‌است. گوشه چادر در زیر یک تخته فلزی بیضی منقوش یا دکمه که به وسیله زنجیری به گردن افکنده شده، بند است. این چادر به نحوی روی سر می‌افتاده که عمامه (نوعی کلاه زنانه) را در قسمت عقب و پهلوها می‌پوشانیده‌است.

دوره پارتیان

درکتاب «پارتیان» نیزآمده‌است: «زنان عهد اشکانی قبایی تا زانو برتن می‌کردند، با شنلی که برافکنده می‌شد و نیز نقابی داشتند که معمولاً به پس سر می‌آویختند.»
همچنین از آثار این دوره، روسری ابریشمین خوش رنگ و نگار و نفیس زنان سنگسری به جا مانده‌است که «ساخته مکنه» نام دارد و سده‌هاست که زنان سنگسری آن را می‌بافند و می‌آرایند. آنان این روسری را به ترتیب خاصی بر سر خود می‌بندند، که این خود نمونهٔ کامل پوشش سر زنان در زمان اشکانیان می‌باشد.
در دورهٔ اشکانیان پوشش زنان شامل پیراهن شلوار و در مراسم‌های رسمی و مذهبی همراه با شال بلندی بودهذاست که نمونه‌های آن در مجسمه‌های دورهٔ اشکانیان نمایان است. این مجسمه‌ها بانو اوبال و دخترش را با کلاهی بلند وجواهر نشان همراه با شال بلندی که در پشت آویزان است و گیسوان بافته و جمع سده و پیراهنی دراپه(چیندار به صورت افقی) وشلوار دراپه و جواهرات فراوان نشان می‌دهد که بسیار یادآور پوشش بانوان هندی است.

دوره ساسانیان

در این دوره اردشیر دین زرتشت را دین رسمى کشور قرار داد. اوستا را ترجمه و آتشکدههاى ویران را بازسازى نمود. زنان در این دوره همچنان داراى حجاب کامل بودند. در مورد پوشاک زنان این دوره چنین آمده است: «چادر که از دورههاى پیش مورد استفاده بانوان ایران بوده است، در این دوره نیز به صور مختلف مورد استعمال داشته است.»

از آنجا که زرتشت در زمینه اصل حجاب و پوشش زنان در ایران کمبودى نمىدیده است، با تأیید حدود و کیفیت حجاب رایج آن دوران، کوشید تا با پندهاى، خود ریشههاى درونى حجاب را تعمیق و مستحکم نموده، عامل درون را ضامن اجرا و پشتوانه استمرار و استوارى حجاب معمول قرار دهد.

بررسی نقوش سنگی و طرح‌هایی از چندین بشقاب باستانی نشان می‌دهد که بانون ساسانی پیراهنی بلند با آستین یا بدون آستین، پرچین و گشاد می پوشیده اند و آن را با نواری در زیر سینه مانند زنان اشکانی جمع می کردند، از طرز قلم زنی و چین سازی پیراهن و دامن پیداست که در انتهای دامن بر پشت پا، پارچه ای اضافه و پرچین به آن دوخته اند یقه پیراهن آنان اغلب گرد ولی یقه جلو باز تا پایین تر از سینه نیز دیده می شود زنان ساسانی گاهی چادر گشاد و پرچین سر می کردند که تا ساق پا می رسیده است.

دوره صفویان

به دلیل توجه صفویان به آداب و رسوم و مذهب خاص ایرانی و مذهب اثنی عشری، رشته های گوناگون صنعت و هنر، پیشرفت شایانی داشته است، که در این میان پوشاک بانوان، با توجه به بافت خاص اجتماعی–مذهبی آن روزگار شکل خاصی به خود گرفت.

پیراهنها، اغلب رنگارنگ و گلدار و زربفت ابریشمی بود و روی آن قبای جلوباز بلندی تا مچ پا به پا می کردند و کمربندی به کمر می بستند بصورتیکه محکم روی کمر قرار نگیرد، کلاه کوچک، چارقد، شلوار پنبه دوزی شده، جوراب ساقه کوتاه پارچه ای از جمله پوشاکی بودند که در فصل زمستان مورد استفاده زنان قرار می گرفتند.
زنان هنگام بیرون رفتن از خانه چادر بزرگ سفید یا بنفش رنگی، به سر می کردند که تمامی بدن آنان را می پوشاند و فقط جلوی صورت باز می ماند که بوسیله آن می توانستند پیش روی خود را ببینند.

دوره زندیه

در دوره نادرشاه افشار و خاندان او از تجملات لباس ها کاسته شد و جامه ها فرمی ساده تر به خود گرفتند. از خصوصیات جامه های این دوره کوتاه شدن دامن پیراهن ها (بلوز) و قبا بود و فرم شلوار(تنگ یا گشاد) و جنس وتزیینات آن اهمیت بیشتری پیدا کرد. در دروه زندیه عموما زنان پیراهن تنگی در بر می کردند که پارچه آن اغلب از نخ و ابریشم بود. یقه گرد (بدون یقه) که در وسط آن چاکی بوسیله روبان یا دکمه در زیر گلو بسته میشد. در مواقع احتیاج روی پیراهن، اغلب ارخالق( کت بلندی است که تا نصف بدن را می پوشاند)آستین سنبوسه یا کلیجه( کت بلندی که تا روی ران می رسید روی ارخالق می پوشیدند) آستین کوتاه می پوشیدند.

زنان این دروه مانند مردان، شلوار گشاد و بلندی که از پارچه های راه راه که بطور مورب دوخته می شد به پا می کردند و روی آن دامن گشاد و نسبتا بلندی می پوشیدند که تا وسط ساق پا می رسید.
زنان در این دوره روی سرخود توری یا پارچه زیبایی را بطور آزاد انداخته و با زیور وزینت، موهای خود را می آراستند. کفش آنها نعلین یا ساغری نوک برگشته بود که فقط اندکی از سر انگشتان پا در داخل آن قرار می گرفت. زنان هنگام خروج از منزل چادر سیاه یا بنفش یا نیلی تند به سر می کردند و روی خود را با روبنده، کاملا می پوشاندند.

دوره قاجاریه 

پوشاک زنان در دروه قاجاریه شبیه لباسهای زندیه بوده و خیلی کم تغییر کرده است. پیراهن های چاک دار آستین بلند دوره قبل با دامنهای گشاد و پرچین بلند که لبه دامن را بوسیله یراق و گلابتون و.. . حاشیه داده تزیین می کردند، کمربندی طلا و نقره یا جواهر نشان به کمر می بستند. در این دوره مانند دوره زندیه تور و کلاهک زینت سر بوده و چادر نماز و چارقد هنوز معمول نشده بود.
مسافرت ناصرالدین شاه قاجار به فرهنگ و روسیه و دیدن لباسهای بالرینهای پترزبورگ که شلوار بافته چسبان و نازکی به پا می کردند و زیر جامه بسیار کوتاهی به اندازه یک وجب روی آن می پوشیدند، شاه را برآن داشته که زنهای حرمسرای خود را که لباسشان شامل: پیراهن، ارخالق، کلیجه، شلیته، شلوار، جوراب، چارقد و کلاغی بود، به این لباس درآورد.

ساختار طبیعی فلات ایران در طول اعصار تاریخی این مرز و بوم و مرکزیتی که به دلیل داشتن پل ارتباطی بین شرق و غرب عالم داشت باعث شد که این سرزمین سالیان سال در معرض یورش و تهاجمات اقوام و ملل گوناگون قرار گیرد. بدیهی است که این یورشها توسط اقوامی که دارای فرهنگ و اعتقادات ویژه خود بودند صورت می‌گرفت و شدیدترین فشارها را بر فرهنگ بومی و سنتی جامعه به وجود می‌آورد.

بدین گونه قوم ایرانی که از اعصار باستان اعتقاد به پوشیدگی و مستوری زن داشت و حتی خدایان و الهه‌های خود را در اوج پاکی و قداست می‌پرستید و با قبول دین اسلام و تأکید و تأیید این دین بیش از پیش بر پوشیدگی زنان دقت می‌کرد، تحت فشارهای گوناگون قرار گرفت: « هجوم مغول بعینه نمونه‌ای از این فشارها مبنی بر حضور زن بدون پوشش در مجامع عمومی بود که پس از قدرت گرفتن حکومتهای شیعی مذهبی چون سربداران و صفویان منتفی شد و زن ایرانی با پوشش همچنان به حضور خود در اجتماع می‌پرداخت. »

بنابراین دوران قاجاریه به عنوان نخستین دوران رویارویی نزدیک با غرب حائز اهمیت است. ایرانیان نخستین تجربیات تلخ شکست از غرب را در جنگهای ایران و روسیه آزمودند و به ناچار به تفوق نظام جنگی و علمی آنان آگاه شدند. بروز جنگهای ایران و روس، روابط ایران را که سالیان سال به دلیل جنگهای داخلی از اوضاع جهانی بی خبر بود گسترش داد و رفت و آمد خارجیان فزونی گرفت. از سویی دیگر اعزام محصلین ایرانی به خارج از کشور به منظور کسب علوم و فنون جدید، ایرانیان را با سبک زندگی غربی آشنا کرد. همین رفت و آمدها به دربار و ارتباط خارجیان با ایرانیان در نوع پوشش مردان تأثیر گذاشت و کم کم استفاده از پیراهن و کفش چرمی معمول گشت.
تغییر لباس زنان اندرون نیز که پس از سفرهای ناصرالدین شاه به اروپا آغاز شده بود، به تدریج از حرمسرای شاهی به خانه اعیان و سایر اقشار جامعه سرایت نمود. اما پوشش زنان در بیرون از خانه تا دوره مشروطیت و مدتی پس از آن به همان شکل سنتی (چادر، چاقچور و روبنده) بود.

دوران پهلوی

ورود اجناس و البسه گوناگون اروپایی و حضور خیاطان و طراحان فرانسوی، و تقلید از آنها، کم کم، باعث تغییراتی مهم در وضع لباس ایرانیان و خصوصا زنان ایرانی شد. به این ترتیب که، از طول و عرض چادر کاسته شد و چاقچور و روبنده در میان جوانان، اکثرا از بین رفت و پیچه عمومیت یافت، شلوار کشی تبدیل به جوراب های ساقه بلند ماشینی شد، پیراهن و شلیته و شلوار و چادر کمری جای خود را به پیراهن های بلند یک تکه که بلندی آن بر حسب مد روز تغییر می کرد، دادند و به جای ارخالق و نیم تنه، کت و ژیلت و بلوز به طرز دوخت اروپایی معمول شد و پارچه های زری و مخمل و تور، به کرپ و ساتن و کرپ دشین و ژرژت و.. . تغییر یافت.چنانچه گفته شد، با نگاهی به تاریخ تحول پوشاک زنان در ایران خواهیم دید که تغییر و تحولات لباس زنان از اندرونی و زنان درباری شروع شده و به طبقات و اقشار دیگر جامعه سرایت کرده است، این تقلید بنا به موقعیت اجتماعی افراد و به تناسب و توانایی آنها در انتخاب نوع و جنس پارچه و تزیین آن تفکیک می شده است. در زمان رضا شاه که پوشاک ادامه دروه قبل است، بیشتر زنان اعیان و اشراف لباس های اروپایی به تن می کردند اما هنگام خروج از منزل روی آن چادر می پوشیدند.

انقلاب اسلامی

تحولات سیاسی ایران پس از انقلاب در جامعه زنان بی تأثیر نبود، به ویژه آنکه احزاب سیاسی و گروههای متعدد مسئله تعلیم و تربیت زنان و اصلاح وضعیت آنان را در رأس برنامه خود قرار داده بودند. آنان یکی از عوامل اصلی متمدن بودن را حضور زنان در عرصه اجتماع می‌دانستند و مانع اصلی این حضور را در سبک و شیوه زیستی و سنتی جامعه و نوع پوشاک جست وجو می‌کردند. بنابر این به دنبال یک سری انتقادات نسبت به حضور زنان در منازل، خواستار حضور آنان در جامعه بودند. بدین منظور یک جریان پنهان اما مستمر با بیان آزادی زن از اسارت، بین تجددخواهان بروز کرد. اینان خواستار حضور زن در عرصه اجتماعی بودند و از وضع حجاب سخن به میان می‌آوردند.

منبع: اختصاصی پورتال آسمونی

0/5 ( 0 نظر )


دیدگاه های این مطلب

  1. نویسنده دیدگاه: مبینا
    26 بهمن 1397

    عالی بود برای درسم به دردم خورد

  2. نویسنده دیدگاه: مجید
    12 آبان 1397

    خیلی عالی بود. فرهنگ ایرانی خیلی غنی هست.

  3. نویسنده دیدگاه: طاها
    06 بهمن 1396

    برای کاربرگه خوب بود

  4. نویسنده دیدگاه: طاها
    06 بهمن 1396

    من هم برای کاربرگه ازش استفاده کردم

  5. نویسنده دیدگاه: Zoraster
    23 مهر 1396

    از قاجار به بعد خودمونو فراموش كرديم ، دقيقا از زمان قاجار و واخرش با سفر به اروپا و تقليدات شروع شد ، چه در عرصه لباس و حتي معماري تقليدي ، واي كه چي بوديم و چي شديم… مخصوصا اين ٣٨ سال كه ديگه نقطه ي تاريكه سرزمينم ايرانه .

  6. نویسنده دیدگاه: علی
    28 تیر 1396

    من پارسال با تور به ارمنستان رفتم خیلی خوب بود لباسا و تیپشون عالیه

  7. نویسنده دیدگاه: ناشناس
    06 مهر 1395

    وضوح عکس ها زیاد خوب نبود و منبع توضیحات کامل نبود.

    • نویسنده دیدگاه: سعید زنگنه
      07 مهر 1395

      به زودی اصلاح خواهد شد

  8. نویسنده دیدگاه: ناشناس
    21 خرداد 1395

    سلام خوب بود ولی کاش منبع این حرف ها هم ذکر میشد

  9. نویسنده دیدگاه: miad
    13 بهمن 1394

    خوب بود برای کتاب اجتماعی ششم ازش کمک گرفتم

  10. نویسنده دیدگاه: سارا
    12 بهمن 1394

    عاقا شما چیکار به گذشته ها دارین؟؟؟تموم شد و ررررفت……..امروز رو دریابید که رسممون شده آمریکایی و لباسامون شده غربی…..خدا به داد آیندگان ما برسه…..بازم خدا بیامرزه پدر اون قدیمیارو که هرچی بودن ، خوب یا بد ، دیگه مقلد بقیه نبودن…..یکم به خودمون بیایم و یادآوری کنیم که ماها ایررررررانی هستیم ، اصالتمون قابل قیاس با اروپا و آمریکا نیست که تازه شدیم مقلد اونا……یاعلی

  11. نویسنده دیدگاه: ناشناس
    26 مهر 1394

    بددددددد بود

  12. نویسنده دیدگاه: محمدی
    26 مهر 1394

    اگر به غیر از پوشش، به تاریخ نگاهی کنید متوجه میشید که از دوران صفویه اسلام به معنای واقعی در ایران جایگاه پیدا کرد، و حتی از ان زمان تا امروز هیچ حکومتی به خودش اجازه نداد برای پوشش حکم و قانون تعیین کنه و تنها فرهنگ و شخصیت نوع پوشش رو مشخص میکرد. شاه عباس صفوی ، کریم خان زند ، آقا محمد خان قاجار جزء پادشاهان متعصب اسلام بودند ولی هیچوقت تعصبشون باعث نشد طرز پوشش مردم زمانه رو اونا تعیین کنن. اما متاسفانه اولین اشتباه در زمان رضاخان اتفاق افتاد که دخالت در پوشش رنزنان جامعه کرد و بزرگترین دلیل نابودیش بود و بعد از اونها دوره جدید که با دخالت در نحوه پوشش بخصوصی بانوان ، از رسیدگی به مسایل کلی جامعه عقب افتادن و نه تنها الگوی خوبی برای زنان سرزمینمان نبودند بلکه اونا رو به سمت بدتر از غرب هدایت کردند. هیج مقام زن متشخص در غرب اینگونه پوشش زنان عجیب و غریب در جامعه ما رو نداره ، و آنچه برای ما زننده جلوه میکنه پوشش زنان سطح پایین در جوامع غرب هست. اگر روشنفکران ما محدودیت قایل نمیشدند و حتی زنان تحصیلکرده و پر افتخار غرب رو به ما میشناسوندن مطمین باشبد وضع زنان سرزمین ما اینگونه سردرگم نمیبود?

  13. نویسنده دیدگاه: سمیه
    21 مهر 1394

    باسلام خوب بود ولی گلایه من از پوشش الانه زمان زیادی از انقلاب نگذشته که دوباره به دروه رضا خان بازگشتیم این روسری ها ی الکی و مانتوهای باز و …. پس آن همه شهید برای چه بود

    • نویسنده دیدگاه: zhende poosh
      06 بهمن 1395

      شهدا دنبال اعتقادشون رفتن و نتیجه شو دیدن(قصد جسارت ندارم و نمیخام بگم کارشون خوب یا بد بود و به بنده هم مربوط نمیشه.
      نسل ما هم دارن دنبال اعتقادشون میرن
      اینکه اعتقادشون چیه به ما مربوط نمیشه

      • نویسنده دیدگاه: ازی
        03 فروردین 1396

        اخه وقتی یه عده میان میگن ما ایرانیا تمدن ۲۵۰۰ساله داریم و ال وبلیم وپس باید طبق فرهنگ خودشون باشن
        جالب اینه که مردم ما اصلا تاریخ کشورشون نمیدونن من کاری به حجاب و فلان ندارم میگم حرفی که یه عده میزنن با رفتارایی که میکنن در تناقض

  14. نویسنده دیدگاه: قنبرعلی قارداش امیرعلی
    11 مهر 1394

    بسمه تعالی
    لباس خوب است

  15. نویسنده دیدگاه: یا علی
    01 شهریور 1394

    عالی بود حرف نداشت اما ای کاش کسانی ک اینارو می بینن بفهمن ک سرزمین ما ازکجا ب کجا داره کشیده می شه وهرکس باهنری ک داره کسانی رو ک درخواب غفلتن رو بیدار کنه

  16. نویسنده دیدگاه: علی علی اوغلو
    16 مرداد 1394

    بمناسبت دیدار یادگار امام حضرت حجته الاسلام سید حسن خمینی ازاتشکده زردشتیها
    ضمن تحسین عمل پسندیده حضرت اقای سید حسن اقا خمینی ازهموطنان عزیز وبی حاشیه زردشتیان
    اولا به غیر الهی بودن دین حنیف زردشت درهیچ یک ازمتون ادیان معتبر به ان اشاره ای نشده ثانیا اگر شک داشته باشیم که حضرت زردشت هم عصر ویا ماقبل حضرت موسی (س) که بافرعون مدعی ا لوهیت مبارزه میکرد نباشد غیرقابل انکار بودن تقدم زمانی حضرت زردشت وائین او درقبل ازبعثت حضرت عیسی (س) برهمه کس مسلم است مضافا مشترک بودن منطقه جغرافیائی ظهور هرسه ائین ایجاب میکرد که برخوردی بین انها ایجاد بشود چنانچه میبینیم پس از ظهور مسیح ماجراهائی بایهود پیداکرد وپس از ظهور اسلام هم بین مسلمین ویهود ونصارا تنشها وجنگهای زیادی رخداده چنانکه می بینیم بخش عظیمی ازسوره ها وایات قران مجید درباره فرعون موسی واسرائیل وموضوعات مربوط بان اختصاص یافته اگر ائین زردشت غیرالهی ومعارض ویا مغایرادیان موجود بوده و درزمان حضرت موسی وجود داشته چرا حضرت موسی با ان مبارزه نکرده ؟ ویا حضرت مسیح درقبال ان موضع نگرفته حضرت عیسی (ع) مبعوث نشده بوده که بیاید یک شام بخورد وبه اسمان چهارم برود اوپیغمبراولوالعزم وصاحب کتاب بوده وماموریت ورسالت خودرا داشته که نمتواند جدا ومغایر سایرانبیا ورسل باشد اما ممکن است به مرور زمان فرقه هائی ازیک نحله فکری پیدا شوند که با اصل وروح نحله اصلی متفاوت ویا مغایر باشند همجنانکه درادیان یهود ومسیحیت ومسلمانان مانند سنی وشیعه وشعبات متعدد هریک انها مانند حنفی شافعی حنبلی و هابی درتسنن ومانند زیدی امامی وفرقه های غالی وسلسله های دراویش ونهایتا بهائی ها درمیان شیعه یان اگر درمقطعی اززمان درمیان زردشتیان انطوریکه ادعا میشود اتش پرستیده میشده مغایر تعلیمات اهورا مزدائی زردشت بوده همانند گروه منحرف بهائیت ووهابیت دربین مسلمین حتی اگر حضرت زردشت جزو 124000 فرستاده خداهم نباشد بازهم افتخار انتساب ما ایرانیان بان حضرت حائز اهمیت بسیاراست که دربین ملت های ما چنین افرادی وجودداشته که اوامر الهی را بدون تکلف بطورخودجوش به بشر عصرخود ابلاغ کرده اما اینکه درقانون اساسی مترقی جمهوری اسلامی حقوق اقلیتهای قومی ومذهبی مشخص وبه رسمیت شناخته شده وباید ازجانب عموم ملت متبوع ایران وتمام ارگانها ونهادها ازجمله صدا وسیما باید محترم شمرده شود چون قانون اساسی میثاق ملت است اما متاسفانه ازجانب برخی محافل شوونیست توجهی بان نمیشود وحقوق اقوام بطور گسترده ندید گرفته میشود که باید درجای خود بان پرداخته شود

  17. نویسنده دیدگاه: علی
    02 خرداد 1394

    من متاسفم که یکی میگه علی نبود ویکی میگه به درد درس وپایان نامم میخوره و یکی میگه….چر انمیگین عالی بود و ما ایرانیان و دختران و زنان ایرانی که بانی حجاب بودیم لااقل باید یه کمی بدنمون رو بپوشونیم و اندکی پوشیده تر باشیم و حد اقل اگه سرمون ر و لخت میکنیم ولی با لباسهای زننده بیرون نیایم .برین درقران بخونید که خداوند در مورد زنان و دخترانی که لباسهای بدن نما و پوشش مبتذل دارن چه هشداری داده .برید در مورد علایم ظهور که دختران به پسر بودن وارایش پسرانه رو ی می اورند و طبق فرموده علی ع سر دختران و زنان زمان ظهور مثل کوهان شتر لاغری میشود .که الان با کلیپسهایی که از زیر شالها میزنند و سرشان پف میکند و بالا می اید بیشباهت به فرموده ان حضرت نیست و همینطور تغییر جنسیت دادنها و عوض شدن دیدیگاه ها و رفتار ها و اخلاق ها در دخترها و….راببینید وبخوانید .چند سطر اول را از قول شما دخترها گفتم.

    • نویسنده دیدگاه: ماهور
      08 آبان 1394

      نظرشما واقعیت تلخ الان جامعه ماست شیک پوش بودن یا زیبایی مبتنی بر خوذ نمایی نیست با حجاب بهتری هم میشه شیک چوش بودن رو اثبات کرد .

  18. نویسنده دیدگاه: کوروش
    14 اردیبهشت 1394

    خیلی خوب بود ولی کاس علاوه براین پست یک پست درباره سیر تحول حجاب ایران از ده سال پیش تا به حالا قرار می دادید به امید پست جدید شما . با سپاس

  19. نویسنده دیدگاه: ناشناس
    14 اردیبهشت 1394

    عالی بود ولی کاش به غیر از این پست ، یک پست برای سیر تحول حجاب ایران در ده سال پیش قرار می دادید . با تشکر

  20. نویسنده دیدگاه: ارمیتا
    12 اردیبهشت 1394

    بد نبود

  21. نویسنده دیدگاه: اتنا
    05 اردیبهشت 1394

    خیلی خوب بود. ولی بدبختانه بدردم نخورد

  22. نویسنده دیدگاه: داود
    29 فروردین 1394

    لطفا در خصوصو پوشش در دوران سلجوقیان تصاویر و توضیحات بگذارید ممنون . عالی بود

  23. نویسنده دیدگاه: ناشناس
    29 فروردین 1394

    برای تححقیقم خوب بود

  24. نویسنده دیدگاه: مهتاب
    28 فروردین 1394

    بدرد بخور وخوب بود مخصوصا برا ی کار ها ی درسی

  25. نویسنده دیدگاه: سما
    25 فروردین 1394

    حرف نداشت

  26. نویسنده دیدگاه: ابراهیم رشیدی
    25 فروردین 1394

    خیییلی ممنون ، عالی تر از عالی بود‏!‏

  27. نویسنده دیدگاه: ناشناس
    14 فروردین 1394

    خوب بود برای تحقیقم عالی بود

  28. نویسنده دیدگاه: عسل
    08 فروردین 1394

    عالی نبود

    • نویسنده دیدگاه: ناشناس
      11 فروردین 1394

      موافقم

  29. نویسنده دیدگاه: ناشناس
    08 فروردین 1394

    خیلی عالی بود

  30. نویسنده دیدگاه: ناشناس
    08 اسفند 1393

    به پدیده کشف حجاب رضاشاه پرداخته نشد.مایل به همکاری شمادرتکمیل پایان نامه ی کارشناسیم باموضوع مشوعیت دوگانگی پوشش درجامعه هستم.باادرس وبلاگ نیرباقری.ویاارتباط ایمیلی

  31. نویسنده دیدگاه: هلن
    05 اسفند 1393

    عالی بود واسه تحقیقم کلی به درم خورد!
    مچکریم

    • نویسنده دیدگاه: ناشناس
      08 فروردین 1394

      بله حق با هلن است

  32. نویسنده دیدگاه: ریرا
    20 بهمن 1393

    خوب بود. برای کتاب اجتماعی ششم به دردم خورد

    • نویسنده دیدگاه: ملیکا
      07 اردیبهشت 1394

      بله
      من از این سایت برای درسم کمک های زیادی گرفتم و برای پایه ی ششم عالی بود

    • نویسنده دیدگاه: عسل
      02 اسفند 1394

      اره منم برای کاربرگه ازش استفاده کردم

  33. نویسنده دیدگاه: زهرا از کاشان
    19 بهمن 1393

    پوشش زمان قدیم دوره ی قاجارکجا پوشش لباس های امروزی کجا؟

  34. نویسنده دیدگاه: آنیسا
    19 بهمن 1393

    من با زهرا و مهدی موافقم ولی از یه نظر پگاه درست میگه

    • نویسنده دیدگاه: نازی
      21 اردیبهشت 1394

      بله من با همه موافق هستتتتتم

  35. نویسنده دیدگاه: نازنین
    17 بهمن 1393

    خوب بود

  36. نویسنده دیدگاه: hamid
    15 بهمن 1393

    خوبببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببب بببببببببببببببببوووووووووووووووووووووووووووووووووووودددددددددددددددددددددددددددددددددد

  37. نویسنده دیدگاه: محمد
    12 بهمن 1393

    با درود و خسته نباشید : عفت, سنگر تسخیر ناپذیر است, در حالیکه حجاب, سنگر تسخیر پذیر است. تربیت مکمل عفت است, نه حجاب مکمل عفت. پوشش بر حسب نیاز بشر و مد روزگار, مسیر تحولات و پیشرفت را پیموده است, نه بر حسب دستور خدا و پیامبر. پیش از اسلام, حجاب در دین یهود حکم بود که مریم مقدس از آن حکم معتدل پیروی می کرد. بواقع حکم یهودی, در باب پوشش زنان یک حکم روحانی بود نه یک حکم نبوی. لیکن اسلام و روحانیون اسلامی بطور افراطی, دختران و زنان را بر اساس آیه ای از سوره احزاب که زنان پیامبر اسلام را به خانه نشینی فرا خواند, فراتر از حجاب چادر و روسری, از مشارکت های اجتماعی و دانش آموزی محروم ساخت و بواقع حقوق زن را پایمال نمود. این واقعیت تلخ زندگی سیاه و تباه اسلامی زنان پیش از دوره پهلوی را بطور نمونه در شعر زن, به قلم مرحومه خانم پروین اعتصامی می توان یافت. البته! من معتقد هستم که پوشش های معتدل و متعادل همچون پوشش مریم مقدس یا زنان ایرانی پیش از اسلام, به دختران و زنان, وقار بیشتری می بخشد, ولی فقدان این پوشش ها برای دختران و زنان, نماد بدی و پلیدی نیست که بی گمان بسیاری از دختران و زنان غربی و شرقی به همراه حفظ عفت و دارای امنیت, بی حجاب زیسته اند. جوامع بشری با فرهنگهای خویش مانوس گشته, عادت کرده اند که عادات را می توان, در طی مدتی تغییر داد.

  38. نویسنده دیدگاه: azar
    05 بهمن 1393

    بسیار عالی بود .لباس وپوشش اصیل ایرانی بسبا زیباوجذاب بوده وهست.تشکرازرحمات شما.امیدوارم روزی به اصالت خودمان پی ببریم وکورکورانه وبیسوادانه از دیگر فرهنگها پیروی نکنیم.

  39. نویسنده دیدگاه: ناشناس
    30 دی 1393

    اگه تصاویر واضح تر بود عالی می شد

  40. نویسنده دیدگاه: R
    30 دی 1393

    الانم این لباس هاهست،به روزشده وبسیارشیک،ولی خب قیمت هاخیلی بالا هستن!
    هرکسی توانایی خرید نداره!
    ولی بازم ميشه درست وشیک لباس انتخاب کنی،نه هرچی دم دستت اومد،بهت بندازن،توهم بپوشی!

  41. نویسنده دیدگاه: نرگس
    29 دی 1393

    عالی بود فوق العاده بود خیلی به دردم خورد ممنون

  42. نویسنده دیدگاه: لعیا
    28 دی 1393

    مرسی ممنون از مطالب خوبتون

  43. نویسنده دیدگاه: فاطیما
    25 دی 1393

    اگه دقت کنیم تا قبل از دوره ÷لوی نمام لباس زنام ما ÷وشیده بوده پس ما را چه شده ! الان دیگه چرا؟…

  44. نویسنده دیدگاه: ناشناس
    04 دی 1393

    سلام من کتاب های تاریخی مخونم و خیلی دوست داشتم که این لباس ها را بینم

  45. نویسنده دیدگاه: شبنم
    05 آذر 1393

    عالی بود به دردم خورد فقط تعریف ها با عکسا یکمی بی شباهت بودن به خصوص ساسانیان اخه اینا که حجاب سر نداشتن

  46. نویسنده دیدگاه: zahra
    20 آبان 1393

    عالی بود ممنون بدردم خورد

  47. نویسنده دیدگاه: roxana
    01 آبان 1393

    مطلب به این آموزنده گی گذاشتند اونوقت دارین از ایرانی بودن و نبودن حرف میزنید!
    شما هم نمیدونینید هم نمیدونید که نمیدونید……

  48. نویسنده دیدگاه: رضوان
    20 مهر 1393

    فوق العاده بود خیلی بدرد خورد مرسی

  49. نویسنده دیدگاه: عطی
    19 مرداد 1393

    ای کاش همین لباسهابه جای مانتوهای تنگ وترش داخل مغازه های مانتو فروشی بودالبته بجز دوره قاجاریه

    • نویسنده دیدگاه: مینا
      14 دی 1393

      مگه چشه

  50. نویسنده دیدگاه: mahsa
    11 تیر 1393

    خوبه واسه اون دوره نبودیم

  51. نویسنده دیدگاه: زهرا
    04 تیر 1393

    سلام.آره خیلی باحال بود.ولی خودمونیم دوره ی قاجار یهو سروکله ی چادر پیدا شد انگار!؟به هرحال توهر دوره ای لباسا هرچی بودن مال خود ایران وساخته ی ذهن ایرانی بود.نه که الان ساخته چینی و پرداخته ی ذهن غرب باشه.مرسی.

  52. نویسنده دیدگاه: پگاه
    28 اردیبهشت 1393

    سلام واقعاممنون بابت مطلب وحیف ازاین همه پوشش زیبا که فقط درموزه ها داره خاک میخوره جاش رو ساپورت ومانتوهای نیم وجبی دیکته شده کشورهای دیگر برما گرفته

    • نویسنده دیدگاه: مینا
      31 خرداد 1393

      بروبابا با این نظرت

      • نویسنده دیدگاه: زهرا
        20 تیر 1393

        یادت باشه که ایرانی هستی !!!! ایرانی بودن کار آسونی نیست !!! البته اگر بخوای ایرانی واقعی باشی !!!!

        • نویسنده دیدگاه: مهدی
          03 مهر 1393

          من یک ایرانی هستم

          • نویسنده دیدگاه: مهدی
            03 مهر 1393

            به نظر من همه ما ایرانی
            هستیم وباید یادمون باشه!!!
            به غیر از زهرا کی با من موافقه؟

          • نویسنده دیدگاه: ناشناس
            23 بهمن 1393

            من

        • نویسنده دیدگاه: حنانه
          12 دی 1393

          حرف خیلییییییییییییییییییییییییییییییییی
          خوبی زدی

  53. نویسنده دیدگاه: ناشناس
    19 اردیبهشت 1393

    من واسه تحقیق میخواستم واقعا کارمو راه انداخت واقعااااااااااااعالی بود مرسیییییییییییسس

  54. نویسنده دیدگاه: پارماد
    13 اردیبهشت 1393

    وه ناوی یزدانی پاک .
    با درود .
    سپاس ویژه از شما .
    گله دارم از سرمایه دارها . چرا برای فرهنگ و پوشاگ ایرانی سرمایه گزاری نمی کنند .
    چرا کسی در اندیشه فرهنگ نیست . چرا همه چیز پول شده . چرا ؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!
    خانه آباد …

  55. نویسنده دیدگاه: شهرام
    08 اردیبهشت 1393

    ممنون از اطلاع رساني تون خوب بود.

  56. نویسنده دیدگاه: ناشناس
    07 اردیبهشت 1393

    خوب

  57. نویسنده دیدگاه: سارا
    05 اردیبهشت 1393

    عالی بود

  58. نویسنده دیدگاه: فاتحی
    01 اردیبهشت 1393

    لطفا جهت فروش لباس های قدیمی ما را راهنمای کنید

    • نویسنده دیدگاه: --> آسمونی
      01 اردیبهشت 1393

      در حال حاضر مرکزی برای فروش این لباسها وجود ندارد، و همان تعداد موجود هم سمبلیک و بصورت تک دوخته میشوند که در طرح های سینمایی و غیره قرار دارند

  59. نویسنده دیدگاه: نفس
    26 فروردین 1393

    خیلی عکس های بدرد بوخوری بود

  60. نویسنده دیدگاه: لیلی
    25 فروردین 1393

    از نمره بیستم بهتر بود ممنونم از سایت خوبتون

  61. نویسنده دیدگاه: راضی
    18 فروردین 1393

    عالی بود به خصوص عکس هایی که مربوط به هر زمان بود

  62. نویسنده دیدگاه: ناشناس
    15 اسفند 1392

    بیست بود

  63. نویسنده دیدگاه: ف ک
    11 اسفند 1392

    لطفانام منابع ذکرشود

    • نویسنده دیدگاه: --> آسمونی
      11 اسفند 1392

      asemooni.com

  64. نویسنده دیدگاه: ناشناس
    07 اسفند 1392

    خیلی خوب بود ولی اگر می شود مطالب خود را بیشتر کنید

  65. نویسنده دیدگاه: حبیب
    23 دی 1392

    سلام

    مرسی از مطالب خوبتون

    عالی بود

  66. نویسنده دیدگاه: سعید
    23 دی 1392

    هر چی بخوام توی این سایته ، فوق العاده است

  67. نویسنده دیدگاه: شیدا م
    08 آذر 1392

    فوق العاده همونی بود که میخواستم

  68. نویسنده دیدگاه: نفس
    22 مهر 1392

    جالب و خوندنی بود ممنون

  69. نویسنده دیدگاه: هانیه
    23 شهریور 1392

    مطالبتون خیلی خیلی جالب بود خیلی ممنونم 😉

    • نویسنده دیدگاه: --> آسمونی
      24 شهریور 1392

      زنده باد

  70. نویسنده دیدگاه: ساحل
    01 شهریور 1392

    مطلب تاریخی جالبی بودممنونم

  71. نویسنده دیدگاه: نفس
    01 شهریور 1392

    lمطالب شما خیلی جالب بود اگه میتونی دوباره بذار چون خیلی این ها نمیدونن

    • نویسنده دیدگاه: --> آسمونی
      02 شهریور 1392

      ممنون از شما، چشم

  72. نویسنده دیدگاه: asal
    14 مرداد 1392

    مطلب جالبی بود

نظر خودتان را ارسال کنید