فرار تا کجا؟ نگاهی به فیلم یه وا

نگاهی به فیلم یه وا

فرار تا کجا؟

نویسنده: لاله عالم

اين روزها بر پرده سينماها چند نمونه فيلم هاي توليد مشترك ايران با ساير كشورها ديده مي شود كه از جمله مي توان به  “يه وا”  محصول مشترك ايران و ارمنستان اشاره كرد. اين فيلم اولين ساخته بلند اناهيد اباد كارگردان ايراني ارمني است كه تاكنون دستياري بسياري از كارگردانان مطرح را به عهده داشته است.

توليدات مشترك به هر حال گامي رو به جلوست و باعث مي شود تا كشورهاي ذي نفع در زمينه سينما بتواننداز تجربيات و امكانات بالقوه و بالفعل همديگر استفاده كنند.
فيلم “يه وا” ساخته اناهيد اباد تماما در ارمنستان فيلمبرداري شده واز بازيگران ارمني استفاده كرده است و اين يك دستي باعث شده تا فيلم حالت تصنعي نداشته و قابل باور باشد.همچنين افرادي كه در فيلم بازي كرده اند از چهره هاي بازيگري مطرح ارمنستان مي باشند از جمله بازيگر نقش يه وا؛ نارينه گريگوريان.

فيلم يه وا

فيلم يه وا

اگرچه به لحاظ تكتيكي ، “يه وا “ فيلم خوش ساختي است با مناظر زيبا كه از طبيعت روستا در وجه زيبايي شناختي فيلم بسيار بهره برده است و طراحي صحنه و لباس نيز كاملا در خدمت فيلم است همچنين فيلمبرداري و موسيقي فيلم اما اگر از فيلمنامه منسجم تري نیز برخوردار بود قطعا يكي از بهترين فيلم هاي ساخته شده در چند سال اخير محسوب مي شد.انچه بيش از همه در اين فيلم ممكن است براي تماشاگر ايراني جالب باشد، اشنايي با فرهنگ و سنت و طرز فكر و نحوه زندگي مردم روستايي ارمنستان است.

يه وا “داستان يك زن پزشك است كه هويت خود را پنهان كرده است و به همراه دخترش ناره به يك روستايي دورافتاده مرزي پناه برده تا در اسرع وقت به كشور فرانسه بگريزد.فيلم شروع خوبي دارد و از همان فرار اغاز مي شود. هيجان فرار و انچه يه وا پنهان كرده است ، تماشاگر را با خود همراه مي سازد.او به روستایی پناه می برد، یک روستای جنگ زده که هنوز ملتهب است و عواقب شرایط پس از جنگ را پشت سر می گذارد، روستایی که شب ها هنوز از نور منور ها روشن است و زمین هایش هنوز از مین ها پاکسازی نشده است. در حقیقت وضعیت روستا هم مثل یه وا بحرانی است. در ظاهر به نظر می رسد هرکسی مشغول انجام دادن شغل روزمره اش است ، دامدارها، مغازه دارها، کشاورز ها ، معلم ها و ….اما اتفاقات دیگری نیز در جریان است، فیلمنامه خرده پیرنگ های زیادی دارد، داستان مهندسی که به روستا امده و از آثار باستانی محافظت می کند، دختری که قصد فرار از روستا را دارد که به نوعی تکرار وضعیت یه ‌وا ست ، خانواده ای که چند نفر از اعضایشان را در جنگ از دست داده اند، پسربچه ای که پایش روی مین می رود و …..

فيلم يه وا

فيلم يه وا

این تعداد داستانک ها در عین حال که جذاب است باعث کم رنگ تر شدن خط اصلی قصه می شود اما یکی از این خرده پیرنگ ها که موضوع روی مین رفتن پای کودک است، به پیرنگ اصلی گره می خورد آنجا که باعث فاش شدن شغل اصلی یه وا می شود. یه وا که خود را معلم معرفی کرده وقتی با پیکر خونین پسربچه مواجه می شود برای نجات جان وی اقدامی می کند که مشخص می شود وی پزشک است. این صحنه از فیلم من را به یاد ، قهرمان اصلی بینوایان ویکتور هوگو می اندازد، آنجا که ژان والژان هویت خود را پنهان کرده اما برای نجات جان فردی از زور و قدرت بدنی اش استفاده می کند و شناسایی می شود.یه وا با تمام شجاعتی که دارد و آن را از ابتدای فیلم می فهمیم؛آنجا که شبانه در پشت کامیونی به همراه فرزندش از ایروان به روستایی مرزی به دنبال سرنوشتی نامعلوم می رود و در ادامه از صحبت های روستاییان مشخص می شود که وی زمانی در خط اول جبهه به زخمی ها کمک می کرده و…مثل هر انسان دیگری با ترس هایی روبروست که در نهایت می فهمد، از خود و واقعیت گریزی نیست و بهتر است كه انسان در درجه اول قهرمان زندگي خودش باشد و بتواند بر ترس هايش غلبه كند.

بهرحال فیلم یه وا، به عنوان اولین فیلم بلند آناهید اباد، با تمام نقاط قوت و ضعف ، اثری جالب و متفاوت در سینمای ایران است. برای این کارگردان آرزوی موفقیت داریم و به امید دیدن کارهای قوی تر و بهتر وی.

0/5 ( 0 نظر )


نیازمندی های مرتبط

لطفاً هنگام تماس اعلام نمایید که در آسمونی شماره تلفن را دیده اید

نظر خودتان را ارسال کنید