زمان مطالعه: 4 دقیقه
محافظت از چشم در محیط کاری

محافظت از چشم در محیط کاری

موارد بسیار مهم برای محافظت از چشم که در هر نوع محیط کاری باید به آن توجه کرد. انجمن ایمنی و بهداشت حرفه ای و...
موارد بسیار مهم برای محافظت از چشم که در هر نوع محیط کاری باید به آن توجه کرد.

انجمن ایمنی و بهداشت حرفه ای و 25 ایالت و سرزمین آمریکا در برنامه عملیاتی و ایمنی شان مصمم هستند تا صدمات چشمی را کاهش دهند، انجمن ایمنی و بهداشت حرفه ای، اطلاع رسانی هایی را در سرتاسر کشور شروع کردند تا محافظت چشم در محیط کاری را بهبود دهند.

برآورد شده است که 1000 آسیب چشمی در محیطهای کاری آمریکایی در هر روز اتفاق می افتد. هزینه های مالی ناشی از این صدمات هنگفت و بیش از 300 میلیون دلار در هر سال به ازای زمان تولید از دست رفته ، هزینه های پزشکی و غرامت کارگران می باشد. هیچ پولی نمی تواند کافی باشد و یا تلفات شخصی ناشی از حوادث که باعث صدمات به کارگران می شود را جبران کند.

در یک زمان مناسب درباره خطرات چشمی ممکن در محیط کاریتان اندیشه کنید. دفترخانه آمار کار از حدود 1000 نوع از کوچکترین صدمات چشمی تا آشکارترین ها، بیان میکند که چطور و چگونه حوادث کاری رخ می دهد.

چگونه صدمات چشمی در محیط کاری مرتبط می باشد ؟

-    نداشتن حفاظ چشم ؛ دفتر خانه آمار کار گزارش کرده است که از هر 5 کارگری که صدمه دیده اند حدود 3 نفر در زمان حادثه محافظ چشمی نداشته اند.

-    پوشیدن نوع نامتناسب از محافظ چشمی برای شغل خود ؛ حدود 40 در صد از کارگران صدمه دیده نوع خاصی از محافظ چشمی را در زمان حادثه استفاده کرده بودند. این کارگران به احتمال زیاد عینک فنری بدون حفاظ جانبی استفاده کرده اند.

چه چیزهایی باعث صدمات چشمی می باشند؟

-    پرواز ذرات؛ دفتر خانه آمار کار دریافته است که تقریبا 70 درصد از حوادث مطالعه شده نتیجه ای از پرواز و پرتاب اشیاء و یا جرقه های موثر به چشم می باشد، در کارگران صدمه دیده بر آورد شده است که حدود 5/3 از اشیاء کوچکتر از سر سوزن بوده است. بیشتر اشیاء سرعت بسیار بالایی دارند.

-    تماس با مواد شیمیایی 5/1 از صدمات می باشد؛ دیگر حوادث به وسیله اشیاء شناور و یا اشیایی که به یک موقعیت ثابت شده اند مثل شاخه های درخت ، طناب ها ، زنجیرها و یا ابزارهایی که زمان استفاده به سمت چشم پرتاب می شوند.

اغلب حوادث کجا اتفاق می افتد؟

-    کار صنعتی و عملکرد تجهیزات صنعتی؛ عامل بالقوه مخاطرات می تواند هر صنعتی باشد اما دفتر خانه آمار کار گزارش کرده است که بیشتر از 40 درصد صدمات رخ داده در میان کارگران محیط صنعتی نظیر مکانیک ها، تعمیر کاران، نجاران و لوله کش ها می باشد. بیش از 3/1 کارگران صدمه دیده کارگرانی بوده اند که اپراتور دستگاههای سنباده زنی و آسیاب بوده اند، 5/1 کارگران رنج دیده چشمشان صدمه دیده است. تقریبا نیمی از کارگران در قسمت ساخت استخدام شده بودند و اندکی بیش از 20 درصد در ساختار آن می بودند.

چگونه می توان از صدمات چشمی جلوگیری کرد؟

همیشه از محافظ چشمی مناسب استفاده کنید؛ استاندارد انجمن ایمنی و بهداشت حرفه ای نیاز دارد که کارفرمایان برای کارگران محافظ چشمی مناسب تهیه کنند. پوشش چشمی بایستی نوع اختصاصی و مناسب با نوع خطرات چشمی باشد، برای مثال بررسی دفترخانه آمار کار نشان داده است که 94 درصد از صدمات چشمی کارگران زمانی بوده که کارگر محافظ چشمی پوشیده و مواد شیمیایی از زیر و یا اطراف آن نفوذ کرده است. محافظ چشمی وسیله ای است که بایستی اجازه بدهد که هوا بین چشم و عدسی گردش کند تنها 13 کارگر زمانیکه که محافظ چشمی شکسته بوده صدمات آنها گزارش داده شده است. نزدیک 5/1 کارگران صدمه دیده محافظ چشمی یعنی پوشش صورت یا ماسک یا ماسک جوشکاری در زمان حادثه به تن کرده بوده اند. اگر چه تنها 6 درصد از کارگران صدمه دیده عینک ایمنی استفاده کرده بودند که این عموما محافظ بهتر چشمی عنوان شده است. اما بهترین حفاظ ها حفاظ هایی هستند که صورت را می پوشانند.

تربیت بهتر و آموزش؛ دفترخانه آمار کار گزارش کرده است که بیشتر کارگران آسیب دیده در حال انجام کار عادیشان بوده اند، کارگران صدمه دیده در حین انجام کار پوشش چشمی نداشته اند و اغلب اعتقاد داشتند که در آن موقعیت کاری نیاز به محافظ نمی باشد. با وجود اینکه بیش از اکثریت کارفرمایان حفاظ چشمی را تهیه کرده اند ولی حدود 40 درصد از آنها برای کارگران جهت دریافت اطلاعات درباره اینکه کجا و چه نوع از حفاظ چشمی را استفاده کنند وقت نگذاشته اند.

نگهداری؛ دستگاههای حفاظتی چشم بایستی به طور مناسب نگهداری شوند. خراشیدگی و کثیفی دستگاه بینایی را ضعیف می کند، تشعشع و خیرگی به ایجاد حوادث کمک می کند.

کجا می توانیم اطلاعات بیشتری کسب کنیم؟

نزدیکترین آن فضای دفتر انجمن ایمنی و بهداشت حرفه ای به شماست. متخصصان ایمنی و بهداشت تقاضای لازم برای محافظ چشمی موثر و پاسخ به سوالات شما را توضیح می دهند. آنها می توانند شما را به یک سایت رایزنی ارجاع دهند و یا اینکه می توانید اطلاعات رایگان دریافت کنید و همچنین می توانید برنامه های آموزشی تخصصی در زمینه موضوعات ایمنی و بهداشت در مورد خطرات چشمی را مطالعه و دنبال کنید.

جامعه بین المللی جلوگیری از نابینایی این سازمان به صورت داوطلبانه با اهدا و توسعه اطلاعات بسیار خوب و آموزش های اصولی برای جلوگیری از صدمات چشمی در محیط کاری بینایی را حفظ میکند، 26 کشور وابسته ممکن است برای توسعه موثر برنامه های ایمنی چشمی مناسب، مشاوره کنند.

کارهای حفاظتی چشم

دفترخانه آمار کار گزارش کرده است بیش از 50 درصد از کارگران صدمه دیده در حالیکه محافظ چشمی پوشیده بودند با وجود این صدمات چشمی آنها کاهش یافته است. اما حدود نیمی از کارگران احساس کرده بودند که نوع دیگری از محافظ می توانسته محافظت بیشتری داشته باشد و یا اینکه صدمات و رنجی را که آنها را آزار می دهد کاهش دهد.

تخمین زده شده است که 90 درصد از صدمات چشمی می توانسته به واسطه استفاده مناسب از پوشش حفاظ چشمی جلوگیری شود. ما هدفمان این است که به واسطه کار کردن انجمن ایمنی و بهداشت حرفه ای با کارفرمایان ، کارگران و سازمانهای بهداشتی با هم بتوانیم از آن محیطهای کاری ایمن برخوردار شویم.

- ترجمه: آذر محمد مرادی ، کارشناس بهداشت حرفه ای
نظر خود را درباره «محافظت از چشم در محیط کاری» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره محافظت از چشم در محیط کاری فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.